2021-05-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det blir vissa upprepningar, eftersom jag stöter på samma påståenden igen och igen, och vill ge respons på dessa påståenden. Exempel på påståenden som upprepas i tråden är att många av dödsoffren har dött "med och inte av" Corona-viruset. Ett annat exempel är skribenter som försöker utmåla Anders Tegnells strategi som en ekonomisk framgång. Den uppfattningen provocerar mig.

Du får stå ut med några fler hack i skivan.

Nej. Det begriper jag inte.

Vissa resor är nödvändiga, för att exempelvis upprätthålla diplomatiska förbindelser. Resenärer som genomför dessa nödvändiga resor kan sättas i karantän, och därmed skydda befolkningen från virus. Dessutom kan det vara önskvärt att med medicinskt samarbete, för att kunna bekämpa viruset. Det kan också räknas in under nödvändiga resor.

Det är farligt att vara alltför beroende av ett ständigt flöde av varor över gränserna.

Europa behöver bygga upp sin självförsörjning. Det fungerar inte hur länge som helst att förlita sig på billig kinesisk arbetskraft.

Nästa epidemi kanske är så farlig och lömsk, att det inte ens går att ta emot varutransporter. Det behöver ju finnas en besättning på fraktfartygen. Därför behöver vi begrunda ökad självförsörjning.

Du får gärna låsa in dig hemma. Resten av världen vill ut och resa och gör så hela tiden. Det ska vi såklart fortsätta med.

Livet ska levas. Inte överlevas.

Där skiljer vi oss åt. Du har aldrig satt din fot utanför kommunen men världen fungerar inte riktigt så min vän. De flesta personer fungerar heller inte så.

Nu ska jag boka resa apropå det... om 2 mån drar jag
Citera
2021-05-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag föreslår att de som är intresserade av biverkningar på riktigt läser om biverkningar på Läkemedelsverkets webb eller på andra motsvarande myndigheters sidor i andra länder så ser ni att det inte är så många som drabbas av allvarliga biverkningar.
Detta gäller givervis inte er som tror på en världsomspännande konspiration där alla världens länder ingår. Ni får fortsätta att tro att alla är inblandade i denna konspiration utan att någon enda läcka uppstår.

Läkemedelsverket har slutat svara på frågor om detta.
Blodproppar är inte allvarliga biverkningar tycker du?
Citera
2021-05-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du är medveten om att du i ditt inlägg per definition inte tror på att vaccinet har någon effekt eller hur? Riskgrupperna är nu i stort färdigvaccinerade, men ändå tycker du att barn ska vaccineras för att du är orolig för smittspridning?

Jag kan inte komma på något annat än att ditt "resonemang" beror på ett ganska lågt IQ. Det finns inga andra förklaringar är jag rädd

De här människorna kommer för alltid vara otroligt skitnödiga. Här hjälper ingenting.

Man kommer bli som NZ och Australien och kräva lockdown vid ett enda fall. Förmodligen för all tid och evighet.

Det spelar ingen roll om den enda symptomen du får är en snorkråka i näsan, det kommer inte accepteras i alla fall. Covid-19 är en 100% dödlig sjukdom för all framtid i mångas ögon.
Citera
2021-05-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du är medveten om att du i ditt inlägg per definition inte tror på att vaccinet har någon effekt eller hur? Riskgrupperna är nu i stort färdigvaccinerade, men ändå tycker du att barn ska vaccineras för att du är orolig för smittspridning?

Jag kan inte komma på något annat än att ditt "resonemang" beror på ett ganska lågt IQ. Det finns inga andra förklaringar är jag rädd

Vaccinet ger inte 100% skydd, ännu farligare mutationer riskerar även att uppkomma ifall smittspridningen fortfarande är hög. Ifall tillräckligt många vaccinerar sig kan man uppnå flockimmunitet.
Citera
2021-05-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Vaccinet ger inte 100% skydd, ännu farligare mutationer riskerar även att uppkomma ifall smittspridningen fortfarande är hög. Ifall tillräckligt många vaccinerar sig kan man uppnå flockimmunitet.

Är det ok om alla normala testfaser färdigställs först?
Långtids studier på effekt hos yngre?
Eller ska vi låta våra barn som användes i flockimmunitetsexperimentet nu användas som första testgrupp i barnvaccinexperimentet?
Citera
2021-05-16, 20:16
Medlem
Citat:

Flockimmuniten skall alltså uppnås genom massvaccination av en grupp som vaccinen inte testats alls på. Nämligem våra barn. För att uppnå flockimmunitet mot ett virus som för barnen är en kråka i näsan, för ungdomar och de flesta vuxna ett milt förkylnigs-virus och för de flesta äldre max som en besvärlig influensa.

Insatsen är alltså våra barn. Den eventuella vinsten är några fler levnadsår för de äldsta och för några sjuka och feta. Låter detta rimligt? Det ringer inget larm här? Ingen tanke på att detta kan vara lite hysteri, skapat av politik och media?
Citera
2021-05-16, 20:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det där får du gärna utveckla lite, skulle vara intressant att få reda på vad som är svårigheten att modellera väder respektive smittspridning.

Jag skrev modellera folks beteenden. Smittspridning i sig är inte så svårt att modellera förutsatt att folk beter sig som vanligt.

Att väder är svårt att modellera har jag fått lära mig beror på att man saknar fullständiga startvillkor, dvs det är ganska långt mellan mätpunkterna som man utgår ifrån.

