2016-02-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Kan det vara för att människor i dagens samhälle inte har tid och är för själv kära för ha tid för mirakel?

Dessutom finns det väldigt stort land område så hur vet du inte att det sker mirakel men bara inte på din sida av jorden?.....
Det borde vara mycket lättare att rapportera om mirakel nu, än för tusentals år sedan. "Problemet" är väl att vi inte tror på hörsägen och "vittnen" längre.
Citera
2016-02-22, 13:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan det vara för att människor i dagens samhälle inte har tid och är för själv kära för ha tid för mirakel?

Japp, efterrationalisering är ju en favorit blant pådyvlande teister.
Citera
2016-02-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nja så lätt är det inte. Vad menar du?
Vem tillskriver äran och hur?
Det verkar vara en krånglig procedur som tar några år och för det mesta skall man vara död också. Inte alltid men oftast.
Det skall processas rejält.

Ja, jag är en mer än lovlig lekman på området. För att någon skall bli kanoniserad måste två mirakel bli tillskriven h-n.
Oavsett om det är en lång process, vilket det tydligen normalt är, så bygger det ändå på att två personer hävdar att de har blivit mirakulöst botade av i detta fallet Johannes Paulus II:s ande(?) dvs efter hans död.

Äran tillskrivs slutgiltigt av sittande påve som jag förstår det, men underlaget tas fram och godkänns av många som granskat och spekulerat om det är ett riktigt mirakel som botat den som påstår sig ha blivit frisk.

Jag raljerar lite kring att det är enkelt, men att det "bara" behöver finnas två mirakelbotade personer som tror på en, tycker jag känns osäkert, enkelt.

Det är ju inte helt ovanligt att folk tillfrisknar från obotliga sjukdomar lite nu och då, även utan att påstå att någon speciell ska ha botat dem.
Citera
2016-02-22, 16:09
Medlem
Citat:
Du menar att eventuella mirakel alltså bara är en petitess? Inget som skulle vara av intresse för den självgoda allmänheten..
Citat:
Dessutom finns det väldigt stort land område så hur vet du inte att det sker mirakel men bara inte på din sida av jorden?.....
Veta kan man ju inte göra. Men det är ganska märkligt att det inte finns ett enda dokumenterat mirakel att ta del av, trots dagens teknik.
Citera
2016-02-22, 16:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ja, jag är en mer än lovlig lekman på området. För att någon skall bli kanoniserad måste två mirakel bli tillskriven h-n.
Oavsett om det är en lång process, vilket det tydligen normalt är, så bygger det ändå på att två personer hävdar att de har blivit mirakulöst botade av i detta fallet Johannes Paulus II:s ande(?) dvs efter hans död.

Äran tillskrivs slutgiltigt av sittande påve som jag förstår det, men underlaget tas fram och godkänns av många som granskat och spekulerat om det är ett riktigt mirakel som botat den som påstår sig ha blivit frisk.

Jag raljerar lite kring att det är enkelt, men att det "bara" behöver finnas två mirakelbotade personer som tror på en, tycker jag känns osäkert, enkelt.

Det är ju inte helt ovanligt att folk tillfrisknar från obotliga sjukdomar lite nu och då, även utan att påstå att någon speciell ska ha botat dem.

Ja du är då inte Påve i alla fall....
Präst kanske..Inte vet jag.
Strunt det samma. En människa är du och någonting mer utöver det.

Tycker du det är konstigt att ett helgon nu då botat två människor?
Kunde Jesus gå på vatten och vatten bli till vin så är det inte konstigt kan jag tycka.

Ja man kan mirakulöst bli frisk och överleva både det ena och det andra.
Läste om en flygvärdinna som överlevde ett fall på 10000 meter... Ett mirakel i mina ögon eller en OTROLIG tur.

Har du varit med om något mirakel då?
Läst om eller hört talas om?
Senast redigerad av goran744 2016-02-22 kl. 16:46.
Citera
2016-02-22, 19:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kunde Jesus gå på vatten och vatten bli till vin så är det inte konstigt kan jag tycka.

KUNNE han det? Falsk analogi tills vidare.

Citat:
Läste om en flygvärdinna som överlevde ett fall på 10000 meter... Ett mirakel i mina ögon eller en OTROLIG tur.

Och kommer nån 'gud' in i bilden?
Citera
2016-02-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ja du är då inte Påve i alla fall....
Präst kanske..Inte vet jag.
Strunt det samma. En människa är du och någonting mer utöver det.

Har du varit med om något mirakel då?
Läst om eller hört talas om?

Äh jag har ingen aning om detta, jag bara tror inte på miraklen som fixade av just påven.
Jag har ingen erfarenhet av mirakel på nära håll.
Har bara läst och hört talas om några fall. Kommer dock bara på tre just nu.

