2021-05-19, 14:51
Medlem
Rettelse

Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Vel, som tidligere påpekt av andre, så er saken fremdeles uløst. Så noe har jo gått "riktig".

Man har kanskje tatt erfaring fra J*mtland-saken, der politiet tidlig rettet mistanke mot
ektemannen, ikke minst fordi han ventet med å melde fra om "forsvinningen".

En annen mulighet er at ett eller flere av familiemedlemmene som ble kontaktet
før politiet, har bedt TH innstendig om å kontakte politiet umiddelbart. Det ville
kanskje synes suspekt om han begynte å krangle om dette?

Uansett sitter vi her bare på små fliker av det totale bildet som politiet har tegnet opp.

Her må vi være helt uenig da du fullstendig utelater det psykologiske aspektet. Å leve under mistanke på denne måten er rent helvete om man både er skyldig eller uskyldig.

Et liv i evig angst.

Om han planla dette har alt gått galt rent teknisk sett bortsett fra at man ikke sitter i fengsel. Han sitter i et slags fengsel uansett med dette hengende over seg som sikkert føles minst like ille.
Senast redigerad av Bolony 2021-05-19 kl. 14:55. Anledning: Rettelse
Citera
2021-05-19, 15:05
Medlem
Citat:
Vel, som tidligere påpekt av andre, så er saken fremdeles uløst. Så noe har jo gått "riktig".

Man har kanskje tatt erfaring fra J*mtland-saken, der politiet tidlig rettet mistanke mot
ektemannen, ikke minst fordi han ventet med å melde fra om "forsvinningen".

En annen mulighet er at ett eller flere av familiemedlemmene som ble kontaktet
før politiet, har bedt TH innstendig om å kontakte politiet umiddelbart. Det ville
kanskje synes suspekt om han begynte å krangle om dette?

Uansett sitter vi her bare på små fliker av det totale bildet som politiet har tegnet opp.

Just precis! Vi sitter med små fliker. Og i den nye boka kommer det frem opplysninger som står i motstrid til en trådsannhet. Noen hadde "sikre" opplysninger om at MB ringte AEH for å få sønnens kontonummer, men i følge boka, ringte MB for å få rede på hvor mange timer AEH hadde arbeidet. Det kan være flere slike eksempler, jeg har ikke lest boka. Det er alt for tidlig å trekke konklusjoner. Og vi får kun utdrag av av avhør, vi har ikke konteksten. Notatbøkene er skrevet i stikkords form, og da er det fritt frem for å tolke sitatene. Ønsker om hevn kan være relevante, men da ut fra når de ble nedtegnet. Er de fra for eksempel 1997, synes jeg det irrelevant. Det stiller seg anderledes, hvis det ble notert i for eksempel 2017.
Citera
2021-05-19, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bolony
Ja. Om det er ekte kidnappere.

Men i et planlagt drap regissert av TH fordekt som kidnapping har det meste gått galt.

Livet har blitt et helvete. Med tanke på at man kunne vente så lenge man bare trengte med å ta kontakt med politiet henger det ikke på greip at man ringer i hui og hast og etterlater spor som potensielt kan indikere at det er begått et drap der.

Det er åstedet i seg selv som kan bli løsningen om man ikke finner ut mer om kryptorigget.

For å ha tro på planlagt drapsteorien skulle jeg gjerne ha en forklaring på det vi har diskutert over.
Ja, dette er vi helt enig i, det er nettopp derfor jeg ikke tror at TH er GM, om vi skal utgå fra at det er et planlagt drap. Det må i såfall være rekord i dumskap og ondskap.

Rettelse: Det siste må ut - rekord i ondskap er det nok ikke dessverre.
Senast redigerad av Havhest 2021-05-19 kl. 15:09.
Citera
2021-05-19, 15:07
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Her må vi være helt uenig. Å leve under mistanke på denne måten er rent helvete om man både er skyldig eller uskyldig.

Et liv i evig angst.

Dette tror jeg vi er enige om. Men en uskyldig mistenkt har håp og mulighet om å bli renvasket, om
ikke annet. Det verste må jo være å miste sin nærmeste.

