2021-05-18, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HatarIslam
"Förenklat handlar konflikten om två folk och en bit land. Folken är judarna och palestinierna och landet är ytan mellan Medelhavet och Jordanfloden. Medan judarna levde där redan under antiken, kom araberna till området långt senare"

I.
Rest.
My.
Case.

https://www.svd.se/konflikten-i-kort...folk--ett-land

Det finns en regel som heter "först till kvarn får först mjöla". Men den regeln har sannolikt kommit till för att man inte vill att människor ska slåss vid kvarnen, och man vill inte heller att den som är fysiskt starkast alltid ska få mjöla först.
Då blir det istället ofta så att den som är snabbast till kvarnen får först mjöla. Men det är den enklaste lösningen eftersom den som kommer först till kvarn redan står först i kön, och därför är det enklast att han får fortsätta göra det, istället för att man på ett mer komplicerat sätt väljer vem som ska få först mjöla.
Dessutom kanske han som är först vid kvarn har gått upp tidigast på morgonen och stått och väntat längst vid kvarnen, medan de som är sist i kön har gjort andra saker under tiden. Den som är först vid kvarn är alltså i så fall tröttast, och därför är det det medmänskliga rätta att låta honom mjöla först.
Men om någon ännu tröttare kommer sist till kön, tex en gammal gubbe med käpp, då låter man honom gå före i kön. Det är också det medmänskliga rätta att göra.
Och det är ett sådant samhälle som jag tror de flesta vill ha, ett samhälle där man bryr sig om varandra och hjälper varandra.

Och därför är det inte bara vem som kom först till kvarnen eller först till ett land som spelar roll, det spelar också roll hur den människan är som kom först. En god människa kan få gå före i kön även om han var sist vid kvarn, en ond människa däremot kan få ställa sig längst bak i kön även om han var först vid kvarn.

Och jag vill inte hjälpa onda människor att varken få eller behålla ett land, bara för att de var först där. Jag vill hjälpa de goda israelerna och palestinierna, alltså tex de som inte vill ha bråk vid kvarnen och som accepterar medmänskliga regler som förhindrar bråk.
Senast redigerad av eoku 2021-05-18 kl. 21:49.
Citera
2021-05-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarIslam
Judarna är inte bara omringade av dödskults-fiender som tror att dom kommer till himlen om dom dödar en jude, utan har även 2 miljoner fiender inuti landet som mest av allt bara vill utplåna judarna och försöker göra det varenda dag, om dom får tillfälle. Det går för oss inte att föreställa detta.

Det är en otroligt komplex situation att hantera.
Situationen är så otroligt komplex att enda lösningen är att expandera bosättningarna
Citera
2021-05-18, 21:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad har det med saken att göra, det här hände den 22 April i år. Under ramadan. Händelsen står i direkt koppling till provokationerna senare samma vecka i Sheikh Jarrah och Tempelberget i början på Maj.

Så du tycker det är en OK respons? Jag hörde muslimer skrika döda judarna på en video från Malmö, kan jag bomba Palestina då eller måste jag begränsa raketerna till Rosengård?
Citera
2021-05-18, 21:49
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleSvartBoll
jag vet citatet kom från israelisk tv från egypten. Hamas har sagt att det är fejk.
7 dagar sedan.
"Hamas-ledaren Ismail Haniyeh säger sig enligt flera medier vara redo att diskutera ett uppehåll i striderna:

– Om Israel vill eskalera så är vi redo att eskalera, och om man vill sluta, så är vi också redo."

https://omni.se/a/BlO9kE
Citera
2021-05-18, 22:08
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Det är god sed att bifoga länk till citat.

Hamas har gått med på vapenvila i flera dagar. Men fortsätter om IDF fortsätter.
Det är bara en nyhetsnotis, den behöver ingen länk. Det framgår klart och tydligt i den citerade texten att källan är Kanal 12 (N12).

Men du kan få länk till både notisen och Kanal 12 .

