2021-05-12, 22:50
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
Rättegång igår. Återberättat.
Alla på plats.

7 åhörare (olika under delar av rättegången)

Cissi Wallin, nån vän till henne, Maria Sveland, nån Mona, Linnea Cleasson, dessa var till stöd för EA. En person, journalist från Expressen, har inte namn. Lambertz kvinna, en vän till GL och hans sambo samt en person som är vän med PA. Kanske var ytterligare någon, men ingen koll på det.

En person från haveristerna (pod) ville komma in, men fick inte.

Vad hände?

Som väntat så skiljer sig berättelserna åt helt. EA hävdar att hon och de andra två varit utsatta, utan att presentera något belägg för det, PA säger att det aldrig skett något som var olagligt, med stödbevisning.

Åklagaren säger att det inte spelar någon roll, eftersom hon borde fällas alldeles oavsett.

Hon kommer nog dömas. Dom faller den 25 maj kl 11.

Protokoll bör kunna begäras ut från tingsrätten
Ja, hon kommer sannolikt att dömas.

Finns det ingen förundersökning när det gäller PA? Tänker att Lambertz skrev i sitt numera tillbakadragna rättsutlåtande att det torde gå att visa att de uppgifter som EA lämnat om PA är sanna. Det vore intressant att få reda på mer om detta.
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
«Under hösten 2019 mötte Claeson kritik och anklagades för att ha fabricerat och överdrivit de sexuella trakasserier hon beskrivit.»

https://sv.wikipedia.org/wiki/Linnéa_Claeson

«Wallin dömdes den 9 december 2019 i tingsrätten för grovt förtal av Fredrik Virtanen. Påföljden bestämdes till villkorlig dom och 100 dagsböter à 50 kronor samt ett skadestånd till honom med sammanlagt 90 000 kronor.»

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cissi_Wallin

EA har på Facebook anklagat PA för våldtäkt. Det är därför hon nu är åtalad för grovt förtal. Det har presenterats övertygande bevis för att ingen våldtäkt förevarit.

Hon har lyckats frihetsberöva 3 män för våldtäkt men ingen har blivit fälld:
Anklagad #1 satt frihetsberövad i 36 dagar (PA)
Anklagad #2 satt frihetsberövad i 220 dagar (DU)
Anklagad #3 satt frihetsberövad i 16 dagar (GL)
Totalt 268 dagar eller 89 dagar i snitt, så räkna med ca 3 månader i bakom låt och bom efter en natt med henne.
Dom i åtalsmålet faller den 25 maj kl 11.

Är LC, CW och EA någon slags magneter som drar till sig våldtäktsmän eller är våldtäkterna och övergreppen något som uppkommit i uppkommit i damernas huvud?

CWs uttalande att "alla män tillhör laget som våldtar" får mig att luta åt att felet sitter i huvudet på damerna i fråga...

–
Vilka är de övertygande bevisen för att PA inte våldtagit EA? Handlade det inte om fler kvinnor än bara EA i det här fallet eller minns jag fel? Det påstås mycket i tråden, men det presenteras inte lika mycket underlag.
Senast redigerad av DoraF 2021-05-12 kl. 23:01.
Citera
2021-05-12, 23:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, det mesta talar nog för att EA kommer att dömas för förtal alt grovt förtal med tanke på det som står I länken.

Man kan undra om rättsuttlåtandet hade gjort någon skillnad I sak. Lambertz menade ju i utlåtandet att det nog gick att visa att de uppgifter EA lämnat är sanna och därmed försvarliga, om jag förstått saken rätt. Vilken betydelse har det för målet att Lambertz ändrat sig om EA och dragit tillbaka sitt utlåtande? Har det ens någon betydelse? Gissningsvis hade rättsutlåtandet varken gjort till eller ifrån utan utgången av målet hade blivit det samma. För Lambertz del är det för sent att påverka praxis och i just det här fallet har han ju haft någon slags relation till EA som gick utöver det rent professionella.

En annan undring är vad en fällande dom kan ha för betydelse för Lambertz talan mot staten. Kommer den ens ha någon betydelse? Att Lambertz kommer att använda sig av domen om han kan torde vara självklart, men det är mer tveksamt om det kommer att göra någon skillnad I sak. Att EA var åtalad för förtal var ju rimligtvis redan känt när förundersökningen inleddes.