Citat:
Om han planla dette har alt gått galt rent teknisk sett bortsett fra at man ikke sitter i fengsel. Han sitter i et slags fengsel uansett med dette hengende over seg som sikkert føles minst like ille.

Det kan vel være endel av politiets taktikk at de venter på at noen sprekker på grunn av
akkurat dette.

Man kan helt sikkert planlegge en "perfekt forbrytelse", uten å være mentalt forberedt på det som
kommer etterpå. Drap er en ugjenkallelig handling. De fleste stegene i planleggingen forut, har en
"escape clause", men ikke selve drapet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Just precis! Vi sitter med små fliker. Og i den nye boka kommer det frem opplysninger som står i motstrid til en trådsannhet. Noen hadde "sikre" opplysninger om at MB ringte AEH for å få sønnens kontonummer, men i følge boka, ringte MB for å få rede på hvor mange timer AEH hadde arbeidet. Det kan være flere slike eksempler, jeg har ikke lest boka. Det er alt for tidlig å trekke konklusjoner.

Jeg tar sønnens eventuelle rolle i dette med en klype salt, enn så lenge. Hvis han er involvert, og
politiet har lagt lokk på dette, har de nok gode grunner. Men inntil det foreligger opplysninger som
tilsier noe i retning av at han er mistenkt eller involvert, anser jeg ham som pårørende.

Citat:
Og vi får kun utdrag av av avhør, vi har ikke konteksten. Notatbøkene er skrevet i stikkords form, og da er det fritt frem for å tolke sitatene. Ønsker om hevn kan være relevante, men da ut fra når de ble nedtegnet. Er de fra for eksempel 1997, synes jeg det irrelevant. Det stiller seg anderledes, hvis det ble notert i for eksempel 2017.

Såvidt jeg forstår utfra det som opplyses i "Krimpodden", er drapsønskene mot eks-svogeren skrevet
i løpet av de 7-8 siste årene før forsvinningen. Altså 2010 eller etter.
Senast redigerad av Svartediket 2021-05-19 kl. 15:25.
Citera
2021-05-19, 15:17
Medlem
Rettelse

Citat:
Dette tror jeg vi er enige om. Men en uskyldig mistenkt har håp og mulighet om å bli renvasket, om
ikke annet. Det verste må jo være å miste sin nærmeste.

Det kan vel være endel av politiets taktikk at de venter på at noen sprekker på grunn av
akkurat dette.

Man kan helt sikkert planlegge en "perfekt forbrytelse", uten å være mentalt forberedt på det som
kommer etterpå. Drap er en ugjenkallelig handling. De fleste stegene i planleggingen forut, har en
"escape clause", men ikke selve drapet.

Det vil nok stemme i de fleste tilfeller men om det er planlagt over lengre tid vil de aller fleste også forstå at i et slikt scenario som i denne saken at så lenge den fornærmede ikke dukker opp på noe vis vil mistanken også rettes mot den nærmeste og selv om TH er snål er han ingen idiot.

Man kan rømme fra det meste i livet, men de færreste som har levd noen år tror det er mulig å rømme fra tankene sine.

Dette er aspekter som peker mot. Om TH er involvert i selve handlingen er det trolig snakk om affekt.
Senast redigerad av Bolony 2021-05-19 kl. 16:02. Anledning: Rettelse
Citera
2021-05-19, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
arv og gave går ikke inn i fellesboet. Hvorfor utnevnte th henne til finansminister når hun var så lemfeldig med penger. Hun hadde jo hele to ganger brukt noe bare til seg selv, men kjøpte dog klær i billigkorger pga dårlig økonomi.
Kan hende han var tvunget til det? Det var jo hun som laget mat, hadde ansvar for barn, bil, hus og hage.
Det er ellers helt normalt at et ektepar har en slags enighet om hvordan pengene skal brukes, en slags plan - og så gjøres justeringer underveis.

