2021-05-17, 11:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/ema-avrader-fran-anvandning-av-ivermektin-mot-covid-19

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Haha läkemedelsverket, vilka klappträn.

Ivermektin är säkrare än alvedon. Och det finns mängder med bevis för att det är mycket effektivt mot covid. Vi VET att det är det. Det finns ingen diskussion ens. Det här handlar bara om pengar. Vaccinet ska ut till varje pris trots att effektiva behandlingar redan finns. Ivermektin kan man inte tjäna pengar på. Där klämmer skon.

Detta är brott mot mänskligheten
Varför tycker du att Läkemedelsverket är "klappträn" för att de redogör för vad Den europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) har kommit fram till vad gäller Ivermectin???

Det är uppenbart att många andra också är avvaktande eftersom det finns en jättemarknad på sådär 3 miljarder människor (Indien, Afrika och Sydamerika) att sälja ett billigt läkemedel på, men ingen gör det.

Nu börjar Indien använda Ivermectin förebyggande i normala låga doser (om jag förstått det hela rätt) och i dessa doser är Ivermectin väl beprövat, men det är det inte i de höga doser som krävs när man redan är smittad med corona-virus.
Citera
2021-05-17, 11:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tänker att vi kanske får vänta lite extra på den stora minskningen av nya fall. Om 3 veckor är det skolavslutning och just nu ser vi ingen direkt minskning av nya fall på barn och ungdomar. Men det minskar bättre på andra åldersgrupper.

Jag lade märke till att bland de nyanlagda på IVA var den största gruppen 50-åringarna förra veckan. Så de äldre grupperna minskar ordentligt.

Vi hade jäkla tur att vi inte fick den brittiska på hösten.

294 nu på IVA!

Du har nog rätt i att det dröjer ett tag innan vi ser en kraftig nedgång i smittspridning.

Verkligen tur med brittiska. Hade inte vaccinet varit på plats hade 3:e vågen skördat en hel del dödsoffer gissar jag.

Skönt vi är på rätt väg nu.
Citera
2021-05-17, 11:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Vad jag skrev vad.

Jag skrev ner siffrorna som finns på covidstatestik. En helt ok sida som vi använder oss mycket av här i tråden.

Jag skrev att vi hade haft fler ny inskrivna innan vecka 17 men efter det har vi haft en ökning.

Du visar SIRs siffror och menar på att det inte stämmer. Men det enda som inte stämmer med de siffror jag visade är den senaste som inte är fullständig på SIR. V19 är ju inte klar, så vad bevisar just den ofullständiga veckan?

Men jag blir ändå förvånad. Varför är det fler ny inlaga enligt SIR en covidstatistik. Vet du det?

Håller med om att covidstatistik är en bra sida. Just sidan om åldersfördelning tycker jag dock är komplicerat utformad och mycket svårtolkad. Kanske är det för att SIR i sig är ett ganska komplicerat system att hämta data från. Det ser vi ju t.ex också på SVT:s sida för intensivvårdade där statistiken för inlagda vid en viss dag stämmer men där nyinlagda inte hänger med (det är lägre på SVT än vad det är i verkligheten också)
Citera
2021-05-17, 11:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
296 nu på IVA. En minskning på 90 på en vecka!
källa svt.

Det är ju fantastiskt. Jag var lite rädd för att det skulle gå upp idag, men det har ju istället minskat lite till.

Håller denna trenden i sig har vi ju ett helt annat läge om några veckor.
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Vaccinationsmålet för 65+ är uppfyllt, riskgrupperna är väl i princip klara och 50-59 håller på eller ska påbörjas överallt. Detta borde vara en bra brandvägg mot några större och ihållande ökningar på IVA. Tror nog att sjukvårdspersonalens semester och vila under sommaren är ganska säker.
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
De flesta har bara fått 1 dos och förhoppningsvis låter de bli att "leva som vanligt" innan de fått dos 2
Jätteskönt att se.
Det ser väldigt positivt ut.

Snälla regeringen, släpp inte in några nya mutationer nu!
Citera
2021-05-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför tycker du att Läkemedelsverket är "klappträn" för att de redogör för vad Den europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) har kommit fram till vad gäller Ivermectin???

Det är uppenbart att många andra också är avvaktande eftersom det finns en jättemarknad på sådär 3 miljarder människor (Indien, Afrika och Sydamerika) att sälja ett billigt läkemedel på, men ingen gör det.

