2021-05-17, 09:16
Medlem
Det är ju knappast heller en tillfällighet att det inlägg jag svarade på avseende att R ej befinner sig i Norrköping utan som jag tidigare nämnde i utkanten av Nrkpg blev anmält. Uppenbart vilka två som figurerar här med sina försvararkommentarer.
Citera
2021-05-17, 13:24
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacko77
Det är ju knappast heller en tillfällighet att det inlägg jag svarade på avseende att R ej befinner sig i Norrköping utan som jag tidigare nämnde i utkanten av Nrkpg blev anmält. Uppenbart vilka två som figurerar här med sina försvararkommentarer.

Och vad har R befinnande i utkanten av Norrköping med fallet att göra?? Så vitt jag vet så har inte R husarrest och kan därför röra sej fritt i hela landet om hon nu känner för det.
Citera
2021-05-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloFriend85
Lilla fina E. Du blev orättvist behandlad, sviken och övergiven. Så måste du ha kännt, ensam och rädd med stor saknad av den enda familj du kände till, din enda trygghet och styrka.

Du kom att bli straffad vad jag förstår, p.g.a. dina föräldrars osäkerhet, själviska beteende och hat. Ett oskyldigt, förvirrat litet barn. Det är så fruktansvärt. Finns inte ord.

Har läst förundersökningen och lyssnat till alla vittnesmål.

Jag har en TEORI om vad som kanske hände lilla E (har ingen medicinsk erfarenhet eller någon egentlig aning bara egen fantasi).

Barnen var sjuka med en envis slemhosta, föräldrarna mkt tröttare än vad knarket normalt bidrog med. Humöret och stressen från soc gjorde att allt tillslut gick ut mer och mer över denna lilla flicka...

Kan lilla E fått en överdos, p.g.a. misstag eller frustration av att hostan störde deras sömn eller smärtan från den brutna handleden? För att få tyst på henne? Hon kräktes i sömnen och fick in kräk i lungorna, vilket ledde till den akuta lunginflammationen ett par dagar tidigare.

De kanske fortsatte droga henne, trots hon var svag. Sen när de insåg att hon var i så dåligt skick/ höll på ge upp, (avsvimmad?) duschades hon i kallt vatten för att vakna till. Hon hamnar då i chock och skakar och biter ihop tänderna. De inser att hon kommer att dö, drabbas av panik och P dunkar hennes huvud i blandaren, först en gång sedan igen 1 min senare (grannen hörde dunkarna), för hon levde än? Eller slogs huvudet strax efter att hon redan dött?* För att det ska se ut som en olycka. För ringer man så avslöjas man, överlever hon så berättar hon och de åker garanterat dit värre än av en tragisk olycka och förlorar då alla barn och förlorar kriget mot myndigheterna.

Jag kan inte släppa en sak, det där sms:et från R till P om att lura hem henne från farfar för hon kommer bli hysterisk om hon tror hon ska till källaren?! Skafferiet i köket där E påståtts fått sova, hade ju en extra dörr som ledde ned till källaren/ett utrymme under trappen där R gömde sig för P efter ett bråk. Fick lilla E sova/straffas där ibland? Eller fanns andra utrymmen i källaren? Hoppas det undersöktes ordentligt. Kan förklara att hon verkade så traumatiserad och avtrubbad på julafton utöver att hon var drogad och hotad om att hålla tyst...?

Tänker även på alla blåmärken, kan en del ha uppkommit av släppande/snubblande i stentrappan, när/om hon tvingades ner i källaren? Och att hon var så underviktig, uteslöts hon från måltider och fick oftast bara välling?

Går inte att föreställa sig vad denna lilla flicka fick genomlida... Hoppas drogorna ändå tog bort lite smärta och oro.

Hoppas mamman bestämmer sig för att berätta sanningen i överklagan nu i maj. Då kanske lilla hjärtat åtminstone kan finna ro i himlen♡

Och kanske kan Sverige vakna upp något och sluta blunda för allt knark och dess konsekvenser...

