Citat:
Ursprungligen postat av
funkytoka
Hej,
Är man för gammal för att få nytt jobb om man är över 35 år i Sverige? Har hört och läst att man är för gammal för att få jobb efter 35 i Sverige och att vid 40 är det absolut kört. Enligt arbetsgivare minskar förmågan att lära sig nya saker, anpassa sig, vara flexibel, driven och initiativrik redan efter 30.
Både ja och nej. Beror på många saker. Men du har ett delsvar i din egen trådstart. Se det fetade. Min erfarenhet är att man har satt sin personlighet ganska väl innan 30. Har du de uppräknade egenskaperna då, så kan du vara attraktiv långt upp i åldern. Inte minst borde du då ha skaffat dig en bra utbildning och ett bra arbete som du kan bygga på under resten av ditt arbetsliv.
Jag är själv 60+ och är attraktiv på arbetsmarknaden (inom en förvisso ganska snäv sektor). Jag har både blivit lite sämre och lite bättre sedan jag var 30. Sämre i och med att man tappar lite ork och driv trots allt, kanske en 10%. Bättre i och med att jag är mycket bättre socialt och "rundare" i kontakt med folk i svåra samtal. Större och bredare erfarenhet också.
Sedan gäller det ha lite tur också, och kontakter och referenser från folk man jobbat med tidigare och kan intyga att man är en bra person. Tur med hälsan också, givetvis.
Lycka till med jobbsökandet. Men som sagt, se till att ha rätt inställning till jobb och utbildning i unga år. Det kommer du att ha nytta av långt upp i åldern.