2021-05-11, 20:32
  #5113
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, jag tänkte åtminstone inte på olycka, i synnerhet efter 1-2v och DA inte hittats.

En man som bestämt sig slutar inte leva eller sitter och grinar i ett hörn, innan han genomför.

De kan tydligen må bättre och känna mer ro än på länge under sista tiden.

Det är dock många i trådarna som visat sin okunskap och vägrat inse faktum, just eftersom det inte fanns "tydliga tecken" eller t.ex. ett brev. När de gäller män så är det vanligt att det är precis så.
Ja, det är inte ovanligt att den person som tidigare uppträtt som nedstämd och deprimerad plötsligt verkar glad och nästan upprymd. Omgivningen drar en lättnadens suck och tror att nu har allt äntligen vänt till det normala.
I själva verket har han bestämt sig för att ta sitt liv, känner inte längre vånda och tvekan utan en sorts befrielse. Han har bestämt sig.
Citera
2021-05-11, 21:03
  #5114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Ja, det är inte ovanligt att den person som tidigare uppträtt som nedstämd och deprimerad plötsligt verkar glad och nästan upprymd. Omgivningen drar en lättnadens suck och tror att nu har allt äntligen vänt till det normala.
I själva verket har han bestämt sig för att ta sitt liv, känner inte längre vånda och tvekan utan en sorts befrielse. Han har bestämt sig.

Japp, det vanliga. Men vi har nu ett fall där ingen depression eller nedstämhet eller dyl. funnits någonsin! Har inte kommit fram iallafall.
Att ca 1300 begår självmord i landet årligen räcker inte som "motiv" eller förklaring, mer behövs tycker jag. Undrar hur många av dessa 1300 varit glada, spralliga, välfungerande, utan minsta synliga tecken på ledsnad på livet eller svårigheter i sina liv som lett till deras självmord? Eller hur många varit tex. mord utan att man hittat bevis mm. ? Ba' undrar.
Citera
2021-05-11, 21:14
  #5115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08killen
Sjukt att folk gissar å ditt å hitt håller på å gissar hur han dog ELLER blev mördad å Så bla bla bla…polisen har lagt locket på dom är INTE i huvet dom vet va dom gör å plus militären hjälpte till i detta fall eftersom han va en högt uppsatt militär. Varför inte låta han va ifred å låta föräldrarna få sörja ordentligt??

Polis- och militärutredningar har inget med flashbackskriverierna att göra. De gör säkert sitt, vi får naturligtvis fundera på det ena och det andra hur mycket vi känner behov av att älta, vi som saknar insyn - ja, det är vi som saknar "resurserna" 😆 icke myndigheterna, som man så ofta får höra.

Till sist men inte minst, tror föräldrar/anhöriga sörjer dubbelt om de inte vet vad som hände Deniz. Om de nu inte tror på självmord.
Citera
2021-05-11, 22:30
  #5116
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Japp, det vanliga. Men vi har nu ett fall där ingen depression eller nedstämhet eller dyl. funnits någonsin! Har inte kommit fram iallafall.
Att ca 1300 begår självmord i landet årligen räcker inte som "motiv" eller förklaring, mer behövs tycker jag. Undrar hur många av dessa 1300 varit glada, spralliga, välfungerande, utan minsta synliga tecken på ledsnad på livet eller svårigheter i sina liv som lett till deras självmord? Eller hur många varit tex. mord utan att man hittat bevis mm. ? Ba' undrar.

Fel igen. Det är vanligt att män som bestämt sig inte visar upp några som helst tecken, samt att de inte heller sökt hjälp tidigare.

Det är bisarrt att oavsett vad för information du får presenterad så försöker du spinna den, så det passar din världsbild.

Det är nog nära 0% av självmorden i Sverige som egentligen är mord. Dvs. extremt sällsynt.

När det rör sig om sprängning i en skreva och en militär, som dessutom fotat platsen tidigare, lämnat mobil, plånbok osv. hemma samt sökt på enkelbiljett när han har ett SL-kort, så är det tyvärr enkelt att räkna ut vad som hänt.

När polisen haft en utredning igång i 3+ månader och avfärdar brott inom 1v efter fynd, så är det glasklart att de är säkra på sin sak.


https://www.health.harvard.edu/blog/suicide-often-not-preceded-by-warnings-201209245331
Citat:
Although some people who commit suicide have an identifiable mental health problem, like depression or addiction, others don’t. Some talk about wanting or planning to kill themselves or give other hints, others don’t. The decision to commit suicide might be made just minutes or hours before that act.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-tar-fler-man-an-kvinnor-livet-av-sig
Citat:
Ullakarin Nyberg, psykiater vid Norra Stockholms psykiatri och suicidforskare vid Karolinska institutet, berättar att det här också gör att män reagerar starkare på förluster eftersom de sällan tillåter sig att finna stöd i andra. Och att män sällan pratar om sina känslor med andra gör att de saknar ett språk för hur de mår psykiskt.

