Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Mkt, bra och informativt inlägg.
Netanyahu är inte speciellt populär. Inte ens bland många IDF-soldater. Dom är tvingade att ställa upp när inkallelserna kommer hur idiotiska dom än må vara. Precis som alla andra vill dom ha lugn och ordning i sina liv, jobba umgås med familjerna och gå ut och dricka bärs med polarna.
Netanyahu lyckades skramla ihop en mycket kritiserad samlingsregering, där hans högerkoalition består av religiösa småpartier och andra extrema fraktioner. Det är hos dom han hämtar sitt största stöd. Bland den illegala bosättarkulten finns det tungt beväpnade extremister som utan tvekan skulle kunna klassas som terrorister, men tack vare det politiska stödet åt båda hållen så får dom hållas. Planen för den nya samlingsregerigen är att annektera stora delar utav västbanken, klart folk blir oroliga för utvecklingen.
Missnöjet mot Netanyahu har dessutom växt pga, att arbetslösheten stigit med 25%!! senaste åren.
Dessutom så befinner sig primeminister eller crimeminister Netanyahu i en pågående rättegång, det har varit en segdragen process, men dom var uppe i rätten senast i April månad. Han har flera allvarliga åtalspunkter riktade mot sig och riskerar fängelse.
Dock, även om han blir fälld, så kommer han inte få skaka galler så länge han sitter kvar vid makten. Det finns analyser som pekar på att attackerna mot Gaza, samt hans galna stöd till bosättare och extremister, kan ha viss del i att han vill undvika detta.
Tusentals Israeler har varit ute och protesterat mot Netanyahu under rättegångsdagarna.
Tack, trevligt att diskutera med en vettig människa.
De senaste dagarnas inlägg består mest av trams. Man väljer sida, och sedan följer 3 timmars pajkastning. Men ingen vettig vuxen människa kan välja sida efter alla dessa år. Det är skit på båda sidor och ju mer man läser om situationen, desto sämre mår man ...
Det är intressanta saker du skriver om Isarels regering och Netanyahu. Ja, det verkar vara en salig blandning dårar som Netanyahu har samlat runt sig och jag tror att det finns djupa sprickor i Israels ledarskikt, och även en spricka mellan befolkningen och regeringen. Sprickor som döljs av krigsrapporterna.
Våldet inom Israel och det ekonomiska läget kräver dessutom akuta åtgärder men om detta läser man nästan aldrig i svenska medier, som är totalt enkelspåriga. Bilder på explosioner och döda civila säljer, men aldrig frågar man sig vad Israel är för land, egentligen.
I Lod har man byggt en mur, för att skilja judar och araber. Hur sjukt är inte det?
Att motparten (gerillakrigarna i Gaza) har dålig koll är allmänt känt. Och det irriterar mig att Israel ofta (iaf i svenska medier) slentrianmässigt framställs som ett lite avvikande Västland, som är helt ok, om man bortser från kriget mot Gaza.
Explosionerna och dödstalen distraherar oss.
Kritiken mot Israel handlar nästan alltid om behandlingen av Gaza.
Det går utmärkt att bara kritisera Israel, utan att nämna Gaza.
Arbestlöshetssiffran kände jag inte till men jag vet att fattigdomen i Israel är ett reellt problem.
Ungefär 20% av israelerna lever i fattigdom, samtidigt som Israel krigar för fullt och expanderar.. Det är en orimlig situation. Nyligen läste jag att 50% av de ultraortodoxa judarna lever i fattigdom (!)
Kriget mot Gaza stjäl som sagt all uppmärksamhet. Och de flesta ytliga bedömare tror nog att Israel är mer välmående och vettigt än vad landet är ...
Kriget mot Gaza har blivit en j-a rökridå. En snubbe som Netanyahu älskar nog att gömma sig bakom den ...
Jag tror inte att Israel kommer att vinna nuvarande krig. Jag tror att kriget kommer att fortplanat sig (vilket vi sett exempel på de senaste dagarna) och Israel kommer att falla sönder. Jag tror att de kaxiga sionisterna i regeringen kommer att klämmas mellan en inhemsk arabmobb, en inhemsk judemobb och problemen i Gaza ...
Judarna är ju inte sams inbördes och osämjan skyms också av konflikten i Gaza.