2021-05-13, 07:37
Medlem
Mr.Swedens avatar
För helvete - lämna in bilen och få en riktig inställning gjord. Behövs oftast på de flesta bilar emellanåt - t ex när man som du bytt delar, efter att ha kört på en trottoarkant eller bara för att kompensera åratals slitage. Att ratten pekar rätt säger inte mycket. Du vill väl ha en bil som inte drar och slingrar på vägen, käkar gummi. Hur är det med caster- och cambervinklarna, toe in och toe out?
Citera
2021-05-13, 07:41
Medlem
Fuzzs avatar
1. Det går inte att göra hjulinställning med ögonmått.
2. Att ratten står rakt menar inte att det är rätt hjulinställning. Däcken slits ändå fel.
3. Tumstock kan fungera men blir aldrig jätte bra då du måste mäta på exakt samma punkt på fram och baksidan av däcket och visar bara att den totala toe är rätt.
4.Ska man göra det hemma får man använda snörmetoden https://www.youtube.com/watch?v=eYcywcl7Dfc
Citera
2021-05-13, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jo ... på volvo gör man det med två skiftnycklar och en tumstock. Eller vet du något som vi inte vet? Tar högst en timme som rookie ifall man förstår verkstadshandboken.
Visst kan man ställa med tumstock.
Det blir inte riktigt bra men man kan absolut få ok värde.
Men absolut inte på pallbock, bilen ska vara på mark o man lär få rulla en bit var gång för o se ändringar.
Citera
2021-05-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag gjorde perfekt hjulinställning tidigare. Mycket enkel åtgörd. Behövde bara använda domkraft och sedan två skiftnycklar.

Störigt då hjulen stod bra innan turk-mecken skruva.
Gör dig själv en tjänst o lämna in den ..
Kosta 500 under bordet när jag gjorde det för nån mån sen.
Har gjort hjulinställningar och även provat som du vill göra o sen kopplat upp den, det är inte värt däck slitage Mm o klydda med det på en parkering.
Citera
2021-05-13, 10:17
Bannlyst
Citat:
Jo ... på volvo gör man det med två skiftnycklar och en tumstock. Eller vet du något som vi inte vet? Tar högst en timme som rookie ifall man förstår verkstadshandboken.
Har du ingen läsförståelse? En domkraft två skiftnycklar!
Citera
2021-05-13, 10:19
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Mitt ögonmått funkar. Jag ser på ratten när det är rätt.

Varför har mecken ändrat på hjulinställningen?
Jag ska göra kaoz med han. Klippa tungan.
Underbart!
Fordonsbranschen använder en speciell utrustning för att mäta hjulvinklarna med du gör det med ögonmått...

Men du har ändå ingen aning om vilken sida du ska skruva på?
Du kanske kan använda din synvinkel?
Citera
2021-05-13, 11:43
Medlem
Uttrycket framhjulsinställning är förlegat.
I dag heter det fyrhjulsinställning.
Innebär att man kollar och eventuellt justerar inställningen på alla fyra hjulen med avseende på alla hjulvinklar.
Därmed ser man även hur bilen spårar = springer som en hund eller ej.

Till och med med snörmetoden kollar man hjulskränkningen och spårningen på bakhjulen.

Framhjulsinställning är för de flesta synonymt med koll och justering av hjulskränkningen (toe- in/toe-out) utan hänsyn till felaktigheter i Camber- eller Castervinklarna.
Citera
2021-05-14, 18:13
Medlem
kajan666s avatar
Citat:

Är du säker på att det stod volvo på väggen på den verkstan, onte "olov" "vlovlo" eller nåt ?

Sen brukar det stå att hjulinställning SKALL utföras efter byte av delar/leder i framvagnen i typ alla verkstadshandböcker jag läst.

Eftersom man sällan är sugen på att göra en hjulinställning för 1200:- det när man byter tex en spindelled för 69:- själv hemma på infarten så brukar man mäta hur den sitter, byta och sen justera in manuellt så det blir hyfsat rätt, det förutsätter ju dock att man har mätt innan.

Det är förstås fel egentligen, men blir tillräckligt bra för de flesta.
Citera
2021-05-14, 18:18
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajan666
Är du säker på att det stod volvo på väggen på den verkstan, onte "olov" "vlovlo" eller nåt ?

Sen brukar det stå att hjulinställning SKALL utföras efter byte av delar/leder i framvagnen i typ alla verkstadshandböcker jag läst.

Eftersom man sällan är sugen på att göra en hjulinställning för 1200:- det när man byter tex en spindelled för 69:- själv hemma på infarten så brukar man mäta hur den sitter, byta och sen justera in manuellt så det blir hyfsat rätt, det förutsätter ju dock att man har mätt innan.

Det är förstås fel egentligen, men blir tillräckligt bra för de flesta.
Nej, det var på en parkering det gjordes, på en volvo. Skrattretande snurrig text du levererar, oklart om du leker sinnesslö eller försöker vara översittare.
Citera
2021-05-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Dummaste jag sett i detta forat. Hjulinställningen görs ju beroende på hur hjulen står i förhållande till varandra, inte på ett hjul. Lämna bilen till ett företag som gör hjulinställningar, du kan inte fixa det själv.
Forum. Forat är forum i plural. Ett forum flera fora. Flashback är ett forum. Skäll inte på mig, jag har fem diagnoser och de är inte sams idag.
Citera
2021-05-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Forum. Forat är forum i plural. Ett forum flera fora. Flashback är ett forum. Skäll inte på mig, jag har fem diagnoser och de är inte sams idag.
Haha, tack för rättelsen.
Citera
2021-05-14, 19:10
Medlem
kajan666s avatar
Citat:
Nej, det var på en parkering det gjordes, på en volvo. Skrattretande snurrig text du levererar, oklart om du leker sinnesslö eller försöker vara översittare.

Jag tolkade det som att det var så det gjordes HOS volvo, alltså en auktoriserad verkstad, men uppenbarligen var det inte det du menade, utan "på volvobilar".

Men man använder fortfarande inte tumstock och skiftnycklar, det klart att man KAN göra en halvkass inställning så hemma, men det är fortfarande inte så det SKA göras.

Som jag ganska tydligt skrev brukar de flesta, eller troligen alla, verkstadshandböcker säga att en hjulinställning SKALL utföras efter byte av delar i hjulupphängningen, och då syftar man INTE på två skiftnycklar och en tumstock utan riktig utrustning, friktionsplattor, mätutrustning och lämpliga verktyg. (en riktig mekaniker använder normalt INTE skiftnyckel, utom möjligen att låna ut till folk)

Att du har svårt att förstå vad jag skriver beror nog mer på din okunskap än något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in