2021-05-17, 21:47
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckyCheese
Snarare 35 000 kr efter ränteavdrag. Egentligen ännu lägre då det inte är möjligt med en belåningsgrad på 100 % som i ditt exempel.

https://imgur.com/HuPTAz7
Vanlig 15% belåning, finns nog rätt många som inte når upp till det utan har kastat in belåning till kontantinsatsen också
Citera
2021-05-17, 22:20
Medlem
Tja - Gissar man tillräckligt många gånger över tillräckligt lång tid träffar man väl rätt förr eller senare, kanske

Den här ”bubbeldebatten” har ju tjatats år ut och år in på både Flashback och i annan media i snart decennier.

Vad är mer rätt i det denna gång än vad det var för fyra, sju eller elva år sen?
Citera
2021-05-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
https://imgur.com/HuPTAz7
Vanlig 15% belåning, finns nog rätt många som inte når upp till det utan har kastat in belåning till kontantinsatsen också

Från vilken sida är det där? Helt jäkla galen ränta.
Citera
2021-05-18, 04:42
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Säger du det Oshit. Hur kommer det sig då att inte alla andra varor gått upp lika mycket i pris? De handlas vad jag vet med samma valuta.
Du har väldigt starka åsikter trots att du uppenbarligen inte har koll. Dags att sluta kolla YouTube och köpa på dig lite böcker istället?

Vilka andra varor syftar du på? De flesta kvalitetsvaror har gått upp i pris. Minns att när jag köpte "dyra" jeans för 20 år sedan så kostade dessa 600 kr. Idag kostar ett liknande par jeans 6000 kr.

Jag köpte en klocka för 5 år sedan för 140 000 kr. Idag får jag 250 000 kr för den om jag skulle sälja.

Mjölk, bröd eller massproducerade skitprodukter har dock inte gått upp så mycket. Detta är för att dessa produkter tillverkas av barnarbetare i Kina som får $1 om dagen i lön.
Citera
2021-05-18, 06:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Vilka andra varor syftar du på? De flesta kvalitetsvaror har gått upp i pris. Minns att när jag köpte "dyra" jeans för 20 år sedan så kostade dessa 600 kr. Idag kostar ett liknande par jeans 6000 kr.

Jag köpte en klocka för 5 år sedan för 140 000 kr. Idag får jag 250 000 kr för den om jag skulle sälja.

Mjölk, bröd eller massproducerade skitprodukter har dock inte gått upp så mycket. Detta är för att dessa produkter tillverkas av barnarbetare i Kina som får $1 om dagen i lön.

Produceras mjölk, bröd, och svenskt nötkött i Kina? Lol ok, herr 6000kr-jeans.

Konsumtionsvaror har inte ökat i pris i samma takt som bostäder eftersom för bostäderna har bolånen ökat. Bolånen är en penningmängd för sig, dessa pengar är låsta i bostäder. Alltså har priserna på bostäder ökat för att folk lånat, inte för att folk har mer pengar.
Citera
2021-05-18, 06:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Även om det du säger är sant så tycker FED att ökad inflation enligt deras måttstock kräver att de höjer räntan, vilket skulle innebära att räntan höjdes även här. Sen kan allt vara en enda stor judisk konspiration, det förändrar liksom ingenting.

Du argumenterar ju som ett barn. "FED tycker". "Riksbanken säger".

Ja höjda räntor är ett måste och låga räntor är djävulskt. Det är ju bara att titta och se. Att titta och se förresten, är att agera vetenskapligt, på riktigt.
Citera
2021-05-18, 08:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det hade ju kunnat vara sant om fastigheten konsumerades upp.

Men är det så. Efter man bott klart där går byggnaden upp i rök. Inget kvar. Och inte bara det marken försvinner också. Bort i tomma inte på något magiskt sätt.

När jag har flyttat har jag kunnat sälja både marken och byggnaden.
Jag måste vara magiker då i Lund-NoGo-zone's värld.

