2021-05-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är flera saker som pekar mot SD och när man lägger ihop resten börjar det väl luta åt att det inte är rimligt att det är någon annan.

De punkter du räknar upp ovan är viktiga bitar.

Vad gäller ringen så begärde man ju DNA test mot Lena, SD och HD som jänförelse. Det fanns en blandbild av minst två personer.
Nu var siffran i Hollands uppsatta hypoteser hiskeligt stora att DNA:t kom från Lena och SD, men om jag fattar svaret helt rätt (?), var det egentligen inte uteslutet att det skulle kunna finnas DNA från någon annan.

Svaret var ju att det var 12 milj gånger troligare att DNA:t kom från SD än någon random (fritt ur minnet).

Men jag fösöker även mentalt att vara beredd på att det kan bli friande dom. Det för att det kan vara svårt att visa när och hur vissa bevis kommit till.

Det känns lite som att det är 50/50 för friande/fällande.

Rent statistiskt är oddsen sämre. Bara en tredjedel av överklagade domar får skärpta straff. Vad oddsen sedan är för att ändra ett indiciemål med lagens strängaste straff i potten, vågar man knappt gissa på. Skulle säga att det är 5% chans för en fällande dom. Rent statistiskt
Citera
2021-05-20, 22:29
Medlem
Citat:
Har inte läst ikapp, så kanske detta redan kommit upp nu:

A 148/374:

Förhör HD 2019

"FLI: Det finns nämligen en uppgift i utredningen att det finns två självmordsförsök.
374 Förhör med Davidsson, Hanna-Sofie; 2019-09-04 13:45 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Nej det är felaktigt.
FLI: Måste ändå ställa frågan eftersom ...
MT: Ja jag har aldrig gjort det men ...
FLJ:Nej.
MT: ... har tankar på det många många gånger men aldrig, aldrig försökt.
"

Så antagligen pratar SD osanning med sin polare eller så HD i förhöret. Det positiva är ju att HD Iallfall minns detta i all jag minns inte eller ingen kommentar. Det negativa är att hennes älskade make som hon upplever säger vidriga saker till en person närstående henne, för inte kan HD ljuga då hon inser att två självmordsförsök innebär att sociala involveras igen (eller var ryktet om orosanmälan en trådsanning).

Jag håller med om att det är svårt veta, att inget konkret kan säga så här är det.

Men SD eller HD uppger oriktiga uppgifter, så långt kan vi se det. För viset ör det självklart att HD hade sagt sanningen om det varit två självmordsförsök, inte kan hon skämmas för det och ljuga om det? ( obs bara djävulens advokat).

Denna sörja svärtar ner en mentalt.
Citera
2021-05-20, 22:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
De kallade det tröttsjukan och då kan ju såklart detta vara en av anledningarna ihop med andra:

”Vuxna patienter med odiagnostiserad celiaki söker vård vanligast på grund av kronisk trötthet."

Att plötsligt piggna till när nya dieten börjar kicka in låter väl helt naturligt.

Sen vad man gör med den piggheten är ju en annan sak. Kanske tar itu med att skilja sig från sin mycket otrogen make?
Söker sig en ny partner?

Eller använder energin så långt den räcker till att hantera nån form av misstanke-om-mord-tillvaro.

Med lite piller till hjälp och lite nedärvd bonnamentalitet att man håller ihop och försöker ”lösa” det mesta så är det väl de här bitarna som talar för hennes ”beteende”. Ihop med lite schyssta piller och annan hjälp då.

Jag hävdar fortfarande att åklagarnas ”plan” baktände något då man valde att gripa HD och delge misstanke mord.
Baserat på nåt vittne som sagt nåt om nån tid hon pratat om LW:s försvinnande kanske och nåt mer?

Taktik mer än befogad misstanke?

Antagligen var tanken att hon skulle knäckas där i förhörsrummet och berätta allt hon visste om SD osv. Det visades snoppbilder och allt ”skvaller” från SD:s framfart med LW.

Men under tiden hade SD och HD sommaren 2018-2019 kunnat bygga ett än tajtare band än innan mordet. Baserat på vad vet vi inte men kan bara gissa. Men finns ju uttalat att de på nåt sätt ville hitta tillbaka oavsett omständigheter kanske.

