Citat:
Vet inte om det är mig du åsyftar med epitetet ”kapitalistlakej”, men det är väl bra ifall det bryts ny åkermark. Inte mins med tanke på att den i norr är lågavkastande mot den i syd. Det har den alltid varit, jordmån och klimat kan de inte göra så mycket åt. Samtidigt kan vi ju ta oss en funderare på hur mycket 900 ha mark är. Inte så långt ifrån där jag tidigare var bosatt ligger Jordberga gård. Stora på sockerbetor. Gården är på lite drygt 1 300 ha om minnet inte sviker. Nordkorea har således växt med en ”normalstor” skånsk bondgård. Som har betydligt lägre avkastning. Jag misstänker att deras behov är betydligt större än så. Men varje tusenmilaresa börjar ju med det första steget.
900 ha ”ny” landmassa är skapats genom att bryta/flytta sten från tidigare obrukbar/förstörd mark. Hur mycket av dessa som de facto kommer bli odlingsbar mark är ovisst.
Oavsett vilken gröda det handlar om,(potatis kanske eftersom den tar över alltmer i NK både som mat respektive djurfoder), så är det att jämföra med en spottloska i Yalufloden dvs ytterst marginell ökning. Som bäst kan det med 2 skördar, tidig resp sen vinterpotatis, (vilket iofs är osannolikt), så handlar det om små mängder eftersom skördarna
i Nord är avsevärt mindre än i syd resp övriga potatisodlande länder.
Maximalt har Nordkoreanerna lyckats få ut 15-20 ton per ha, medans EU:s och USA:s snitt ligger på 35-40 ton per ha.