Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Du missförstod vad jag skrev. Med evidensbaserad sakpolitik menar jag att kritiska rationalister är mer intresserade av den objektiva verkligheten och hur vi ska förändra den. Postmodernister fokuserar mer på människornas normer och värderingar, och hur man ska ändra på dem. Med "bättre" människor ska man sedan per automatik få ett bättre samhälle, är det tänkt.
Det här är ingen slump, utan beror på filosofiska skillnader i hur man ser på verkligheten som jag försökte belysa.
En anledning till att jag är skeptisk till det postmodernistiska projektet är att jag tvivlar på att det går att ändra på människorna i den utsträckning som postmodernisterna hoppas, och att det är svårt att förutse vad som i så fall händer.
Ett exempel är identitetspolitiken. Den låter bra så länge syftet är att motverka diskriminering av minoriteter, men om majoriteten hakar på kan det sluta som i Nazityskland (och nej, det är inte historicism att varna för det).
Vad gäller ordet islamofobi så är det ju ett faktum att det används i vetenskapliga sammanhang. Jag har dock inte påstått att vår användning av det ena eller andra ordet påverkar verkligheten. Det är ju snarare en postmodernistisk uppfattning, där den konstruerade upplevda verkligheten färgas av vilka ord man använder.
Komiskt att du nu försöker koppla både Popper och mig till Soros. Jag förmodar att det är något antisemitiskt stuk på det, så jag påpekar än en gång att jag inte är jude.
Sant är att Soros hade Popper som lärare vid London School of Economics efter kriget. Men Soros tog senare avstånd från väsentliga delar av Poppers filosofi:
I discovered a flaw in the concept of open society. Popper was mainly concerned with the problems of understanding of reality. He put forward an epistemological rather than a political argument in favor of open society. He argued that “only democracy provides an institutional framework that permits reform without violence, and so the use of reason in politics matters.”
But his approach was based on a hidden assumption, namely, that the main purpose of thinking is to gain a better understanding of reality. And that was not necessarily the case. The manipulative function could take precedence over the cognitive function. Indeed, in a democracy, the primary objective of politicians is to get elected and stay in power.
This rather obvious insight raised some additional questions about the concept of open society. How could Popper take it for granted that free political discourse is aimed at understanding reality? And even more intriguingly, how could I, who gave the manipulative function pride of place in the concept of reflexivity, follow him so blindly?
https://www.ft.com/content/5714b216-bfea-11de-aed2-00144feab49a
För Soros är alltså politiken ett rent maktspel och manipulation är viktigare än kunskap. En ganska cynisk filosofi.
Din kritik förefaller något spretig. Jag har till skillnad från Annie Lööf och centern aldrig förespråkat oreglerad invandring. Tvärtom så stöder jag helhjärtat det utspel som de fyra blågula partierna just gjort om migrationen.
Av det faktum att jag kritiserar postmodernismens relativism följer inte heller att jag har några "absolutistiska maktanspråk" på vad man får tycka eller tänka. I så fall skulle jag inte öda tid på att debattera med folk som dig.
Du har även missförstått vad ordväxlingen om HejaFinland handlade om. Jag försvarade henne från ett påhopp som jag tyckte var osjyst. Vad gäller folkviljan, så hänvisar jag till citatet av Torgny Segerstedt i min signatur:
Man kan förtvivla om folkväldet endast om man förtvivlar om människorna själva.
Utan respekt för folkviljan dör demokratin.
Du känner ett väldigt behov att tjata om att vara etnisk svensk. Vad spelar det för roll om man tror dig eller inte på den punkten, menar du?
Du har ställt upp en superfånig politisk dualism som jag kritiserar på två nivåer. Dels för att det är pinsamt enkelspårigt filosofiskt att låtsas som att "sökandet efter kunskap om verkligheten" är något som inte alla ideologier gör anspråk på. Om något är ju den enda filosofiska skolan som överlevde 1900-talet med hedern i behåll den pragmatiska traditionen, där synen på ett pluralistiskt och processinriktat sökande efter vad som fungerar politiskt, harmonierar väl med demokratiska värderingar, i princip både progressiva och konservativa.
Tanken är att om man bara håller öppet att vetenskapliga/politiska/moraliska sanningar är preliminära och kontinuerligt odgomatiskt prövas av praktikens utfall, så fungerar ett pluralistiskt samtal som en meritokrati eller fri marknad.
Detta utmynnade som sagt i Rortys och andras "neopragmatism", som ju är postmodernt relativistisk och inte godkänner premisser om universella sanningar som ni Open Society-liberaler håller er med.
Dels för att varken du själv eller någon politisk falang i något parti har något som helst fog för att genuint, icke-dogmatiskt "sanningssökande om verkligheten" är något ni bryr er om. Du har gång på gång kastat masken som med totalitära sanningsanspråk och odemokratisk impuls.
Det är ju bara att ta ditt anspråk på absolut tolkningsföreträde för ords betydelse. Antisemit, islamofob, postmodernism, brunhöger vet du att definiera och utdöma som epitet och vägrar besvara invändningar med annat än ytterligare proklamationer om vad som gäller.
Det finns inget samtal, ingen dialog, ingen möjlighet att överklaga till högre instans. Vilket alltså förenar dig med Popper. Den i korrekt mening rationalistiska premissen som han, du och Soros delar är att ert självutnämnda "vi" har rätten att ställa demokratin på undantag, vilket är precis vad som lett till bl a migrationen till Sverige. Poppers uppfattning om vad som var intolerans som inte skulle tolereras, kan inte prövas demokratiskt eftersom den står över demokratin vilken därför ska beskäras vid behov. Visst, försök övertyga "fascisterna/rasisterna/islamofoberna/antisemiterna" om att de har fel genom samtalsterapi och slå ned dem med antidemokratisk repression bara om de envisas med att ha en uppgift på tvärs med "Sanningen".
Men ifrågasätt aldrig er jävla rätt att definiera sanningar och "intolerans" och därmed släppa makten.
Så fort du inte kunde svara sakligt på frågor om dubbla måttstockar mellan svensk och judisk identitetspolitik kom antisemitanklagelserna och den politiska terror det innebär. När någon vilsen själ tar stöd av mina argument, kommer hoten om att associeras med "brunhögern", en kategori du placerat mig i. Mindre fientligt, men ännu mer töntigt övermaga är att hitta på att politikens skiljelinje är mellan dummisar (postmodernister) och smartisar ("kritiska rationalister"). Källa för allt detta: Du själv.
Poängen är alltså att detta ÄR konfliktlinjen i ett "konservativt" block. Fortsatt Popper-liberal hegemoni via doktrinära och uppifrånkommande dektret som står över folkviljan och inte kan förhandlas om, eller en underifrånkommande revolution av rådande maktordning där makten tas tillbaka av representanter för svenska folket.
Jag är säker på att HejaFinland är jättetacksam att skyddas av en Open Society-liberal som klappar henne på huvudet och mansplainar att hon "saknar orden", men vill väl.