2021-05-17, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Enkelt, risken för att bli allvarligt sjuk eller avlida är enormt högre utan vaccin.
Vi är båda välutbildade och kan avgöra sådant utan att tro på massa konspirationer.

Det finns alltid en risk med alla mediciner och vaccin.
Det är farligt att åka bil också och även där använder man sitt omdöme.
Flyga är mindre farligt än att åka bil och ändå är det vissa som är rädda för att flyga.

Nå var har du fakta om att de inte använder vaccin från AZ?

Jag anser det är olämpligt att du sprider massa rykten för det finns de som tror på sådant och låter bli att vaccinera sig enbart på rykten och inte fakta.

Jag har hört att dom skall sluta med Astra, den bedöms väl som för osäker helt enkelt. Tycker du kan läsa denna artikeln.

https://newsvoice.se/2021/05/max-lundqvist-vaccinationshysteri/?fbclid=IwAR24_V67XKm37y1cmArclF0QEqdZsdgW6FEYXNU5 At86fhLEwPAAS1cuTfk
Citera
2021-05-17, 18:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Sammanställning görs början av 2023 långt till dess.
Innan dess svävar alla vaccinerade i ovisshet inför ev. Åkommor.

Man vet inte vad blodpropparna flera har fått beror på ännu.
Biverkningarna rapporteras och utreds löpande.

Vid allvarliga biverkningar stoppas vaccinet till orsaken är utredd.
Man väntar alltså inte med att göra något till 2023 och man kan löpande följa vilka biverkningar som rapporteras in.

Risken för långsiktiga biverkningar är liten eftersom innehållet i vaccinet vad jag förstått bryts ned av kroppen, men exakt hur detta funkar är jag inte alls säker på.
Citera
2021-05-17, 18:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag har hört att dom skall sluta med Astra, den bedöms väl som för osäker helt enkelt. Tycker du kan läsa denna artikeln.

https://newsvoice.se/2021/05/max-lundqvist-vaccinationshysteri/?fbclid=IwAR24_V67XKm37y1cmArclF0QEqdZsdgW6FEYXNU5 At86fhLEwPAAS1cuTfk
Jag vet att de inte kommer ta in mer AZ vaccin men det är inte samma som att de slutat använda den vilket var det du påstod.

Nej tack till konspirationsrelaterade skrifter.
Är det sådant du tror på så får du gärna behålla dina irrläror för dig själv.
Citera
2021-05-17, 18:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yashimikito
är det sant att sverige har stor vaccinationsvilja?

i så fall hur mäter dem detta?

när jag åkte tåg för någon vecka sedan så hörde jag två svenska tanter säga, nej den här gången tar inte jag och min man vaccin. Vi tog förra gången vilket var vid fågelinfluensan.

Men i median så hör man hur typ nästan det inte finns vaccinationsplatser pga många vill vaccinera sig samtidigt som man får höra att sverige donerar 1 miljon vaccin till andra länder pga ingen ville vaccinera sig lol hur hänger detta ihop.

personligen så tror jag att vaccinationsvilja är låg i sverige, men median mörkar detta, men det spela ringen roll enligt mig då vi till hösten får säkert en ny variant och vips så behövs nu en ny anpassningsbar vacciin och sedan kommer detta ledda till att vi måste vaccinera oss flertal gånger per år bara för att hålla landet öppet lol.

men jag hopps att jag har fel.
Du har troligen rätt när det gäller att man kommer att behöva fortsätta vaccinera något år eller två. Idag vet ingen hur länge immuniteten håller i sig och inte heller om nya mutationer kommer att kunna ta sig förbi de skydd vi fått genom sjukdom eller vaccination.

89 % av alla 65+ är vaccinerade och de opinjonsundersökningar som gjorts visar på att 6 % i Sverige inte vill vaccinera sig.

Länder skänker vaccin till COVAX och det kan vara så att det är det du hört om.
Citera
2021-05-17, 19:09
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Biverkningarna rapporteras och utreds löpande.

Vid allvarliga biverkningar stoppas vaccinet till orsaken är utredd.
Man väntar alltså inte med att göra något till 2023 och man kan löpande följa vilka biverkningar som rapporteras in.

Risken för långsiktiga biverkningar är liten eftersom innehållet i vaccinet vad jag förstått bryts ned av kroppen, men exakt hur detta funkar är jag inte alls säker på.

Enzymer i cellen bryter ner det.

