2021-05-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Är det någon annan som tycker sig se en inbromsning för tillfället?
Brukar alltid vara en ökning mellan jan-mars. Dämpning april-juni. Sep är också en svag månad för att öka något i oktober. Nov-dec är svaga månader.
Citera
2021-05-17, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Fast amorteringskravet är ju ett sparande till sig själv... ungefär som din mamma sa till dig när du va liten och du fick 1000kr så bad hon dig lägga undan 200 kr för att spara till semestern/resa/moped.
Det är ju bara bra saker med amorteringskravet

Du vet att man INTE fått låna hur mycket man vill va på sitt egna hus? Det är nämligen svårare att låna på huset sen några år tillbaka pga 4,5 x årsinkomsten = maximalt vad du får låna på huset. Sen är det ansvarsfull handpenning som skall in vid köp av bostad dvs en form av försäkring för bankerna.

Amorteringskravet är 2% från lån på 85% av bostadens värde ner till -> 50% och därefter 1% av bostadslånet.

Så de allra flesta har inte överbelåning.

Om Kalle skall låna till ett hus ex=
Han tjänar 35.000:-/månad dvs 420.000:- /år så får han låna 420.000 x 4,5 = 1.890.000:- av banken förutsatt inga anmärkningar mm sen ekvationer om levnadsstandard och om du har barn, sambo mm mm.

Sen behövs 15% i kontantinsats eller god kontakt med bank så kan det bakas in i blancolån som löses in i huset efter liten förutbestämd renovering.
Så ca 150-250.000 behöver Kalle skrapa ihop.

Så amorteringen på detta dvs ett lån på 1,5 miljoner och hans handpenning 225.000 instoppat och kvarvarande lån som ligger på 1.275.000:- så får han amortera 2% som är 25.500:- /år.
Så månadsvis måste Kalle betala 2125:-
till sig själv i sparande varje månad. Det är bankens krav.
Så av 26.000:- nettolönen så tvingas Kalle lägga in 2125:- i sitt eget hus dvs egna sparandet.

Däremot är räntan det som kan kosta. Nu ligger den på ... vet inte exakt men runt 1750:- per miljon i lån/månad. Detta har alla betalat konstant oavsett pandemi eller ej. Alltså inget som pausats för någon alls.

Så amorteringskravet det så kallade egna sparandet kommer knappast påverka negativt när det kommer tillbaka.

Det som irriterar med amorteringskravet är just att det är ett krav. Jag har lån på ett antal miljoner så några tusen i amortering varje månad gör mkt lite sett lånets storlek. Jag tar hellre "amorteringspengarna" och placerar i fonder - det skulle göra betydligt större nytta för min nettoskuldsättning i det långa loppet. Därför hoppade jag givetvis på möjligheten till amorteringsfritt så fort den gavs.
Citera
2021-05-17, 09:54
Medlem
ULTRAZ_computerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Fast amorteringskravet är ju ett sparande till sig själv... ungefär som din mamma sa till dig när du va liten och du fick 1000kr så bad hon dig lägga undan 200 kr för att spara till semestern/resa/moped.
Det är ju bara bra saker med amorteringskravet

Du vet att man INTE fått låna hur mycket man vill va på sitt egna hus? Det är nämligen svårare att låna på huset sen några år tillbaka pga 4,5 x årsinkomsten = maximalt vad du får låna på huset. Sen är det ansvarsfull handpenning som skall in vid köp av bostad dvs en form av försäkring för bankerna.

Amorteringskravet är 2% från lån på 85% av bostadens värde ner till -> 50% och därefter 1% av bostadslånet.

.....

.

Bolån över 70 procent av bostadens värde ska amorteras med minst 2 procent per år.
Bolån mellan 50-70 procent av bostadens värde ska amorteras med minst 1 procent per år.
Bolån under 50 procent behöver inte amorteras

Lånar du mer än 4,5x årsinkomst blir 1% extra på de olika delarna så
över 70% belåning = 3% amortering
50-70% belåning = 2% amortering
under 50% belåning 1% amortering
Citera
2021-05-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Få kommer att köpa hus eller lägenhet under tiden som Corona härjar som värst. Och bland de som velat köpa tidigare kan en del vara varslade eller ha det hängande över huvudet.

