2021-05-20, 16:55
Medlem
Någon som har en hållbar teori om Bildts Israelhat? Att en fd högerstatsminister uttrycker sig så här? Till synes helt utan politiska motiv? Snarare stjälper detta M, om något.
Citera
2021-05-20, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Israels existens kräver patriotism och envist självrättfärdigande. Jag tvivlar starkt på att det finns något brett inhemskt motstånd mot Israels militära agerande, Den tunga kritiken kommer nog utifrån, av naturliga skäl. De som inte står ut flyttar eller har inte satt sin fot i Israel. Det finns många vinklar..

En liten grupp ortodoxa judar (utanför Israel) motsätter sig Israels existens, eftersom Messias inte kommit än, om jag fattat rätt.

Det finns en uppsjö av kritiska rörelser och röster. En av de mest kända profilerna är N Chosmky, som intressant nog är jude själv.

Jag har liten erfarenhet av judar, men jag brukade umgås med en svensk-judisk familj för tio år sedan, och de lärde mig en hel del, om judars attityder och känslor inför Israel. Jag råkade tvärr kritisera en judisk sedvänja på facebook, och efter 15 min hade hela familjen avfriendat mig och dragit offerkortet, men det är en annan historia.

Jag upplevde hur som helst att attityden mot palestinierna var arrogant och hjärtlös.

Den här familjen odlade en självgodhet som jag hade väldigt svårt för..

Det tråkiga är: det är extremt svårt att diskutera Israel-Palestina-konflikten med judar, eftersom de är så ömtåliga och har en helt egen logik, som är svår att greppa för en utomstående.

Hela projektet är exlusivt, specialdesignat för Det utvalda folket. Det kommer man inte ifrån. Den logik som toppolitikerna gjorde när staten Israel bildades, får inga andra folk dra nytta av.

Fråga en jude om alla utsatta folkslag ska få tillbaka mark de hade för 2000-3000 år sedan? Nej, för helvete...

Ska kurderna och hundratals olika urinvånarstammar få egna stater? Ska vi rita om hela jordklotet?

Ska USA:s urinvånare få upprättelse och en stat? Ha ha självklart inte, jävla idiot, tänker precis alla.

Men ETT undantag görs ... och bakom den moraliska fernissan finns en självklar känsla av överhöghet.

Det är inte konstigt att Israel ser ut som idag. Allt är logiskt, från den extrema högervridningen till det slentrianmässiga föraktet för araber...

Det som förverkligas i Israel är ju ett gammalt stamtänkande, paketerat i modernt papper.. I en stam finns det inte så många politiska nyanser. Allt handlar om identitet, sammanhållning, tradition och envishet. Dvs allt som israelerna desperat måste vårda, om Israel inte ska pulveriseras.

Israel kan köpa hur många supersikten, flygplan och high-tech-missiler som helst. Under ytan försöker man bara förverkliga en gammal mossig dröm, en stams kollektiva dröm ...

År 2021 utkämpar Israel och Hamas ett absurt stamkrig, med USA:s och Irans stöd.

Vilken j-a cirkus.

Häromdagen såg jag ett bedrövligt klipp.. En grupp araber och judar stod och diskuterade mark. Araberna försökte förgäves förklara att de ägt marken i generationer, varpå judarna bryskt förklarade att marken var judarnas. Det är ju så de tänker, fast de säger det inte i teve.

Marken är vår, för vi är judar, punkt.

Jag förstår varför dina judiska vänner inte längre vill vara vänner med dig. Förstår du?
Citera
2021-05-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det här fanatiska stödet är till stor del en generationsfråga, om man inte blivit uppslukad i en höger extremistisk nationell rörelse.
Många unga,även soldater som är inkallade vill inte riskera sina liv för en galen politikers skull.
Sekularismen växer med stor hastighet. Ungdomar vill festa, supa och knarka, gå på ravepartyn och ragga. Som överallt annars.
Att isolera alla nationalistiska ideal till en man är skrattretande. Även om du kan ducka en del kritik pga han råkar vara ledaren så är han varken början eller slutet på Israel som stat.
Citera
2021-05-20, 16:58
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
En statistiskt relevant opinionsundersökning (684 respondenter) utförd av ett bolag som gör opinionsundersökningar på uppdrag av normal media. Kommer fram till att majoriteten inte vill ha någon vapenvila.

