Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Thomas Schäfer om sina sammanlagt åtta år som tysk ambassadör i Pyongyang. Lång, men i gengäld frispråkig.
Nu är jag till viss del part i målet, eftersom jag träffat Schäfer några gånger, men framförallt nära medarbetare till honom på Tyska UD/BND.
Jag kan säga så här, det finns Nordkoreaexperter av varierande kvalitet, men om någon förtjänar att kallas för Nordkoreaexpert så är det Schäfer.
Att han dessutom är en rak - redbar sanningssägare, gör inte saken sämre.
För de som följt denna tråd sedan starten, och vilka tar sig tid att lyssna på honom och läsa boken, så bekräftar och vidimerar han så gott som allt vad undertecknad och många av oss andra delgivit och lobbat för i denna tråd under åren.
Synd (eftersom det är en proffesionell hjärtefråga för mig), att dom inte han beröra hur den kriminella regimen verkat internationellt genom åren och fortfarande gör, men det kommer snart både nya dokumentärer och böcker som avhandlar detta.
Dessutom är Schäfers analys (och kritik) av Nordkoreas verkliga aggressiva agenda vad gäller återföreningen, och hur erbarmligt svagt detta belyses och debatteras av politiker och media fullständigt korrekt. Men det har vi ju belyst flera gånger i tråden, för de som tagit del.
För de som inte lyssnat på min pessimism vad gäller fantasierna och önskedrömmen, som vissa har angående direktförbindelse (tåg bla) med Kina från från Seoul, kanske Schäfers klarsyn kan få dom att inse att det kommer att stanna vid just drömmar.
Jag hoppas de hjärntvättade Nordkoreafanatikerna lyssnar och lär av Thomas Schäfer, och äntligen inser hur illa det de facto är ställt i landet, och hur lögnakrig och opålitlig regimen är, men framförallt hur stort lidandet och förtrycket är av de med låg songbun.
Behållningen i intervjun, är hur klockrent Schäfer avslöjar sanningen (med flertalet hånskratt) om hur det falska dubbelspelet och umgänget med så gott som alla Nordkoreanska tjänstemän och ministrar går till, när han på sitt raka och rättframma sätt ställer obehagliga frågor utan pardon eller hänsyn till Nordkoreansk dubbelmoral.
”Jag vet att Du vet, och alla vet, hur samningen ser ut, men jag kan inte säga sanningen för jag är rädd för konsekvenserna”.
Slutanalys:
Ingen är lycklig, alla lider, de intelligenta spelar med i spelet av ren egoism och självbevarelsedrift, för att överleva och behålla sin position i samhället.
Framtidshoppet är att tala klarspråk, i alla lägen, med den hårdföra eliten och deras propagandalakejer. Aldrig ducka för obekväma frågor med vilka man konstant skall sätta press på regimen, som naturligtvis inte har några svar eller som vanligt blånekar. Ett bra exempel på detta beskriver Schäfer när han fick talarstolen vid en ”konferens” med ca 150 deltagare (många Koreaner) av Nordkoreanska utrikesministeriet om mordet på Kims halvbror och anklagelserna om att CIA låg bakom mordet, bland annat......
För att fånga Er nyfikenhet, så stannar jag här, så att Ni inte skall missa denna intervju.