2021-05-18, 11:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Oj då, "endast"?

Det måste ha varit månader sedan, om inte år när jag senast citerade jw.org.
Ursäkta, i det inlägget menade jag.
Du är en föredömlig person på detta forum i den mån att du faktiskt deltar på ett rakt och ärligt sätt.
Så all heder till dig även om vi ser olika på saker.
Citera
2021-05-18, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag anser att du i dagsläget har helt fel attityd för att kunna ta in någonting annat än vad du redan själv har fyllt din skalle med. Att svara dig är alltså ganska meningslöst. Men det finns ju andra som läser posterna här. Det är dessa, som har rätt attityd och god vilja, som man kan sätta sitt hopp till. Förhoppningsvis ändrar du på dig i framtiden.

Jag lovade nyss att inte värdera personer negativt, men jag håller med dig
Citera
2021-05-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ursäkta, i det inlägget menade jag.
Du är en föredömlig person på detta forum i den mån att du faktiskt deltar på ett rakt och ärligt sätt.
Så all heder till dig även om vi ser olika på saker.

Ok, tack.
Citera
2021-05-19, 05:30
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Att du oroar dig över vad jag fyllt min skalle med säger bara att det du har att erbjuda inte är mycket att komma med. Jag är öppen för övertygande argument eller bevisföring men det verkar inte finnas några.
Jag kan garantera dig att jag inte oroar mig det minsta för vad din skalle innehåller. Jag har fullt förtroende för hur Gud verkar i allt. Det är heller ingen människa som i slutändan kan övertyga en ofrälst själ om riktigheten i evangelium. Människor kan bara fungera som verktyg för att visa vägen och ge sina vittnesbörd om sanningen i Guds Ord.

Den slutgiltiga vissheten och klarheten över evangeliets riktighet kommer från Gud själv. När du äger den vissheten då vet du med säkerhet att Gud lever, att Jesus Kristus är Guds enfödde Son, att den Helige Ande är hjälparen och läraren som leder fram till hela sanningen. Om detta bär ock jag vittnesbörd. Amen.
Citera
2021-05-19, 09:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag kan garantera dig att jag inte oroar mig det minsta för vad din skalle innehåller. Jag har fullt förtroende för hur Gud verkar i allt. Det är heller ingen människa som i slutändan kan övertyga en ofrälst själ om riktigheten i evangelium. Människor kan bara fungera som verktyg för att visa vägen och ge sina vittnesbörd om sanningen i Guds Ord.

Den slutgiltiga vissheten och klarheten över evangeliets riktighet kommer från Gud själv. När du äger den vissheten då vet du med säkerhet att Gud lever, att Jesus Kristus är Guds enfödde Son, att den Helige Ande är hjälparen och läraren som leder fram till hela sanningen. Om detta bär ock jag vittnesbörd. Amen.
Wow, klart demonstrerade och logiska sammanhang där du.
Men det är bra att veta att det enda man behöver är att ha den förutfattade meningen att det bara är så.
Så kommer man till tro. Inte logik. Inte fakta.
Salig är den som tror utan att se. Salig och lättledd.
Citera
2021-05-19, 09:56
Medlem
Citat:
Wow, klart demonstrerade och logiska sammanhang där du.
Men det är bra att veta att det enda man behöver är att ha den förutfattade meningen att det bara är så.
Så kommer man till tro. Inte logik. Inte fakta.
Salig är den som tror utan att se. Salig och lättledd.

Du tror också på saker utan att se, så jag förstår inte varför du ska se ner på skriftstället.
Citera
2021-05-19, 10:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Amen
Citera
2021-05-19, 10:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du tror också på saker utan att se, så jag förstår inte varför du ska se ner på skriftstället.
För att konsekvenserna av att tro på olika saker är olika.
Citera
2021-05-19, 11:58
Medlem
Citat:
För att konsekvenserna av att tro på olika saker är olika.

Hur menar du? Bara för att konsekvenserna är olika så ser du ner på skriftstället även om du tycker samma sak?
Citera
2021-05-19, 12:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hur menar du? Bara för att konsekvenserna är olika så ser du ner på skriftstället även om du tycker samma sak?
Vad får dig att tro att jag tycker samma sak? Att det är nödvändigt med vissa antaganden (att tro, snarare än att ha tro) är inte samma sak som att säga att det är bra att göra antaganden.
Och skillnaden kan vara i att anta att alla människor är onda syndare som förtjänas att straffas och agera därefter, mot för att anta att Australien finns på riktigt trots att man inte sett Australien.
Det är skillnad i antaganden och konsekvenserna av dem.
Citera
2021-05-19, 13:04
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro att jag tycker samma sak?

Så du håller inte med att dom som tror utan att se är lyckliga?
Citera
2021-05-19, 15:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Så du håller inte med att dom som tror utan att se är lyckliga?
Du vet likväl som jag att versen inte handlar om personerna är lyckliga eller ej, utan att Jesus förespråkar tro utan bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in