2021-05-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Skriver från mobilen. Orka kontrollera.

Ja du verkar som en idiot som påstår att 34 är försent att skaffa barn

Men som alla andra med slut på argumet attackerar du min stavning istället. Starkt. Mycket stark.

Vid 34 går det snabbt utför med chansen att bli gravid. Jag har just läst på om saken då jag själv håller på att försöka yngla av mig.

Chansen att bli gravid per menscykel är ungefär 15% för TS. När hon var 20 var chansen 50%. När hon fyller 40 är chansen typ 5% och efter det är hon i princip rökt.

Nej, TS har rätt i att kunna sig stressad. Särskilt eftersom det normalt skulle ta ett år eller två innan en ny man skulle vara ok med att skaffa barn med henne.
Citera
2021-05-16, 14:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Det här med avel på människor låter ju bara som något skumt i alla fall.
Vi talar ju inte om hästar eller hundar.

Nä, men Mendels lagar gäller även människor. Jag ser inget konstigt i att tänka lite på, vilka förutsättningar man vill att ens barn ska få. VILL man att de ska få svåra ärftliga sjukdomar, extremt kort kroppslängd, dålig syreupptagningsförmåga, dålig balans och koordination, låg IQ, dyslexi, neger- eller judenäsa..? Det vill man väl inte, om det går att undvika? Och även om ens egen dotter inte får de vackra, väldefinierade kindkotorna, för att hon ärver ens egna mer bondska... så kanske ens dotterdotter kan få dem? Det har hon i så fall mer glädje av, än om man sparar en miljon år henne till hennes 18-årsdag.
Citera
2021-05-16, 14:59
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en-svenk-liger
PS. Vill ej ha svar om att barn är en produkt av kärlek och om man älskar varandra så spelar gener ingen roll. Så resonerar bara resultatet av en defekt genpool.
Varför blev du tillsammans med honom om du inte bryr dig om kärlek? Han verkar ju inte ha något praktiskt du bryr dig om.
Citera
2021-05-16, 15:00
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, men Mendels lagar gäller även människor. Jag ser inget konstigt i att tänka lite på, vilka förutsättningar man vill att ens barn ska få. VILL man att de ska få svåra ärftliga sjukdomar, extremt kort kroppslängd, dålig syreupptagningsförmåga, dålig balans och koordination, låg IQ, dyslexi, neger- eller judenäsa..? Det vill man väl inte, om det går att undvika? Och även om ens egen dotter inte får de vackra, väldefinierade kindkotorna, för att hon ärver ens egna mer bondska... så kanske ens dotterdotter kan få dem? Det har hon i så fall mer glädje av, än om man sparar en miljon år henne till hennes 18-årsdag.
Men då tycker jag att valet blir mellan om man vill ha barn överhuvudtaget eller om man bara vill ha ett perfekt barn.
Det är nog bara de svåra ärftliga sjukdomarna, som jag tycker är ett problem i sammanhanget.
Man kan ju få ett gott liv även med låg IQ eller dyslexi eller med en ful näsa eller "bondska" kindkotor (vad det nu ens är).
Senast redigerad av Chrisma 2021-05-16 kl. 15:04.
Citera
2021-05-16, 15:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Men då tycker jag att valet blir mellan om man vill ha barn överhuvudtaget eller om man bara vill ha ett perfekt barn.
Det är nog bara de svåra ärftliga sjukdomarna, som jag tycker är ett problem i sammanhanget.
Man kan ju få ett gott liv även med låg IQ eller dyslexi eller en ful näsa eller "bondska" kindknotor (vad det nu ens är).

Det tycker inte jag, nödvändigtvis, om det är för barnets egen skull - för att det ska få ett lätt liv med många valmöjligheter, och inte behöva kämpa så mycket (svårt att få ens godkända grundskolebetyg, utskrattad på idrotten, låglönejobb eller inget jobb hela livet, svårt att hitta en partner...). Och inte för ens egen skull (att man ska få skryta om sitt duktiga barn, lägga upp foton på sociala media av sitt vackra barn, etc.) Man kan visst ha det lite i åtanke.

Och Naturen hjälper ju oss med detta, i och med att vi lättare tänder på "perfekta" människor. Problemet uppstår när en kvinna gjort som TS - väntat för länge, det har blivit bråttom för fertiliteten tar slut inom några år, och hon ses inte heller som så attraktiv längre eftersom många män, som har möjlighet att välja, gärna vill ha kvinnor under 30. Vilket även detta är biologiskt betingat såklart, då unga kvinnor utstrålar mer oförstörd fertilitet...