Så ska man se lite på utredningen med kritiska ögon så är det inte bara detaljer utan även, som jag menar, även mördarens motiv och åklgarens och spaningsledningens förståelse och taktik för vad som hänt som kan ha brustit.

Jag tror att det är svårt att "ställa" diagnos på HD utifrån det vi fått via FUP. Tvekslöst är hon plågad av depression på ett djupare plan, men exakt varför hon plötsligt "vaknar till liv" är väl svårt att veta.

Jag tänker att åklagarna dels kände att HD behövde kollas mer av flera anledningar, särskilt som hon dels verkade ha minnessvårigheter och undanhöll sanningen. Även vittnen som berättade saker om HD bidrog säkert, samt kanske droppen var JGs erkännande om att SD planerat mord på familjen (där HDs roll inte var tydlig?) Bara en tanke...

HD var också viktig att få bort från spelplanen, då försvaret kunde annars peka mot henne.

Jag vet inte hur de skulle betett sig med HD heller. Fanns det något alterenativ?

Jag tror också att man trodde att man skulle kunna knäcka henne med alla vittnesmål och bilder, SDs gogglande på plötslig spädbarnsdöd osv. HD är lite av en gåta. Hur klarade hon av att hålla stånd mot allt detta, försvara SD samtidigt som hon verkade få ökade psykiska problem med ökad ångest och dålig sömn. Kanhända att medicinen dämpade en del känslor och hon har förmågan att stoppa hucudet i sanden...

Jag vet ju att hon ofta säger att hon inte vill veta. Hon stänger kanske av, låtsas som att det inte är något att bry sig om?
Citera
2021-05-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sprang på en mening i FUP från LW.

På tal om att upprätthålla fasader, heroiska drömmar, psykisk ohälsa, leva i förljugenhet och bejaka sjukdomsalstrande beteende i
löjliga familjen.

You nailed it, girl:

Två skeva partners som tar varandras parti. Skyddar och stöder.
I sin värsta form är allierade rent farligt om det berör familicide, maternal filicide-suicide eller mord.

Inte första paret eller duon i historian om så är fallet. Ibland kan personer en och en vara ofarliga, men ihop blir drt en dålig mix.

Troligt i detta fallet, frågan är i vilken grad. Vad har det lett till. Osv osv.
Citera
2021-05-20, 22:32
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Har inte läst ikapp, så kanske detta redan kommit upp nu:

A 148/374:

Förhör HD 2019

"FLI: Det finns nämligen en uppgift i utredningen att det finns två självmordsförsök.
374 Förhör med Davidsson, Hanna-Sofie; 2019-09-04 13:45 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Nej det är felaktigt.
FLI: Måste ändå ställa frågan eftersom ...
MT: Ja jag har aldrig gjort det men ...
FLJ:Nej.
MT: ... har tankar på det många många gånger men aldrig, aldrig försökt.
"

Där ser man.
Vem ska man tro på? ML, SD:s kompis som säger att SD sagt det till honom, eller HD?
ML har väl ingen anledning att ljuga, men om uppgiften kom från SD så kanske det finns anledning att vara tveksam.

Även HD får man ta med en nypa salt.

Kontentan blir att man inte kan tro att hon gjort det, samtidigt som man inte kan tro att hon inte gjort det.

Paradoxerna kryllar!
Citera
2021-05-20, 22:34
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ja, det är flera saker som pekar mot SD och när man lägger ihop resten börjar det väl luta åt att det inte är rimligt att det är någon annan.

De punkter du räknar upp ovan är viktiga bitar.

Vad gäller ringen så begärde man ju DNA test mot Lena, SD och HD som jänförelse. Det fanns en blandbild av minst två personer.
Nu var siffran i Hollands uppsatta hypoteser hiskeligt stora att DNA:t kom från Lena och SD, men om jag fattar svaret helt rätt (?), var det egentligen inte uteslutet att det skulle kunna finnas DNA från någon annan.

Svaret var ju att det var 12 milj gånger troligare att DNA:t kom från SD än någon random (fritt ur minnet).

Men jag fösöker även mentalt att vara beredd på att det kan bli friande dom. Det för att det kan vara svårt att visa när och hur vissa bevis kommit till.

