2021-05-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Den indiska finns i Japan... Så de kommer antagligen få problem. Snart OS dessutom

Varför skulle de få problem?? Finns ingenting som tyder på att den Indiska skulle ge mer problem än nått annat.

Denna jävla hysteri över mutationerna. Varför slutade folk att gapa om UK varianten, om Sydafrikavarianten? Om Brasilienvarianten?

Det här kommer bli som alla andra varianter... nämligen ingenting.

Smittan går redan ner kraftigt i Indien. Bara en sån sak.
Citera
2021-05-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Tycker det hela känns som B1351 (Sydafrikanska) och P1 (Brasilianska) igen - massor av lösa rykten och anekdoter som pekar mot att vaccinen skulle vara värdelösa mot dessa varianter. Så var inte fallet och dessutom har de inte mig veterligen börjat dominera någonstans i Europa heller.

Av det jag har läst tycker jag det mesta verkar peka mot att vaccinen biter mot de indiska varianterna - både in vitro och att den tycks mest spridas bland yngre i England som ej ännu har vaccinerats. Troligast är väl att det blir något mitt emellan - vaccinen tappar något i effektivitet men ser till att sjukdomen blir mild och att man undviker inläggning.

En massa gissningar och domedagsprofetior i vanlig ordning ja. Som ännu en gång inte kommer träffa rätt.

Smittan går redan nu kraftigt ner i Indien och ingenting säger att vaccinet skulle fungera särskilt mycket sämre på denna variant.

Snart ändrar hönsgården fokus när de får nys om en ny variant ifrån Indonesien eller Iran eller varför inte ifrån Vitryssland.
Citera
2021-05-15, 21:35
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Finns inga RCT som säger att det inte fungerar så det du säger saknar vetenskaplig grund.

Däremot finns det många studier som ger en indikation att det skulle kunna fungera.

Dessutom kan man redan se en ivermectin effekt på kurvorna.

Indiska massutdelningen av Ivermectin verkar ha stoppats, WHO ligger bakom då dom sagt att det bara får göras i specifika kliniska testomgångar. Myndigheterna har nu tvingats ändra protokollen:
https://www.thehindu.com/news/national/tamil-nadu/tn-drops-ivermectin-as-covid-19-drug/article34561235.ece
https://twitter.com/FinancialXpress/status/1393170174912520200

Men du har väl märkt att även svenska myndigheter gör allt för att förhindra att ivermectin sprids här, tullen har visst satt i system att beslagta detta som köps in via postorder från andra länder t.ex.
Man kan alltså släppa vacciner som inte testats fullt ut och ge tillverkarna friskrivning för ansvar, medan IVM som funnits i 40 år numera behandlas som det vore cyankalium.
Citera
2021-05-15, 21:35
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu låter det som om det faktiskt var några snäpp värre en det lät först.
Hundratals, kanske tusentals, lik har flutit fram i Ganges de senaste dagarna. Många av dem är dumpade covidoffer, bekräftar ett indiskt myndighetsbrev.
https://www.dn.se/varlden/dumpade-i-ganges-dog-med-covid/

Det är normalt att dumpa lik i ganges om man inte har råd att kremera...
Citera
2021-05-15, 21:46
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Ja. Som jag tidigare skrivit: Det är notoriskt svårt att skapa matematiska modeller för biologiska processer. (Undantaget mikroorganismer som tillväxer i petriskålar. Där får man ofta en perfekt exponentiell tillväxt, tills all agar är förbrukad.)

Epidemier har oftast (mycket grovt) en logistisk kurva som är svår eller omöjlig, att förutse.

Länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Logistisk_funktion
En logistisk funktion ger bara en våg så det blir också grovt fel, även om det lokalt kan stämma precis som en exponentiell funktion. Smittspridningen är nog egentligen helt ickelinjär. Kanske går det att återskapa förloppet med en SIR-modell kalibrerad för årstid, restriktioner, mutationer, regionala förutsättningar etc. Eller någon annan programmatisk modell. Lyckas man med detta så är det ett mycket kraftfullt vapen mot framtida pandemier.
Citera
2021-05-15, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
En logistisk funktion ger bara en våg så det blir också grovt fel, även om det lokalt kan stämma precis som en exponentiell funktion. Smittspridningen är nog egentligen helt ickelinjär. Kanske går det att återskapa förloppet med en SIR-modell kalibrerad för årstid, restriktioner, mutationer, regionala förutsättningar etc. Eller någon annan programmatisk modell. Lyckas man med detta så är det ett mycket kraftfullt vapen mot framtida pandemier.
Javisst ger den bara en våg men även nedgången är logistisk men inverterad ökningen. Den är ju mer korrekt än en exponentiell funktion som tillväxer hela tiden. Det är ju omöjligt eftersom aöllt fler får immunitet varefter epidemin utvecklas.