Vi är en blandning av intellekt och nedärvda drifter. Ibland är det bra att frångå instinkterna, ibland inte.
Citera
2021-05-16, 15:35
Medlem
Citat:
Hallå hallå,
Jag har inte någon stark barnlängtan egentligen, men vet på ett intellektuellt plan att jag absolut inte vill gå barnlös genom livet. Eftersom jag är en kvinna på 34 år så börjar det således brinna i knutarna nu.

Problemet? För ett par år sedan så tog det slut med dåvarande pojkvännen efter sju år ihop. Glöden i förhållandet hade dött för länge sen och vi var mer som ett syskonpar som skrotade runt i samma lägenhet. (Men ungefär där hamnar väl alla förhållanden till slut?) Ur ett biologiskt perspektiv är jag dock i efterhand ångerfull över att vi inte hann bilda familj. Anledningen: Hans KANONgener. Akademikerhuvud med mekanikerfingrar, god fysik och karaktär. Lång, välbyggd, äventyrlig och disciplinerad.

Nu sitter jag här och har snart i ett års tid hängt ihop med en kille som jag absolut GILLAR. Han är snäll, rolig och har ett snyggt ansikte - men ungefär där tar listan över de goda egenskaperna slut. I alla fall om man ser det ur ett genetiskt perspektiv. Han är lat, saknar läshuvud och utbildning, är kort, tunnhårig och har en historia med ångest/depression.

På det genetiska pluskontot kan väl eventuellt tilläggas att han kan äta och dricka vad han vill och förbli smal (den lottovinsten har dock lett till att han konsumerar stora mängder onyttigheter och öl på daglig basis) samt att han har en idrottslig talang (som han visserligen varit för lat för att ta till vara).

Jag har ändå förlikat mig med tanken på att det här nu är fadern till mina framtida barn. Jag har helt enkelt INTE TID att börja om i dejtingkarusellen och hitta någon annan. Sådant kan ju i värsta fall ta flera år. Vid det laget kan den sista droppen fertilitet ha sipprat ur mig. Hade jag varit 24 och inte 34 så hade jag däremot aldrig övervägt att skaffa barn med denna kille. Visst, jag tycker mycket om honom, men nog hade jag kunnat göra bättre om jag haft mer tid på mig.

Även jag har såklart plus- och minussidor vad gäller genetiken. Jag är kort, har lätt för att lägga på mig (låter det dock inte ske), ogillar folk och har redan börjat bli gråhårig. Däremot hade jag det pisselätt i skolan, har avancerat snabbt i karriären (tjänar 20k mer än min pojkvän idag), ser bra ut, har en "aktiv livsstil" och en fallenhet för bollsport.

Jag kommer givetvis älska mina ungar högre än allt oavsett hur välfungerande samhällsmedborgare de blir, men nog fan önskar man ju att lille Tyko ska få ha håret kvar efter han fyllt 20 och att lilla Ada inte ska behöva läxhjälp för att klara av mellanstadiet.

Jag och killen pratar ändå om att börja avla efter sommaren. Gör detta mig dum i hela huvudet? Eller finns det någon som känner igen sig?

PS. Vill ej ha svar om att barn är en produkt av kärlek och om man älskar varandra så spelar gener ingen roll. Så resonerar bara resultatet av en defekt genpool.

Tycker det är svinroligt att dina positiva egenskaper är att "se bra ut, tjäna 20k mer än din loserpojkvän och att ha en fallenhet för bollsport"

Din loserpojkvän (går mest på din beskrivning av honom) trycker i sig öl och onyttigheter på daglig basis.

Är du säker på att ni inte ska prova med en hamster först? Tänk igenom saker och ting först.

Just nu låter det som du bara skaffar barn av någon fåfänga som någon slags fin prydnad. Ta ett år och jobba på själen, inte själen som den ser ut i reklamfilmer eller i influenservideos utan när du på riktigt stänger av mobilen en hel kväll och stirrar in i din egen skräck och förtvivlan och fortsätt stirra tills du och skräcken försonats.