Det förklaras här: https://www.youtube.com/watch?v=SQztlqblgVI
Citera
2021-05-17, 19:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är lite dubbelt.
En klusteranalys av globala demografiska data (FN, 1998) visar att världens länder
idag är fördelade på fem faser i ålderstransitionen (se figur 1a).
Den första fasen föryngringsfasen, kännetecknas av att antalet barn växer snabbt.
Åldersstrukturen blir allt skevare, med en tyngdpunkt på de allra yngsta. I denna fas
befinner sig idag tre fattiga regioner: Västafrika, Östafrika och Centralafrika.
Den andra fasen, familjefasen, kännetecknas av att de första stora barnkullarna har
nått fertil ålder, och eftersom födelsetalen i denna tidiga fas av den demografiska
transitionen ännu inte har anpassats nedåt, leder ökningen i den fertila befolkningen
till att antalet födda går upp ytterligare. Familjefasen är det skede i ålderstransitionen,
som flest människor i världen idag befinner sig i. Den präglar Södra Afrika,
Nordafrika, Centralamerika, Västasien, Sydasien och Sydostasien.
Efter familjefasen följer den tredje fasen i ålderstransitionen, moderniseringsfasen.
Under moderniseringsfasen börjar även den medelålders befolkningen att expandera
i en snabbare takt, och ungefär vid denna brukar också fertiliteten börja falla.
Följden blir att befolkningsökningen, som tidigare har varit koncentrerad till barn och
ungdomsgruppen, nu framförallt berör den arbetsföra befolkningen. Inte helt sällan
är fertilitetsfallet så kraftigt att antalet barn faktiskt börja minska. Åldersstrukturen
börjar få den utbuktning i de arbetsföra åldrarna, som är så karaktäristisk för mer
utvecklade ekonomier. Karibien, Östasien och Sydamerika är de regioner i världen,
som idag är inne i moderniseringsfasen.
Efter moderniseringsfasen, som i regel karaktäriseras av hög tillväxt och snabb
samhällsomvandling, följer medelåldersfasen och därefter mognadsfasen. Nu
förskjuts befolkningens tyngdpunkt mot de medelålders. Idag har Nordamerika,
Oceanien (med bl. a. Australien), Västeuropa och Östeuropa nått medelåldersfasen,
med ett växande antal människor i den yngre medelåldern, medan Nord- och Sydeuropa
har gått in i mognadsfasen, som präglas av tillväxt i antalet äldre
medelålders och yngre pensionärer.
Det sista skedet, åldrandefasen, träder in när de stora kohorter, som föddes under
ålderstransitionens inledningsskede, når ålderdomen (figur 1b). Befolkningsökningen
kan nu få sin tyngdpunkt i de allra äldsta åldersgrupperna, medan den arbetsföra
befolkningen förblir konstant eller till och med minskar. Ännu har inte något land i
världen gått in i denna fas. I ett framtidsperspektiv blir den dock i högsta grad aktuellt.
https%3A%2F%2Fcore.ac.uk%2Fdownload%2Fpdf%2F669300 1.pdf

Afrika står och stampar i dom första faserna. Finns någon anledning att tro afrikanerna ska börja begränsa födelsetalen och bygga upp välstånd? Afrikanerna har haft lång tid på sig att ändra sitt beteende. Men dom har inte brytt sig. Det duger inte att fortsätta att bara hoppas på att afrikanerna ska börja ta ansvar för sin reproduktion.

Nu har Covid-19 svept över Världen. När Europa har drabbats hårt. När Europa befinner sig i kris, så kan afrikanerna inte förvänta sig att få fortsatt bistånd från Europa. Det normala borde vara att den som befinner sig i kris får hjälp från omvärlden; inte tvärtom.

Ifall Europa ändå får möjlighet att ge bistånd, så bör det biståndet inte gå till Afrika. Covid-19 har slagit hårt mot Indien och Sydamerika. Indierna och sydamerikanerna förtjänar bistånd mer än afrikanerna. Afrikanerna har trots allt skapat sin misär helt själva. Det är hög tid att ge upp Afrika.

Biståndet som har tillfallit Afrika bör genast styras om till Indien och Sydamerika. Det är inte rättvist att indierna och sydamerikanerna ska få mindre bistånd, på grund av att afrikanerna står före i kön.
Citera
2021-05-17, 19:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Våldsam minskning av både fall och utskrivna patienter denna helg kontra förra i Region Stockholm.

1603 fall nystades upp denna helg mot 2617 förra helgen. Dock viss brasklapp då testningen tenderar att gå ner när folk drar iväg på långledighet.
Det skrevs även ut 34 personer från vården under helgen.
Det mesta går åt rätt håll nu.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/05/17-maj-dagslage-covid-19/

Även Region Jönköping rapporterar liknande. Minskning i fall med 20% förra veckan. Dock också 20% minskning av testning, troligtvis eftersom ingen testning (inom öppenvården) skedde i torsdags. Andelen positiva sjönk dock från 12 till 10%. Sjukhusbeläggningen dock hyfsat oförändrad, regionen har haft platå gällande nya fall I tre veckor vilket förklarar det.
https://youtu.be/zlIUJu4vGsQ
Citera
2021-05-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ja verkligen för att kunna väga risk för att vaccinera sig eller inte, detta mörkas dock.
För vaccin ska vara något bra.
Jag hade velat se att man är helt transparent här åt båda hållen.
Instämmer helt!
Citera
2021-05-17, 19:28
Avslutad
Citat:
Lite snöpligt att dö av ett outvecklat vaccin, ett vaccin vet inte vet ännu hur bra det är.
Är det inte ännu snöpligare att dö för att man tackade nej till vaccinet?
Citera
2021-05-17, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Hur mycket högre?
Tusentals gånger högre.

Edit: räknade fel, det är 250 gånger högre risk för en 70-åring att dö inom en månad i covid än av att dö av Astras vaccin.
Senast redigerad av Ipsi 2021-05-17 kl. 19:37.
Citera
2021-05-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Är det inte ännu snöpligare att dö för att man tackade nej till vaccinet?
Moment22
Citera
2021-05-17, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Moment22
Nej. Man tackar nej till en liten risk och väljer den många gånger större risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in