2021-05-19, 16:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag tror Sverige har 6 veckor för både Moderna och Pfizer. Den längsta rekommenderade tiden mellan dos 1 och 2.

Så är det sagt men det stämmer inte i region Stockholm. Vet de som väntat 8 veckor för både Pfizer och Moderna

Jag har fått Astra för 8 veckor sedan ska få ett SMS om andra sprutan 20 dagar innan jag kan boka. Om jag har det SMS;et nästa vecka har det gått mer än 11 veckor innan jag ens kan boka spruta 2. Ytterst osannolikt att jag hinner få den inom 12 veckor.

De tänjer ut mellanrummet för att kunna ge fler första sprutan i Stockholm. Men de tiger om det. Jag ska vänta lite till men sedan bokar jag första sprutan en andra gång. Enligt TV4 funkar det om man inte säger något om att man reda fått.
Citera
2021-05-19, 16:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Detta låter intressant, hur kan intresset att testa vara lägre bara för att man är ledig?
Är man sjuk med symptom så är man,oavsett om man arbetar eller är ledig.

Jag kan hålla med om att det är naturligt att testningen går ner vid ledigheter. Säg att man är ledig några dagar och åker ut till sin stuga i all ensamhet. Där får man lätta symptom. Inte åker man och testar sig bara för det, om man ändå inte träffar någon och ens är särskilt sjuk. Då väntar man tills man kommer tillbaka till civilisationen.
Citera
2021-05-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Jag låg inlagd 4 dagar på en covidavdelning utan att bli smittad, blev det p.g.a platsbrist 😷✌️

Det är covid platserna det är brist på. Klart att dom inte lägger in någon annan sjuk ihop med covidsjuka.
Citera
2021-05-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är en våldsam nergång även i antalet registrerat smittade. Enbart 634 fall.
Detta att jämföra med 1106 förra onsdagen och 1268 veckan innan dess.

https://platz.se/coronavirus/

Från nu kommer det bara minska runt midsommar har vi bara ströfall kvar.
Citera
2021-05-19, 16:56
Medlem
raskenss avatar
Slår vad om att den indiska varianten har fått fäste i Taiwan nu. Vänta tills den kommer till Nya Zeeland.
Citera
2021-05-19, 17:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag kan hålla med om att det är naturligt att testningen går ner vid ledigheter. Säg att man är ledig några dagar och åker ut till sin stuga i all ensamhet. Där får man lätta symptom. Inte åker man och testar sig bara för det, om man ändå inte träffar någon och ens är särskilt sjuk. Då väntar man tills man kommer tillbaka till civilisationen.

Många arbetsgivare vill att personal testar sig vid symptom. Är man ledig gäller ju inte det.

Jag som jobbar hemma har inte testat mig en enda gång.Sambon har testat sig säkert 10 gånger pga att hennes arbetsgivare vill det.
Citera
2021-05-19, 17:45
Medlem
Hexen666s avatar
Här är lite matnyttig information om återinfektion samt vaccin vs naturlig immunitet:

https://bnonews.com/index.php/2020/08/covid-19-reinfection-tracker/

72 bekräftade, av 165 000 000. Well...
-------------------------------------------------

Stor studie i Israel visar att både vaccin och naturlig infektion ger bra immunitet, men att naturlig immunitet är något starkare:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.04.20.21255670v1.full.pdf

American Institute for Economic Research:

Citat:
We argue that natural immunity provides for the type of durable, robust, full, comprehensive protection needed, and is much more robust than immunity induced by vaccination alone. Researchers have shown that the components of immune memory (memory B cells, CD8+ T cells, and CD4+ T cells) in persons who had been exposed to SARS-CoV-2 persist for some time post-infection. Some have argued immunity may last for months, years, decades, or even a lifetime. This important immunity research has emerged by Shane Crotty’s lab in La Jolla California, Lauren Rodda’s group, as well as evidence in Iceland and the US. For example, researchers found antibodies even in milder cases, and that there were antibodies with the capacity to neutralize the virus and antibodies specific to the spike protein. They also reported that the production of antibodies was greater in more severe disease. The NIH reports that “This long-term immune protection involves several components. Antibodies—proteins that circulate in the blood—recognize foreign substances like viruses and neutralize them. Different types of T cells help recognize and kill pathogens. B cells make new antibodies when the body needs them. All of these immune-system components have been found in people who recover from SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19.” This is indeed very good news and helps make our argument, our prognostication, on why persons recovered from infection are vaccine exempt.

https://www.aier.org/article/if-you-had-covid-do-you-need-the-vaccine/
Citera
2021-05-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Här är lite matnyttig information om återinfektion samt vaccin vs naturlig immunitet:

https://bnonews.com/index.php/2020/08/covid-19-reinfection-tracker/

72 bekräftade, av 165 000 000. Well...
-------------------------------------------------

Stor studie i Israel visar att både vaccin och naturlig infektion ger bra immunitet, men att naturlig immunitet är något starkare:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.04.20.21255670v1.full.pdf

American Institute for Economic Research:

https://www.aier.org/article/if-you-had-covid-do-you-need-the-vaccine/

Och denna information fanns innan covid och vaccin, att naturlig immunitet i regel är bättre än vaccin. Ändå har vi fått höra, och hör fortfarande, att även folk utanför riskgrupp ska vaccinera sig. Trots att sjukdomen innebär extremt liten risk för dessa.

När ska folk fatta att läkemedelsbolagen är en stor faktor bakom dessa skrämselkampanjer och att deras motiv är pengar, inte folks bästa? Det är andra gången på 2000-talet som läkemedelsindustrin tillsammans med WHO gör så här. Folk är så jävla dumma, de går på det om och om igen.
Citera
2021-05-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Dom flesta har endast fått en dos eller har varit nyvaccinerade
Har du en källa på det?
Citera
2021-05-19, 18:10
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Och denna information fanns innan covid och vaccin, att naturlig immunitet i regel är bättre än vaccin. Ändå har vi fått höra, och hör fortfarande, att även folk utanför riskgrupp ska vaccinera sig. Trots att sjukdomen innebär extremt liten risk för dessa.

När ska folk fatta att läkemedelsbolagen är en stor faktor bakom dessa skrämselkampanjer och att deras motiv är pengar, inte folks bästa? Det är andra gången på 2000-talet som läkemedelsindustrin tillsammans med WHO gör så här. Folk är så jävla dumma, de går på det om och om igen.
Jag förstår inte heller hur folk kan vara så korkade. Det är smärtsamt uppenbart vad det handlar om. Även högintelligenta sväljer skiten fast kanske av andra anledningar än ren dumhet.

Covidcirkusen har varit ett unikt tillfälle att sålla agnarna från vetet i umgängeskretsen den saken är klar.
Citera
2021-05-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Andelen PCR-positiva verkar knappt minska alls enligt senaste siffrorna.

Det kommer att ta 10 veckor innan vi är nere under 5%.
Varför skulle det minska? Alla med symtom testar sig väl? Om det finns tillräcklig testkapacitet så blir det väl samma samma siffra!?
Edit: en anledning till att det kan minska framöver är gymnasieungdomar som inte vill förstöra sin examen, party mm.
Senast redigerad av fabbe2 2021-05-19 kl. 18:29.
Citera
2021-05-19, 18:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Från nu kommer det bara minska runt midsommar har vi bara ströfall kvar.
Av den Indiska?

Japp, då litar vi på dig.
Du verkar veta mer än någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in