2021-05-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur kan su se det? SD är ju väldigt pixlad.

Hoppas att rätten fick höra resten av förhöret också.

Strax efter kommer det här:

"M: Ja jag har ett jättedåligt minne ...
F; Det...
M: Ehh det är en ständig källa till problem, och det är, rätt så välkänt.
F:Mm.
217 Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-30 13: 10 diarienr: 5000-K574218-18
M: Jag kan se samma film varje vecka jag behöver inte hyra en ny va1je vecka för jag,jag
kan minnas att ja jag såg en film men.
F: Ja ...
M: Och ofta ...
F: Men nu är det ju så här att vi vet ju att du har varit ute och cyklat...
M:Mm.
F: Varför berätta du inte det igår?
M: Eh vi. ..
F: Du fick ju ...
M: Prata om att jag har hållit på med cykeln ...
F: Nej ...
M: Och fixa växlar.
F: Nej, nej nej nej nej Stefan, det här var ju väldigt mycket du har varit ute utanför gården här
nu och rört dig ...
M:Ja.
F: I området...
M:Ja ..
F: Du hade ju inte rört, du hade ju bara varit hemma sa du ju?
"
//
"M. Jag minns att vi prata om att jag har fixat med cykeln men vi prata väl inga ...
218 Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-30 13:10 diarienr: 5000-K574218-18
F: Nej.
M: Detaljer vad jag hade gjort?
"

Haha, alldeles nyss sa han att han skule ha kommit ihåg om han hade sett någon när han var ute och cyklade. Nu lägger han plötsligt till att han inte alls bara var hemma.

Det blir ju så uppenbart att han tar upp cykelturerna för att förekomma ev vittnen. Det helt utan att PS eller R'ydén säger något alls om han cyklat nära Lena.

En så´n himla tur att SD visar upp sin manuputativa sida i rätten så att åklagarna fick chansen att placera SD mycket nära mordplatsen!

Bra gjort av dom!

Förhöret är ju bara två veckor efter mordet.

Ja det är en Oscars på den filmen också!

Vad jag kan avgöra är upplösningen i pixlarna transparent.

Annars brukar man bara använda svart/vit.
Citera
2021-05-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
"Hoppas andemeningen om sekretessbedömning gick fram, vem det i huvudsak är till för ang kroppsbesiktning i RMVs regi som garanterat kan sitt jobb ihop med krimtekniker."

Det var det här jag efterfrågade igår.
OM jag inte nu missförstår dig.

För mig spelar det ingen som helst roll om jag får veta allt eller får se foton eller läsa beskrivningar,
vad gäller Bo/träd/Mgm:s ben osv....

Utan det viktiga är att "man" inte släppte skadorna (i förhållande till varandra, dvs träd/ben/BO)
utan gjorde en minutiös utredning kring det.

Och som jag skrev igår avslutningsvis i detta ämne, så får jag ju helt enkelt LITA på att,
som du skrev i ovan, krimtekniker och Rättsmedicinska mfl gjorde sitt jobb.

Bara att vi inte får tillgång.
(om jag inte har missförstått)

Har flera gånger hänvisat till rättsläkaren Aleksandra Lazajevics vittnesmål i TR, där hon beskriver både SDs sår på benet - och hur hon också beskriver detta grundligt (läkningsprocessen osv) och även nämner märkena i trädet. Det finns ett glasklart samband.

Så varför ställs den frågan gång på gång i tråden fortfarande, kan jag undra. Bara att lyssna på hennes vittnesmål så begriper man.

Vet att jag dessutom, för rätt längesen nu, har sett en bild där SD själv så stolt visar upp såret.
Citera
2021-05-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja sängvätare eller plattfot var en populär åkomma för att slippa lumpen, När jag mönstrade 1980 så var det 2-3 st som rökte en pipa hasch innan läkarundersökningen, det tog en minut så kom den förste ut med frisedel, och sen dom andra, vissa gör allt för att slippa lumpen.

Ja men det har jag också hört. Och jag tänker om nu SD var elitsimmare låg väl 1 års skogstjänstgöring långt bort från hans vinnarpall?

Man prata väl inte så högt om man ljög för att få frisedel gissar jag.

Hade varit intressant att veta anledning mtp att han var elitidrottare.

Kanske som du säger eller så kunde han inte knyta skosnören själv 😁
Citera
2021-05-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Enligt P7an är han fysiskt frisk så ger jag inte ett vittnen för den. Bland det mest korkade jag läst som skriker:
gör ett kryss.

Haha ja jag förstår verkligen dig!

Tror hans karaktärsdrag av enormt kontrollbehov ligger där och spökar i allt han företar sig.