Jag vill nog påstå att det är svårt att skapa en matematisk modell som väger in alla aspekter av smittspridningen.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-05-15 kl. 21:51. Anledning: Logistisk vs. exponentiell
Citera
2021-05-15, 21:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Den indiska finns i Japan... Så de kommer antagligen få problem. Snart OS dessutom

Japan har utfärdat undantagstillstånd i Tokyo och flera andra städer pga ökande smittspridning
Citera
2021-05-15, 22:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Den enda möjligheten att uppnå en nollvision är att västvärlden skickar miljarder doser vaccin gratis till underutvecklade länder. Och det är ett arbete som måste påbörjas i dag, inte i morgon.

Frågan är huruvida det finns tillräckligt många vaccindoser tillgängliga. Annars behöver någon annan avstå från vaccin, till förmån för dom fattiga länderna. Att avstå vaccindoser innebär att offra liv i den egna befolkningen. Västländerna har drabbats hårdare än övriga Världen av epidemin. Är det rättvist att västerlänningar ska offra sina egna liv för att rädda liv i länder som har drabbats lindrigare av viruset?

Citat:
18 miljoner har fått vaccin i Afrika, en befolkning på 1,2 miljarder. Indien har lika hög befolkning. Sannolikheten för mutationer är 100 %. Vi kanske till och med kan tala om en helt ny sjukdom, en ny variant på SARS-viruset som Covid faktiskt är. Det kommer att kasta hela världen in i en ny lockdown i två år.

Dessa mutationer att ett mycket allvarligt problem. Dom nya varianterna kan rasera den pågående vaccineringen.

Citat:
Man kan alltid resonera att dom får väl betala för sin egen jävla sjukvård i stället för att kriga.

Det är inte krigandet som är det största problemet i problemländerna. Det största problemet är den skenande befolkningsökningen. Det snabba befolkningstillväxten leder oundvikligen till krig och fattigdom.

Under lång tid har västvärlden skickat enorma pengar i bistånd till fattiga länder. Dessa pengar har använts till att, med explosiv hastighet, öka befolkningsmängden i dom länder som tar emot biståndet. Det är ett helt vansinnigt missbruk av biståndet.

Jag ser egentligen inget fel i att skicka bistånd för att bekosta sjukvård. Däremot anser jag att alla biståndsgivande länder borde ha protesterat mot dom skyhöga födelsetalen i mottagande länder. Men ingen har protesterat mot vansinnet. Jag misstänker att västländernas företrädare har hållit tyst av rädsla för att bli anklagade för att vara rasister. Det är alltså dom människor som kallar sig "antirasister" som bär skuld till den skenande befolkningsökningen i problemländerna.

Mycket av fattigdomen i Världen hade kunnat vara avskaffad idag, ifall födelsetalen hade hållits nere i länder som tar emot bistånd. Men antirasisterna ville annorlunda. Antirasisterna ville ta chansen att skrika "rasist" åt personer som ville uppmärksamma orsaken till problemen i Världen.

Citat:
Men i det här fallet har vi verkligen inget val.

Jag håller med om att vi behöver vaccinera alla delar av Världen. Men vi behöver börja med att vaccinera i dom hårdast drabbade länderna. Dom hårdast drabbade länderna är i första hand västländerna.

Citat:
Covid känner inga gränser ...

Det är ett påstående som jag har stött på flera gånger. Och det är ett påstående som är uppenbart fel.

Stängda gränser stoppar virus. Viruset kan inte förflytta sig mer än några meter på egen hand. För att sprida sig runt Världen, så är viruset helt beroende av att följa med människor som förflyttar sig. Såvida en gräns stängs för människor, så stängs den även för virus.

Citat:
... eller hudfärger.

Jo. Viruset påverkas av hudfärg.

Hög halt av melanin i huden medför att mindre mängd D-vitamin skapas. Immunförsvaret behöver D-vitamin för att fungera bra.

Citat:
Det är en fråga om veckor innan vi har en mutation inom landet, i samma stund som mutationen blir känd är det för sent.

