2021-05-17, 21:20
Medlem
Hur kan jag investera i "blockchain", helst så direkt som möjligt, alltså utan att investera i aktier som stiger p g a av att blockchain ökar i värde.
Citera
2021-05-17, 21:29
Medlem
Revolut är en Mobil bank som du kan använda för att köpa och sälja de större krytovalutorna.

Man kan dock inte flytta ut eller in pengar i ren krypto ännu utan man måste göra transaktioner i vanliga herdliga riksdalar!

Det finns många alternativ
Citera
2021-05-17, 21:34
Medlem
Jag vill alltså investera i blockchain teknologin och inte i kryptovalutor.
Citera
2021-05-17, 21:35
Medlem
Hamleyss avatar
Du kan inte investera i blockchain alls.
Hur ska du få avkastning utan att minska kapitalet?
Citera
2021-05-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Du kan inte investera i blockchain alls.
Hur ska du få avkastning utan att minska kapitalet?
Jag hänger inte riktigt med tyvärr.
Citera
2021-05-17, 21:47
Medlem
Inget som du kan investera i. Ingen speciellt med det. Du kan skapa din egen kryptovaluta på några timmar med rätt kunskaper
Citera
2021-05-17, 21:48
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag hänger inte riktigt med tyvärr.

Hur tänker du dig att investeringen ska fungera?
Hur ska pengarna du använder för att köpa blockchain skapa kapital?
Citera
2021-05-17, 22:06
Avslutad
Citat:
Hur kan jag investera i "blockchain", helst så direkt som möjligt, alltså utan att investera i aktier som stiger p g a av att blockchain ökar i värde.
Blockchain är en teknologi som kan appliceras på flera olika områden. När du skriver "Jag vill investera i blockchain" så är det ungefär som att skriva "Jag vill investera i import/export-företag". Du behöver alltså leta upp något företag som sysslar med att utveckla blockkedjetekniken på sitt område, det vill säga om du inte vill investera i en valuta.

En del företag som tar in kapital utifrån gör det via så kallade ICO, alltså "Initial Coin Offering". Liknande IPO på aktiemarknaden, fast istället för att kunna lösa in mot FIAT så löses den in mot kryptovalutan som ICO:n bygger på (i regel Ethereum).
Det ska här tilläggas att ICO är extrema högriskinvesteringar eftersom utställaren oftast inte lämnar några garantier eller är backade på annat sätt att kunna upprätthålla garantier och kanske även befinner sig i ett land där du som investerare kräver ersättning för utlovade garantier inte kan söka upprättelse för eventuella tvistemål.
Senast redigerad av FemKiloGuld 2021-05-17 kl. 22:09.
Citera
2021-05-17, 22:23
Medlem
En annan fråga är: Vart fick du idén ifrån? Att investera i en blockchain? Hemsida? Artikel?
Senast redigerad av Knight81 2021-05-17 kl. 22:25.
Citera
2021-05-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knight81
En annan fråga är: Vart fick du idén ifrån? Att investera i en blockchain? Hemsida? Artikel?
Jag är novis inom kryptovärlden.
Minns inte hur jag fick idén, läste på lite om kryptovalutor, bl a på https://ethereum.org/
Som jag förstod det så är kryptovalutan själva valutan som handlas med (dessa valutor verkar komma och gå...) medan blockchain är själva tekniken/närverket...

Kanske Theta kommer närmare vad jag letar efter...
Citera
2021-05-17, 22:49
Medlem
Citat:
Jag är novis inom kryptovärlden.
Minns inte hur jag fick idén, läste på lite om kryptovalutor, bl a på https://ethereum.org/
Som jag förstod det så är kryptovalutan själva valutan som handlas med (dessa valutor verkar komma och gå...) medan blockchain är själva tekniken/närverket...

Kanske Theta kommer närmare vad jag letar efter...

Alltså bitcoin nätverket består enkelt förklarat av datornoder som har en kopia på "blockkedjan", dvs alla transaktioner mellan olika plånböcker.
Du kan starta upp en bitcoinnod själv och synka blockkedjan, men du tjänar inga pengar på det. Utan det är mer för att stödja och säkra nätverket av good-will.

Är du intresserad av bitcoin som helhet (mjukvaran som utgör blockkedjan + kryptovalutan ovanpå) så gäller det att köpa bitcoins på valfri börs. Se klistrade tråden här i forumet.
Annars kan man ge sig på mining, om man vill tjäna en hacka på att låna ut datorkraft. Se typ Nicehash.
Citera
2021-05-17, 22:56
Medlem
Ok, tack för alla svar.

Jag hittade bl a denna sida nedan där det står att man kan investera i aktier som är involverade i blockchain, så jag undrade om man kunde investera mer direkt i blockchain, men det verkar ju inte så.

https://www.fool.com/investing/stock-market/market-sectors/financials/blockchain-stocks/how-to-invest/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in