Tex Ett cancerfall som från att läkare gett någon vecka att leva så har personen tillfrisknat.
En person som varit konstaterat hjärndöd som vaknat igen, väldigt gripande självupplevd bok av Eben Alexander.
Fall från flygplan som du säger.
Citera
2016-02-23, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korfes
men om vi antar att profeternas mirakler är sanna, varför får inte vi uppleva deras mirakler? arför får vi inte samma chans som människorna som såg "miraklerna"? Varför måste vi läsa hundra eller tusentals böcker och jämföra olika religioner för att bestämma oss vad vi ska tro?
Gud kanske har gett upp, "mina små barn har vuxit upp och om sin gamle far". Han kanske har släppt oss lösa för vi börjar kunna ta han om oss själva nu? Många har ju slutat tro på honom idag vilket är ett tecken på att vi inte behöver en fadersfigur som leder oss genom svårigheter längre, precis som en son/dotter som flyttar hemifrån för att leva på egen hand.
Gud kanske skapar en ny värld som behöver hanns ledsagande istället?
Citera
2016-02-23, 09:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
Gud kanske har gett upp, "mina små barn har vuxit upp och om sin gamle far". Han kanske har släppt oss lösa för vi börjar kunna ta han om oss själva nu? Många har ju slutat tro på honom idag vilket är ett tecken på att vi inte behöver en fadersfigur som leder oss genom svårigheter längre, precis som en son/dotter som flyttar hemifrån för att leva på egen hand.
Gud kanske skapar en ny värld som behöver hanns ledsagande istället?

Japp, den pådyvlande snuttefiltist-'gud' är inte så attraktiv numera.
Citera
2016-02-23, 15:00
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Äh jag har ingen aning om detta, jag bara tror inte på miraklen som fixade av just påven.
Jag har ingen erfarenhet av mirakel på nära håll.
Har bara läst och hört talas om några fall. Kommer dock bara på tre just nu.

Tex Ett cancerfall som från att läkare gett någon vecka att leva så har personen tillfrisknat.
En person som varit konstaterat hjärndöd som vaknat igen, väldigt gripande självupplevd bok av Eben Alexander.
Fall från flygplan som du säger.

Problemet är dock det att det är mycket svårt att hitta pålitlig dokumentation om att detta öht hänt.
Citera
2016-02-24, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Problemet är dock det att det är mycket svårt att hitta pålitlig dokumentation om att detta öht hänt.

Lite det jag förutsätter, utan att veta.
Citera
2021-05-12, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jesus själv var tvungen att använda mirakel för att övertyga sina apostlar, inte sant? Hur ska internetpredikanter övertyga med Bibelverser om hur dåraktig man är som inte går med i klubben?

Det är inte enbart genom mirakel man kan bli övertygad:

"Jesus sade till honom: »Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.«" (Jesus svar till Tomas efter att han blivit övertygad genom att se ett mirakel) (Joh 20:29 Bibel2000)

"han vederlade judarna energiskt, och med stöd av skrifterna bevisade han inför allt folket att Jesus är Messias." (Apg 18:28 Bibel2000)

"Men Saul uppträdde med allt större kraft och gjorde judarna i Damaskus svarslösa när han bevisade att Jesus är Messias." (Apg 9:22 Bibel2000)

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro, liksom åtskilliga ansedda grekiska kvinnor och män." (Apg 17:11-12 Bibel2000)

Dom som inte behöver se mirakel för att tro, är saliga, eftersom dom blir övertygade genom logiska och förnuftiga argument, eftersom dom är ödmjuka.

Dom som är mer indoktrinerade och har hårdare hjärtan måste få se mirakel innan dom tror:

"Jesus sade till honom: »Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte.«" (Joh 4:48 Bibeln)

Men för vissa räckte det inte ens med mirakel. Fariséerna fick se sjuka botade och döda uppväckas, men ändå tänkte dom främst på sina egna positioner i samhället, och ville inte förlora dom, och därför ville få Jesus dödad:

"Många av judarna, de som hade gått ut till Maria och sett vad Jesus gjorde, kom till tro på honom. Men några av dem gick till fariseerna och berättade vad Jesus hade gjort. Översteprästerna och fariseerna kallade då samman rådet och sade: »Vad skall vi göra? Den här mannen gör många tecken. Om vi låter honom fortsätta börjar alla tro på honom, och då kommer romarna och utplånar både vår heliga plats och vårt folk.« " (Joh 11:45-48 Bibel2000)

"Fariseerna gick då ut och överlade om hur de skulle röja Jesus ur vägen." (Matt 12:14 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in