Sen slår det över i paranoia och allt låser sig.

I värsta fall därefter OCD disorders- 17 slag, 3 cykelturer och 0 telefonsamtal.
(skämt!)
Citera
2021-05-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja men det har jag också hört. Och jag tänker om nu SD var elitsimmare låg väl 1 års skogstjänstgöring långt bort från hans vinnarpall?

Om han var "elitsimmare" var lumpen ett utmärkt tillfälle fortsätta sin satsning då idrottsplutoner var populära vid den tiden.

Myten om att det var lätt få frisedel fram till åtminstone 1993 är klassisk. Många skröt om det få slapp. Malaj eller vakt/depå man som det döptes om till slukade mängder av pöjkar.

Så tvivlar på elit nivån tills jag är motbevisad.

SD hade dock fort omplacerats i det militära, han funkar inte i en grupp där egot stryps. De andra måste lita på dig, det hår inte med SD.
Citera
2021-05-16, 23:22
Medlem
develis avatar
Citat:

Varför skulle han vilja ha frisedel?
Som älskar militanta kommandoord och vill vara hjälte. Krypa runt i terrängen som nån förvuxen skogsmulle.

Som går igång på områden som berör uniformering och vill utföra nåt heroiskt.
Det vore mer intressant om han ljuger för att han helt enkelt inte klarar tester, vilket säkert grämer honom och hans feta ego.
Senast redigerad av develi 2021-05-16 kl. 23:25.
Citera
2021-05-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur kan su se det? SD är ju väldigt pixlad.

Hoppas att rätten fick höra resten av förhöret också.

Strax efter kommer det här:

"M: Ja jag har ett jättedåligt minne ...
F; Det...
M: Ehh det är en ständig källa till problem, och det är, rätt så välkänt.
F:Mm.
217 Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-30 13: 10 diarienr: 5000-K574218-18
M: Jag kan se samma film varje vecka jag behöver inte hyra en ny va1je vecka för jag,jag
kan minnas att ja jag såg en film men.
F: Ja ...
M: Och ofta ...
F: Men nu är det ju så här att vi vet ju att du har varit ute och cyklat...
M:Mm.
F: Varför berätta du inte det igår?
M: Eh vi. ..
F: Du fick ju ...
M: Prata om att jag har hållit på med cykeln ...
F: Nej ...
M: Och fixa växlar.
F: Nej, nej nej nej nej Stefan, det här var ju väldigt mycket du har varit ute utanför gården här
nu och rört dig ...
M:Ja.
F: I området...
M:Ja ..
F: Du hade ju inte rört, du hade ju bara varit hemma sa du ju?
"
//
"M. Jag minns att vi prata om att jag har fixat med cykeln men vi prata väl inga ...
218 Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2018-05-30 13:10 diarienr: 5000-K574218-18
F: Nej.
M: Detaljer vad jag hade gjort?
"

Haha, alldeles nyss sa han att han skule ha kommit ihåg om han hade sett någon när han var ute och cyklade. Nu lägger han plötsligt till att han inte alls bara var hemma.

Det blir ju så uppenbart att han tar upp cykelturerna för att förekomma ev vittnen. Det helt utan att PS eller R'ydén säger något alls om han cyklat nära Lena.

En så´n himla tur att SD visar upp sin manuputativa sida i rätten så att åklagarna fick chansen att placera SD mycket nära mordplatsen!

Bra gjort av dom!

Förhöret är ju bara två veckor efter mordet.

Hade PS (oavsett vad man i andra avseenden gillar eller ogillar med honom) och JR fått fortsätta med några förhör till, så tror jag att läget hade sett helt annorlunda ut idag. SD hade fällts redan i TR. Det är vad jag tror.

Fan också! Både poliser och jurister vet att han är skyldig. Men efter allt schabbel är risken stor att han ändå går fri i HR.
Citera
2021-05-16, 23:26
Medlem
Citat:

Idrottspluton hade kunnat vara ett alternativ men var finns det dokumenterat att han hellre ville göra lumpen än fortsätta i det civila med sin elitsatsning kan man undra?

I den åldern var säkert många rätt så osugna på att göra lumpen.

Och hur intresserad är han av det militära egentligen? Kollar han mycket krigsfilmer eller samlar på kamouflagefärgade grejer?

Känns som att SD i studentålder har vi rätt dålig koll på hur spännande det var med det militära jämfört med brudar och simning och kompisar hemma.

Att han utvecklat en fascination för det polisiära har ju inte gett mer än att han verkar inom grannsamverkan och lyckas få sig själv häktad i princip i direkt koppling till det sammanhanget hålla koll på kvarteret.