Sorry för OT:

Vad är namnet på den psykiska störningen?

Lambertz har nog en släng av den där störningen i så fall, eftersom han enligt skvallret ska ha drivit många civilprocesser under årens lopp.

Ja, det låter långsökt att Lambertz intyg skulle påverkat utfallet av målet. Det ger mer intryck av politiskt statement om hur lagarna borde se ut eller hur domare borde döma än ett allvarligt menat försök att få den åtalade kvinnan fri. Men det är möjligt att när Lambertz och hon slog sina kloka huvuden ihop trodde de verkligen att de hade en chans.

Sedan håller jag iofs mer eller mindre med Lambertz i sak här och tycker han för fram goda sakskäl så sett. Men de skulle aldrig flugit hos rätten. Någonstans visste Lambertz säkert det.
Citera
2021-05-13, 08:47
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ja, hon kommer sannolikt att dömas.

Finns det ingen förundersökning när det gäller PA? Tänker att Lambertz skrev i sitt numera tillbakadragna rättsutlåtande att det torde gå att visa att de uppgifter som EA lämnat om PA är sanna. Det vore intressant att få reda på mer om detta.

Vilka är de övertygande bevisen för att PA inte våldtagit EA? Handlade det inte om fler kvinnor än bara EA i det här fallet eller minns jag fel? Det påstås mycket i tråden, men det presenteras inte lika mycket underlag.

Jo, förundersökning här - https://www.docdroid.net/ffPyrqM/sthlm-tr-b-4666-19-fup-maskad-pdf

Rättsutlåtandet från GL byggde på att han trodde det var sant, och en hel del om att ett offer har rätt att tala om sin förövare - ett utlåtande som han drog tillbaka delen om att det var sant, eftersom han nu inte längre var av den åsikten.

Det åberopades bilder (bakom lyckta dörrar) sms/messenger-meddelande, en läkarundersökning och nåt annat som jag tyvärr inte har en aning om.
Citera
2021-05-13, 09:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Dom tre damerna, varav EA var en, gjorde en gemensam anmälan om att PA hade torterat och våldtagit dom tre under mer än åtta timmar. Då inleddes en förundersökning och PA greps och häktades.

«Anmälan gällande våldtäkt är upprättad via Polisens kontaktcentrum 2017-09-25 kl. 20:25.
Brottstid i anmälan är 2017-09-24 kl. 02:30 til12017-09-24 kl. 11:00. Anmälan är gjord av en av de andra målsägarna.»

PA kunde plocka fram bevis i form av bilder och/eller filmer som visade vad som förevarit den aktuella natten. Då lades förundersökningen ner. Nerlagda förundersökningar är inte offentliga handlingar, så den får vi inte ta del av, som vi får med förundersökningar som leder till åtal.

I FUP avseende grovt förtal finns en brottsrapport om varför förundersökningen om våldtäkt lades ner. Rapporten är daterad 2018-02-02. Där finns bl.a. detta.

«Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen. På det utredningsmaterial som nu
föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott.
Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt.»

«Misstänkt förnekar brott. Det saknas stödbevisning för målsägandenas berättelser i ärendet.»

Även detta finns i FUP om grovt förtal (s 74).

«FL: I ditt mail nämnde du att du ville göra en anmälan gällande falsk angivelse, har du gjort en anmälan?
PA: Nej, jag har inte orkat, jag tänkte att jag skulle göra denna anmälan först. Polisen fick motbevisat att tjejerna ljugit, jag vet inte varför polisen eller åklagaren inte gjort något åt det.
Jag kan visa upp mina bevis när ni vill titta på det. (FL:s notering: FL och PA kommer överens om att ingen anmälan skall upprättas just nu, men att frågan ska tas upp senare).»

Om det blir en anmälan om falsk angivelse och den leder till åtal, så blir det en FUP då.

–
Citera
2021-05-13, 09:25
Medlem
hon ser ju riktigt bra ut. hade gått att ägna tid åt.
men varför utsätta sig för sånt beteende? hon är ju inte ensam om det. många som har utseende med sig som gör det.... och det talar ju för talesättet om blondiner men att hårfärg spelar föga roll
Citera
2021-05-13, 19:46
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har ej fått dom.
Kan arbeta som jurist, en dom innebär inget hinder. Kanske ser mindre bra ut i CV:n iofs.

