Citat:
Ursprungligen postat av
Flashback100
Hur kan jag investera i "blockchain", helst så direkt som möjligt, alltså utan att investera i aktier som stiger p g a av att blockchain ökar i värde.
Blockchain är en teknologi som kan appliceras på flera olika områden. När du skriver "Jag vill investera i blockchain" så är det ungefär som att skriva "Jag vill investera i import/export-företag". Du behöver alltså leta upp något företag som sysslar med att utveckla blockkedjetekniken på sitt område, det vill säga om du inte vill investera i en valuta.
En del företag som tar in kapital utifrån gör det via så kallade ICO, alltså "Initial Coin Offering". Liknande IPO på aktiemarknaden, fast istället för att kunna lösa in mot FIAT så löses den in mot kryptovalutan som ICO:n bygger på (i regel Ethereum).
Det ska här tilläggas att ICO är extrema högriskinvesteringar eftersom utställaren oftast inte lämnar några garantier eller är backade på annat sätt att kunna upprätthålla garantier och kanske även befinner sig i ett land där du som investerare kräver ersättning för utlovade garantier inte kan söka upprättelse för eventuella tvistemål.