2021-05-15, 17:21
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
”Vi kan också se en minskning på 90 procents i antalet sjukhusinläggningar och 95 procents minskning av antalet dödsfall”, skriver ISS i ett pressmeddelande, och tillägger att kurvorna såg likadana ut för både kvinnor och män

Samtidigt har Italien, till skillnad från Sverige, total överdödlighet så här långt in på 2021. Kurvan ser inte alls bra ut. Undrar vad italienarna dör av om det inte är Covid...

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/
Citera
2021-05-15, 18:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
inget nytt, vaccinet skyddar mest mot allvarlig sjukdom precis som de flesta andra virus.

Inget mRNA vaccin har använts där.

Omkring 60 procent av dem som vaccinerats har fått ett kinesiskt vaccin, som skänkts av Förenade arabemiraten, medan övriga har fått Astra Zeneca.

Oklart vilken virusvariant som härjar där.
Citera
2021-05-15, 18:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tyder mer på att efter augusti i år så försvinner alla restriktioner och livet går vidare.
Citat:
Folkhälsomyndigheten bedömer att samhället kan återgå till ett normalläge i september 2021.
https://www.friatider.se/coronarestriktioner-havs-i-september

Déjà vu!

Jag anser att det hade varit bättre att försöka pressa ner smittspridningen under våren, för att kunna avskaffa fler av restriktionerna under sommaren.

Kommer Folkhälsomyndigheten att göra någon som helst ansats att hålla nya varianter av viruset borta från landet? Eller kommer alla nya varianter som uppstår runt om i Världen att få komma till Sverige obehindrat? I så fall befarar jag att restriktionerna inte kommer att upphävas i september.
Citera
2021-05-15, 18:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men då frågar jag dig igen då, kan det vara något som du inte känner till som gjorde det så viktigt för världens folkhälsomyndigheter hade så bråttom med att få in viruset sina respektive länder?

Kan det vara så att de vet något som inte du vet om vikten av att snabbt få in viruset?

Den frågan bör du ställa till Folkhälsomyndigheten och inte till mig.

Jag kan konstatera att inte alla smittskyddsmyndigheter runt om i Världen var entusiastiska att få in viruset i sina respektive länder.
Citera
2021-05-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Precis, så smittspridning verkar ändå vara ett faktum trots vaccin. Det är viktigt att folk är medvetna om att man vaccinerar sig för sin egen skull. Så vi kan sluta med det här snacket om att man ska vaccinera sig för att skydda andra. Är man inte i riskgrupp så behöver man inte vaccinera sig. Men tycker man vaccin är kul och man blir glad av det så kan man ju ta ändå.
Den slutsaten kan man inte dra. Den sittdos man kan leverera till personer i omgivningen blir naturligtvis mindre om man är vaccinerad.

Ergo: Omgivningen har fördelar av att du vaccinerar dig.
Citera
2021-05-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Restriktionerna kommer ALDRIG tillåtas komma tillbaka.

Det förstår vem som helst att det aldrig kommer bli en återgång till detta vansinne. Och det är mycket bra.

Även om Johan Carlson är pensionsmässig och Tegnell kommer att gå kanske redan nästa år så är det ett väldigt impopulärt beslut att ta för Carlson och ett svårt beslut för hans efterträdare på GD-posten. Så nej jag tror inte restriktionerna återkommer om dom tas bort nu.
Citera
2021-05-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Åland har fortfarande 0 dödsfall. Sug på den ett tag....
troligtvist skickar Åland sina covid-patienter till fastlandet (Åbo). Då dör ingen på Åland, utan räknas till Åbos statistik.
Citera
2021-05-15, 20:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Déjà vu!

Jag anser att det hade varit bättre att försöka pressa ner smittspridningen under våren, för att kunna avskaffa fler av restriktionerna under sommaren.

Kommer Folkhälsomyndigheten att göra någon som helst ansats att hålla nya varianter av viruset borta från landet? Eller kommer alla nya varianter som uppstår runt om i Världen att få komma till Sverige obehindrat? I så fall befarar jag att restriktionerna inte kommer att upphävas i september.

