Citat:
Ursprungligen postat av
Flyktingboende
Har du hört de två intervjuerna som Simon Gärdenfors gjort med Peter Wahlbeck i podden Arkiv Samtal? Jag gillar inte ens SG, och jag gillar faktiskt PW, men PW framstår som en komplett rymdvarelse i dessa intervjuer. Sen har han inte uppdaterat sin repertoar på tjugo år, det är ju en annan sak han har missat. Alla har redan hört hans gamla skämt vid det här laget.
Ja, jag har hört dem och även sett dem tillsammans på youtube där de just driver med kritiken som riktas mot Peter.
Hela poängen är att han är annorlunda, gillar man inte det så gör man inte. Han är ju en vattendelare på det sättet.
Något som inte fungerar är att vara så jäkla känslig som människor i denna tråd som börjar yla om rasism och kvinnoförnedring... Då har man inte fattat mycket. Vare sig om Peter Wahlbeck eller hans humor.
Jag bryr mig inte så mycket om hans repertoar för tillfället, han har ju ägnat allt större tid till konsten också, eller tvingats till det med tanke på färre uppdrag osv. För min del är han alltid aktuell som samhällskritiker, iakttagare och ifrågasättare. En intressant person helt enkelt, just för att han inte är som alla andra utan vågar sticka ut. Med åldern har han ju lugnat sig också, han var mer radikal som yngre. Man blir ju inte vassare i hans ålder heller, det har han ju erkänt själv också, att han var "snabbare" förr.
Hans humor kommer ju fram i vanliga intervjuer också, så man behöver inte sitta som en betalande publik för att roas.
Träffsäker, vass, intelligent, bra timing. Ofta är det inte VAD han säger utan HUR som gör det hela roligt. Att det flyger så många över huvudet är en extra bonus och humor i sig. "Pk syntax error" som Giant Squid uttryckte det ovan.
Peter Wahlbeck kan säkert rabbla ett mötesprotokoll och ändå vara roligare än Sveriges samlade "humorelit". Däri ligger hans storhet.