2021-05-17, 10:50
Medlem
En seriös fråga..
De som köper ett hus nu i typ Göteborg som för några år sedan kostade 4 miljoner och nu går för 6..
Tror de att de kommer få igen sina pengar någon gång?
Citera
2021-05-17, 10:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
En seriös fråga..
De som köper ett hus nu i typ Göteborg som för några år sedan kostade 4 miljoner och nu går för 6..
Svar ja.
Citera
2021-05-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
En seriös fråga..
Vadå, få igen?
Kreditexpansionen har gjort krediter extremt billiga. Köper man en kåk på 2 personer för 6 miljoner. Det är bara 3 miljoner per skalle. Det är inte omöjligt att pynta av.

Det blir en livsstil för de. Jobba extra mycket liksom.

Mina föräldrar hade en kåk de kunde finansiera på egentligen 1,5 löner. Det är 25-35 år sedan. Så fungerar det inte längre.

Jag själv får jobba väldigt mycket för att kunna ha en viss standard och då har jag inte skaffat barn ännu. I år drar jag in 800-900k, men jag tycker fortfarande att 4 miljoner för 90 kvadrat är dyrt.

Om de stannar i 10 år får de tillbaka pengarna.
Citera
2021-05-17, 11:00
Medlem
Bostadskraschen kommer när Sverige blir tryggt och säkert igen. Då försvinner segregationsvärdet många betalat dyrt för.

Sverigedemokraterna kommer skapa problem för många tungt belånade.
Citera
2021-05-17, 11:04
Medlem
Allt blir dyrare - men det kanske dröjer till nästnästa ägare ibland
Citera
2021-05-17, 11:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Den chocken kommer i form av stigande inflation.

Sv. har inte pumpat in lika mycket USA där den rusade med 4%
dock har sverige lånat av kommande generationer när vi sponsrade EU:s återbyggnad vilket inte syns på inflationen än.
Det kommer varje år som går, och kommer totalt landa högra än USA:s inflation per kapita.

Centralbanken har haft blint öga till mot bostadspriserna då det inte är deras ansvarsområde utan ett politiskt område.
och politikerna kan inte enas om nått vettigt just nu då majoritet saknas.

När styrräntan går upp 0-3 år framåt så kommer det bli oroligt.
Skulle 1980-2000:s räntor komma tillbaka så är det bara flytta som gäller för en stor del av sveriges hushåll.

Kod:
1985	14,50	
1986	11,00	
1987	12,50	
1988	11,70	
1989	12,25	
1990	14,50	
1991	12,25	
1992	24,00	
1993	10,75	
1994	10,00
1995	10,55
1996	6,50
1997	5,65
1998	5,55
1999	3,90
2000	6,05

En typisk 6 miljoners villa skulle kosta 50.000 / mån att hålla igång med "bara" 10% ränta.

Där har jag ändrat mig, har hela tiden trott att det fanns någon form av sunt förnuft i den ekonomiska politiken. Det finns det inte, vi har en tillgångsinflation modell XL, men då vi inte mäter den inflationen så ”syns den inte”.
Vi kommer inte se så höga räntor att de kör medel och överklass över kanten. Stiger räntorna för fort så kommer sedelpressen gå för högvarv och inflationen låts lyfta. Det kommer effektivt amortera ned högbelånade fastighetsägare.
Citera
2021-05-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
De 7 miljonerna ska betalas tillbaka också..
I teorin: ja; i praktiken: nja.
Citera
2021-05-17, 11:54
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt där är problemet. Den finns ett för litet utbud bostäder men en oändlig tillgång till bubbel- pengar för den miljon som redan cashat hem 1-2Mkr på sitt hem och vill köpa större. De får låna 5M till. Tyvärr kommer de aldrig att kunna betala tillbaka, 5M är ett enormt belopp med alla mått mätt utom just prisstegringar på bostäder och aktier som i princip hyper-inflationerar. Det såldes precis en 1:a mitt i Lund på någon liten skräpgata, 3Mkr betalade den studentens pappa. Det är vad 6rums-villorna kostade i Lund för 10 år sedan.

Det är sinnessjukt. För tio år sedan kostade ettor på runt 35-40 kvm 1-1,2 MSEK. Priserna har skenat och är nu 2-3 gånger högre. Lägenheten för 3 MSEK lär ju ligga nära botaniska trädgården eller liknande. Det kan du inte jämföra med sexrumsvillor på Väster. Då får du jämföra med villor i samma kvartet, närmst är kanske Professorstaden och där kostar många villor minst 10 miljoner idag.