Först efter du gjort detta kan det bli tal om att skaffa barn.
Citera
2021-05-16, 15:47
Medlem
en-svenk-ligers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Tycker det är svinroligt att dina positiva egenskaper är att "se bra ut, tjäna 20k mer än din loserpojkvän och att ha en fallenhet för bollsport"

Jag har såklart tusen andra egenskaper, såväl positiva som bedrövliga. Att jag tog med just dessa är för att inlägget handlar om vad vi till stor del ärver av våra föräldrar. Dvs:

• Intelligens (vilket jag också nämnde, den starkast bidragande faktorn till att jag har det välbetalda jobb jag har idag)
• Utseende
• Fysisk förmåga

Kändes inte relevant att ta med info som att jag är dålig på att laga mat eller att jag är helt fenomenal på att sätta upp förtält. Varför? Det är inte ärftligt.
Senast redigerad av en-svenk-liger 2021-05-16 kl. 15:49.
Citera
2021-05-16, 15:56
Medlem
en-svenk-ligers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Varför blev du tillsammans med honom om du inte bryr dig om kärlek? Han verkar ju inte ha något praktiskt du bryr dig om.

Snäll, rolig och snyggt ansikte räcker uppenbarligen rätt långt ändå.

Jag är tveksam till om jag någonsin varit kär i vuxen ålder faktiskt. Alla har nog inte den förmågan.
Citera
2021-05-16, 16:14
Medlem
Citat:
Jag har såklart tusen andra egenskaper, såväl positiva som bedrövliga. Att jag tog med just dessa är för att inlägget handlar om vad vi till stor del ärver av våra föräldrar. Dvs:

• Intelligens (vilket jag också nämnde, den starkast bidragande faktorn till att jag har det välbetalda jobb jag har idag)
• Utseende
• Fysisk förmåga

Kändes inte relevant att ta med info som att jag är dålig på att laga mat eller att jag är helt fenomenal på att sätta upp förtält. Varför? Det är inte ärftligt.

Ok fair enough.
Men vad betyder "fallenhet för bollsport?" Att du har spelat en hel del badminton så när du spelar badminton med dina kompisar vinner oftast du?

Tycker förtält och laga mat smäller högre än bollsport för det är mer praktiskt och kreativ. Att vara okej på bollsport är typ som att säga att man har en fungerande motorik.
Inte så att Dr Mengele börjar sagla direkt.

Får man fråga vad du jobbar med?
Mina fördomar säger mig att du kommer från en bakgrund i medel-över medelklass, röstar höger, har en hög social förmåga och kanske är lite av en medlöpare.

Ditt välbetalda jobb fick du via en bekant/släkting och det är mer av karaktären att man måste bara lära sig var filerna ligger på datorn. Veta vad nycklarna hänger och att pappret ska in på fredag. Mest av allt handlar det om att hålla systemet intakt och rullande.
Ett jobb som är välbetalt men mest kräver att man fått biljetten in snarare än att man är speciellt skicklig på någonting.

Detta jobb går inte i arv. Visst pengarna och kontakterna till viss del, men det är inte en fin gåva till sina barn i livets stora lotteri. Om det nu är ett sånt jobb du har, jag gissar bara baserat på fördomar.

En bättre gåva du kan ge dina barn är att inte se dom som små bitar i ditt eget självförverkligande i vad din bild av ett lyckat liv är utan att direkt veta varför.
Tror jag.

Den bästa gåvan du kan ge dina barn är en mamma som kan skilja på självförtroende och självkänsla och som älskar dom hur dom än är och inte känner att du misslyckats om dom är lite för korta eller ögonen sitter för tätt eller om nån har lite för fult arsle.

Lös dina egna osäkerheter annars blir dom dina barns problem.
Senast redigerad av Spakur 2021-05-16 kl. 16:17.
Citera
2021-05-16, 16:37
Medlem
Citat:
Hallå hallå,
Jag har inte någon stark barnlängtan egentligen, men vet på ett intellektuellt plan att jag absolut inte vill gå barnlös genom livet. Eftersom jag är en kvinna på 34 år så börjar det således brinna i knutarna nu.

Problemet? För ett par år sedan så tog det slut med dåvarande pojkvännen efter sju år ihop. Glöden i förhållandet hade dött för länge sen och vi var mer som ett syskonpar som skrotade runt i samma lägenhet. (Men ungefär där hamnar väl alla förhållanden till slut?) Ur ett biologiskt perspektiv är jag dock i efterhand ångerfull över att vi inte hann bilda familj. Anledningen: Hans KANONgener. Akademikerhuvud med mekanikerfingrar, god fysik och karaktär. Lång, välbyggd, äventyrlig och disciplinerad.

