2021-05-16, 18:45
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oasble
Logiken i att man ska lägga ansvar på judiska församlingar i SVERIGE. Ska vi dricka saft och äta bullar med alla muslimer i Sverige också, där de kan stå till svars för världens alla terrorbrott?

Det är ju judiska församlingar som gärna talar om problem. Problemen har att göra med Israels brott som judiska institutioner och församlingschefer i diasporan stödjer helhjärtat. Ett svensk-judiskt ställningstagande för fred och mot terror skulle betyda mycket för interreligiösa relationer. Det kan också hjälpa sätta ett till hinder mot Israels konstanta slakt av palestinier. Det räcker nu! som Björn Afzelius sjöng.

Muslimska institutioner och församlingschefer och ja, till och med enskilda muslimer (något jag tydligt inte föreslår för judar i Sverige) får ju hela tiden förklara sig. Dessutom finns det ingen större muslimsk verksamhet som stödjer ISIS och andra terrorgrupper.
Senast redigerad av TKD_1337 2021-05-16 kl. 18:47.
Citera
2021-05-16, 18:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Ingen ska bli attackerad. De som sysslar med trakasserier gör helt fel.

De som stödjer massmord måste börja förklara sig. Israel ska inte kunna göra om detta när de känner för det! Jag är trött på att Israels försvarare alltid ska kunna komma undan med olika standarder. Det är dags att judiska församlingen i Malmö och andra städer sätter ner sig för riktiga dialoger. Ingen om abstrakta ämnen utan en kring hur vi ska kunna hjälpas åt mot seriösa problem och om det går att å ena sidan stödja Israel och å ena sidan säga sig vara fred och icke-våld. De stödjer ju Israel så de måste ju ställas till svar. De som inte stödjer terrorregimen behöver inte förklara sig men nog ska vi kunna kräva att en institution och dess chefer inte längre ska komma undan med flosker.

Ska vi kräva samma sak av alla musselmanska organisationer som stödjer terroristerna i Palestina?
Citera
2021-05-16, 18:49
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ska vi kräva samma sak av alla musselmanska organisationer som stödjer terroristerna i Palestina?

Ja, om nu inte Israel varit ockupanten och terrorsidan i denna konflikt. Dessutom är ju inte konflikten mellan Hamas och Israel utan palestinier och Israel.
Citera
2021-05-16, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe
En av de anledningarna är kolonialstaten Israel.

Fortsätt du vara naiv. Naturligtvis så tjänar Israel på att grannarna inte håller sams och gärna
har ihjäl varandra. Då ur säkerhetssynpunkt. Men allting kokar förr eller senare ner till
ekonomi.
Citera
Medlem
Alltid lika underhållande med alla PRO-palestina nobelpristagare på Twitter: Friendly reminder att Hälsans Kök hämtar sina råvaror från Israel. Drop that dry ass veggie burger.

https://twitter.com/sunriseinshiraz/status/1393966873197359110?s=21

BLM! FREE Palestina til it’s backwards!!! ✊🏿 ✊🏾 ✊🏽
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ja, om nu inte Israel varit ockupanten och terrorsidan i denna konflikt. Dessutom är ju inte konflikten mellan Hamas och Israel utan palestinier och Israel.

Så det är okej att stödja terrorister, så länge du tycker så?
Citera
2021-05-16, 18:52
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:

Nu missförstår du eller har inte tillräcklig förmåga att tyda det jag skrev så jag tar det igen: din definition av terrorist skriver jag inte under på. Dessutom fördömer jag gärna Hamas, det de håller på med är dumt och fel. Det ändrar inte på att palestinierna är den sida med moralen och rätten på sin sida, tyvärr saknar de den militära och politiska makten men ju längre tid som fortlöper, desto svårare blir det för ockupanten och dess försvarare att utöva judisk supremacism.

Den judiska rasismen mot Palestina och dess folk kommer inte kunna fortgå. Judendomen är en religion som muslimer och islam har stor respekt för men här handlar det om en etnisk grupp som utövar kolonisering och mord på en annan.
Senast redigerad av TKD_1337 2021-05-16 kl. 19:08.
Citera
2021-05-16, 18:53
Medlem
Citat:

det är inte OK att stödja någon som begår våld, det gäller även Israel.
Citera
2021-05-16, 18:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Nu missförstår du eller har inte tillräcklig förmåga att tyda det jag skrev så jag tar det igen: din definition av terrorist skriver jag inte under på. Dessutom fördömer jag gärna Hamas, det de håller på med är dumt och fel. Det ändrar inte på att palestinierna är den sida med moralen och rätten på sin sida, tyvärr saknar de bara den militära och politiska makten men ju längre tid som fortlöper, desto svårare blir det för ockupanten och dess försvarare att utöva judisk supremacism.

Moralen? De stödjer ju terrorismen och Hamas. LOL.
Citera
2021-05-16, 18:55
Medlem
Citat:
Nu missförstår du eller har inte tillräcklig förmåga att tyda det jag skrev så jag tar det igen: din definition av terrorist skriver jag inte under på. Dessutom fördömer jag gärna Hamas, det de håller på med är dumt och fel. Det ändrar inte på att palestinierna är den sida med moralen och rätten på sin sida, tyvärr saknar de den militära och politiska makten men ju längre tid som fortlöper, desto svårare blir det för ockupanten och dess försvarare att utöva supremacism mot Palestina.
Tycker du att det varit så sen 1948? Att "palestinas " situation förbättrats och man då logisk kan anta att den blir ännu bättre i framtiden? Om nej. Varför tror du det vad ska gända
Citera
2021-05-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleSvartBoll
Problemet är Israels girighet som utsätter judars liv för terror antat. Hade israel bara accepterad -67 gränser så hade inget av detta hänt. Så många judar har dött nu, fler kommer att dö. När ska isaeliska staten förstå det?

-67 års gränser svarade Israel ja till när det var aktuellt. Araberna däremot svarade inte alls utan började flytta sin militär till Israels gräns och så kom 6-dagars kriget.

Således inte Israels fel utan arabernas ovilja att acceptera en judisk stat.
Citera
2021-05-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDH
Inte? Du skrev "sannolikt för att religiösa politiker drivit fram en farlig situation" "trampa ihjäl varandra pga religiösa påbud"

Du menar alltså att den israeliska staten organiserat detta. Sen har judarna trampat ihjäl varandra för att dem andra också är judar? Förstår du hur sjuk du framstår. Förklara eller förnedra dig

Lägg märke till ordet "sannolikt". Om du inte förstår det ordet, slå upp i ordlista.

Jag påstod inte att det VAR så. Jag skrev sannoliktt, för att jag inte säkert vet. Lär dig läsa.

Att människor på plats åsidosatt säkerheten pga religösa behov, är helt uppenbart.

De befann sig inte i en uppenbart farlig sistuation för att grilla eller spela krocket.

Personer på plats (=judar) har för övrigt beskrivit den usla säkerheten ...

De har kallat situationen för "katastrofal" och hade det inte varit en kollapsad folkmassa hade det varit brand eller en kollapsad läktare som skördat människoliv ...

Platsen där 45 dog var erkänt farlig. Det var bristande säkerhet under lång tid.

Jag skrev fö inget om den israeliska staten. Jag skrev om "politiker".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in