2021-05-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ja, i urvalsgrupp BI så räknas ditt slutbetyg, i urvalsgrupp BII räknas även kompletteringar från komvux med. Har du möjlighet att få det gjort inom gymnasiet är det alltså bäst (så att du kan söka i BI, den gruppen har i stort sett alltid något lägre antagningspoäng än BII), men har du inte den möjligheten så är det ju bättre att göra det via komvux än att inte få det gjort alls.

(Om du har tid att faktiskt läsa kursen på komvux är det ofta bättre än en prövning eftersom det i allmänhet är lättare att få bra betyg i en kurs än i en prövning, men om tiden är ett problem så går ju inte det.)

EDIT: Såg längre upp att du inte hade konkurrensmässiga betyg och planerar att komma in via HP. Isf spelar det ju ingen större roll om du får betyget på slutbetyget eller inte, eftersom HP-poängen bedöms helt oberoende av dina betyg så länge du är behörig. )

Så för att förtydliga (förlåt att jag är lite dimmig i huvet just nu):

Slutbetyg i Biologi 2: F
Ändrat betyg genom komvux: E eller mer
E eller mer i Biologi 2 krävs för apotekare
HP: tillräckligt högt

Har jag då en chans att komma in genom HP-poängen?
2021-05-19, 20:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallaren69
Så för att förtydliga (förlåt att jag är lite dimmig i huvet just nu):

Slutbetyg i Biologi 2: F
Ändrat betyg genom komvux: E eller mer
E eller mer i Biologi 2 krävs för apotekare
HP: tillräckligt högt

Har jag då en chans att komma in genom HP-poängen?
Förutsatt att du uppfyller alla behörighetskrav för apotekarprogrammet, ja. Så länge behörigheterna är uppfyllda så skulle du i detta fall prövas i betygsgruppen BII och högskoleprovsgruppen, helt oberoende av varandra. Du kan ha E i varenda ämne, har du 2,0 på HP kommer du in i högskoleprovsgruppen.

EDIT: Du verkar inte dimmig, du bara tar råd från en främling angående något som är otroligt viktigt för dig och kan påverka hela din framtid. Jag tycker det är helt naturligt att du vill fråga några gånger och få det hela förtydligat så det inte finns någon risk för missförstånd, det är bara ett tecken på gott omdöme från din sida.
2021-05-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Förutsatt att du uppfyller alla behörighetskrav för apotekarprogrammet, ja. Så länge behörigheterna är uppfyllda så skulle du i detta fall prövas i betygsgruppen BII och högskoleprovsgruppen, helt oberoende av varandra. Du kan ha E i varenda ämne, har du 2,0 på HP kommer du in i högskoleprovsgruppen.

EDIT: Du verkar inte dimmig, du bara tar råd från en främling angående något som är otroligt viktigt för dig och kan påverka hela din framtid. Jag tycker det är helt naturligt att du vill fråga några gånger och få det hela förtydligat så det inte finns någon risk för missförstånd, det är bara ett tecken på gott omdöme från din sida.
Riktigt skönt å höra! Tack så mycket för hjälpen! Plus, du har en poäng faktiskt
2021-05-19, 20:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallaren69
Riktigt skönt å höra! Tack så mycket för hjälpen! Plus, du har en poäng faktiskt
Inga problem, säg bara till om du har fler frågor. Lycka till!
2024-04-08, 14:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
(FB) Stora tråden om antagning till högskola

Tråd låst.

Mod.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto