2021-05-16, 21:32
Medlem
"Långtidscovid"
Är ett begrepp som ska tas med rejäla nypor salt innan ordentliga studier gjorts.
Den här brittiska studien COVERSCAN som det ofta refereras till, blir väl isärplockad och ifrågasatt i denna välgrundade genomgång.
Människor mår dåligt av väldigt många anledningar i dagens samhälle och att sätta en felaktig diagnos hjälper ingen.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/03/forsiktighet-forordas-for-begreppet-langtidscovid/

"Försiktighet förordas för begreppet långtidscovid
Johan Hellman, AT-läkare, Skaraborgs sjukhus, Lidköping

Gruppen Läkare till läkare har publicerat en kunskapsöversikt om långtidscovid [1, 2]. Informationen är avsedd som ett kunskapsstöd till kollegor, men lockar säkerligen även många läsare utanför professionen. Det flitigast refererade underlaget är COVERSCAN, en pågående brittisk studie. Bland annat uppges att man från denna studie »vet […] att organskador ses hos 70 procent av patienter med långtidssymtom, och multipla organskador hos 25 procent vid uppföljning av patienter med långtidscovid« [2].

För närvarande finns endast en förhandspublicering från COVERSCAN tillgängligt [3], och man bör vara försiktig med att dra slutsatser av det. Till studien har 201 deltagare med genomgången covid rekryterats, inga kontroller. Patienterna har undersökts med magnetkamera och ett brett provbatteri samt besvarat ett formulär om upplevda symtom.

Magnetkameran påvisar skador i minst ett organsystem hos 66 procent; hos 25 procent i två eller fler. Hjärta och lungor dominerar. Förekomst av nedsatt vänsterkammarfunktion och myokardit har undersökts. 23 procent uppges ha nedsatt ejektionsfraktion (EF): 19 procent EF 50–55 procent och (endast) 4 procent EF <50. I en patientgrupp med medelåldern 44 år, där över hälften är överviktiga och 20 procent har BMI över 30, låter detta inte särskilt dramatiskt (4 procent har känd hjärtsjukdom).

Myokardit diagnostiserades hos 11 procent med T1-mappning. I studien man hänvisar till uppges metoden ha 91 procents specificitet vid undersökning av patienter med misstänkt myokardit. [4]. Prevalensen av myokardit är låg (incidensen cirka 20/100 000, durationen varierad), och om sannolikheten (pre-test probability) inte stärks av klinisk misstanke är metoden inte särskilt användbar. Antalet falskt positiva kommer att vida överstiga de sant positiva.

Även lungfunktionen mättes med MR och inte (som förväntat) med spirometri eller pulsoximetri. Patologin definieras som »deep breathing fractional area change« under 39 procent. I kompletterande material framgår att det som avses är förändringen av lungornas area i koronala snitt under andningscykeln. Detta verkar inte vara någon vedertagen metod, och tröskelvärdet är framtaget från endast 9 »healthy controls in the same setting«. Om någon slutsats alls kan dras kunde det möjligen peka i riktning mot hypoventilation, och nog hade man snarare väntat sig försämrat gasutbyte vid covidinfektion. 33 procent sägs ha nedsatt lungfunktion.

Borderline-splenomegali hittades hos 6 procent, radiologiska tecken på inflammation i lever och pankreas hos 17 respektive 10 procent, men ingen koppling redovisas till organfunktion utifrån laboratorievärden. I njurarna hittades skador hos 12 procent, men endast 3 procent hade förhöjt kreatininvärde (uppgift om korrelation saknas).

Bland 43 blodprovsanalyser framhålls i resultatdelen en ganska besynnerlig kvintett provsvar som är förhöjda hos över 10 procent: MCHC, ALAT, LD, triglycerider och kolesterol. Forskarna understryker att man även funnit låga värden av bikarbonat, fosfat, urat och transferrinmättnad hos 10 procent eller fler. När man studerar tabellerna ses en övervägande majoritet normala provsvar. Författarna medger också att ingen koppling kunnat göras mellan provresultat, uppgivna symtom och/eller organskada. Ändå hävdar COVERSCAN-studien att man fört i bevis att långtidscovid har en fysiologisk grund.

Självklart måste patienters lidande och oro bemötas respektfullt. I selekterade fall finns säkert också skäl till vidare utredning. Men att utifrån dylikt kunskapsunderlag fastslå och kommunicera att även patienter med relativt lindrig sjukdom löper påtaglig risk för manifesta organskador och associerade symtom är vanskligt. Det riskerar att förstärka symtom och späda på oro i en påfrestande återhämtningsfas hos personer som bara vill känna sig som sig själva igen."
Citera
2021-05-16, 21:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det hade i princip betytt att vi kört med Ivermectin i ett år innan vaccinerna blivit godkända.