Nu börjar Indien använda Ivermectin förebyggande i normala låga doser (om jag förstått det hela rätt) och i dessa doser är Ivermectin väl beprövat, men det är det inte i de höga doser som krävs när man redan är smittad med corona-virus.
FLCCCs Imask+ protokoll säger att man kan ta normal till dubbel dos dagligen i upp till fem dagar om man är smittat. Så ja, totala dosen kan bli upp till tio gånger högre. Har dock för mig att man gjort säkerhetsstudier på Ivermectin förut och konstaterat att tio gånger högre dos också var utan stora biverkningar.
https://covid19criticalcare.com/covid-19-protocols/i-mask-plus-protocol/
Citera
2021-05-17, 12:05
Medlem
Har kikat runt på nätet ett tag nu.. men finns det någon sammanställning på biverkningar av covid vaccin över världen? Jag hittar inte detta iaf.. bara massa knepiga sidor utan källhänvisning
Citera
2021-05-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Har kikat runt på nätet ett tag nu.. men finns det någon sammanställning på biverkningar av covid vaccin över världen? Jag hittar inte detta iaf.. bara massa knepiga sidor utan källhänvisning
Läkemedelsverket har för de vacciner som hittills används i Sverige:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner
Citera
2021-05-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Läkemedelsverket har för de vacciner som hittills används i Sverige:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner
Ok.. tack! Knepigt att det verkar var svårt att hitta globalt.. aja kanske kommer de med
Citera
2021-05-17, 12:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Håller med om att covidstatistik är en bra sida. Just sidan om åldersfördelning tycker jag dock är komplicerat utformad och mycket svårtolkad. Kanske är det för att SIR i sig är ett ganska komplicerat system att hämta data från. Det ser vi ju t.ex också på SVT:s sida för intensivvårdade där statistiken för inlagda vid en viss dag stämmer men där nyinlagda inte hänger med (det är lägre på SVT än vad det är i verkligheten också)
Dels är det ju skillnad på rapport datum och inskrivnings datum. Rapport datum är snabbare men inskrivningsdatum (avlidendatum också) är mer korrekt om man kan vänta lite.

Men det kan inte förklara skillnaden på antalet.

v. 18 var det 110
v. 17 var det 99
SIR

V18 var det 79
V17 var det 73
Covidstatistik

Vecka 17 och vecka 18 måste vara klara, ändå är skillnaden över 25% på antalet.
Det här fattar jag inte riktigt, hur kan det vara så stor skillnad på antalet? Ökningen mellan veckorna är ungefär lika stor, lite större på SIR, ca 10%.

På covidstatistik kan man se snabbt och enkelt och man har ju också smittade och avlidna. Jag tycker den sidan är bra om man lite enkelt vill kolla trender på åldersfördelningen.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-17 kl. 12:20.
Citera
2021-05-17, 12:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Resultatet av biverkningar och så vidare vet vi först 2023 när detta medicinska experiment kan summeras. Innan dess vet vi inte.
Men vi vet att det redan vart en hel del.
Fas 4-studien genomförs alltid i verkligheten (det du kallar experiment) och det kärvs många användare för att hitta en ovanlig biverkning som drabbar 1/100 000 eller 1/1 000 000.

Fas 4 avslutas 2023 och under tiden rapporteras allt som kan tänkas vara biverkningar in.
Det är ju tex. det som är orsaken att Astra Zenecas vaccin stoppades tillfälligt av bla. EMA och att det inte längre ges till yngre personer i Sverige.
Citera
2021-05-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fas 4-studien genomförs alltid i verkligheten (det du kallar experiment) och det kärvs många användare för att hitta en ovanlig biverkning som drabbar 1/100 000 eller 1/1 000 000.

Fas 4 avslutas 2023 och under tiden rapporteras allt som kan tänkas vara biverkningar in.
Det är ju tex. det som är orsaken att Astra Zenecas vaccin stoppades tillfälligt av bla. EMA och att det inte längre ges till yngre personer i Sverige.

Vet allmänheten detta? Jag tycker man borde informera detta till folk som vaccineras. Men det kanske görs?
Citera
2021-05-17, 12:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Ok.. tack! Knepigt att det verkar var svårt att hitta globalt.. aja kanske kommer de med
I stort sett alla läkemedelsmyndigheter i alla länder har liknande rapportering som Läkemedelsverket i Sverige så bäst är att leta efter den myndigheten i respektive land.

Syftet är ju inte att jämföra olika vaccins biverkningar utan att följa upp ev. biverkningar för de vaccin som är godkända i landet och kunna vidta åtgärder om någon biverkning visar sig vara allvarlig.

Med tiden kanske någon har samma intresse som du och fixar en global jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in