2021-05-14, 19:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Uttrycket framhjulsinställning är förlegat.
I dag heter det fyrhjulsinställning.
Innebär att man kollar och eventuellt justerar inställningen på alla fyra hjulen med avseende på alla hjulvinklar.
Därmed ser man även hur bilen spårar = springer som en hund eller ej.

Till och med med snörmetoden kollar man hjulskränkningen och spårningen på bakhjulen.

Framhjulsinställning är för de flesta synonymt med koll och justering av hjulskränkningen (toe- in/toe-out) utan hänsyn till felaktigheter i Camber- eller Castervinklarna.
Ja, på den tiden det var toe-in 2mm +/- 0,5mm, de andra vinklarna var mer eller mindre fasta och ett parallellstag gängat i båda ändar så var det betydligt enklare.
Citera
2021-05-14, 20:58
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajan666
Jag tolkade det som att det var så det gjordes HOS volvo, alltså en auktoriserad verkstad, men uppenbarligen var det inte det du menade, utan "på volvobilar".

Men man använder fortfarande inte tumstock och skiftnycklar, det klart att man KAN göra en halvkass inställning så hemma, men det är fortfarande inte så det SKA göras.

Som jag ganska tydligt skrev brukar de flesta, eller troligen alla, verkstadshandböcker säga att en hjulinställning SKALL utföras efter byte av delar i hjulupphängningen, och då syftar man INTE på två skiftnycklar och en tumstock utan riktig utrustning, friktionsplattor, mätutrustning och lämpliga verktyg. (en riktig mekaniker använder normalt INTE skiftnyckel, utom möjligen att låna ut till folk)

Att du har svårt att förstå vad jag skriver beror nog mer på din okunskap än något annat.
Titta du på en äldre verkstadshandbok och kom igen, din översittare till jöns.

Bara för att du aldrig gjort något, betyder det inte att det är otänkbart svårt/dyrt/avancerat. Har gjort enligt min metod två ggr på olika volvomodeller, hur många ggr har du meckat till det bra?
Ja, alla byten av styrkomponenter (leder, stag m.m.) fodrar till besiktning av hjulinställning.
Senast redigerad av GoUoD 2021-05-14 kl. 21:02.
Citera
2021-05-18, 00:00
Medlem
Paddan1000s avatar
Allt man behöver för att göra hjulinställning på en Volvo V70 är ett måttband för toe och ett vattenpass för cambervinkeln.
Toe in ska vara inom 0 till -5 mm mellan hjulens framkanter. Det behövs ingen laser med de toleranserna.

Till TS är det bättre att du inte rör det hjul där du vet att hjulinställningen är korrekt och bara skruvar på styrelsen på det hjul där den står fel så blir ratten rak när toe in är rätt.

Mekanikern som bytte spindelleden har inte rört din styrled, utan anledningen till att din hjulinställning är fel nu är att den tidigare gjordes med den gamla trasiga spindelleden på bilen och att hjulvinklarna därför ändrats nu när du har en hel spindelled.
Senast redigerad av Paddan1000 2021-05-18 kl. 00:02.
Citera
2021-05-18, 06:43
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Allt man behöver för att göra hjulinställning på en Volvo V70 är ett måttband för toe och ett vattenpass för cambervinkeln.
Toe in ska vara inom 0 till -5 mm mellan hjulens framkanter. Det behövs ingen laser med de toleranserna.

Till TS är det bättre att du inte rör det hjul där du vet att hjulinställningen är korrekt och bara skruvar på styrelsen på det hjul där den står fel så blir ratten rak när toe in är rätt.

Mekanikern som bytte spindelleden har inte rört din styrled, utan anledningen till att din hjulinställning är fel nu är att den tidigare gjordes med den gamla trasiga spindelleden på bilen och att hjulvinklarna därför ändrats nu när du har en hel spindelled.
Hur vet man, utan att mäta, vilken sida som är korrekt?
Det gör man inte säger jag och menar att rätt förfaringssätt är att se till att toe är rätt till att börja med, med bilen på marken och hjulen avlastade så att säga.
Sen ställer man rattens riktning, genom att skruva lika mycket på styrlederna på båda sidorna tills den står rakt, mäter man inte alla fyra på en gång kan det ta lite provkörning innan det blir rätt.
Citera
2021-05-18, 07:03
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Hur vet man, utan att mäta, vilken sida som är korrekt?
Det gör man inte säger jag och menar att rätt förfaringssätt är att se till att toe är rätt till att börja med, med bilen på marken och hjulen avlastade så att säga.
Sen ställer man rattens riktning, genom att skruva lika mycket på styrlederna på båda sidorna tills den står rakt, mäter man inte alla fyra på en gång kan det ta lite provkörning innan det blir rätt.