Nu sitter jag här och har snart i ett års tid hängt ihop med en kille som jag absolut GILLAR. Han är snäll, rolig och har ett snyggt ansikte - men ungefär där tar listan över de goda egenskaperna slut. I alla fall om man ser det ur ett genetiskt perspektiv. Han är lat, saknar läshuvud och utbildning, är kort, tunnhårig och har en historia med ångest/depression.

På det genetiska pluskontot kan väl eventuellt tilläggas att han kan äta och dricka vad han vill och förbli smal (den lottovinsten har dock lett till att han konsumerar stora mängder onyttigheter och öl på daglig basis) samt att han har en idrottslig talang (som han visserligen varit för lat för att ta till vara).

Jag har ändå förlikat mig med tanken på att det här nu är fadern till mina framtida barn. Jag har helt enkelt INTE TID att börja om i dejtingkarusellen och hitta någon annan. Sådant kan ju i värsta fall ta flera år. Vid det laget kan den sista droppen fertilitet ha sipprat ur mig. Hade jag varit 24 och inte 34 så hade jag däremot aldrig övervägt att skaffa barn med denna kille. Visst, jag tycker mycket om honom, men nog hade jag kunnat göra bättre om jag haft mer tid på mig.

Även jag har såklart plus- och minussidor vad gäller genetiken. Jag är kort, har lätt för att lägga på mig (låter det dock inte ske), ogillar folk och har redan börjat bli gråhårig. Däremot hade jag det pisselätt i skolan, har avancerat snabbt i karriären (tjänar 20k mer än min pojkvän idag), ser bra ut, har en "aktiv livsstil" och en fallenhet för bollsport.

Jag kommer givetvis älska mina ungar högre än allt oavsett hur välfungerande samhällsmedborgare de blir, men nog fan önskar man ju att lille Tyko ska få ha håret kvar efter han fyllt 20 och att lilla Ada inte ska behöva läxhjälp för att klara av mellanstadiet.

Jag och killen pratar ändå om att börja avla efter sommaren. Gör detta mig dum i hela huvudet? Eller finns det någon som känner igen sig?

DU är en av orsakerna till att samhället utvecklas så dåligt som det gör. Du röstar säkert på något av de rödgröna partierna som pratar om fina värderingar, men resonerar samtidigt som en nazist när det kommer till val av man. Vill du ha barn som blir framtida übermensch eller untermensch?

Förr i tiden kunde man inte välja bort att skaffa barn, utan man var tvungen. Dels för att någon behövde försörja en när man blev gammal och dels för att det inte fanns några preventivmedel. Barn är inte till för att bli perfekta människor, utan för att föra arvet vidare till nästa generation och försörja dig när du blir gammal. Det gäller fortfarande även om det numera sker genom pensionssystemet. När blev det önskvärt att alla människor ska vara perfekta?

Perfektionismen och falskheten är det som förstör vårt samhälle. Du bidrar till det i allra högsta grad. Se dig själv i spegeln.
Citera
2021-05-16, 16:48
Medlem
Vissa ärftliga sjukdomar hoppar ju över en generation, hur planerar du inför detta?

Håller med föregående talare: "Perfektionismen och falskheten är det som förstör vårt samhälle."
Gäller även spel med den s.k. Min-Max kulturen osv.

Man gör världen en tjänst genom att inte skaffa fler barn. Det bästa kanske vore att följa de nazistiska rasteorierna och endast låta de med perfekta gener och önskvärda egenskaper att fortplanta sig.

Jag menar.....varför inte?
Citera
2021-05-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Vissa ärftliga sjukdomar hoppar ju över en generation, hur planerar du inför detta?

Håller med föregående talare: "Perfektionismen och falskheten är det som förstör vårt samhälle."
Gäller även spel med den s.k. Min-Max kulturen osv.

Man gör världen en tjänst genom att inte skaffa fler barn. Det bästa kanske vore att följa de nazistiska rasteorierna och endast låta de med perfekta gener och önskvärda egenskaper att fortplanta sig.

Jag menar.....varför inte?

Vem ska avgöra vad som är perfekta gener och önskvärda egenskaper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in