Citat:
Ursprungligen postat av
iammichelemorrone
Jag köper absolut vad du säger. Samtidigt tänker jag hur länge ska man hålla på så och inte stå upp mot en regering som inte respekterar internationella bestämmelser och mänskliga rättigheter? Ska Israel bara få fortsätta expandera på palestiniers bekostnad på ett sätt som är olagligt enligt internationella konventioner? Ska man fortsätta neka palestinier sina rättigheter? Hur länge? Tills palestinierna utrotas i sina egna territorium? När det väl händer kommer vi ironiskt nog återigen se massa "NEVER AGAIN"-plakat.
Ja jag kan hålla med om att det inte är hållbart, oavsett vem som började så är inte situationen hållbar. Personligen tror jag det skulle bli lättare att nå en lösning om religionens veto i detta togs bort, det kan inte vara upp till personer som Baruch Goldstein och Islamiska Jihad att bestämma agendan.
Nu finns det ju de som menar att religion inte alls har med konflikten att göra, ok jag kan hålla med om att det inte är allt, men religionen gör det så otroligt mycket svårare att nå en lösning.
Ta Temple Mount där judiska fanatiker vill få tillträde för att be och kanske bygga upp templet, givetvis helt otänkbart för muslimer.... Religiösa kärnan i Israel är Jerusalem, religiösa kärnan där är Temple mount. Så när det sägs att konflikten inte är religiös, så bevisar fakta på marken något helt annat. Att sedan Judar och muslimer inte automatskt hatar varandra utan kan vara vänner är något helt annat, men självklart har religion med konflikten att göra.
Konflikten kommer att försvinna den dag alla sidor säger att fred är bättre än krig, och menar det.