Kan vara så som du säger. Har också tänkt tanken. Men lät inte pappan väldigt knäckt över olyckan? Kan ju vara så att E regelbundet gick på droger och att det gjorde att hon ramlade ofta och därav åldrig sig både handledsfraktur och senare föll i badkaret? Om pappan inte var där är det ju svårt för honom att konstatera att hon slog sig i blandaren. Men har aldrig hört något helt förhör med honom så vet ej exakt vad han sagt.
Ett annat alternativ är ju att han tappade besinningen om E var jobbig/skrikig (3-årsåldern) och slog henne och att hon ådrog sig huvudtraumat och hamnat under vattnet. Han har ju enligt utredningen visat stora prov på bristande impulskontroll och kontrollbehov, ohämmade vredesutbrott.
Hennes symtom stämmer väl överens med en kraftig hjärnskakning och sedan visade det ju sig att hon hade hjärnblödning så det krävs väl (?) ganska kraftigt våld för att åstadkomma detta.
Reagerar också på att skadorna finns på varsin sida av huvudet. Konstigt. Men minns ej om det stod någonting om det i utlåtandet vad det kunde bero på?
Misshandeln av barnen kan man ju inte blunda för. Alla blåmärken, googlingar på att läka blåmärken snabbt, blåmärkenas placeringar, viktnedgången osv.
Anledningen att de inte ville anmäla tror jag beror på att de visste om vilket skick de fått henne till. Synliga skador, droger i henne och lillebror osv. De förstod ju såklart att deras rädsla var befogad.
Kanske de trodde att hon skulle överleva. Tragiskt och egoistiskt beteende från deras sida oavsett. Om R nu var så jäkla medveten om sin psykiska ohälsa borde hon ju kunnat ta mer hjälp från psykiatrin? P var väl förlorat fall från början.
Citera
2021-05-18, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zacko77

Varför diskutera och uppge var andra personer befinner sig - oavsett om dina uppgifter är korrekta eller ej?
Det har väl knappast med diskussionen av fallet att göra och strider dessutom mot forumets regler. Du blev alltså anmäld och din kommentar blev borttagen av en anledning.

Efter att ha följt tråden en längre tid, så blir jag fundersam över vad vissa personer får ut av att bara föra ett icke konstruktivt mantra av hat. Det blir en extremt låg högsta nivå. Med några få nyktra (välkomna) undantag.
I övrigt noterar jag att det råder en väldig dubbelmoral här där konstiga krav ställs på vad inlägg får innehålla.
Ingen tillåts diskutera omständigheter och möjliga aspekter som skulle kunna tagas i beaktning, då blir man direkt attackerad och anklagad för att vara en anhängare till mamman.
Det enda som godkänns är olika förslag på lämplig påföljd, vilket ingen behöver ödsla mer tid på eftersom det dels har diskuterats till leda i över ett år, och dels så har vi ett rättssystem som tar hand om den saken.

Det känns som att genomsnittsåldern bara blir lägre och lägre på vårat kära forum, och i samma rasande takt sjunker kvaliteten på inläggen.
En sorglig betraktelse.
Senast redigerad av JemimaHendrix 2021-05-18 kl. 02:06.
Citera
2021-05-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Kan vara så som du säger. Har också tänkt tanken. Men lät inte pappan väldigt knäckt över olyckan? Kan ju vara så att E regelbundet gick på droger och att det gjorde att hon ramlade ofta och därav åldrig sig både handledsfraktur och senare föll i badkaret? Om pappan inte var där är det ju svårt för honom att konstatera att hon slog sig i blandaren. Men har aldrig hört något helt förhör med honom så vet ej exakt vad han sagt.
Ett annat alternativ är ju att han tappade besinningen om E var jobbig/skrikig (3-årsåldern) och slog henne och att hon ådrog sig huvudtraumat och hamnat under vattnet. Han har ju enligt utredningen visat stora prov på bristande impulskontroll och kontrollbehov, ohämmade vredesutbrott.
Hennes symtom stämmer väl överens med en kraftig hjärnskakning och sedan visade det ju sig att hon hade hjärnblödning så det krävs väl (?) ganska kraftigt våld för att åstadkomma detta.
Reagerar också på att skadorna finns på varsin sida av huvudet. Konstigt. Men minns ej om det stod någonting om det i utlåtandet vad det kunde bero på?
Misshandeln av barnen kan man ju inte blunda för. Alla blåmärken, googlingar på att läka blåmärken snabbt, blåmärkenas placeringar, viktnedgången osv.
Anledningen att de inte ville anmäla tror jag beror på att de visste om vilket skick de fått henne till. Synliga skador, droger i henne och lillebror osv. De förstod ju såklart att deras rädsla var befogad.
Kanske de trodde att hon skulle överleva. Tragiskt och egoistiskt beteende från deras sida oavsett. Om R nu var så jäkla medveten om sin psykiska ohälsa borde hon ju kunnat ta mer hjälp från psykiatrin? P var väl förlorat fall från början.

