2021-05-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Israel har skapat konflikter, terror och krig sedan det bildades, sionisterna terroriserade befolkningen redan innan.

Svara ärligt istället! Tycker du som Netanyahu att Israel skall ockupera Gaza också?

Alla människor har sitt ursprung i Afrika om vi skall ägna oss historien långt tillbaka. Men det borde rimligen vara nutid och tiden före nutid som är den avgörande. Och som du vet är nationsgränser ett sent påfund av människor, så det säger inte mycket i det här fallet. Dessutom har området varit ockuperat av olika stormakter, så det är ju inget att gå på heller.

Inte heller kan religionen styra eftersom de tre teistiska religionerna kom till i samma område. Judendomen först, sedan kristendomen och sist islam. Alla religionerna har heliga platser i området, inte minst Jerusalem. Därför var det vanvördigt av Trump att påstå att Jerusalem skulle vara bara israeliskt och Israels huvudstad. Det skakade om både den kristna och muslimska världen.

Så den här konflikten kan inte avgöras av sådana parametrar.
Däremot måste man ju inse att alla som bor i området har rätt att bo där, de har rätt att skydda sina hem mot inkräktare t ex. De skall inte dödas eller drivas bort.
Det är det absolut avgörande.

Men det är ju precis det Israel gör, de dödar och driver bort folk från sina hem. Miljoner palestinier har flytt till andra länder.

Självklart. Just nu har Israel dödat ett 60-tal barn, långt fler än Hamas. Det är oacceptabelt.

Innan detta område, öken, blev aktuellt, red araber runt på sina kameler och ingen brydde sig om detta ökenområde innan judarna började återinvandra till sitt ursprungs land.

1922 ritades hela mena upp med landsgränser som inte funnits tidigare. Muslimernas hat mot judar vaknade till livs iom att judarna ville ha ett eget land som de fick tilldelat 1922 av FN (NF). Statsbildningen kom 1948 och inget problem skulle uppstått om inte alla muslimer motarbetat judarnas stat, Israel. Skulle det enbart gälla palestinier(araber) hade problemet varit löst på 1950-talet. Problemet är att ALLA muslimer vände sig mot judarna och judendomen. De anser att judar inte får ha en egen stat utan ska förstöras och judarna dödas.

Hur förhandlar man med en motståndare som vill förinta en och inte vill ha en fred?
Senast redigerad av maskenth 2021-05-20 kl. 16:27.
Citera
2021-05-20, 16:08
Medlem
Giant Squids avatar
Stödet bland civila Israeler har som tidigare rapporterats varit minimalt gällande Israels flygbombningsräder.

Det här är Netanyahus avskedsfest, synd bara med alla dessa barn som offras för en persons stora ego.

We want this to end': No normal life for Israelis in range of Hamas rockets
Citat:
Ordinary people just want quiet'

The truth is that the vast majority of ordinary people just want quiet,"

Most of the people around me... are terrified,"

The Israeli media likes to highlight voices that are calling to continue the attack on Gaza until Hamas is destroyed," Dabush said. "This is very frustrating, because in reality people want to go back to a normal life - they want this to finish."

I like my life here, and my work… I have a good community, but I feel now that I want to run away from here, I don't want to raise my children in this climate."
https://www.middleeasteye.net/news/palestine-israel-living-fear-rockets-gaza
Citera
2021-05-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Stödet bland civila Israeler har som tidigare rapporterats varit minimalt gällande Israels flygbombningsräder.

Det här är Netanyahus avskedsfest, synd bara med alla dessa barn som offras för en persons stora ego.

Detta minimala stöd. Var styrks det i artikeln? För det är väl inte så att du låter en anonym källa tala om vad majoriteten av israelerna känner? Känns som en ganska opålitlig opinionsundersökning så länge inte hans umgängeskrets består av miljontals judar?
Citera
2021-05-20, 16:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av She-IS-Crazy
Detta minimala stöd. Var styrks det i artikeln? För det är väl inte så att du låter en anonym källa tala om vad majoriteten av israelerna känner? Känns som en ganska opålitlig opinionsundersökning så länge inte hans umgängeskrets består av miljontals judar?
Jag känner en hel del Israeler, och dom bekräftar artikelns innehåll.
Citera
2021-05-20, 16:23
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:

Sluta ljug och sprida fake-news, muslim. Ni ljuger så jävla dåligt. (Ni borde kunna ljuga bättre med tanke på att ni ljuger konstant.)

Den övervägande majoriteten av israelerna är för att fortsätta bomba Gaza och inte gå med på något eldupphör. En opinionsundersökning utförd på uppdrag av Kanal 12 visar att 72% av israelerna vill fortsätta bombningarna och bara 22% av att Israel går med på eldupphör.
Citera
2021-05-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Sluta ljug och sprida fake-news, muslim. Ni ljuger så jävla dåligt. (Ni borde kunna ljuga bättre med tanke på att ni ljuger konstant.)