I England dubbleras antalet smittade av b.1.617.2 varje vecka. Med den takten kommer den indiska vara den dominerande varianten i England om några veckor.

Får vi motsvarande ökning av den indiska så tar det kanske 2 månader innan den tar över här.

Eftersom vaccinerna inte skyddar lika bra mot mild Covid för den indiska så kan även de vaccinerade hålla igång smittspridningen. Detta kan medföra att lågvaccinerade länder inte kommer släppa in oss då de definitivt inte kommer vilja ha den indiska.
Citera
2021-05-15, 20:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Även om Johan Carlson är pensionsmässig och Tegnell kommer att gå kanske redan nästa år så är det ett väldigt impopulärt beslut att ta för Carlson och ett svårt beslut för hans efterträdare på GD-posten. Så nej jag tror inte restriktionerna återkommer om dom tas bort nu.

Man kan alltid göra som GOA om spridningen ökar.... En avmaskning av ju hela befolkningen.
Citera
2021-05-15, 20:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den slutsaten kan man inte dra. Den sittdos man kan leverera till personer i omgivningen blir naturligtvis mindre om man är vaccinerad.

Ergo: Omgivningen har fördelar av att du vaccinerar dig.

England tror ju att indiska kan ge lindrig Covid trots vaccineringarna. Så spridningen av den kanske inte avtar som för den brittiska.

Att indiska ökar i England kanske delvis beror på det?

Kanske behöver en ny mRNA som är bättre anpassad för indiska ?
Citera
2021-05-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Smittalen följer ju med ner också, men lite långsammare. Det är konsistent med vaccinationsstrategin.

Det är verkligen anmärkningsvärt hur smittkurvan plötsligt kraftigt vänder nedåt, och hur den tycks följa i det närmaste linjära samband. Våg två, snabbt upp långsamt ner. Våg tre, långsamt upp, snabbt ner.

Detta avslöjar hur bristfällig analysen baserad på R-värden och exponentiella samband egentligen är. Det är i praktiken omöjligt att balansera en exponentiell funktion på det sätt vi ser.

Jag tror att naturen har en del i skjortärmen här och det är bättre att tänka på smittspridningen i grafteoretiska termer. Människor organiserar sig nämligen i skalfria närverk av psykologiska skäl, några få människor har extremt många kontakter (extroverta), centrala noder, och de flesta har inte det, perifera noder, men har kontakt med en extrovert person. Så fort de centrala noderna slås ut/blir immuna så begränsas smittspridningen blir mer linjär än exponentiell verkar det som. Det kan i så fall vara detta misstag som man gjorde när man prognosticerade flockimmunitet alldeles för tidigt - helt enkelt en allt för förenklad teoretisk modell.

edit: ett sätt att testa teorin är att titta på arbetsplatserna hur många chefer som blivit smittade kontra resten av de anställda
Det (av mig) fetade: Ja. Som jag tidigare skrivit: Det är notoriskt svårt att skapa matematiska modeller för biologiska processer. (Undantaget mikroorganismer som tillväxer i petriskålar. Där får man ofta en perfekt exponentiell tillväxt, tills all agar är förbrukad.)

Epidemier har oftast (mycket grovt) en logistisk kurva som är svår eller omöjlig, att förutse.

Länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Logistisk_funktion
Citera
2021-05-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I England dubbleras antalet smittade av b.1.617.2 varje vecka. Med den takten kommer den indiska vara den dominerande varianten i England om några veckor.

Får vi motsvarande ökning av den indiska så tar det kanske 2 månader innan den tar över här.

Eftersom vaccinerna inte skyddar lika bra mot mild Covid för den indiska så kan även de vaccinerade hålla igång smittspridningen. Detta kan medföra att lågvaccinerade länder inte kommer släppa in oss då de definitivt inte kommer vilja ha den indiska.

Har du någon liten källa på att vaccinet inte biter? Eller har du gissat alldeles själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in