2021-05-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Ok, tack för alla svar.

Jag hittade bl a denna sida nedan där det står att man kan investera i aktier som är involverade i blockchain, så jag undrade om man kunde investera mer direkt i blockchain, men det verkar ju inte så.

https://www.fool.com/investing/stock-market/market-sectors/financials/blockchain-stocks/how-to-invest/

https://www.youtube.com/watch?v=SSo_EIwHSd4

Bitcoin är till storleken största "blockkedjan" som finns idag. Den har funnits längst och har högst värde inlåst.
Du förstår att blockkedjan är mjukvara? (ettor och nollor) Det är inget fysiskt man tar på.
Citera
2021-05-17, 23:35
Moderator
HelgeBuks avatar
Det är som att säga att du vill investera i telekom men du vill inte köpa aktier i telekomföretag. Hur ska det gå till då? Du kommer bli tvungen att antingen investera i någon kryptovaluta - rimligtvis någon av de större - eller nåt börsnoterat bolag som ägnar sig åt blockkedjerelaterad verksamhet som t.ex. Safello.
Citera
2021-05-18, 06:28
Medlem
Citat:
Ok, tack för alla svar.

Jag hittade bl a denna sida nedan där det står att man kan investera i aktier som är involverade i blockchain, så jag undrade om man kunde investera mer direkt i blockchain, men det verkar ju inte så.

https://www.fool.com/investing/stock-market/market-sectors/financials/blockchain-stocks/how-to-invest/

Kikade lite på sidan. Den berättar om företag som använder sig av blockkedje teknologi. Så man kan investera i själva företagen som använder det. Alltså köpa aktier i dem. Sidan säger också att du kan köpa krypto i dem blockkedjor som du tror på kommer gå bra.

Tips att Google lite vad en blockkedja är så kommer det nog bli klarare.
Citera
2021-05-18, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det är som att säga att du vill investera i telekom men du vill inte köpa aktier i telekomföretag. Hur ska det gå till då? Du kommer bli tvungen att antingen investera i någon kryptovaluta - rimligtvis någon av de större - eller nåt börsnoterat bolag som ägnar sig åt blockkedjerelaterad verksamhet som t.ex. Safello.
Tack för svar. Safello verkar blivit börsnoterat väldigt nyligen, ska kolla in den.
Om det finns liknande aktier som utvecklar blockkedjerelaterad verksamhet eller smarta kontrakt, svenska eller amerikanska, så får ni gärna berätta det.
Som jag förstår det finns det inga fonder idag som investerar specifikt i dessa bolag, utan det närmaste är väl "Ny teknik".
Citera
2021-05-18, 16:37
Medlem
Autobahn76s avatar
Det är som att fråga "Hur kan jag investera i internet ?"
Citera
2021-05-19, 08:16
Medlem
Ograsts avatar
Investera i infrastrukturen typ serverhallarna och de chip som krävs för att gräva fram det digitala guldet. Känns lite stabilare än att investera i de volatila kryptovalutorna?
Citera
2021-05-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Investera i infrastrukturen typ serverhallarna och de chip som krävs för att gräva fram det digitala guldet. Känns lite stabilare än att investera i de volatila kryptovalutorna?
Har du några konkreta förslag? Enskilda kryptovalutor känns riskabelt.
Hittade några ETF:er på Nordnet, som
Amplify Transformational Data Sharing ETF
Siren Nasdaq NexGen Economy ETF
Jag vet inte om man kan köpa EFT:erna, men man kan köpa de underliggande aktierna, vilket blir mer riskabelt men möjlighet till större vinst finns.

Är blockchain nästa stora grej?
Citera
2021-05-19, 13:31
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Har du några konkreta förslag? Enskilda kryptovalutor känns riskabelt.
Hittade några ETF:er på Nordnet, som
Amplify Transformational Data Sharing ETF
Siren Nasdaq NexGen Economy ETF
Jag vet inte om man kan köpa EFT:erna, men man kan köpa de underliggande aktierna, vilket blir mer riskabelt men möjlighet till större vinst finns.

Är blockchain nästa stora grej?
Blockchain används ju redan av företag som danska Maersk och amerikanska IBM.
Det är en teknik som här att för att stanna.

Här är en lista på företag som använder tekniken.

https://101blockchains.com/companies-using-blockchain-technology/
Citera
2021-05-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Blockchain används ju redan av företag som danska Maersk och amerikanska IBM.
Det är en teknik som här att för att stanna.

Här är en lista på företag som använder tekniken.

https://101blockchains.com/companies-using-blockchain-technology/
Tack för svar. Men det är en stor skillnad mellan att använda tekniken och att utveckla den.
De som bara använder tekniken kommer ju inte att öka i värde lika mycket som de som utvecklar tekniken.
Citera
2021-05-19, 16:24
Medlem
Citat:
Tack för svar. Men det är en stor skillnad mellan att använda tekniken och att utveckla den.
De som bara använder tekniken kommer ju inte att öka i värde lika mycket som de som utvecklar tekniken.

Dem som använder blockchain brukar utveckla en egen blockchain teknik. Även om vissa fundamentala delarna är samma så måste man anpassa den så den främjar vad man nu ska använda den till.
Vissa utvecklar en blockchain för spel, andra för krypto och åter andra för datalagring. Det som alla parterna har gemensamt är att dem läst på om hur en blockchain fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in