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/report-egypt-offers-truce-from-thursday-hamas-agrees-no-comment-from-israel/
https://www.mako.co.il/news-military/2021_q2/Article-56407bc8e408971026.htm

Vinden har vänt för muslimerna. Som den alltid gör. Nu ringer dom sina kompisar för att komma och säga åt Israel att sluta smiska dom.

Hamas har "gått med på vapenvila" är rent trams, eftersom det är villkorat med en massa krav som dom vet redan från början att Israel inte skulle gå med på. Samtidigt som dom vägrar gå med på några av Israels villkor. Då kan Hamas böla och spela kränkta i muslimmedia och försöka få det till att stora stygga Israel inte går med på vapenvila. Det är spel för gallerierna att Hamas går med på vapenvila, det är inte seriöst. Det är show.
Senast redigerad av NukeTheWhales 2021-05-18 kl. 22:10.
Citera
2021-05-18, 22:20
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Du glömmer hela tiden att områdena ifråga är ockuperade.

Exakt vilka områden är det du menar är ockuperade, eftersom de som hatar Judar har något olika åsikter i denna fråga?

Och när det kommer till heliga platser du verkar tycka är viktigt, vad kom först Islam eller Judendom?

Citera
2021-05-18, 22:29
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
På den tiden då förhandlingar fortfarande ägde rum med PLO (senare PA) har Palestinierna accepterat ett delat Jerusalem. Förstår att du försöker måla in mig ett hörn med Hamas. Glöm då inte vem som är motparten: Rabins judiska mördare? Ultranationalistiska bosättare som Liebermann? Den fredssträvande Bennet?

Vet inte vem du menar skulle representera Palestinierna idag, vem är det Israel ska diskutera detta viktiga med? Auktoritära Hamas eller auktoritära PA? Vem är det som legitimt representerar Palestinierna?

Jag har ingen aning vem du sympatiserar med, men de flesta i denna tråd som inte gillar Israel och Judar verkar att försvara Hamas raketer. Men tar du avstånd från dem? Tar du avstånd från Hamas våld, om du ogillar att bli inmålad i hörn med Hamas gissar jag att du fördömer Hamas och deras dödskult.

Inte glömmer jag motparten, Yigal Amir, Baruch Goldstein osv. Religiösa galningar, en liten våldsam klick som förtjänar all ufrysning de kan. Hamas är som att Baruch Goldstein startat ett parti och folk hade röstat fram detta till makten.
Citera
2021-05-18, 22:30
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Exakt vilka områden är det du menar är ockuperade, eftersom de som hatar Judar har något olika åsikter i denna fråga?

Och när det kommer till heliga platser du verkar tycka är viktigt, vad kom först Islam eller Judendom?

Precis, och lägg till kristendomen i det hela. Dom kristna är ju helt uteslutna från dom heligaste platserna för kristendomen. Inte går dom omkring och mördar judar eller muslimer för det?

Kristendomen var 600 år före islam. Muslimer kan dra åt helvete, dom var sist på kakan men vill äta upp hela, själva.
Citera
2021-05-18, 22:32
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Dom har sagt att om Israel vill lägga ned vapnen så lägger Hamas ned vapnen.
Vill dom fortsätta kriga så fortsätter Hamas kriga . Ismail Haniyeh live i tv, Aktuellt. Det var flera dagar sen.

Lägger Hamas permanent ned vapnen blir det fred, lägger israel ned vapnen permanent blir det massmord av Judar. Det framgår tydligt i denna tråd med Judehatare där en användare med Adolf Hitler postat flitigt.
Citera
2021-05-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99

Varför haka upp sig på ålder? Kan lika väl ställa sig frågan vilken religion som idag är störst.
Citera
2021-05-18, 22:33
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Situationen är så otroligt komplex att enda lösningen är att expandera bosättningarna

Nej, enda lösningen om man ska se den ur din och muslimernas sida är att skjuta 3000-4000 raketer mot civila, på en vecka.

Dubbel
Citera
2021-05-18, 22:33
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Varför haka upp sig på ålder? Kan lika väl ställa sig frågan vilken religion som idag är störst.

Kristendomen är störst. Försökte du säga att islam är störst och ska ha Jerusalem? Håll käft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in