Och flygandet blev det som det blev med. Det här med det uniformella kanske inte var hans grej ändå när allt kom till kritan hur många polisserier han än sett på TV där hemma eller Top Gun eller Plutonen eller vad som helst.

Hjälte vill han ju också vara men den biten har det ju gått så där med i det långa perspektivet. Finns ett fåtal GC människor som idoliserat honom mot bättre vetande. Ungefär som mobbare i skolan som kanske ofta har en svams då som ser upp till personen mot bättre vetande.

På pappret hade SD fått göra lumpen utan problem så antingen så meddelade han att han ville fortsätta elitsatsa (han bodde i simhallen ni minns från öppningen av tingsrättsförhör) i det civila och myndigheten köpte det.

Att psykologen dömde ut honom för tjänstgöring skulle det mycket till för. Finns rätt många dårar som gjort lumpen.

Sätter en femma på simningen, trivdes för bra i hallen helt enkelt, men det kan vara vad som helst. Idrottspluton kan vara rätt slitigt dessutom.
Citera
2021-05-16, 23:30
Medlem
Citat:
Varför skulle han vilja ha frisedel?
Som älskar militanta kommandoord och vill vara hjälte. Krypa runt i terrängen som nån förvuxen skogsmulle.

Som går igång på områden som berör uniformering och vill utföra nåt heroiskt.
Det vore mer intressant om han ljuger för att han helt enkelt inte klarar tester, vilket säkert grämer honom och hans feta ego.

Jo men hur vet vi att han gick igång på allt ovan i den åldern? Särskilt det militära då? Hur möpig är han med andra ord.
Citera
2021-05-16, 23:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Idrottspluton hade kunnat vara ett alternativ men var finns det dokumenterat att han hellre ville göra lumpen än fortsätta i det civila med sin elitsatsning kan man undra?

I den åldern var säkert många rätt så osugna på att göra lumpen.

Och hur intresserad är han av det militära egentligen? Kollar han mycket krigsfilmer eller samlar på kamouflagefärgade grejer?

Känns som att SD i studentålder har vi rätt dålig koll på hur spännande det var med det militära jämfört med brudar och simning och kompisar hemma.

Att han utvecklat en fascination för det polisiära har ju inte gett mer än att han verkar inom grannsamverkan och lyckas få sig själv häktad i princip i direkt koppling till det sammanhanget hålla koll på kvarteret.

Och flygandet blev det som det blev med. Det här med det uniformella kanske inte var hans grej ändå när allt kom till kritan hur många polisserier han än sett på TV där hemma eller Top Gun eller Plutonen eller vad som helst.

Hjälte vill han ju också vara men den biten har det ju gått så där med i det långa perspektivet. Finns ett fåtal GC människor som idoliserat honom mot bättre vetande. Ungefär som mobbare i skolan som kanske ofta har en svams då som ser upp till personen mot bättre vetande.

På pappret hade SD fått göra lumpen utan problem så antingen så meddelade han att han ville fortsätta elitsatsa (han bodde i simhallen ni minns från öppningen av tingsrättsförhör) i det civila och myndigheten köpte det.

Att psykologen dömde ut honom för tjänstgöring skulle det mycket till för. Finns rätt många dårar som gjort lumpen.

Sätter en femma på simningen, trivdes för bra i hallen helt enkelt, men det kan vara vad som helst. Idrottspluton kan vara rätt slitigt dessutom.
Vore betydligt mer intressant att veta om det beror på att han diskvalificerats.

Att hitta på saker åt SD leder knappt nån vart, än spelar honom i händerna.

Men eftersom ingen vet mer än vad som står i FUP fn så är det på ruta A.

Faktamässigt.
Citera
2021-05-16, 23:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jo men hur vet vi att han gick igång på allt ovan i den åldern? Särskilt det militära då? Hur möpig är han med andra ord.
Du tror att det svepte in som en nordanvind i den skeva skallen i typ 30 års åldern?
Citera
2021-05-16, 23:35
Medlem
Citat:
Vore betydligt mer intressant att veta om det beror på att han diskvalificerats.

Att hitta på saker åt SD leder knappt nån vart, än spelar honom i händerna.

Men eftersom ingen vet mer än vad som står i FUP fn så är det på ruta A.

Faktamässigt.

Ja man kan ju försöka få ut info ur SD eller försvaret om hur det är med detta så det är ju inte särskilt spännande att spekulera i om han var för galen för lumpen eller inte.

Såklart det väcker en nyfikenhet om varför han skippade det men så mycket klokare blir vi nog inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in