En (1) person, helt anonym som inte vill uppge sitt namn, intervjuad eller "intervjuad" av någon muslimsk mindre nyhetssida påstår helt utan grund att majoriteten av "vanligt folk" vill ha "tyst". Något som man sen kan dra till att betyda lite vad man vill, t.ex. eller att använda för att ljuga ihop att... "Stödet bland civila Israeler har som tidigare rapporterats varit minimalt gällande Israels flygbombningsräder."

Muslim-logiken är 10/10.

Jämför...
"The truth is that the vast majority of ordinary people just want quiet," he told MEE, declining to give his surname.
Med...
Poll: 72% of Israelis believe Gaza operation should continue, with no ceasefire yet

A survey cited by Channel 12 news finds that the majority of Israelis do not believe Israel should negotiate a ceasefire now.

The poll finds that 72% say “the operation should continue,” with the number rising slightly in the south of the country to 73%.

Only 24% say “we should agree” to a ceasefire, with the figure dropping to 22% in the south.

The survey was conducted today by Direct Polls, and questioned 684 Israelis, with a 4.3% margin of error.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/poll-72-of-israelis-believe-gaza-operation-should-continue-with-no-ceasefire-yet/
Oj, hela 684 tillfrågade i undersökningen...haha
Citera
2021-05-20, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskenth
Jag förstår varför dina judiska vänner inte längre vill vara vänner med dig. Förstår du?
Jag kan hålla med om att man ska kunna diskutera och kritisera allt. Men att Squid "råkar" vara passionerat intresserad av att diskutera just judendomen ska nog inte ses som en slump. Med judarnas utsatthet i Sverige så är all kritik mot dem extremt ohälsosam. Detta reagerade hans judiska vänner på.
Citera
2021-05-20, 17:02
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Oj, hela 684 tillfrågade i undersökningen...haha
Vilket du hade förstått är helt tillräckligt, med tanke på att det är en ja eller nej-fråga, om du hade haft IQ över 80 och klarat gymnasiet. Felmarginalen är 4.3%.

Det är inte en undersökning för att avgöra vilket av 8 olika partier som skulle vinna ett visst antal mandat i ett riksdagsval.

Klarar du ens att torka din egen röv?
Citera
2021-05-20, 17:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av She-IS-Crazy
Någon som har en hållbar teori om Bildts Israelhat? Att en fd högerstatsminister uttrycker sig så här? Till synes helt utan politiska motiv? Snarare stjälper detta M, om något.
Jag vet inte om du är tillräckligt gammal för att känna till Bildts och Israels relation tidigare?
Dom är inte bästa vänner direkt. Han är en av få som törs tala klarspråk
Citera
2021-05-20, 17:06
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du är tillräckligt gammal för att känna till Bildts och Israels relation tidigare?
Dom är inte bästa vänner direkt. Han är en av få som törs tala klarspråk
Jag vet inte heller, är det åldersgräns på den? Är du det? För isf kan du väl berätta. Men kom med något med substans tack
Citera
2021-05-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
En statistiskt relevant opinionsundersökning (684 respondenter) utförd av ett bolag som gör opinionsundersökningar på uppdrag av normal media. Kommer fram till att majoriteten inte vill ha någon vapenvila.

En (1) person, helt anonym som inte vill uppge sitt namn, intervjuad eller "intervjuad" av någon muslimsk mindre nyhetssida påstår helt utan grund att majoriteten av "vanligt folk" vill ha "tyst". Något som man sen kan dra till att betyda lite vad man vill, t.ex. eller att använda för att ljuga ihop att... "Stödet bland civila Israeler har som tidigare rapporterats varit minimalt gällande Israels flygbombningsräder."