Den övervägande majoriteten av israelerna är för att fortsätta bomba Gaza och inte gå med på något eldupphör. En opinionsundersökning utförd på uppdrag av Kanal 12 visar att 72% av israelerna vill fortsätta bombningarna och bara 22% av att Israel går med på eldupphör.
Kan inte stämma. En anonym säger annat och Squid har utöver detta vänner som styrker artikeln.
Citera
2021-05-20, 16:31
Medlem
Citat:

Ja va bra för dom lever ju i en demokrati. Är väl snart val då får era vänner rösta för att det blir som dom vill I framtiden. Finns inget annat sätt att göra det på... jag personligen tror inte att nåt styre kommer acceptera att flera tusen explosiva raketer regnar ner över dom från terrorister I Gaza. Men ni verkar tro att det så fortsätt tro tron att tro verkar va stark tror vi!
Citera
2021-05-20, 16:33
Medlem
Squid kan du utveckla varför detta är Netanyahus sista tid?

Sen undrar jag var Carls Bildts Israelhat kommer ifrån?
Citera
2021-05-20, 16:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Squid kan du utveckla varför detta är Netanyahus sista tid?

Sen undrar jag var Carls Bildts Israelhat kommer ifrån?
Netanyahu är mitt inne i en rättegång som sannolikt ger honom fängelse.
Hans bräckliga samlingsregering består utav "fringe" religösa extremeister på yttersta högerkanten. Det är inget som gillas utav den stora massan vanliga medborgare
Han saknar stöd från resten utav omvärlden.

Carl Bildt har en enorm erfarenhet utav konfliktområden och är påläst gällande bakgrundshistoria. Hans insatser i Balkan har naturligtvis spelat in i detta.
Citera
2021-05-20, 16:46
Medlem
Citat:

Israels existens kräver patriotism och envist självrättfärdigande. Jag tvivlar starkt på att det finns något brett inhemskt motstånd mot Israels militära agerande, Den tunga kritiken kommer nog utifrån, av naturliga skäl. De som inte står ut flyttar eller har inte satt sin fot i Israel. Det finns många vinklar..

En liten grupp ortodoxa judar (utanför Israel) motsätter sig Israels existens, eftersom Messias inte kommit än, om jag fattat rätt.

Det finns en uppsjö av kritiska rörelser och röster. En av de mest kända profilerna är N Chosmky, som intressant nog är jude själv.

Jag har liten erfarenhet av judar, men jag brukade umgås med en svensk-judisk familj för tio år sedan, och de lärde mig en hel del, om judars attityder och känslor inför Israel. Jag råkade tvärr kritisera en judisk sedvänja på facebook, och efter 15 min hade hela familjen avfriendat mig och dragit offerkortet, men det är en annan historia.

Jag upplevde hur som helst att attityden mot palestinierna var arrogant och hjärtlös.

Den här familjen odlade en självgodhet som jag hade väldigt svårt för..

Det tråkiga är: det är extremt svårt att diskutera Israel-Palestina-konflikten med judar, eftersom de är så ömtåliga och har en helt egen logik, som är svår att greppa för en utomstående.

Hela projektet är exlusivt, specialdesignat för Det utvalda folket. Det kommer man inte ifrån. Den logik som toppolitikerna gjorde när staten Israel bildades, får inga andra folk dra nytta av.

Fråga en jude om alla utsatta folkslag ska få tillbaka mark de hade för 2000-3000 år sedan? Nej, för helvete...

Ska kurderna och hundratals olika urinvånarstammar få egna stater? Ska vi rita om hela jordklotet?

Ska USA:s urinvånare få upprättelse och en stat? Ha ha självklart inte, jävla idiot, tänker precis alla.

Men ETT undantag görs ... och bakom den moraliska fernissan finns en självklar känsla av överhöghet.

Det är inte konstigt att Israel ser ut som idag. Allt är logiskt, från den extrema högervridningen till det slentrianmässiga föraktet för araber...

Det som förverkligas i Israel är ju ett gammalt stamtänkande, paketerat i modernt papper.. I en stam finns det inte så många politiska nyanser. Allt handlar om identitet, sammanhållning, tradition och envishet. Dvs allt som israelerna desperat måste vårda, om Israel inte ska pulveriseras.

Israel kan köpa hur många supersikten, flygplan och high-tech-missiler som helst. Under ytan försöker man bara förverkliga en gammal mossig dröm, en stams kollektiva dröm ...

År 2021 utkämpar Israel och Hamas ett absurt stamkrig, med USA:s och Irans stöd.

Vilken j-a cirkus.

Häromdagen såg jag ett bedrövligt klipp.. En grupp araber och judar stod och diskuterade mark. Araberna försökte förgäves förklara att de ägt marken i generationer, varpå judarna bryskt förklarade att marken var judarnas. Det är ju så de tänker, fast de säger det inte i teve.