Liknade banor tänker jag med. Hon hade ju ”ramlat” i badkaret tidigare och haft blåtiror under ögonen. Familjen körde med att hon ramplat i badkaret medans jag misstänker om de utövar våld mot flickan och då skyllt på badkaret. Tänker även om man har ett barn som tidigt haft skador från att ramla i badkar hur kan de då fortsätta låta henne bada. Jag tror mest att föräldrarna tappade humöret och slog ihjäl flickan , kanske inte var meningen , men var de inne i kraftigt missbruk och psykisk ohälsa så är nog allt möjligt...tyvärr! Olyckshändelse är minst sannolikt efter allt som kommit fram !
Citera
2021-05-18, 10:20
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemimaHendrix
Varför diskutera och uppge var andra personer befinner sig - oavsett om dina uppgifter är korrekta eller ej?
Det har väl knappast med diskussionen av fallet att göra och strider dessutom mot forumets regler. Du blev alltså anmäld och din kommentar blev borttagen av en anledning.

Efter att ha följt tråden en längre tid, så blir jag fundersam över vad vissa personer får ut av att bara föra ett icke konstruktivt mantra av hat. Det blir en extremt låg högsta nivå. Med några få nyktra (välkomna) undantag.
I övrigt noterar jag att det råder en väldig dubbelmoral här där konstiga krav ställs på vad inlägg får innehålla.
Ingen tillåts diskutera omständigheter och möjliga aspekter som skulle kunna tagas i beaktning, då blir man direkt attackerad och anklagad för att vara en anhängare till mamman.
Det enda som godkänns är olika förslag på lämplig påföljd, vilket ingen behöver ödsla mer tid på eftersom det dels har diskuterats till leda i över ett år, och dels så har vi ett rättssystem som tar hand om den saken.

Det känns som att genomsnittsåldern bara blir lägre och lägre på vårat kära forum, och i samma rasande takt sjunker kvaliteten på inläggen.
En sorglig betraktelse.

+ 1 på den
Citera
2021-05-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JemimaHendrix

En sorglig betraktelse.

Kan inte göra annat än att hålla med. Jag tror (eller åtminstone hoppas jag) att domare och nämndemän inte sitter här inne.
Citera
2021-05-18, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Jag tror inte du ska uttala dig om vad de andra kontona tycker. Ni är ju inte samma person, eller?

Du får gärna tycka att jag beter mig illa. Jag tycker att Rebecka betedde sig illa när hon dödade Esmeralda. Det har framgått i en rättssäker process. Du är bara ett flashbacktroll utan fakta. Du och Rebecka resonerar exakt likadant.

Nej, vi är inte samma person. Vart har du fått det ifrån? Jag förstår hur personen tänker bara. Det är inte heller särskilt svårt med tanke på hur vem som helst tänker i en diskussion. Får man inte ut något så fortsätter man inte att diskutera.

Jag är verkligen inte utan fakta. Att du ens påstår detta visar på hur du vänder dövörat till när någon försöker komma med motargument gällande vad du säger.

Det jag och Rebecka resonerar likadant i är att systemet är felaktigt. Det är allt.

Ja, det får du absolut tycka men jag tror inte att de som skriver härinne är Rebecka så du kanske inte ska ta ut det på dem?
Senast redigerad av Jjfam 2021-05-18 kl. 12:10.
Citera
2021-05-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naaaatta
Vad sägs om att starta en ny tråd så att du kan diskutera allmänt om socialtjänsten, lvu, familjehem och allt annat som egentligen inte rör fallet?