Men Lund-NoGo-zone är ju matematiker så vi kan väl be honom räkna ut vad Huddingevillan kostade innehavaren som köpte den för 3 MSEK och säljer den för 8MSEK.

(Och hur kunde innehavaren köpa den. Enligt Lund-NoGo-zone så hade förra ägaren konsumerat upp den. Med tomt och allt. Inget kvar som går att sälja. Vi får väl se hur Lund-NoGo-zone förklarar detta).

Vem förutom Lund-NoGo-zone tror att man inte måste lösa lånen man tagit när man säljer panten?
Är det någon i tråden förutom Lund-NoGo-zone?
Du har nog aldrig bott i villa. Jag har lagt ner 4mkr i renoveringskostnader på min villa på 10 år. Med dina ord så har min familj konsumerat upp den.

Berätta, om man köpte en lägenhet 2017 för 4 mkr och säljer den för 3 mkr 2022, vad hade man för kostnad för boendet?
Citera
2021-05-18, 08:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Priserna stiger inte mer än att folk är villiga att betala de.
Nej, jag kan inte bo i Pajala. Det kan antagligen inte du heller och jag behöver inte berätta varför. För boende är inte mjölk. Alla måste bo där de har arbete och barnen går i skolan. Men alla måste inte köpa mjölk, det finns alternativ. Boende är alltså inte mjölkkonsumtion, och när du fattar det så kommer du att fatta varför det kan skapas en bo-bubbla.

Om mjölk var den enda dryck som fanns att dricka, skulle du vara villig att betala mer än 15 kr per liter då? Fast man uppenbarligen kan producera mjölk för 15 kr. Vad sägs om 100 kr? Vad sägs om att miljonärer började köpa upp mjölk så det blev ont om mjölk och du fick betala 1000 kr?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-18 kl. 08:52.
Citera
2021-05-18, 08:50
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har nog aldrig bott i villa. Jag har lagt ner 4mkr i renoveringskostnader på min villa på 10 år. Med dina ord så har min familj konsumerat upp den.

Berätta, om man köpte en lägenhet 2017 för 4 mkr och säljer den för 3 mkr 2022, vad hade man för kostnad för boendet?
4M låter extremt mycket. Du kan ju bygga ett helt nytt hus för de pengarna.
Citera
2021-05-18, 08:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Varför skulle de som köpt senaste halvåret fått kostnaderna för renhållning, vatten/avlopp, el, försäkring höjda med 20%. (För egen del har jag inte noterat några ökningar alls).

Är det något som hänt i en fantasivärld du lever in?

Men du är ju matematiker säger du, så du kan väl visa detta.
Så du har köpt din bostad det senaste halvåret? ja, då har du ju fått ökade kostnader med 20% jämfört med hur du bodde i höstas.

Löpande kostnader som värme och vatten är låga i en komplett boendekalkyl. I min villa betalar jag t.ex 3500 kr per månad för detta. Samtidigt som jag t.ex renoverat för kanske 35.000 kr per månad i snitt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-18 kl. 09:03.
Citera
2021-05-18, 08:55
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Domedagsprofeter har vi tillräckligt många av.
Klart det kommer att komma svackor framöver.
Men det här eviga tjatet om den stora och slutgiltiga kraschen... Börjar likna en godnattsaga
Jag håller inte med. Det är bubbelförnekare som vi har för många av. Ta nu och köp lite Tesla-aktier, de kan bara gå upp.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-05-18 kl. 09:03.
Citera
2021-05-18, 08:58
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Konstigt då att jag har köpt Guld för SEK. Har du verkligen inte tröttnat på att ha tokfel jämt?
Självklart kan du köpa i SEK, guldpriset i SEK räknas om varje dag (timme?) beroende på den handlade guldkursen i USD och valutakursen SEK/USD.

Spännande världsbild när man har låg IQ. Priset på guld i SEK kan alltså avvika från priset på guld i USD. Ookej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in