Citat:
Jag skulle nog inte säga att det är så enkelt som att båda uppfyller kraven. Det är två flygplan med ganska olika förmågor och komponenter och ställer helt olika krav på basorganisationen. Någonstans måste man vikta för-och nackdelar mot varandra. Jag tror faktiskt inte att politiska hänsynstaganden är en särskilt stor uttalad faktor (förutom sysselsättningsförmågan), även om den nog kommer spela roll i praktiken. Ingen vet vad som försiggår bakom lyckta dörrar och vad erbjudandet kryddas med - däremot är utvärderingen och den parlamentariska processen nog så objektiv den kan bli.
Det som kommer avgöra HX-programmet är vilket flygplan som bäst uppfyller de finska kraven, det vill säga vilket flygplan som medför störst praktisk operativ förmåga. I operativ förmåga finns många komponenter som inte nödvändigtvis syftar till luftstrid; kostnaden kommer exempelvis påverka antalet flygtimmar varje finsk pilot får och ett högre initialt pris kommer påverka andra inköp. Utformningen av underhållssystemet kommer påverka det finska flygvapnets organisation. Och så vidare. Det är en ekvation med väldigt många komponenter helt enkelt, och det är nog bara Finland som har en bra uppfattning om hur komponenterna är viktade.
Det som kommer avgöra HX-programmet är vilket flygplan som bäst uppfyller de finska kraven, det vill säga vilket flygplan som medför störst praktisk operativ förmåga. I operativ förmåga finns många komponenter som inte nödvändigtvis syftar till luftstrid; kostnaden kommer exempelvis påverka antalet flygtimmar varje finsk pilot får och ett högre initialt pris kommer påverka andra inköp. Utformningen av underhållssystemet kommer påverka det finska flygvapnets organisation. Och så vidare. Det är en ekvation med väldigt många komponenter helt enkelt, och det är nog bara Finland som har en bra uppfattning om hur komponenterna är viktade.
Det var ju det jag skrev - båda planen uppfyller kraven från finska flygvapnet, sedan har ju F-35 andra förmågor och brister (stealth vs lägre prestanda i vissa situationer), men då kraven uppfylls av båda så är de i det fallet jämbördiga.
Tror också att det kommer bli en transparent hantering av detta, men den politiska faktorn är väldigt viktig och frågan är ju vad Finland värderar högst - kompis med USA eller Sverige.