Så jag skulle tro att folk håller hårt i pengarna ett tag. Likaså kan bankerna inte vara så sugna på att bevilja lånelöften till de som jobbar i osäkra branscher.

Och det blev precis tvärtom 😅

De som permitterades var folk som ändå inte äger sin bostad.

De som jobbade hemifrån i högutsträckning ville ha en stor bostad och priserna gick upp.

Efter Corona när folk ledsnar på att pendla och ska sälja sina gårdar kan det ju dock gå sämre att sälja för samma pris man köpt.
Citera
2021-05-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det som irriterar med amorteringskravet är just att det är ett krav. Jag har lån på ett antal miljoner så några tusen i amortering varje månad gör mkt lite sett lånets storlek. Jag tar hellre "amorteringspengarna" och placerar i fonder - det skulle göra betydligt större nytta för min nettoskuldsättning i det långa loppet. Därför hoppade jag givetvis på möjligheten till amorteringsfritt så fort den gavs.

Samma här. Hårt skattade pengar som går rakt in i bank-asens gap.
Citera
2021-05-17, 18:08
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Och det blev precis tvärtom 😅

De som permitterades var folk som ändå inte äger sin bostad.

De som jobbade hemifrån i högutsträckning ville ha en stor bostad och priserna gick upp.

Efter Corona när folk ledsnar på att pendla och ska sälja sina gårdar kan det ju dock gå sämre att sälja för samma pris man köpt.
Men många företag har redan påbörjat en transformation för att tillåta arbete hemifrån några dagar i veckan. Pendlingen kommer nog inte att vara samma problem som tidigare.

Intressant med alla ringar på vattnet som kommer efter Corona.
Senast redigerad av l00zekk 2021-05-17 kl. 18:11.
Citera
2021-05-17, 19:23
Medlem
KuKluxKlans avatar
Underbar tråd.
Själv lutar man sig tillbaka och njuter.
Citera
2021-05-17, 20:01
Medlem
Silver.Swe.s avatar
När sticker priserna nedåt?????? Hahahahahaha
Citera
2021-05-17, 20:05
Medlem
Ärligt talat så känns priserna på hus och fritidshus snarare som en justering. Dessa är numera värderade rimligt i förhållande till bostadsrätter som länge varit för dyra i jämförelse med hus. Jag har dock svårt att se att det skulle spricka. Men en mindre minskning är att vänta, antagligen under hösten/sommar. Typ 5% (runt 3-10%) lägre än idag.
Citera
2021-05-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Men många företag har redan påbörjat en transformation för att tillåta arbete hemifrån några dagar i veckan. Pendlingen kommer nog inte att vara samma problem som tidigare.

Intressant med alla ringar på vattnet som kommer efter Corona.
Ja här kommer ju blir utmaningar, det man ser är dock att du kan bibehålla samma jobb och kompetens lätt. Det som kan bli svårt är om vissa jobbar heltid på kontor, träffar chefer och kollegor ofta. De lär ju ha en fördel när det kommer till att klättra i positioner. Stannar man hemma kan man halka efter helt enkelt.
Citera
2021-05-17, 21:21
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Ja här kommer ju blir utmaningar, det man ser är dock att du kan bibehålla samma jobb och kompetens lätt. Det som kan bli svårt är om vissa jobbar heltid på kontor, träffar chefer och kollegor ofta. De lär ju ha en fördel när det kommer till att klättra i positioner. Stannar man hemma kan man halka efter helt enkelt.
Absolut. Beror nog på hur projekten ser ut men visst finns det en uppenbar risk med att sitta hemma istället för att umgås aktivt med kollegor.

Däremot finns ju uppenbara krafter som driver på utvecklingen där företagen vill minska sina kostnader för lokaler osv(samt infria anställdas förväntningar) och anställda som vill ha ökad frihet.
Citera
2021-05-17, 22:56
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker

Är väl därför det blivit ett krav. Lånen är numera så stora att ingen har någon ambition eller förväntan på att kunna betala av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in