Vissa yrken har man inte rätt att begära ut aktuella domar, det känns väl ändå som att jurist inte är en av dem, liksom polis. Kan nog bli svårt för EA att få jobb, om hon ens klarar sig genom utbildningen.
Citera
2021-05-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Vissa yrken har man inte rätt att begära ut aktuella domar, det känns väl ändå som att jurist inte är en av dem, liksom polis. Kan nog bli svårt för EA att få jobb, om hon ens klarar sig genom utbildningen.

Som jurist kan man ju jobba med lite allt möjligt, inom en mängd olika verksamheter. Vissa ”juristyrken” kräver juristexamen, men inte alla.
I vissa fall har kanske arb-givaren rätt att begära registerutdrag, vet ej. Men menade att en fällande dom inte är ett absolut hinder för att arbeta som jurist.
Hon kan ju alltid öppna egen byrå om inte annat. Varför inte ihop med Linnea K?

Det är ju inte ens ett krav med examen om man tex har egen byrå: det är (så gott som) fritt fram för vem som helst att kalla sig ”jurist”, det är ingen skyddad titulatur.
Citera
2021-05-13, 23:23
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Dom tre damerna, varav EA var en, gjorde en gemensam anmälan om att PA hade torterat och våldtagit dom tre under mer än åtta timmar. Då inleddes en förundersökning och PA greps och häktades.

«Anmälan gällande våldtäkt är upprättad via Polisens kontaktcentrum 2017-09-25 kl. 20:25.
Brottstid i anmälan är 2017-09-24 kl. 02:30 til12017-09-24 kl. 11:00. Anmälan är gjord av en av de andra målsägarna.»

PA kunde plocka fram bevis i form av bilder och/eller filmer som visade vad som förevarit den aktuella natten. Då lades förundersökningen ner. Nerlagda förundersökningar är inte offentliga handlingar, så den får vi inte ta del av, som vi får med förundersökningar som leder till åtal.

I FUP avseende grovt förtal finns en brottsrapport om varför förundersökningen om våldtäkt lades ner. Rapporten är daterad 2018-02-02. Där finns bl.a. detta.

«Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen. På det utredningsmaterial som nu
föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott.
Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt.»

«Misstänkt förnekar brott. Det saknas stödbevisning för målsägandenas berättelser i ärendet.»
Det fetade. Du skriver att PA kunde plocka fram bevis i form av bilder och/eller filmer som visade vad som förevarit den aktuella natten. Som du mycket riktigt påpekar är ju förundersökningen mot PA inte offentlig, så hur vet du att det är så? Var har du hittat den uppgiften? ( om den finns i FUPen gällande förtalsmålet mot EA har jag missat det).
I citatet nedan säger inte PA någonting om vilka bevis han har, mer än att det visar att de som anmält honom ljugit.
Eftersom ingen tycks kunna ge något underlag undrar jag om uppgiften om bilder och/eller film är påhittad. Hur kan ens stillbilder bevisa att inget brottsligt förevarit?

Ännu mer förvirrande blir det när man betänker att Lambertz tidigare menade att det skulle gå att visa att det EA påstod om PA i förtalsmålet var sant.

Citat:
Även detta finns i FUP om grovt förtal (s 74).

«FL: I ditt mail nämnde du att du ville göra en anmälan gällande falsk angivelse, har du gjort en anmälan?
PA: Nej, jag har inte orkat, jag tänkte att jag skulle göra denna anmälan först. Polisen fick motbevisat att tjejerna ljugit, jag vet inte varför polisen eller åklagaren inte gjort något åt det.
Jag kan visa upp mina bevis när ni vill titta på det. (FL:s notering: FL och PA kommer överens om att ingen anmälan skall upprättas just nu, men att frågan ska tas upp senare).»

Om det blir en anmälan om falsk angivelse och den leder till åtal, så blir det en FUP då.
Låt oss hoppas att PA verkligen gör en anmälan. För om det handlar om någon sorts konspiration där tre kvinnor gått samman och anmält en man som de vet är oskyldig är det mycket allvarligt. Jag antar att en anmälan från PA kan komma efter att (fällande) dom I förtalsmålet meddelats
Senast redigerad av DoraF 2021-05-13 kl. 23:41.
Citera
2021-05-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
[..]
Edit: Jag tror faktiskt det är många brott som aldrig anmäls. Det gäller knappast bara våldtäkt. Man undviker hellre konflikt, och man vill inte bli stämplad som rättshaverist. Ja det finns till och med en nedsättande term för personer som vill anmäla allt. Det betraktas t o m som en psykisk störning.

