2021-05-17, 16:47
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Möjligtvis på smittotalen men det hade varit en tråkig vår med dödstalen om vi inte haft vaccinen denna vår.

Det är också intressant att peaken i år för smittan var nästan exakt samtidigt som dödtalen peakade förra våren.

Vad skulle ha hänt om Covid 19 var 1-2 månader senare till Europa/Sverige? Skulle vi fått en mycket mildare första omgång?

Tar du en noggrann titt.. vilket jag har gjort ... så kommer du se att toppen avlidna/dag nåddes 28 december 2020.. och dagen efter började det sjunka mycket stadigt.. dvs INNAN vaccineringen och den påstådda effekten kunde göra sig gällande.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2021-05-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Astra ges inte till nån i sverige längre och det borde såklart stoppats redan när dom första dödsfallen blev kända.

Nej det görs inte. Antalet vaccinerade visas stolt upp siffror på varje dag, dock inte nya dödsfall eller svåra biverkningar på vaccinet, skrämmande.

Märkligt.. borde ju vara lika viktig information som motsvarande.
Citera
2021-05-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tänker att även ifall D-vitamin inte skulle påverka Covid-19, vad har man egentligen att förlora? Ifall man startar ett program för att ge medborgarna tillskott av D-vitamin, vad är det värsta som kan hända? Det värsta som kan hända, är att medborgarna har fyllt på kroppens förråd av D-vitamin, till nytta för den allmänna hälsan. Det är en risk man kan leva med, ifall det skulle visa sig att D-vitamin inte hjälper mot Covid-19.

Vad har man att vinna? Jo, att D-vitamin visar sig lindra Covid-19. Nu pekar allt på att D-vitamin har effekt mot Covid-19.

Detta med D-vitamin och andra vitaminer har stoppats under mattan helt som lösning uppifrån.
Kan berätta att Min mamma hade pratat med en granntant på 65+ vars man man vart sjuk i covid.
Men du fick det inte?
Nej jag äter D- vitamin blev svaret.
Citera
2021-05-17, 16:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Astra ges inte till nån i sverige längre och det borde såklart stoppats redan när dom första dödsfallen blev kända.

Nej det görs inte. Antalet vaccinerade visas stolt upp siffror på varje dag, dock inte nya dödsfall eller svåra biverkningar på vaccinet, skrämmande.

Frugan fick andra dosen AZ idag i Sverige. Du har fel.

Din andra mening får du fortsätta ventilera bland andra vansinniga teorier i konspirationsdelen.

Fattar du!
Citera
2021-05-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Märkligt.. borde ju vara lika viktig information som motsvarande.

Ja verkligen för att kunna väga risk för att vaccinera sig eller inte, detta mörkas dock.
För vaccin ska vara något bra.
Jag hade velat se att man är helt transparent här åt båda hållen.
Citera
2021-05-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Frugan fick andra dosen AZ idag i Sverige. Du har fel.

Din andra mening får du fortsätta ventilera bland andra vansinniga teorier i konspirationsdelen.

Fattar du!

Får jag fråga vad som fick henne att ta ett vaccin som flera har dött ut av.
Citera
2021-05-17, 17:19
Medlem
Yashimikitos avatar
är det sant att sverige har stor vaccinationsvilja?

i så fall hur mäter dem detta?

när jag åkte tåg för någon vecka sedan så hörde jag två svenska tanter säga, nej den här gången tar inte jag och min man vaccin. Vi tog förra gången vilket var vid fågelinfluensan.

Men i median så hör man hur typ nästan det inte finns vaccinationsplatser pga många vill vaccinera sig samtidigt som man får höra att sverige donerar 1 miljon vaccin till andra länder pga ingen ville vaccinera sig lol hur hänger detta ihop.

personligen så tror jag att vaccinationsvilja är låg i sverige, men median mörkar detta, men det spela ringen roll enligt mig då vi till hösten får säkert en ny variant och vips så behövs nu en ny anpassningsbar vacciin och sedan kommer detta ledda till att vi måste vaccinera oss flertal gånger per år bara för att hålla landet öppet lol.

men jag hopps att jag har fel.
Citera
2021-05-17, 17:23
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
OK...

Senaste gigantiska studien säger dock något helt annat:

https://news.cornell.edu/stories/2021/05/study-vitamin-d-wont-limit-risk-severity-covid-19

“The evidence says that your long-term, usual nutritional status of vitamin D has no effect on whether or not you get COVID-19 and how severe the case is,”

Hade varit bra om du läst brasklappen i denna undersökning också:
Citat:
One weakness, they said, is the sample’s high proportion of people of European ancestry. They recommended further study of more diverse and higher-risk populations, for whom vitamin D’s effects might differ.

The study does not directly address whether an acute treatment with vitamin D could be helpful for infected individuals, Patchen said, nor does it imply that one shouldn’t take vitamin D supplements, which could be beneficial for things other than COVID-19
Citera
2021-05-17, 17:34
Medlem
Citat:
Får jag fråga vad som fick henne att ta ett vaccin som flera har dött ut av.

Vad skulle få henne att avstå att ta ett bra vaccin mot en sjukdom som väldigt många har dött av?
Citera
2021-05-17, 17:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Självklart säsongseffekt eftersom inga vaccin för C19 fanns tillgängliga då.

Vilken virusvariant pratar du om?
Kan du elaborera lite mer kring det påstådda 40% lägre R-talet motsvarande period förra året?

Under upptackten av den första vågen fick vi in virusvarianter från ett flertal vitt skilda geografiska områden men där ingen var särskilt dominerande eller eljest utmärkande.

Under den andra vågen tog den Spanska varianten över innom loppet av någon månad, sannolikt p.g.a. av något högre smittsamhet.

Den tredje vågen vet vi att UK varianten har blivit den helt dominerande. Det högre R-värdet för UK varianten bygger på skattningar gjorda i UK och Danmark och som varit "hyfsat" samstämmiga. Dessa skattningar är absolut inga exakta värden, utan just skattningar. Dessutom har olika uppgifter förekommit.
Citera
2021-05-17, 17:44
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Under upptackten av den första vågen fick vi in virusvarianter från ett flertal vitt skilda geografiska områden men där ingen var särskilt dominerande eller eljest utmärkande.

Under den andra vågen tog den Spanska varianten över innom loppet av någon månad, sannolikt p.g.a. av något högre smittsamhet.

Den tredje vågen vet vi att UK varianten har blivit den helt dominerande. Det högre R-värdet för UK varianten bygger på skattningar gjorda i UK och Danmark och som varit "hyfsat" samstämmiga. Dessa skattningar är absolut inga exakta värden, utan just skattningar. Dessutom har olika uppgifter förekommit.

Efter detta fantastiska utlägg... är då slutsatsen att dagens mutation/variant är egentligen dödligare men bromsas effektivt pga av vaccinerna?
Citera
2021-05-17, 17:47
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad skulle få henne att avstå att ta ett bra vaccin mot en sjukdom som väldigt många har dött av?

Ahhh.. älskar er vaccinfanatiker... "som väldigt många dött av"..

Ska vi ge oss in i fakta-leken nu?

OK.. kan du vänligen dela med dig hur många du anser har dött med C19?
Du kan få själv välja, i Sverige eller Världen...antal eller %... välj det som är mest dramatiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in