Det känns lite som att det är 50/50 för friande/fällande.

Håller med, 50/50.

Men jag är säker på att de kommer göra allt de kan för att hitta ett hållbart sätt att fälla!
Utan tvekan!!

P,S håller också med Viper angående mordvapnet!
Mgm hade aldrig gjort filmen eller skrivit brevet osv om det inte hade varit träffande!
Han hade bara fnittrat och varit glad om man var "fel ute".

Han reaktioner, häftiga sådana, indikerar att de var helt rätt ute.
Tror jag...
Citera
2021-05-20, 22:39
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Håller med, 50/50.

Men jag är säker på att de kommer göra allt de kan för att hitta ett hållbart sätt att fälla!
Utan tvekan!!

P,S håller också med Viper angående mordvapnet!
Mgm hade aldrig gjort filmen eller skrivit brevet osv om det inte hade varit träffande!
Han hade bara fnittrat och varit glad om man var "fel ute".

Han reaktioner, häftiga sådana, indikerar att de var helt rätt ute.
Tror jag...

Men domkraftskaft kunde bara passa in på somliga av skadorna. Det gör ju att man blir tveksam till det.
Citera
2021-05-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Men domkraftskaft kunde bara passa in på somliga av skadorna. Det gör ju att man blir tveksam till det.

Svårt veta, men sjutton slag mot relativ liten yta kan ju förvärra skadorna, de första så att säga.

För hur kunde ett skaft gå SD tappa fattningen så till grad som de gjorde?

Nå, snart vet vi om domstolen fäller eller om SD ska gå kämpa på andra vis.
Citera
2021-05-20, 22:46
Medlem
Citat:
Toppen att du hittade detta!
Då kan man ju utgå från att hon inte har haft mer än tankar kring det.

Detta faktum hindrar ändå inte mig från att tycka synd om paret Ds barn, som har tvingas växa upp i denna skeva familj. Hoppas det går bra för dem i framtiden.

Men värst måste det kanske ändå kännas för Uws och Lenas barn att ha berövats sin mamma under såna gräsliga omständigheter. Särskilt om mördaren frias.

Även om såna plågor ibland inte går att jämföra...
Citera
2021-05-20, 22:49
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Där ser man.
Vem ska man tro på? ML, SD:s kompis som säger att SD sagt det till honom, eller HD?
ML har väl ingen anledning att ljuga, men om uppgiften kom från SD så kanske det finns anledning att vara tveksam.

Även HD får man ta med en nypa salt.

Kontentan blir att man inte kan tro att hon gjort det, samtidigt som man inte kan tro att hon inte gjort det.

Paradoxerna kryllar!

Jag tänker att SD kan säga saker för att vinna fördelar för stunden.
Han skäms inte att dra in sina "älskade" i den aktuella situationen för att uppnå effekt.
Sedan kan han även ha överdrivit. Av liknande orsaker.

H har å sin sida erkänt andra "negativa" saker under förhören så varför skulle hon ljuga om just detta? Jag tänker tex på pratet om att ta livet av henne/barnen när hon mådde som sämst.
Vilket borde vara ännu mer stigmatiserat.
Citera
2021-05-20, 22:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Svårt veta, men sjutton slag mot relativ liten yta kan ju förvärra skadorna, de första så att säga.

För hur kunde ett skaft gå SD tappa fattningen så till grad som de gjorde?

Nå, snart vet vi om domstolen fäller eller om SD ska gå kämpa på andra vis.

Enligt AL, rättsläkaren, fanns det vissa skador som var förenliga med, och vissa som inte var förenliga med skaftet. Hon har med all säkerhet tagit hänsyn till alla faktorer, hon verkar inte lämna något åt slumpen.
Citera
2021-05-20, 22:58
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Jag tänker att SD kan säga saker för att vinna fördelar för stunden.
Han skäms inte att dra in sina "älskade" i den aktuella situationen för att uppnå effekt.
Sedan kan han även ha överdrivit. Av liknande orsaker.

H har å sin sida erkänt andra "negativa" saker under förhören så varför skulle hon ljuga om just detta? Jag tänker tex på pratet om att ta livet av henne/barnen när hon mådde som sämst.
Vilket borde vara ännu mer stigmatiserat.

Låter som ett vettigt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in