Citat:

Vad är namnet på den psykiska störningen?

Lambertz har nog en släng av den där störningen i så fall, eftersom han enligt skvallret ska ha drivit många civilprocesser under årens lopp.
I all ödmjukhet gissar jag på att outoftheblue tänkar på paranoia querulans.
Det finns en hel del att läsa om det under den svenska benämningen 'kverulansparanoia'.

@DoraF: Vi får väl se hur GL kommer att beskrivas av sina motståndare när han så småningom kommer att dra igång rättsprocesser big-time rörande det han råkat ut för pga EA och "hennes" åkl Annika Bokefors.

Dags att snart börja leta fram den riktigt stora popcornskålen..
Citera
2021-05-14, 14:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det fetade. Du skriver att PA kunde plocka fram bevis i form av bilder och/eller filmer som visade vad som förevarit den aktuella natten. Som du mycket riktigt påpekar är ju förundersökningen mot PA inte offentlig, så hur vet du att det är så? Var har du hittat den uppgiften? ( om den finns i FUPen gällande förtalsmålet mot EA har jag missat det).
I citatet nedan säger inte PA någonting om vilka bevis han har, mer än att det visar att de som anmält honom ljugit.
Eftersom ingen tycks kunna ge något underlag undrar jag om uppgiften om bilder och/eller film är påhittad. Hur kan ens stillbilder bevisa att inget brottsligt förevarit?

Vilka bevis var det som friade PA?
I och med att förundersökningen är nerlagd blir det ingen FUP och vi får väldigt lite från polis och åklagare. Media och Flashback bidrar en del.
Här har Provokatör gjort en tidslinje.
(FB) Nöjesprofil utreds för tre våldtäkter
Där påpekas också att åklagaren har en historik av att få våldtäktsmisstänkta som senare frias häktade.

Här sammanfattar Aftinbladet vad dom visste 2017-12-07.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/yv39ag/nattklubbsprofil-misstankt-for-trippelvaldtakt

PA släpptes i mitten av november 2017. Förundersökningen las ner 2018-02-02. Formuleringen i brottsrapporten om nerläggningen är ungefär så flummig som sådana brukar vara. Jämför t.ex. t.ex. åklagarens uttalande om varför förundersökningen mot Göran Lambertz lades ner. Åklagarna förefaller mer angelägna om att få det att framstå som om bevisen inte räcker än att det framstår som om dom gjort en felaktig häktning.

Vad vet vi då om den verkliga orsaken till varför förundersökningen lades ner i början av 2018?

PA hävdar, i förhör 2019-03-25 i samband med förundersökningen mot EA för grovt förtal, detta.
"Polisen fick motbevisat att tjejerna ljugit, jag vet inte varför polisen eller åklagaren inte gjort något åt det. Jag kan visa upp mina bevis när ni vill titta på det."

Historien, om att PA skulle ha torterat och våldtagit tre damer under 8 1/2 timme förefaller osannolik. PA hävdar att han har bevis som visar att dom tre ljuger. Göran Lambertz trodde att EA talade sanning innan han lärt känna henne bättre. När han förstod att det var en felbedömning så skrev han till tingsrätten och informerade om detta.

Här finns vad som kan vara en rimlig beskrivning av vad som föregick anmälan om våldtäkt.
(FB) Nöjesprofil utreds för tre våldtäkter

Expressen om EAs tre anmälningar om våldtäkt (bakom betalvägg och lite mer lättillgänglig).
https://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-som-anmalde-topp--juristen-star-atalad-for-fortal/
https://archive.is/5flgJ#selection-535.0-539.136

Här uppger signaturen Provokatör att bevisen om att anmälan mot PA var falsk var fotografier.
(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Här skriver Göran Lambertz om att det var fotografier som bevisade att anklagelserna mot PA var falska.
http://goranlambertz.se/wolodarskibetraktelse/

Där uppger också GL att EAs väninna, som gjorde anmälan mot GL, också var en av de tre som gjorde anmälan mot PA.