Ja, det är en anledning till att Ivermectin inte tillåts. En annan är att big pharma tar fram nya läkemedel som de planerar ta ordentligt betalt för som Ivermectin hade gjort onödiga.

Det vinland skriver kan förklara at Ivermectin inte används i USA och några länder till.

Ivermectin används nu i Indien vilket är en jättemarknad för billig medicin om den fungerar utan stora biverkningar och stärre delen av Afrika och Sydamerika år också bra marknader för en billig och bra medicin.
Det är gissningsvis 1/3 av jordens befolkning som man skulle kunna tjäna mycket pengar (många miljarder SEK) på att sälja Ivermectin billigt till, så någon borde ju vara intersserad.

Ivermectin hör till inlägg som kan klassas som haxk i skivan till dess det framkommit något nytt att skriva om, om detta ev. fantastiska preparat.
Citera
2021-05-16, 21:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag skrev modellera folks beteenden. Smittspridning i sig är inte så svårt att modellera förutsatt att folk beter sig som vanligt.

Att väder är svårt att modellera har jag fått lära mig beror på att man saknar fullständiga startvillkor, dvs det är ganska långt mellan mätpunkterna som man utgår ifrån.

Att det varit svårt att modellera smittspridningen under den här pandemin kan vi väl vara överens om?
Sorry, tänkte att du var kunnig inom ämnet matematisk modellering och var lite nyfiken på vilka svårigheterna år med att modellera väder respektive folks beteende/smittspridning.

Alla vet vid det här laget att både väderprognoser och prognoser om smittspridning/beteende inte slår in särskilt ofta.
Citera
2021-05-16, 21:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Flockimmuniten skall alltså uppnås genom massvaccination av en grupp som vaccinen inte testats alls på. Nämligem våra barn. För att uppnå flockimmunitet mot ett virus som för barnen är en kråka i näsan, för ungdomar och de flesta vuxna ett milt förkylnigs-virus och för de flesta äldre max som en besvärlig influensa.

Insatsen är alltså våra barn. Den eventuella vinsten är några fler levnadsår för de äldsta och för några sjuka och feta. Låter detta rimligt? Det ringer inget larm här? Ingen tanke på att detta kan vara lite hysteri, skapat av politik och media?
Vad är vinsten att skapa hysteri för politiker i världens alla länder tänker du?

Jag kan förstå om det finns vissa politiker som kan vinna på det för tillfället, men att samma sak ska gälla i över 200 länder samtidigt är inte troligt.
Citera
2021-05-16, 21:54
Medlem
Sitkins avatar
Har precis rest hem från en lång resa(ca 5 månader) i ett land som i jämförelse med Sverige har ett sämre sjukvård. Kan säga att det har varit det bästa jag har gjort på väldigt länge! Jag har ett jobb som inte kräver att jag behöver vara på kontoret. Då valde jag att resa till hemlandet och träffa på kusiner och resten av familjen. Har inte fått covid alls trots att flera fick det under min vistelse(en del av släkten). Kanske rena turen men jag funderar på att resa igen om någon månad när jag får mina semesterveckor.
Jag tänker inte byta ut min frihet mot rädsla bara för att covidfanatiker säger att man ska isolera sig. Jag är fan vuxen och behöver inte bli tillsagd vad jag ska göra med mitt liv? De som är rädda får väl hålla sig inomhus och låta mamma staten säga när de får umgås med folk.
Visst finns risken att man blir sjuk och dör men det gäller ju allt i livet. Du kan få mat i fel strupe och dö av en macka men ingen säger att vi ska sluta äta...

Skulle jag bli sjuk så får jag väl hoppas att jag inte dör men att sitta och gömma sig för döden är inget alternativ för mig.

Både 2020 och 2021 har varit en av de bästa åren i mitt liv där jag har jobbat och rest samtidigt! En frihet som jag hoppas finns kvar även när vi övergår till det normala livet.

Jag säger häv alla restriktioner och öppna landet för gott! Sluta med det här tramset och kontrollen över människors frihet!
Citera
2021-05-16, 21:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Är det ok om alla normala testfaser färdigställs först?
Långtids studier på effekt hos yngre?
Eller ska vi låta våra barn som användes i flockimmunitetsexperimentet nu användas som första testgrupp i barnvaccinexperimentet?
Det som saknas är vad jag förstår en Fas 3-studie på låt säga 20 000 barn för att se hur bra vaccinet fungerar och hitta de vanligaste biverkningarna.