Vet man inte med säkerhet att ena sidan var rätt från början får man förstås skruva på båda sidorna, men det blir mycket mer jobb. Oftast blir det att man först grovjusterar och sedan finjusterar lite i taget för att både toe ska vara rätt och ratten rak. Vid de sista justeringarna handlar det om att skruva den inre styrleden max 1/12 varv eller mindre i taget.
Bakhjulen kan man helt strunta i på Volvo V70 eftersom de inte kan justeras på något sätt.
Citera
2021-05-18, 07:08
Moderator
Citat:
Vet man inte med säkerhet att ena sidan var rätt från början får man förstås skruva på båda sidorna, men det blir mycket mer jobb. Oftast blir det att man först grovjusterar och sedan finjusterar lite i taget för att både toe ska vara rätt och ratten rak. Vid de sista justeringarna handlar det om att skruva den inre styrleden max 1/12 varv eller mindre i taget.
Bakhjulen kan man helt strunta i på Volvo V70 eftersom de inte kan justeras på något sätt.
Jo, men ska man justera ratten rakt måste man veta hur framhjulen står mot bakhjulen om man inte provkör.
Mäter man alla fyra kan man få ratten rak utan att provköra.
Citera
2021-05-18, 07:29
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Om jag gör framhjulsinställning på Volvon (V70n). Kan jag göra det på vänster sida? Eller måste jag undersöka vilken sida jag ska göra inställningen på?

Det är meken som bytt spindelleden på höger sida, efteråt är framhjulsinställningen åt helsike.
Orsaken till jag vill göra på vänster sida är jag vet alla sakerna där sitter lätt att skruva loss.

Allt är klart möjligt men tveksamt i längden.
En hjulinställning hos en firma tar hänsyn till alla fyra hjulen.
Det är inte bara toe in-toe out du skall ”ratta” in.
Du har vinkeln Camber och Caster att ta hänsyn till.
Det är en väl investerad 1000-lapp att låta proffsen göra en perfekt hjulinställning.
Däcken kan annars gå åt på bara några få mil.
Citera
2021-05-18, 07:48
Medlem
Förvånansvärt vad många nöjer sig med att få till det "ganska okej" med ögonmått och tumstock liggande på rygg på en P-plats när det här är sånt som mäts in med laser i normala fall...
Citera
2021-05-18, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Om jag gör framhjulsinställning på Volvon (V70n). Kan jag göra det på vänster sida? Eller måste jag undersöka vilken sida jag ska göra inställningen på?

Det är meken som bytt spindelleden på höger sida, efteråt är framhjulsinställningen åt helsike.
Orsaken till jag vill göra på vänster sida är jag vet alla sakerna där sitter lätt att skruva loss.
Om du vill ha rätt rattläge = rakt fram - måste du justera på relevant sida.
Oavsett om det är lättare att komma åt där eller inte.
Att ställa in hjulskräkningen oavsett rattläge och därefter flytta ratten innebär att bilen kommer att dra åt endera sidan eftersom Castervinkeln blir fel, eller rättare sagt försprånget.
Eller så får du vänja dig vid att "hålla emot" i ratten.
Citera
2021-06-05, 17:49
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Det här sades på Däckia i Sverige också. Du har helt rätt i vad du skriver.

Problemet först att jag lämnade bilen till Dekkmann i Oslo och de ville inte "ta i bilen" för det var slitage på diverse delar i framvagnen.

Så jag åkte till en verkstad i Oslo med utländsk arbetskraft. Det tog jobbet och debiterade 1600 kr.
Problemet nu är att det blev inte alls bra.

Jag tror att hjulen står rakt men att de pekar för mycket utåt. Det tjuter i däcken när jag svänger kraftigt åt både höger och vänster. Här ser ni film på eländet och hör ljudet från däcken:
https://youtu.be/MD5uEtO0Xn4

Jag funderar på att skruva ett halvt varv på både höger och vänster sida, så båda hjulen pekar lite mera inåt. Jag tror det kan hjälpa.

Tycker du jag ska prova det? Jag kommer fotografera inställningarna som är nu och sedan enbart skruva ett halvt varv på båda sidor.
Citera
2021-06-05, 17:54
Medlem
Hegamons avatar
Jag har köpt ett snöre för 20 kr. Kan jag spänna det från bakhjulet och sedan till framhjulens fälgar och då se hur framhjulen ska stå för att stå rätt?

Jag tänker om jag mäter upp samma ställe på bakhjul respektive framhjul. Sedan drar jag snöret längst bilen från bakhjulen till framhjul. Och ser med mina ögon om snöret är helt rakt eller om är skevt eller rakt. Vad tror ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Förvånansvärt vad många nöjer sig med att få till det "ganska okej" med ögonmått och tumstock liggande på rygg på en P-plats när det här är sånt som mäts in med laser i normala fall...

Det är viktigt bilen inte äter upp däcken på 500 mil. För sedan funderar jag på att skicka bilen åt helsike.
Nu är framhjulsinställningen horribel även om jag betalade 1600 nok/kr för jobbet på en riktig bilverkstad.
Citera
2021-06-05, 18:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Har det någon betydelse om det är en V70 eller en V70N? Jag tänker på ifall toe in är samma på V70 den något nyare V70N. Min bil är en V70N.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in