2021-05-16, 17:48
Medlem
Tydligen finns det många olika faktioner inom Gaza och inte bara Hamas, här har vi Humat Al-Aqsa Brigaden som sjkuter missiler mot ockupations regimen.

https://twitter.com/Jtruzmah/status/1393947064988405761
Citera
2021-05-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Det är bland det mest tragiska och jag vet inte om det riktigt förstås... Palestinier utnyttjas när det passar, de har utnyttjats av otaliga Israeliska och Palestinska ledare, samt av arabvärlden under åratal. När det passar tas det parti för dem och när det inte längre gör det, hejdå. Palestiniernas sak har utnyttjats från både vänster och höger, Saddam utnyttjade det väl, även i Libanon är de bara brickor.

Eller så vill Palestinier inte leva under israelisk militärockupation..
Citera
2021-05-16, 17:53
Bannlyst
Hur är det med gatubråken, pågår de ännu?
Skulle ett inbördeskrig kunna föras enbart mellan civila på gatan, eller i människors hem?
Tex att stora grupper av palestinier invaderar israelers hem och dödar dem, eller tvärtom?
Hur kan israelerna/palestinierna skydda sig mot det i så fall?
Citera
2021-05-16, 17:53
Medlem
LjusetsFamns avatar
Enligt säkra källor så grinar hamas över att man inte lyckas återta en enda centimeter och ligger under i antalet döda. Vilka mongon!
Citera
2021-05-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iammichelemorrone
Jag köper absolut vad du säger. Samtidigt tänker jag hur länge ska man hålla på så och inte stå upp mot en regering som inte respekterar internationella bestämmelser och mänskliga rättigheter? Ska Israel bara få fortsätta expandera på palestiniers bekostnad på ett sätt som är olagligt enligt internationella konventioner? Ska man fortsätta neka palestinier sina rättigheter? Hur länge? Tills palestinierna utrotas i sina egna territorium? När det väl händer kommer vi ironiskt nog återigen se massa "NEVER AGAIN"-plakat.

Du tror inte andra regeringar som donerat miljarder efter miljarder i åratal för att hjälpa Palistina fattar vilket onödigt slöseri det är. Det var tänkt till uppbyggnad kvinnor och barn. Sen får dom det här, lurade. Alla pengar gick bevisligen till regimer som vill kriga. Jag tycker personligen inte man borde ge en krona till folk o regimer som inte gör nåt vettigt
Citera
2021-05-16, 17:58
Medlem
Ny Videoklipp visar det ögonblicket som en bil kör in i israeliska poliser.

video: https://streamable.com/mkii2s

total 7 skadade, 2 allvarligt.
Citera
2021-05-16, 17:59
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iammichelemorrone
Jag köper absolut vad du säger. Samtidigt tänker jag hur länge ska man hålla på så och inte stå upp mot en regering som inte respekterar internationella bestämmelser och mänskliga rättigheter? Ska Israel bara få fortsätta expandera på palestiniers bekostnad på ett sätt som är olagligt enligt internationella konventioner? Ska man fortsätta neka palestinier sina rättigheter? Hur länge? Tills palestinierna utrotas i sina egna territorium? När det väl händer kommer vi ironiskt nog återigen se massa "NEVER AGAIN"-plakat.

Ja jag kan hålla med om att det inte är hållbart, oavsett vem som började så är inte situationen hållbar. Personligen tror jag det skulle bli lättare att nå en lösning om religionens veto i detta togs bort, det kan inte vara upp till personer som Baruch Goldstein och Islamiska Jihad att bestämma agendan.

Nu finns det ju de som menar att religion inte alls har med konflikten att göra, ok jag kan hålla med om att det inte är allt, men religionen gör det så otroligt mycket svårare att nå en lösning.

Ta Temple Mount där judiska fanatiker vill få tillträde för att be och kanske bygga upp templet, givetvis helt otänkbart för muslimer.... Religiösa kärnan i Israel är Jerusalem, religiösa kärnan där är Temple mount. Så när det sägs att konflikten inte är religiös, så bevisar fakta på marken något helt annat. Att sedan Judar och muslimer inte automatskt hatar varandra utan kan vara vänner är något helt annat, men självklart har religion med konflikten att göra.

Konflikten kommer att försvinna den dag alla sidor säger att fred är bättre än krig, och menar det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Det är bland det mest tragiska och jag vet inte om det riktigt förstås... Palestinier utnyttjas när det passar, de har utnyttjats av otaliga Israeliska och Palestinska ledare, samt av arabvärlden under åratal. När det passar tas det parti för dem och när det inte längre gör det, hejdå. Palestiniernas sak har utnyttjats från både vänster och höger, Saddam utnyttjade det väl, även i Libanon är de bara brickor.

Precis. Om en månad kommer ingen att bry sig längre. När den här rundan av krig är över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Du tror inte andra regeringar som donerat miljarder efter miljarder i åratal för att hjälpa Palistina fattar vilket onödigt slöseri det är. Det var tänkt till uppbyggnad kvinnor och barn. Sen får dom det här, lurade. Alla pengar gick bevisligen till regimer som vill kriga. Jag tycker personligen inte man borde ge en krona till folk o regimer som inte gör nåt vettigt

Kanske sanktioner mot Israel? Nu verkar ju inte det troligt pga USA men jag tänker att världssamfundet har ju inte haft svårt med att införa sanktioner mot andra länder som de anser bryter mot mänskliga rättigheter osv? Varför är det så svårt mot just Israel? Om vi bortser från konflikten nu så har ju Israel en lång historia av checkpoints, ogrundade anhållningar, icke-rättssäkra vräkningar, lynch mobs, nekandet av rätt till vatten genom vattenledningar för palestinier. Om det hade hänt så uppenbart i något annat land tror jag att många mellan- och överstatliga organisationer hade reagerat. Varför ser vi inte samma mot Israel?
Citera
2021-05-16, 18:00
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
You see all of the kids around me, they’re just kids.

Why would you just send a missile to them?

— a 10-year-old girl in Gaza
https://twitter.com/EoinHiggins_/status/1393595559705972739?s=20
Hjärtskärande intervju med en liten flicka i Gaza om barnmördarnas terror.
Citera
2021-05-16, 18:01
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LjusetsFamn
Enligt säkra källor så grinar hamas över att man inte lyckas återta en enda centimeter och ligger under i antalet döda. Vilka mongon!
Och det kommer bli mycket värre för Hamas snart då Israel fortsätter att slå tillbaka med full kraft. https://sputniknews.com/middleeast/202105161082909844-israel-wants-to-restore-deterrence-and-aggressor-to-pay-price-netanyahu-says/
Citera
2021-05-16, 18:01
Medlem
Snapcounts avatar
Kommer nog att fortsätta med oroligheter på marken ikväll/natt :

https://www.jpost.com/israel-news/shin-bet-makes-arrests-as-violence-continues-in-israels-mixed-cities-668297

Även detta har skett för en timme sedan, finns en video på det hela i länken ovanför, allt utom själva dödskjutningen :

Six officers, including Israel Police and Border Police, were injured in a ramming attack at a police checkpoint in the east Jerusalem neighborhood of Sheikh Jarrah on Sunday, Israel Police reported.
Police added that the driver of the vehicle was quickly shot and killed by an officer after the attack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in