När det är gjort kan man fortsätta med Fas 4, dvs. storskalig vaccination med uppföljning.

Edit
Vil tillägga att jag är tveksam till att vaccinera barn mot en sjukdom som hittills endast några hundratal får men av.
Vaccinet får ju maximalt ge allvarliga biverkningar för ett par tre barn i varje åldersgrupp (2 till 3/100 000).
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-16 kl. 22:08.
Citera
2021-05-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
"Långtidscovid"
Är ett begrepp som ska tas med rejäla nypor salt innan ordentliga studier gjorts.
Den här brittiska studien COVERSCAN som det ofta refereras till, blir väl isärplockad och ifrågasatt i denna välgrundade genomgång.
Människor mår dåligt av väldigt många anledningar i dagens samhälle och att sätta en felaktig diagnos hjälper ingen.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/03/forsiktighet-forordas-for-begreppet-langtidscovid/

"Försiktighet förordas för begreppet långtidscovid
Johan Hellman, AT-läkare, Skaraborgs sjukhus, Lidköping

Gruppen Läkare till läkare har publicerat en kunskapsöversikt om långtidscovid [1, 2]. Informationen är avsedd som ett kunskapsstöd till kollegor, men lockar säkerligen även många läsare utanför professionen. Det flitigast refererade underlaget är COVERSCAN, en pågående brittisk studie. Bland annat uppges att man från denna studie »vet […] att organskador ses hos 70 procent av patienter med långtidssymtom, och multipla organskador hos 25 procent vid uppföljning av patienter med långtidscovid« [2].

För närvarande finns endast en förhandspublicering från COVERSCAN tillgängligt [3], och man bör vara försiktig med att dra slutsatser av det. Till studien har 201 deltagare med genomgången covid rekryterats, inga kontroller. Patienterna har undersökts med magnetkamera och ett brett provbatteri samt besvarat ett formulär om upplevda symtom.

Magnetkameran påvisar skador i minst ett organsystem hos 66 procent; hos 25 procent i två eller fler. Hjärta och lungor dominerar. Förekomst av nedsatt vänsterkammarfunktion och myokardit har undersökts. 23 procent uppges ha nedsatt ejektionsfraktion (EF): 19 procent EF 50–55 procent och (endast) 4 procent EF <50. I en patientgrupp med medelåldern 44 år, där över hälften är överviktiga och 20 procent har BMI över 30, låter detta inte särskilt dramatiskt (4 procent har känd hjärtsjukdom).

Myokardit diagnostiserades hos 11 procent med T1-mappning. I studien man hänvisar till uppges metoden ha 91 procents specificitet vid undersökning av patienter med misstänkt myokardit. [4]. Prevalensen av myokardit är låg (incidensen cirka 20/100 000, durationen varierad), och om sannolikheten (pre-test probability) inte stärks av klinisk misstanke är metoden inte särskilt användbar. Antalet falskt positiva kommer att vida överstiga de sant positiva.

Även lungfunktionen mättes med MR och inte (som förväntat) med spirometri eller pulsoximetri. Patologin definieras som »deep breathing fractional area change« under 39 procent. I kompletterande material framgår att det som avses är förändringen av lungornas area i koronala snitt under andningscykeln. Detta verkar inte vara någon vedertagen metod, och tröskelvärdet är framtaget från endast 9 »healthy controls in the same setting«. Om någon slutsats alls kan dras kunde det möjligen peka i riktning mot hypoventilation, och nog hade man snarare väntat sig försämrat gasutbyte vid covidinfektion. 33 procent sägs ha nedsatt lungfunktion.

Borderline-splenomegali hittades hos 6 procent, radiologiska tecken på inflammation i lever och pankreas hos 17 respektive 10 procent, men ingen koppling redovisas till organfunktion utifrån laboratorievärden. I njurarna hittades skador hos 12 procent, men endast 3 procent hade förhöjt kreatininvärde (uppgift om korrelation saknas).

Bland 43 blodprovsanalyser framhålls i resultatdelen en ganska besynnerlig kvintett provsvar som är förhöjda hos över 10 procent: MCHC, ALAT, LD, triglycerider och kolesterol. Forskarna understryker att man även funnit låga värden av bikarbonat, fosfat, urat och transferrinmättnad hos 10 procent eller fler. När man studerar tabellerna ses en övervägande majoritet normala provsvar. Författarna medger också att ingen koppling kunnat göras mellan provresultat, uppgivna symtom och/eller organskada. Ändå hävdar COVERSCAN-studien att man fört i bevis att långtidscovid har en fysiologisk grund.