Att det varit svårt att modellera smittspridningen under den här pandemin kan vi väl vara överens om?
Citera
2021-05-16, 20:35
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det blir vissa upprepningar, eftersom jag stöter på samma påståenden igen och igen, och vill ge respons på dessa påståenden. Exempel på påståenden som upprepas i tråden är att många av dödsoffren har dött "med och inte av" Corona-viruset. Ett annat exempel är skribenter som försöker utmåla Anders Tegnells strategi som en ekonomisk framgång. Den uppfattningen provocerar mig.

Du får stå ut med några fler hack i skivan.

Nej. Det begriper jag inte.

Vissa resor är nödvändiga, för att exempelvis upprätthålla diplomatiska förbindelser. Resenärer som genomför dessa nödvändiga resor kan sättas i karantän, och därmed skydda befolkningen från virus. Dessutom kan det vara önskvärt att med medicinskt samarbete, för att kunna bekämpa viruset. Det kan också räknas in under nödvändiga resor.

Det är farligt att vara alltför beroende av ett ständigt flöde av varor över gränserna.

Europa behöver bygga upp sin självförsörjning. Det fungerar inte hur länge som helst att förlita sig på billig kinesisk arbetskraft.

Nästa epidemi kanske är så farlig och lömsk, att det inte ens går att ta emot varutransporter. Det behöver ju finnas en besättning på fraktfartygen. Därför behöver vi begrunda ökad självförsörjning.
Om vi för diskussionens skull antar att ditt påstående om att "Europa behöver bygga upp sin självförsörjning" är riktigt, implicerar det även att Europas självförsörjning i nuläget inte är på en tillräcklig nivå.

Med den utgångspunkten: Hur lång tid tror du att det tar för Europa att bygga upp sin självförsörjning till lämplig nivå? Tror du att viss interkontinental gränshandel rentutav kan behöva föregå själva uppbyggnaden? Och vad tror du händer om man stänger Europas gränser helt (förutom för "nödvändiga resor") innan uppbyggnaden hunnit genomföras?

Givet situationen så som den såg ut strax innan pandemin framstår det svårligen som att Europa, än mindre Sverige som enskild nation, hade någon reell möjlighet att stänga gränserna på det sätt du önskar. Det skulle ha slutat i en fullständig och fullödig katastrof.
Citera
2021-05-16, 20:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du är bedrövligt okunnig.

Hur många barn skaffade bondefamiljer i Sverige för 150-200år sedan? Varför?

Med den förståelsen så kanske det går upp ett ljus kring varför många afrikanska familjer av tradition skaffat stora barnkullar även de. Dessvärre tror jag förståelsen uteblir från din sida, men där har du i alla fall svaret i din hand. Gör vad du vill med denna nyfunna kunskap.

Demografin kommer med andra ord att förändras på sikt i Afrika precis som den gjorde i Sverige. Men om västvärlden återupprepar det fatala misslyckandet kolonisationen innebar, som du nu nästan menar man bör göra, så kommer förändringen vänta ytterligare ett par generationer.

Den här diskussionen har rört sig bort från ämnet Corona-viruset. Därför har jag lagt mitt svar på detta inlägg i en annan tråd, i sektionen Politik: utrikes.

Citat:
Ursprungligen postat av ohemul
Man skaffar barn som en sorts pensionsförsäkring. Det är långt ifrån säkert att alla ens barn överlever alltför länge, så man skaffar en stor barnaskara så att åtminstone några finns kvar och kan ta hand om en när man är gammal och skröplig. Det finns ju inte ett pensionssystem och äldrevård som det gör i utvecklade länder.

Samma sak med mitt svar på detta inlägg.
Citera
2021-05-16, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ifall tillräckligt hög andel av befolkningen vaccinerar sig kommer de uppnå flockimmunitet. De gör helt rätt i att stoppa smittspridningen och inte bara bromsa in den. Ansvarsfulla länder.

Flockimmunitet uppnås utan vaccin. Flockimmunitet uppnås genom smittspridningen istället för att vaccinera hela befolkningen, vilket kräver övergrepp.

Bara att häva avstängningarna, just för att ta ansvar.
Citera
2021-05-16, 21:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Mysteriet med Ivermectin, och varför det stoppas hela tiden förklaras av FDA:s regelverk:

Länk till FDA:s regelverk https://www.fda.gov/media/97321/download

Gå ner till d sektionen som ganska enkelt förklarar mysteriet med följande text:

Det här betyder att om Ivermectin skulle bli klassat/godkänt som fungerande läkemedel mot Covid-19,
FALLER ALLA DE SENARE EUA-TILLSTÅND/NÖDTILLSTÅND SOM GETTS TILL OLIKA VACCINER.

Det hade i princip betytt att vi kört med Ivermectin i ett år innan vaccinerna blivit godkända.

Ja, det är en anledning till att Ivermectin inte tillåts. En annan är att big pharma tar fram nya läkemedel som de planerar ta ordentligt betalt för som Ivermectin hade gjort onödiga.
Citera
2021-05-16, 21:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag skrev modellera folks beteenden. Smittspridning i sig är inte så svårt att modellera förutsatt att folk beter sig som vanligt.

Att väder är svårt att modellera har jag fått lära mig beror på att man saknar fullständiga startvillkor, dvs det är ganska långt mellan mätpunkterna som man utgår ifrån.

Att det varit svårt att modellera smittspridningen under den här pandemin kan vi väl vara överens om?

Ja fohm blev ju tagna på sängen när folk tänkte själva o gjorde mer än vad de rekommenderade vilket minskade smittspridningen mer än vad Tegnell planerat.

Svårt att uppnå flockimmunitet via smitta med en smitta som många inte vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in