Just därför ska gränserna stängas redan innan någon ny variant har upptäckts. Det är inte vettigt att hålla på att flyga mellan olika delar av Världen samtidigt som en epidemi pågår.
Citera
2021-05-15, 22:05
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst ger den bara en våg men även nedgången är logistisk men inverterad ökningen. Den är ju mer korrekt än en exponentiell funktion som tillväxer hela tiden. Det är ju omöjligt eftersom aöllt fler får immunitet varefter epidemin utvecklas.

Jag vill nog påstå att det är svårt att skapa en matematisk modell som väger in alla aspekter av smittspridningen.
Det är säkert omöjligt att få det exakt, men det går nog att göra mer än att famla i mörkret vilket vi gjorde åtminstone till en början. Myndigheterna har ju varit noga med att det gjorts "scenarier" och inte "prognoser" vilket är problematiskt.
Citera
2021-05-15, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är säkert omöjligt att få det exakt, men det går nog att göra mer än att famla i mörkret vilket vi gjorde åtminstone till en början. Myndigheterna har ju varit noga med att det gjorts "scenarier" och inte "prognoser" vilket är problematiskt.
Ja man kan få ett hum om utvecklingen men man ska inte vara förvånad om de matematiska modellerna inte alls stämmer.
Citera
2021-05-15, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Frågan är huruvida det finns tillräckligt många vaccindoser tillgängliga. Annars behöver någon annan avstå från vaccin, till förmån för dom fattiga länderna. Att avstå vaccindoser innebär att offra liv i den egna befolkningen. Västländerna har drabbats hårdare än övriga Världen av epidemin. Är det rättvist att västerlänningar ska offra sina egna liv för att rädda liv i länder som har drabbats lindrigare av viruset?

Dessa mutationer att ett mycket allvarligt problem. Dom nya varianterna kan rasera den pågående vaccineringen.

Det är inte krigandet som är det största problemet i problemländerna. Det största problemet är den skenande befolkningsökningen. Det snabba befolkningstillväxten leder oundvikligen till krig och fattigdom.

Under lång tid har västvärlden skickat enorma pengar i bistånd till fattiga länder. Dessa pengar har använts till att, med explosiv hastighet, öka befolkningsmängden i dom länder som tar emot biståndet. Det är ett helt vansinnigt missbruk av biståndet.

Jag ser egentligen inget fel i att skicka bistånd för att bekosta sjukvård. Däremot anser jag att alla biståndsgivande länder borde ha protesterat mot dom skyhöga födelsetalen i mottagande länder. Men ingen har protesterat mot vansinnet. Jag misstänker att västländernas företrädare har hållit tyst av rädsla för att bli anklagade för att vara rasister. Det är alltså dom människor som kallar sig "antirasister" som bär skuld till den skenande befolkningsökningen i problemländerna.

Mycket av fattigdomen i Världen hade kunnat vara avskaffad idag, ifall födelsetalen hade hållits nere i länder som tar emot bistånd. Men antirasisterna ville annorlunda. Antirasisterna ville ta chansen att skrika "rasist" åt personer som ville uppmärksamma orsaken till problemen i Världen.

Jag håller med om att vi behöver vaccinera alla delar av Världen. Men vi behöver börja med att vaccinera i dom hårdast drabbade länderna. Dom hårdast drabbade länderna är i första hand västländerna.

Det är ett påstående som jag har stött på flera gånger. Och det är ett påstående som är uppenbart fel.

Stängda gränser stoppar virus. Viruset kan inte förflytta sig mer än några meter på egen hand. För att sprida sig runt Världen, så är viruset helt beroende av att följa med människor som förflyttar sig. Såvida en gräns stängs för människor, så stängs den även för virus.

Jo. Viruset påverkas av hudfärg.

Hög halt av melanin i huden medför att mindre mängd D-vitamin skapas. Immunförsvaret behöver D-vitamin för att fungera bra.

Just därför ska gränserna stängas redan innan någon ny variant har upptäckts. Det är inte vettigt att hålla på att flyga mellan olika delar av Världen samtidigt som en epidemi pågår.

Ge exempel på länder Sverige ger betydande bistånd till och som har skenande befolkningsökning som konsekvens av biståndet. Jag tror att det är precis tvärtom.
Citera
2021-05-15, 22:42
Medlem
Vasterass avatar
Jag kan rent empiriskt konstatera att detta virus drabbar olika individer på olika sätt. Vissa får inte mer symtom än en vanlig influensa. Dock finns det ibland biverkningar efter att man tillfrisknat.

Vad det gäller vaccin så har vi där risker som nu inte är helt utredda och jag ifrågasätter om vaccinering är värt den åtgärden med tanke på mutationer av viruset.

Jag förespråkar klart för att alla individer bör skydda sig emot smittan direkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in