Självklart måste patienters lidande och oro bemötas respektfullt. I selekterade fall finns säkert också skäl till vidare utredning. Men att utifrån dylikt kunskapsunderlag fastslå och kommunicera att även patienter med relativt lindrig sjukdom löper påtaglig risk för manifesta organskador och associerade symtom är vanskligt. Det riskerar att förstärka symtom och späda på oro i en påfrestande återhämtningsfas hos personer som bara vill känna sig som sig själva igen."

Verkar alltså som att majoriteten av post-covid kommer visa sig vara relaterat till helt andra orsaker än covid-19. Att inte ha med en matchande kontrollgrupp i COVERSCAN gör att den blir i stort värdelös och inte går att tolka alls.
Citera
2021-05-16, 21:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Det vinland skriver kan förklara at Ivermectin inte används i USA och några länder till.

Ivermectin används nu i Indien vilket är en jättemarknad för billig medicin om den fungerar utan stora biverkningar och stärre delen av Afrika och Sydamerika år också bra marknader för en billig och bra medicin.
Det är gissningsvis 1/3 av jordens befolkning som man skulle kunna tjäna mycket pengar (många miljarder SEK) på att sälja Ivermectin billigt till, så någon borde ju vara intersserad.

Ivermectin hör till inlägg som kan klassas som haxk i skivan till dess det framkommit något nytt att skriva om, om detta ev. fantastiska preparat.

Indierna tillverkar ivermectin själva så knappast några västerländska bolag som kan konkurrera. Så eventuella Ivermectin vinster hamnar i Indien tror jag

I Frankrike börjar det hända saker. Väldigt intressant följa utvecklingen där när det gäller Ivermectin

1500 french doctors demands that ivermectin should be used.

They are comparing paracetamol with IVM and says IVM is safer.

"The refusal to recommend the use of IVM is a serious threat to public health"

https://www.francesoir.fr/amp/article/opinions-tribunes/recours-gracieux-aupres-du-ministre-de-la-sante-pour-livermectine?__twitter_impression=true
Citera
2021-05-16, 22:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Läkemedelsverket har slutat svara på frågor om detta.
Blodproppar är inte allvarliga biverkningar tycker du?
Det finns flera databaser att söka information i om man vill, man behöver inte fråga Läkemedelsverket.

Blodproppar skulle jag spontant klassa som allvarliga biverkningar.
Citera
2021-05-16, 22:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Sorry, tänkte att du var kunnig inom ämnet matematisk modellering och var lite nyfiken på vilka svårigheterna år med att modellera väder respektive folks beteende/smittspridning.

Alla vet vid det här laget att både väderprognoser och prognoser om smittspridning/beteende inte slår in särskilt ofta.

Nej. Som simpel ingenjör får man sällan modellera vare sig beteende eller väder.

Så varför la du dig i då? Om du anser att det är allmänt känt?
Citera
2021-05-16, 22:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Indierna tillverkar ivermectin själva så knappast några västerländska bolag som kan konkurrera. Så eventuella Ivermectin vinster hamnar i Indien tror jag

I Frankrike börjar det hända saker. Väldigt intressant följa utvecklingen där när det gäller Ivermectin

1500 french doctors demands that ivermectin should be used.

They are comparing paracetamol with IVM and says IVM is safer.

"The refusal to recommend the use of IVM is a serious threat to public health"

https://www.francesoir.fr/amp/article/opinions-tribunes/recours-gracieux-aupres-du-ministre-de-la-sante-pour-livermectine?__twitter_impression=true
Jag har inte några synpunkter på vilka länder eller bolag som tjänar pengar på Ivermectin. Om indiska bolag tjänar pengarna är det okej för mig.

Ivermectin kan vara en gamechanger som ingen hittills vågat pröva av någon anledning.

Läkemedelsforskningsfranska är inte min grej tyvärr och automatöversättning tycker jag inte blir inte tillräckligt bra för att förstå detaljer.
Citera
2021-05-16, 22:20
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Mysteriet med Ivermectin, och varför det stoppas hela tiden förklaras av FDA:s regelverk:

Länk till FDA:s regelverk https://www.fda.gov/media/97321/download

Gå ner till d sektionen som ganska enkelt förklarar mysteriet med följande text:

Det här betyder att om Ivermectin skulle bli klassat/godkänt som fungerande läkemedel mot Covid-19,
FALLER ALLA DE SENARE EUA-TILLSTÅND/NÖDTILLSTÅND SOM GETTS TILL OLIKA VACCINER.
Vilken sällsynt idiotisk regel

Finns det inga undantag för pandemier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in