Muslim-logiken är 10/10.

Jämför...
"The truth is that the vast majority of ordinary people just want quiet," he told MEE, declining to give his surname.
Med...
Poll: 72% of Israelis believe Gaza operation should continue, with no ceasefire yet

A survey cited by Channel 12 news finds that the majority of Israelis do not believe Israel should negotiate a ceasefire now.

The poll finds that 72% say “the operation should continue,” with the number rising slightly in the south of the country to 73%.

Only 24% say “we should agree” to a ceasefire, with the figure dropping to 22% in the south.

The survey was conducted today by Direct Polls, and questioned 684 Israelis, with a 4.3% margin of error.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/poll-72-of-israelis-believe-gaza-operation-should-continue-with-no-ceasefire-yet/
Jag tror det är en obefogad oro men jag hoppas du observera min ironi
Citera
2021-05-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskenth

Ja, jag fattar precis. Och tänkandet som den familjen har, finns i hela Israel.
Och det tänkandet är en förutsättning för Israels sammanhållning och de militära segrarna.
Det tänkandet är en förutsättnig för utntningskriget mot Hamas och flera andra fiender...
Jag vågar påstå att det är ett stamtänkande. Jag lägger ingen värdering i ordet.
Jag accepterar att det judiska folket (om det slarviga uttrycket tillåts) kräver en extrem sammanhållning och intolerans och att icke-judar kan uteslutas snabbt och instinktivt ...

Det var vad som hände mig. Jag försökte sakligt diskutera judisk slakt, men råkade göra det under en judisk middag (well shit happens). Och där var vänskapen slut ...

Och diskussionen om slakt var det ENDA judiska jag vågat ta upp och kritisera. Jag hade inte sagt ett ord om Israel tex... men 15 minuters köttbråk på facebook, det räckte för att plocka bort mig helt.

Och självklart är staten Israel den fysiska manifestationen av detta strikta, inåtvända tänkande. Stammen, den egna historien och den egna myten är överordnad allt annat. Självklart måste arabjävlarna flytta på sig. De SKA flytta sig, och flyttar de sig inte ska vi lära dem med piskan ...
Detta är (tyvärr) den primitiva tankegrunden och araberna mötte upp med sin egen variant ...

Det är svårt att analysera det här. Det är äckligt komplext.

Men det som på ytan ser ut som moderna krigsföring (mellan Israel och Hamas) vilar på tankegods och stamtänkande som borde skrotats för länge sedan.

Vi skriver år 2021, men konflikten är hur mossig som helst.

Byter man ut alla moderna vapen mot pilbågar, spjut och svärd, ser det lite mer rimligt ut..
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-05-20 kl. 17:17.
Citera
2021-05-20, 17:12
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av She-IS-Crazy
Jag tror det är en obefogad oro men jag hoppas du observera min ironi
Det gjorde jag givetvis. Jag ville bara utveckla vad det handlar om och peka på idiotin i det troglodyten vräker ur sig. Så alla som läser tråden förstår vad det handlar om, och ser skillnad på verkligheten och vanföreställningar.
Citera
2021-05-20, 17:15
Medlem
Med tanke på Bildts oförklarliga relation till Iran så blir det lite tydligare. Samt hans vänliga approach till Turkiet och Erdogan. Har han (ekonomiska) intressen där? Vore intressant att få reda på vad övriga moderater tycker om Bildts frispråkighet avseende Israel. Eller är han fullständigt irelevent nuförtiden och så "stor" och självständig/vild att detta inte belastar moderaterna? Inte ens deras legitimitet?

Har Palmes ande tagit över Bilds tunga utrikespolitiskt?
Senast redigerad av She-IS-Crazy 2021-05-20 kl. 17:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in