Hur kan du påstå att det inte hör till fallet? Läs igenom hela tråden så får du se att en hel del i diskussionen faktiskt handlar om allt det du precis beskrev. Domarna från förvaltningsdomstolarna ligger exempelvis inom ramen för LVU och de har ju diskuterats flitigt.
Familjehemmet är ju också väldigt intressant att diskutera (så länge man inte har någon kritik, förstås).
IVO’s kritik mot socialtjänsten och de nya lagändringarna som kommer i namnet Lilla hjärtat har också med fallet att göra, eftersom det är detta fall som blev grunden för det.
Citera
2021-05-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuckelimuckmedicin
Precis. Det känns väldigt kontraproduktivt att mata detta troll, som helt uppenbart späder på en redan tragisk händelse och kommer med en massa subjektiva tolkningar och rena påhitt.
Jag har sett överklaganden, bilagor till dessa och domar och vet att iallafall hälften av det som Bruk skriver, endast existerar i hens huvud.
(Och då kan man ju börja undra hur det står till i det huvudet, om man väljer att spendera så här mycket tid i en tråd och strö osmakligt skitsnack omkring sig?)
Nog om hen nu. Jag orkar inte lägga ner en endaste sekund till på tramset.

Jag hade önskat att en diskussion om socialtjänstens förehavanden hade blossat upp, istället för tidigareläggning av vårdnadsöverflytt för placerade barn.
Jag vet otaliga mängder med personer som råkat ut för socialtjänstens godtyckliga utredningar och de härskartekniker de bedriver mot utsatta familjer.
När det finns förutsättningar för stöd och hjälp i hemmet istället för placering genom LVU, bör detta alltid föredras, för att minimera anknytningsskador och för att barnen har rätt till sina föräldrar och syskon.
Och i de fall där placering är oundvikligt bör man, som lagen redan säger, i största mån se till kontaktnätet runt familjen och i största mån placera barnet hos släktingar. Det vore bra om socialtjänsten börjar följa de lagar som redan finns, innan man börjar hasta fram nya.

Jag håller med. Socialtjänsten arbetar tyvärr för det mesta emot familjer, inte med dem. Sedan är det prat hela tiden om att det saknas familjehem. Hmm, undrar varför...
Hade socialtjänsten förstått vikten av den biologiska familjen genom barnets uppväxt så hade vårt samhälle sett mycket ljusare ut.

Trots IVO’s kritik så går ändå lagändringen åt fel håll, vilket är helt fruktansvärt och tragiskt i sig.
Citera
2021-05-18, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Hur kan du påstå att det inte hör till fallet? Läs igenom hela tråden så får du se att en hel del i diskussionen faktiskt handlar om allt det du precis beskrev. Domarna från förvaltningsdomstolarna ligger exempelvis inom ramen för LVU och de har ju diskuterats flitigt.
Familjehemmet är ju också väldigt intressant att diskutera (så länge man inte har någon kritik, förstås).
IVO’s kritik mot socialtjänsten och de nya lagändringarna som kommer i namnet Lilla hjärtat har också med fallet att göra, eftersom det är detta fall som blev grunden för det.

Jo fast att diskutera generellt om lvu, socialtjänst och allt annat hör inte till fallet. Men att diskutera Esmeraldas lvu, Familjehem osv hör till fallet. Är jag otydlig på något sätt?
Citera
2021-05-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naaaatta
Jo fast att diskutera generellt om lvu, socialtjänst och allt annat hör inte till fallet. Men att diskutera Esmeraldas lvu, Familjehem osv hör till fallet. Är jag otydlig på något sätt?

Så du tycker att andra barn som har blivit fråntagna sin familj (både barn som borde stanna hos sin familj och barn som borde stanna i sina familjehem) inte är värda att diskutera här för att de inte är Esmeralda? Det är ett diskussionsforum och mig veterligen har inga inlägg där allt detta diskuterats blivit borttagna pga att de är off-topic, så uppenbarligen hör de till ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in