Det är rätt sjukt att det knappt finns ett enda bra hus till salu i Skåne just nu för under 5 MSEK. Är det ändå fint ligger det väldigt öde. 5 MSEK kräver minst 750 tusen i kontantinsats och lånet blir då på 4,25 MSEK vilket kräver att ett par har en snittlön på runt 40 000kr.

Det är klart det finns många med den ekonomin men Svensson är helt fucked. De har varken nästan en miljon i kontantinsats eller 40' i lön. Svensson är pank och tjänar runt 30-35 i snitt. Jag får inte ihop detta. Å andra sidan var de flesta som är vuxna idag även vuxna för 10 år sedan och ägde redan då en bostad. Ett par som gjort en vinst och kan stoppa in 2 MSEK i kontantinsats behöver bara låna 3 MSEK vilket kräver en lön på ca 28 000kr i månaden i snitt för ett par.

De flesta unga, singlar eller de som inte varit med senaste tio åren är rätt körda. Det enda positiva med denna utveckling är att unga kommer att kämpa ännu hårdare för att göra karriär och tjäna mycket pengar då det ofta är helt nödvändigt om man vill bo vettigt.
Citera
2021-05-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saekerhetspolisen
Vadå, få igen?
Kreditexpansionen har gjort krediter extremt billiga. Köper man en kåk på 2 personer för 6 miljoner. Det är bara 3 miljoner per skalle. Det är inte omöjligt att pynta av.

Det blir en livsstil för de. Jobba extra mycket liksom.

Mina föräldrar hade en kåk de kunde finansiera på egentligen 1,5 löner. Det är 25-35 år sedan. Så fungerar det inte längre.

Jag själv får jobba väldigt mycket för att kunna ha en viss standard och då har jag inte skaffat barn ännu. I år drar jag in 800-900k, men jag tycker fortfarande att 4 miljoner för 90 kvadrat är dyrt.

Om de stannar i 10 år får de tillbaka pengarna.

Men det handlar inte bara om livsstil.

Du kan jobba 150% i Sverige men endast 100% kommer räknas när de mäter din lön, samtidigt har inte lönerna hängt med i den prisstegring som skett.

Det handlar också om att ha tur i jobbet.

För att få ett lån på 3mkr måste du även tjäna runt 45-50K i månaden vilket många inte gör.
Citera
2021-05-17, 11:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men det handlar inte bara om livsstil.

Du kan jobba 150% i Sverige men endast 100% kommer räknas när de mäter din lön, samtidigt har inte lönerna hängt med i den prisstegring som skett.

Men lönerna har hängt med boendekostnaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det handlar också om att ha tur i jobbet.

För att få ett lån på 3mkr måste du även tjäna runt 45-50K i månaden vilket många inte gör.

Nej lönen har inte mycket med tur att göra och om man är singel och inte kan dela lånet med en partner får man väl välja en billigare bostad.
Citera
2021-05-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt där är problemet. Den finns ett för litet utbud bostäder men en oändlig tillgång till bubbel- pengar för den miljon som redan cashat hem 1-2Mkr på sitt hem och vill köpa större. De får låna 5M till. Tyvärr kommer de aldrig att kunna betala tillbaka, 5M är ett enormt belopp med alla mått mätt utom just prisstegringar på bostäder och aktier som i princip hyper-inflationerar. Det såldes precis en 1:a mitt i Lund på någon liten skräpgata, 3Mkr betalade den studentens pappa. Det är vad 6rums-villorna kostade i Lund för 10 år sedan.

Precis så är det.

Livet är inte rättvist men de har ju skapat en enorm klyfta gentemot de som köpte för 10 år sedan och de som ska nu köpa, och vad gör man under corona 2020 när det är kris i Sverige?
Jo man gör det ännu svårare och pumpar marknaden ännu mer med att ta bort amorteringen och ge möjlighet till att skjuta in vinst i nästa bostad utan beskattning...

Hur det här ska vara hållbart undrar man.

Visst ska man bli belönad om man arbetar hårt men att skapa enorma bostadsklyftor är bara sorgligt.
Var ska priserna för en 1a ligga på om 10 år? 6 miljoner? Samtidigt som lönerna ökar 1-2% per år med en ännu högre inflation..
Citera
2021-05-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Men lönerna har hängt med boendekostnaderna.

Nej lönen har inte mycket med tur att göra och om man är singel och inte kan dela lånet med en partner får man väl välja en billigare bostad.

Boendekostnad och möjligheten till lån av x summa är två olika saker. Tyst nu.

Lönen har visst med tur att göra när bankerna räknar på ett specifikt sätt.
Tyst nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in