2021-05-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blixtrygg69
Jag vet inte om (eller hur...) du har missat detta, men Sverige och Finland är alltså ännu inte med i NATO

Jag sa 'allierat med', inte 'med i', och du får nog allt läsa på lite.
Citera
2021-05-15, 23:08
Medlem
Suck (okey troll) swe+fin är nära allierade med nato men fortfarande ej medlemmar.
Mitt argument är att att som trovärdig alliansfri krävs ett visst oberoende m.a.p. strategiska militära produkter. Egentligen gäller detta även medlemmar av en allians, i.e. inom nato, som inte enbart består av usa. Europa behöver ta ett ökat ansvar inom strategiska områden för att uppnå t.ex. tillförlitlig försörjning i händelse av kris. Jag menar att Sverige bör vända sig mer mot sig självt (ökade försvarsanslag) och mot europa, tempest samarbeten etc. Om finland väljer usa får de väl göra det.
För övrig ser jag gärna svenskt nato medlemsskap om man påvisar seriöst demokrati krav, i.e. utesluter turkiet, (ungern?, polen?)
Citera
2021-05-15, 23:24
Medlem
Citat:
Suck (okey troll) swe+fin är nära allierade med nato men fortfarande ej medlemmar.

Så bra att du nu håller med om detta.

Citat:
Om finland väljer usa får de väl göra det.

Antar att du menar Finlands val av framtida stridsflygplan. Som ju är tema för denna tråd. FYI: Finland valde amerikanska flygplan redan 1990.
Citera
2021-05-15, 23:24
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Men sluta nu.. ska vi utpressa finnarna till att köpa Gripen? Det är en enorm fördel för Sverige om Finland köper F35 och vi har ett djupt sammarbete, då F35ans förmågor blir tillgängliga för oss utan att vi behöver köpa in den själva.
Eh, det är osannolikt att Finland skulle hjälpa Sverige. Alltså begå självmord genom att gå i fullskaligt krig mot Ryssland för Sveriges skull.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Jag vet inte om (eller hur...) du har missat detta, men Sverige är alltså ganska nära allierat med USA och NATO.
Det finns inte något som heter "ganska nära allierat".
Antingen är man allierad eller ej.
Om man är allierad så är man medlem, om man inte är allierad så är man inte medlem.
Citat:
För övrig ser jag gärna svenskt nato medlemsskap om man påvisar seriöst demokrati krav, i.e. utesluter turkiet, (ungern?, polen?)
Varför är du inte emot att Sverige är med i FN då?
En massa skitländer som t.ex. Kina, Ryssland, Iran och Nordkorea är med i FN.
Citera
2021-05-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Om man är allierad så är man medlem, om man inte är allierad så är man inte medlem.

Fråga till dig: Är Sverige och Finland allierade? I så fall - vilken organisation definierar deras allians?

OK, det var en retorisk fråga...termen "allierad" är mer komplex än vad du uttrycker där.
Citera
2021-05-15, 23:37
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Fråga till dig: Är Sverige och Finland allierade? I så fall - vilken organisation definierar deras allians?

OK, det var en retorisk fråga...termen "allierad" är mer komplex än vad du uttrycker där.
Nej Sverige och Finland är verkligen inte allierade, och kommer aldrig att bli det, åtminstone inte bilateralt. Men kanske inom ramen i ett Natomedlemskap, vilket jag är starkt för.

Sverige och Finland har ett samarbete, inte mer än så.
Citera
2021-05-16, 19:37
Medlem
Citat:
Eh, det är osannolikt att Finland skulle hjälpa Sverige. Alltså begå självmord genom att gå i fullskaligt krig mot Ryssland för Sveriges skull.

Varför är du inte emot att Sverige är med i FN då?
En massa skitländer som t.ex. Kina, Ryssland, Iran och Nordkorea är med i FN.

Det finns ju ett slags NATO hangaround där både Sverige och Finland är med... partnerskap för fred eller något det heter?

Vet ej vad man skrivit på där, men det handlar rimligen om samarbete i fredstid, inte i krig.
Citera
2021-05-17, 11:59
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Som tidigare skrivits i tråden flera gånger - Jag är inte säker på att Finland litar på Sverige till 100%. - annars vore den mer versatila och billigare (lättservad, kort turnaroundtid, fungerar utmärkt på vägbaser) + 2 Globaleye ett självklart val. Men det är bara min åsikt. Vi får se...

Varför skulle Finland inte lita på Sverige?
Skulle de lita på något annat land mer?
Citera
2021-05-17, 12:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej Sverige och Finland är verkligen inte allierade, och kommer aldrig att bli det, åtminstone inte bilateralt. Men kanske inom ramen i ett Natomedlemskap, vilket jag är starkt för.

Sverige och Finland har ett samarbete, inte mer än så.
Nja, Sverige har ensidigt deklarerat om något EU land angrips så kommer Sverige inte vara neutrala utan stödja det EU landet.
Så vi har förbundit oss att hjälpa Finland ( eller Baltikum elller Polen etc) om det blir krig.
Sen om den hjälpen består i gamla potatissäckar eller psalmböcker återstår att se.
Sverige har ingenting att skicka eftersom vi inte har förmåga att klara av egna kriser.
Citera
2021-05-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, Sverige har ensidigt deklarerat om något EU land angrips så kommer Sverige inte vara neutrala utan stödja det EU landet.
Så vi har förbundit oss att hjälpa Finland ( eller Baltikum elller Polen etc) om det blir krig.
Sen om den hjälpen består i gamla potatissäckar eller psalmböcker återstår att se.
Sverige har ingenting att skicka eftersom vi inte har förmåga att klara av egna kriser.

Det är väl inget ensidigt med EU:s försvarsföredrag? Om ett EU-land blir angripet, är alla de andra skyldiga att hjälpa det angripna landet med alla till buds stående medel. Om ett land, som du säger, bara kan skicka ett lass surkål som stöd, är en annan sak. Nu finns det väl inget EU-land som INTE skulle kunna hjälpa med militära medel, även om det inte är stora styrkor de kan uppbringa.
Citera
2021-05-17, 14:30
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Så bra att du nu håller med om detta.

Antar att du menar Finlands val av framtida stridsflygplan. Som ju är tema för denna tråd. FYI: Finland valde amerikanska flygplan redan 1990.

Dom kommer att göra det igen men inte F35.
Citera
2021-05-17, 15:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Det är väl inget ensidigt med EU:s försvarsföredrag? Om ett EU-land blir angripet, är alla de andra skyldiga att hjälpa det angripna landet med alla till buds stående medel. Om ett land, som du säger, bara kan skicka ett lass surkål som stöd, är en annan sak. Nu finns det väl inget EU-land som INTE skulle kunna hjälpa med militära medel, även om det inte är stora styrkor de kan uppbringa.
Det finns inget bindande militärt fördrag gällande EU.
Sverige har däremot ensidigt utfärdat en sådan deklaration gentemot övriga EU.
Lite som att din skuldsatte och utfattiga granne lovar dig att han kommer ge dig hälften av sina pengar när du är i nöd ( om han haft några). Baktanken är att andra vill hjälpa oss för att vi är så storsinta och vill hjälpa i teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in