Citat:
Ursprungligen postat av
maskenth
Jag förstår varför dina judiska vänner inte längre vill vara vänner med dig. Förstår du?
Ja, jag fattar precis. Och tänkandet som den familjen har, finns i hela Israel.
Och det tänkandet är en förutsättning för Israels sammanhållning och de militära segrarna.
Det tänkandet är en förutsättnig för utntningskriget mot Hamas och flera andra fiender...
Jag vågar påstå att det är ett stamtänkande.
Jag lägger ingen värdering i ordet.
Jag accepterar att det judiska folket (om det slarviga uttrycket tillåts) kräver en extrem sammanhållning och intolerans och att icke-judar kan uteslutas snabbt och instinktivt ...
Det var vad som hände mig. Jag försökte sakligt diskutera judisk slakt, men råkade göra det under en judisk middag (well shit happens). Och där var vänskapen slut ...
Och diskussionen om slakt var det ENDA judiska jag vågat ta upp och kritisera. Jag hade inte sagt ett ord om Israel tex... men 15 minuters köttbråk på facebook, det räckte för att plocka bort mig helt.
Och självklart är staten Israel den fysiska manifestationen av detta strikta, inåtvända tänkande. Stammen, den egna historien och den egna myten är överordnad allt annat. Självklart måste arabjävlarna flytta på sig. De SKA flytta sig, och flyttar de sig inte ska vi lära dem med piskan ...
Detta är (tyvärr) den primitiva tankegrunden och araberna mötte upp med sin egen variant ...
Det är svårt att analysera det här. Det är äckligt komplext.
Men det som på ytan ser ut som moderna krigsföring (mellan Israel och Hamas) vilar på tankegods och stamtänkande som borde skrotats för länge sedan.
Vi skriver år 2021, men konflikten är hur mossig som helst.
Byter man ut alla moderna vapen mot pilbågar, spjut och svärd, ser det lite mer rimligt ut..