– Man skäms ofta över att prata om sina känslor. Ensam är stark och man är rädd att definieras som en psykiskt sjuk person.
Citera
2021-05-11, 23:03
  #5117
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08killen
Sjukt att folk gissar å ditt å hitt håller på å gissar hur han dog ELLER blev mördad å Så bla bla bla…polisen har lagt locket på dom är INTE i huvet dom vet va dom gör å plus militären hjälpte till i detta fall eftersom han va en högt uppsatt militär. Varför inte låta han va ifred å låta föräldrarna få sörja ordentligt??

Vad är enligt dig en ”högt uppsatt militär?
Deniz Arda var inte någon ”högt uppsatt militär”.
Han var fanjunkare som genomgått extra utbildningar som stod till buds. Självklart med den äran detta är men en fanjunkare är fortfarande lågt ner på skalan om man graderar olika officerers ”status”.
Oavsett må han vila i frid 🙏.
Citera
2021-05-12, 00:53
  #5118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Fel igen. Det är vanligt att män som bestämt sig inte visar upp några som helst tecken, samt att de inte heller sökt hjälp tidigare.

Det är bisarrt att oavsett vad för information du får presenterad så försöker du spinna den, så det passar din världsbild.

Det är nog nära 0% av självmorden i Sverige som egentligen är mord. Dvs. extremt sällsynt.

När det rör sig om sprängning i en skreva och en militär, som dessutom fotat platsen tidigare, lämnat mobil, plånbok osv. hemma samt sökt på enkelbiljett när han har ett SL-kort, så är det tyvärr enkelt att räkna ut vad som hänt.

När polisen haft en utredning igång i 3+ månader och avfärdar brott inom 1v efter fynd, så är det glasklart att de är säkra på sin sak.


https://www.health.harvard.edu/blog/suicide-often-not-preceded-by-warnings-201209245331


https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-tar-fler-man-an-kvinnor-livet-av-sig

Du får ha rätt igen, kan ha rätt, absolut och egentligen helst självmord. I den meningen att inga våldsverkare går lösa igen då, tänker på alla de olösta mordfallen som finns.

Låt mig spinna vad jag vill för dumheter som passar mig, det ändrar inte världen ett dugg i någon mening. Jag vet inte vad som hänt DA. Jag vet inte om det var självmord. Vet inte om det var olyckshändelse. Vet inte om det var ett mord.

OT tack för du tog bort "peddobilden" som du hade ett tag som din profilbild!
Citera
2021-05-14, 21:30
  #5119
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Ja, det är inte ovanligt att den person som tidigare uppträtt som nedstämd och deprimerad plötsligt verkar glad och nästan upprymd. Omgivningen drar en lättnadens suck och tror att nu har allt äntligen vänt till det normala.
I själva verket har han bestämt sig för att ta sitt liv, känner inte längre vånda och tvekan utan en sorts befrielse. Han har bestämt sig.

ja precis så ...eller har pratat om det länge och helt plötsligt inte gör det mera..då ska man vara på sin vakt
Citera
2021-05-16, 15:06
  #5120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08killen
Sjukt att folk gissar å ditt å hitt håller på å gissar hur han dog ELLER blev mördad å Så bla bla bla…polisen har lagt locket på dom är INTE i huvet dom vet va dom gör å plus militären hjälpte till i detta fall eftersom han va en högt uppsatt militär. Varför inte låta han va ifred å låta föräldrarna få sörja ordentligt??
Högt uppsatt militär?
Citera
2021-05-16, 19:00
  #5121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead66a
Högt uppsatt militär?

Är det någon som vet vad D hade för roll och ansvar på sin arbetsplats?
Citera
2021-05-16, 19:16
  #5122
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Polis- och militärutredningar har inget med flashbackskriverierna att göra. De gör säkert sitt, vi får naturligtvis fundera på det ena och det andra hur mycket vi känner behov av att älta, vi som saknar insyn - ja, det är vi som saknar "resurserna" 😆 icke myndigheterna, som man så ofta får höra.

Till sist men inte minst, tror föräldrar/anhöriga sörjer dubbelt om de inte vet vad som hände Deniz. Om de nu inte tror på självmord.

Lite märkligt att han gör det på sådant sätt att föräldrarna får leva i ovisshet.
Varför ville han det?

Vad var det för fel att ta livet av sig i lägenheten och med ett avskedsbrev?
Citera
2021-05-16, 21:01
  #5123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lite märkligt att han gör det på sådant sätt att föräldrarna får leva i ovisshet.
Varför ville han det?

Vad var det för fel att ta livet av sig i lägenheten och med ett avskedsbrev?

Säg det!?
Hade hans nära varit så elaka mot honom hela hans liv att han ville hämnas? Det kommer inte jag skriva under!
Ville han briljera med sina militära kunskaper i sista stunden i sitt liv (med stulen rekvisita) som tvättäkta "snöleopard" ? Skriver inte heller under.
Citera
2021-05-16, 21:33
  #5124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lite märkligt att han gör det på sådant sätt att föräldrarna får leva i ovisshet.
Varför ville han det?

Vad var det för fel att ta livet av sig i lägenheten och med ett avskedsbrev?

Håller med dig. Han var en mammas pojke, som växit upp i en kärleksfull familj. För honom verkar familjen ha varit det absolut viktigaste i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in