Marken är vår, för vi är judar, punkt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-05-20 kl. 16:55.
Citera
2021-05-20, 16:54
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Kan inte stämma. En anonym säger annat och Squid har utöver detta vänner som styrker artikeln.
En statistiskt relevant opinionsundersökning (684 respondenter) utförd av ett bolag som gör opinionsundersökningar på uppdrag av normal media. Kommer fram till att majoriteten inte vill ha någon vapenvila.

En (1) person, helt anonym som inte vill uppge sitt namn, intervjuad eller "intervjuad" av någon muslimsk mindre nyhetssida påstår helt utan grund att majoriteten av "vanligt folk" vill ha "tyst". Något som man sen kan dra till att betyda lite vad man vill, t.ex. eller att använda för att ljuga ihop att... "Stödet bland civila Israeler har som tidigare rapporterats varit minimalt gällande Israels flygbombningsräder."

Muslim-logiken är 10/10.

Jämför...
"The truth is that the vast majority of ordinary people just want quiet," he told MEE, declining to give his surname.
Med...
Poll: 72% of Israelis believe Gaza operation should continue, with no ceasefire yet

A survey cited by Channel 12 news finds that the majority of Israelis do not believe Israel should negotiate a ceasefire now.

The poll finds that 72% say “the operation should continue,” with the number rising slightly in the south of the country to 73%.

Only 24% say “we should agree” to a ceasefire, with the figure dropping to 22% in the south.

The survey was conducted today by Direct Polls, and questioned 684 Israelis, with a 4.3% margin of error.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/poll-72-of-israelis-believe-gaza-operation-should-continue-with-no-ceasefire-yet/
Citera
2021-05-20, 16:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Israels existens kräver patriotism och envist självrättfärdigande. Jag tvivlar starkt på att det finns något brett inhemskt motstånd mot Israels militära agerande, Den tunga kritiken kommer nog utifrån, av naturliga skäl. De som inte står ut flyttar eller har inte satt sin fot i Israel. Det finns många vinklar..

En liten grupp ortodoxa judar (utanför Israel) motsätter sig Israels existens, eftersom Messias inte kommit än, om jag fattat rätt.

Det finns en uppsjö av kritiska rörelser och röster. En av de mest kända profilerna är N Chosmky, som intressant nog är jude själv.

Jag har liten erfarenhet av judar, men jag brukade umgås med en svensk-judisk familj för tio år sedan, och de lärde mig en hel del, om judars attityder och känslor inför Israel. Jag råkade tvärr kritisera en judisk sedvänja på facebook, och efter 15 min hade hela familjen avfriendat mig och dragit offerkortet, men det är en annan historia.

Jag upplevde hur som helst att attityden mot palestinierna var arrogant och hjärtlös.

Den här familjen odlade en självgodhet som jag hade väldigt svårt för..

Det tråkiga är: det är extremt svårt att diskutera Israel-Palestina-konflikten med judar, eftersom de är så ömtåliga och har en helt egen logik, som är svår att greppa för en utomstående.

Hela projektet är exlusivt, specialdesignat för Det utvalda folket. Det kommer man inte ifrån. Den logik som toppolitikerna gjorde när staten Israel bildades, får inga andra folk dra nytta av.

Fråga en jude om alla utsatta folkslag ska få tillbaka mark de hade för 2000-3000 år sedan? Nej, för helvete...

Ska kurderna och hundratals olika urinvånarstammar få egna stater? Ska vi rita om hela jordklotet?

Ska USA:s urinvånare få upprättelse och en stat? Ha ha självklart inte, jävla idiot, tänker precis alla.

Men ETT undantag görs ... och bakom den moraliska fernissan finns en självklar känsla av överhöghet.

Det är inte konstigt att Israel ser ut som idag. Allt är logiskt, från den extrema högervridningen till det slentrianmässiga föraktet för araber...

Det som förverkligas i Israel är ju ett gammalt stamtänkande, paketerat i modernt papper.

Israel kan köpa hur många supersikten, flygplan och high-tech-missiler som helst. Under ytan försöker man bara förverkliga en gammal mossig dröm, en stams kollektiva dröm ...

År 2021 utkämpar Israel och Hamas ett absurt stamkrig, med USA:s och Irans stöd.

Vilken j-a cirkus.

Häromdagen såg jag ett bedrövligt klipp.. En grupp araber och judar stod och diskuterade mark. Araberna försökte förgäves förklara att de ägt marken i generationer, varpå judarna bryskt förklarade att marken var judarnas. Det är ju så de tänker, fast de säger det inte i teve.

Marken är vår, för vi är judar, punkt.
Det här fanatiska stödet är till stor del en generationsfråga, om man inte blivit uppslukad i en höger extremistisk nationell rörelse.
Många unga,även soldater som är inkallade vill inte riskera sina liv för en galen politikers skull.
Sekularismen växer med stor hastighet. Ungdomar vill festa, supa och knarka, gå på ravepartyn och ragga. Som överallt annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in