Jeg synes ting blir satt veldig på spissen. Min erfaring er at sannheten ofte ligger i midten.
Senast redigerad av Havhest 2021-05-19 kl. 15:23.
Citera
2021-05-19, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Just precis! Vi sitter med små fliker. Og i den nye boka kommer det frem opplysninger som står i motstrid til en trådsannhet. Noen hadde "sikre" opplysninger om at MB ringte AEH for å få sønnens kontonummer, men i følge boka, ringte MB for å få rede på hvor mange timer AEH hadde arbeidet. Det kan være flere slike eksempler, jeg har ikke lest boka. Det er alt for tidlig å trekke konklusjoner. Og vi får kun utdrag av av avhør, vi har ikke konteksten. Notatbøkene er skrevet i stikkords form, og da er det fritt frem for å tolke sitatene. Ønsker om hevn kan være relevante, men da ut fra når de ble nedtegnet. Er de fra for eksempel 1997, synes jeg det irrelevant. Det stiller seg anderledes, hvis det ble notert i for eksempel 2017.

Det er riktig som du skriver at man bare får små flik her og der og det er viktig å ha i bakhodet.

En annen ting er at man må forholde seg til hva som er forklart i avhør og det trenger ikke være sannheten man blir servert.

Det blir spennende å se hva man lander på i juli. Jeg aner at siktelsen mot RU da blir frafalt og har man ikke noe mer enn en hypotese basert på indisier mot TH blir det ekstra spennende om man får penger og aksept for å la siktelsen stå og fortsette etterforskningen i samme volum.

Saken koster ressurser, penger og går utover andre saker også.
Citera
2021-05-19, 15:34
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
så lenge den fornærmede ikke dukker opp på noe vis vil mistanken også rettes mot den nærmeste

Nemlig - derfor laget man kryptorigg og kidnappingsbrev - for å forsinke politiets mistanker, og
ikke minst for å minske sjansen for at liket ble lokalisert og identifisert. Fordi man vet at politiet
er pliktig til å etterforske alle mulige relevante spor så grundig som mulig.
Citera
2021-05-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Kan hende han var tvunget til det? Det var jo hun som laget mat, hadde ansvar for barn, bil, hus og hage.
Det er ellers helt normalt at et ektepar har en slags enighet om hvordan pengene skal brukes, en slags plan - og så gjøres justeringer underveis.

Jeg synes ting blir satt veldig på spissen. Min erfaring er at sannheten ofte ligger i midten.
Mulig aeh var så truende overfor th at han måtte foreta seg noe ihht egne notater. Kanskje hun også tvang til seg 200000 kroner av milliardformuen slik at th måtte sikre seg huset før hun satte sin andel over styr
Senast redigerad av LH07 2021-05-19 kl. 15:44.
Citera
2021-05-19, 15:55
Medlem
Rettelse

Citat:
Nemlig - derfor laget man kryptorigg og kidnappingsbrev - for å forsinke politiets mistanker, og
ikke minst for å minske sjansen for at liket ble lokalisert og identifisert. Fordi man vet at politiet
er pliktig til å etterforske alle mulige relevante spor så grundig som mulig.

Akkurat det er fullt teoretisk mulig. Men jeg tror det viktigste her et slikt eventuelt scenario var å forsinke saken så mye i media slik at potensielle vitner som kunne ha oppdaget noe ble redusert så mye som mulig.
Senast redigerad av Bolony 2021-05-19 kl. 15:56. Anledning: Rettelse
Citera
2021-05-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
arv og gave går ikke inn i fellesboet. Hvorfor utnevnte th henne til finansminister når hun var så lemfeldig med penger. Hun hadde jo hele to ganger brukt noe bare til seg selv, men kjøpte dog klær i billigkorger pga dårlig økonomi.

Kr 200 000,- som hun mottar i gave fra Tom Hagen.
Belöpet skal innsettes på höyrentekonto eller plasseres i sikre obligasjoner. Det skal bare kunne benyttes i saerskilt trengende situasjoner. Ovennevnte klausul knyttet til gaven bortfaller når Anne Elisabeth Hagen fyller 67 år.

Ja, hva skal man si!
Citera
2021-05-19, 16:13
Medlem
Ang Ford Focus og TEH: hvilken hendelse er det snakk om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in