Citat:
Ännu mer förvirrande blir det när man betänker att Lambertz tidigare menade att det skulle gå att visa att det EA påstod om PA i förtalsmålet var sant.

Egentligen inte. GL bedömde EA som trovärdig. Han lärde senare känna henne bättre och gjorde då i stället bedömningen att hon var en sofistikerad lögnare.

Citat:
Låt oss hoppas att PA verkligen gör en anmälan. För om det handlar om någon sorts konspiration där tre kvinnor gått samman och anmält en man som de vet är oskyldig är det mycket allvarligt. Jag antar att en anmälan från PA kan komma efter att (fällande) dom I förtalsmålet meddelats

Ja! Om PA har bevis som visar att dom tre gemensamt har fantiserat ihop en historia om att PA "torterat och våldtagit" dom så bör det väl rimligtvis åtalas?
Statistiken talar ett annat språk. Finns det ens något av dom ganska talrika fall av "uppenbara falskanmälningar" av våldtäkt som lett till att den som gjort den felaktiga anmälan åtalats?

–
Citera
2021-05-16, 02:19
Medlem
Aktbilaga 75 - "Yttrande från advokat Åke Broné"
https://docdro.id/s7PZh7E

Citat:
"(...)
Den av MGM åberopade bevisningen avseende rättsintygen var tillgängliga under förundersökningen mot MÄ 2017. Vad som däri upptagits vederlade inte MÄs uppgifter om hur påvisade skador/blåmärken/rådnader kan ha uppkommit, bl a genom flickornas egna sexlekar samt blåmärken p g a att den ena av flickorna var anställd på porrklubb som pole-dansare. Om den av MGM begärda bevisningen skall tillåtas kommer MÄ att vara tvungen att inkomma med material från den nedlagda och av MGM då begärda överprövade utredningen. Härvid hamnar vi och rätten i en situation som kommer att likna en omprövning av de redan prövade och avskrivna våldtäktsmisstankarna.
(...)"

Aktbilaga 81 - "Yttrande från advokat Petra Kumlin"
https://docdro.id/nwKQW2N

Citat:
"(...)
MGM önskar åberopa bilden på den piska som i rättsintyget på sid 4 har antecknats att polisen inkommit med till rättsmedicinalverket, bilaga 1.
(...)"

Aktbilaga 82 - Bild på piska
https://www.docdroid.net/wpQdeYF/
Senast redigerad av JKLambertz 2021-05-16 kl. 02:43. Anledning: Införande av länk
Citera
2021-05-16, 04:21
Medlem
Nytt blogginlägg från Göran.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-311/

Citat:
Hur blev det då med det där rättsutlåtandet efter det som hände – som några kanske också minns – mellan mig och Emma på julafton 2020 och sedan genom att jag anhölls och häktades i mars? Efter det hade jag ju förstått på det smärtsammaste av alla sätt att jag haft att göra med en kvinna som ljög om våldtäkter. Som hittade på. Och om hon ljög mot mig, vilket jag visste att hon gjorde, då fanns det förstås en del som talade för att hon ljugit även mot PA.

Det visade sig att Emmas advokat återkallade mitt rättsutlåtande sedan jag släppts. Och det var klokt. För i det uppkomna läget skulle mitt namn under ett utlåtande inte göra nytta för Emma. Tvärtom borde det i möjligaste mån förtigas att hon just hade beskyllt ytterligare en man för våldtäkt utan att bli trodd.

Medan mitt rättsutlåtande fanns kvar i förtalsmålet var det i högsta grad aktuellt för Emma att försöka leda i bevis att hon faktiskt hade blivit våldtagen av PA. För om hon inte försökte med det, skulle hon vara chanslös. Men nu gav Emma och hennes advokat upp inte bara rättsutlåtandet, utan även de försöken. All bevisning som de först hade åberopat, inkl. tio vittnen som skulle kunna berätta vad som hänt eller vad hon sagt efteråt, återkallades.
--
Alla som tänker efter förstår vad det betyder,
1. när det gäller hennes anklagelser mot PA (varför för hon inte in den bevisning som finns om hon faktiskt blev våldtagen?),
2. när det gäller utgången i förtalsmålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in