Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Du skriver att du inte upprepar dig trots att du skriver samma jävla sak hela tiden. Israel är ingenting utan USA blah blah blah blah blah blah. Fatta någon jävla gång att Israel vann flera arabkrig utan ett jävla nickel från USA.
Jag tänker inte ta ifrån Israelerna deras IQ och kompetens. Detta är ett mycket drivet folk.
Det du nämner skedde dock för 50 år sedan. Och Israel har sedan starten haft full uppbackning.
USA är såklart den främsta supporten. Man bidrar med ammo, utrustning pengar och whatnot..
I över 30 år har USA pumpat in 140 miljarder dollar i Israel, som är strategiskt viktigt.
USA har stöttat staten Israel stenhårt under hälften av de år som den funnits.
Jag har skrivit om flera andra saker också, men du är på pissigt humör och tittar bara på mina upprepningar. Jag ska aldrig mer nämna att Israel ligger i en respirator som USA betalar för.
Just nu skulle jag väldigt gärna vilja diskutera Israels sårbarhet (inte för att jag är anti för det är jag inte och jag vill inte se Israel gå under). Jag tycker att den är iögonfallande. Det är ett litet land som har enorma yttre och intre problem.
Jag undrar hur Israel i framtiden ska kunna kombinera sin inre sårbarhet med kriget mot Hamas.
Och med tanke på landets ringa storlek, är det inte konstigt att man vill tränga undan araberna. Man vill ha lebensraum.
Israel är ung lika stort som Småland men ung 50% är öken, eller iaf halvöken. Israel är inte jättelämpligt för odling och demografiskt och geografiskt verkar man stå och stampa. Något stor-Israel blir det aldrig.
Så 9 miljoner människor trängs på ung halva Smålands yta.
En våt dröm för israel-hatarna är antagligen den kärnanläggning som finns i öknen. Det är inte ett kärnkraftverk men skulle denna anläggning råka ut för en olycka är det katastrof för hela landet..
Arabaerna har förvisso fått stortryk i flera decennier, men tittar man objektivt på Israel, så är det knappast något ultimat lebensraum man skaffat sig. I bästa fall får man ett lite större Småland.
Och hur det än går med Hamas, kommer man alltid att vara omgiven av fiender.
I detta nu tävlar diverse terrorgrupper om att vara först med en dirty bomb. Den dagen någon lyckas är nog Israel en given måltavla..
Kriget mot Hamas kan kanske vinnas. Kriget mot de mörka krafterna i arabvärlden är hopplöst.