2021-05-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det tokiga med planen är kanske att man är en av få personer som svart på vitt skrivit i en logg att man besökt den något avsides platsen som man inte direkt promenerar förbi annars.

Har aldrig påstått det var en briljant plan. Men han planerade mörda LW. Han genomförde det.

Varför tror du x antal skribenter ylar om andra mållgan. Så desperat att till och med en polack blivit anklagad, jo för att deras gulkepojke är korkad, pungbråck, arbetslös, pipig röst men framförallt utan konsekvens tänk när någon pressar honom.
Citera
2021-05-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Från pilotutbildning, dykinstruktör, chefsansvar i flera år (med helt bristande social kompetens relaterat till personal) - så blev han snudd på mentalt retarderad?

Du verkar ha väldiga problem med att inse att även en person likt SD, som uppvisar allt mellan narcissism, autistiska och psykopatiska drag;

KAN planera men det finns inget som säger att det blir superbra?

Att det kan finnas yttre omständigheter som även påverkar?

Att han är emotionellt omogen är uppenbart, likaså att han ser ut som om han behöver en personlig assistent, han har klassisk hybris och inbillar sig väl att det är ett bättre resonemang än utfallet.

Låg central koherens ger exempelvis knappast jättebra riskbedömning och kalkylering och han är väl ingen på nivå Kuklinski.

Det är väl du snarare som tjatar om snille, kvalificerat brott och väldiga, avancerade planer?

Varför i hela friden resonerar du utifrån perfektion vid mord?

En schimpans kan planera att klättra upp i ett träd för att äta en banan där så jag tror jag fattar hur du menar med att alla kan planera något.

Mycket märkligt att både du och Dragonhuvud lyckas missförstå exakt samma saker.

Jag skrev en gång - och det är kanske det du och ”Sancho Panza” missuppfattat lite kring - att han måste vara ett kriminellt geni om detta är planerat då han ser ut att gå fri. Ett inlägg i debatten draget åt det sarkastiska hållet.

Om man bortser från de röriga konsekvenserna i privatlivet som följde så ser det ju ut som det perfekta brottet ironiserade jag över för att visa på hur vansinnigt detta utvecklat sig även om han är
så uppenbart skyldig.

Alltså att han inte kan kopplas till platsen och mordvapnet är puts väck. Dessutom finns det, med några få undantag, ingen kommunikation dem emellan månaderna före mordet.

Om han inte hann före så lyckades tekniska avdelningen med TM i spetsen alltså steka chattarna i Telegram. Ett år efter mordet testar någon att logga in.

Perfektion behövs inte i planeringen med de förutsättningarna...

Även om han dessutom lyckas bete sig supermisstänkt kring domkraftskaftet så kommer inte utredningen längre där heller. Tänk om TM & Co hade plockat in domkraftskaften dag ett. Sett att ”shit här saknas det ju ett skaft”. Eller nån variant på det?

Listan på annat den avdelningen ”lyckats” med är rätt lång.

Perfektion och snille eller inte men även om priset varit högt så ser han ju tyvärr ut att gå fri från detta.

Jag har skrivit det förut och jag menar att med tanke på att han är så uppenbart skyldig så är det ”bakläxa” all over the place i tingsrättsdomen. Om det beror på hans perfektion eller nån annans brist på det ska jag låta vara osagt.
Citera
2021-05-15, 21:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Har du tittat på fotot i FUP (bild 13 aktbilaga 145)?
I trädskadan högst upp ses tydligt en mindre fördjupning mitt i där något mindre och vasst har "karvat ut" en flisa.

På tal om löpningen har det snarare tillkommit en negativ dimension relaterat till detta fall: det blir jävligt många motvilliga intervaller (varje gång jag passerar en typical vit medelåldersman).

Jo, jag har verkligen kollat nooooga.
Och visst, ojämnt är det.

Men som trädgårdsälskare så vet jag också att slagytor på träd osv kan bli, vad ska jag säga, ojämna och flisiga för att fibrer i trädet binder samman strukturer.

Men jag håller med, det skulle absolut kunna vara något utstickande, en pigg. Men det skulle också kunna vara en vass cirkulär del, liknade skaftet till domkraften (med piggen).

Lyssnade igenom rättsmedicinläkarens vittnesmål förresten på nytt i morse.

Hon beskrev i TR liksom vipersyle skrev att:

"Eh, att det här skada, eh, har orsakats av ett smalt tunt, hårt föremål, eh, med ganska utstickande vass detalj, två dessutom såna med avstånd på 0,1- 0,2 cm och att det har gått ett visst antal dagar efter att skadan tillfogats."

Av det som vi kan höra inför öppna dörrar av vittnesmålet i TR, säger Aleksandra Lasarevic inget om att skadorna på benet och någon koppling med ett tillhygge/vapen eller skador på trädstammen.

Hon gör alltså ingen sådan bedöming där, utan beömer enbart sårskadan, dess ålder och utseende.

Skaft liknande det som chefen skanade till sin domkraft:

https://www.bildtagg.se/bild/nyxxgn4ufk3fhcxf53a5y8zw

Det skaft som SD skickade till åklagaren.

https://www.bildtagg.se/bild/sw5kqri558i376z6s62yaqz

Tillägg:
Senast redigerad av notknapparen 2021-05-15 kl. 21:47.
Citera
2021-05-15, 21:30
Medlem
Citat:

Jag har skrivit det förut och jag menar att med tanke på att han är så uppenbart skyldig så är det ”bakläxa” all over the place i tingsrättsdomen. Om det beror på hans perfektion eller nån annans brist på det ska jag låta vara osagt.
Jag får för mig att rådman Lindé*n och åklagare Hi*ding har ett ont öga till varandra. Hi*ding satte ihop en skrivelse om jäv vad gäller Lindè*n och Lindé*n "skrev ner" henne i tingsrättsdomen. Han hade gett sig fan på att förklara bort varenda litet indicium. Han kunde valt att hata slumpen och tolkat indicierna sammantaget och därmed skrivit en fällande dom. Men det är enbart mina spekulationer. Juridiken är ingen exakt vetenskap - den skall tolkas och det är människor som tolkar lagen.

Jag sätter mitt hopp till HR nu.
Citera
2021-05-15, 21:31
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Hade han så här avancerade planer så borde han ha läst en fup eller två så hade han nog insett att det skulle bli lite rörigt redan från dag ett.

Annars hade det kanske räckt med lite sunt förnuft men det verkar han helt sakna.

Att han inte insåg allvaret i att begå ett mord och vilken skada det orsakar, om planerat, tyder på stor omognad, total brist på empati och att det är väldigt mycket som är skadat i hans huvud.

Jag tror HD och kanske andra har behövt guida honom rätt mycket i hur saker och ting funkar här i världen. Men på egen hand är han fortfarande en vandrande katastrof.

Jag tycker du beskriver det bra här, som helhet.
Så kan det mycket väl ha varit.

Han kanske dock kan klara sig hyffsat härefter om han helt enkelt låter bli att skada andra.

Eller snarare, undviker att hamna i situationer som han vet är djupt stressande för honom.
Om han väljer att leva i lugn nu med H + barnen mfl.

Problemet är dock att livet innehåller stressfulla moments för oss alla.
Flertalet gånger.
Det går inte att lösa med hot och våld mm.
Utan man måste hitta andra metoder för att härda ut och palla trycket.
Frågan är, kan han det?!

För som jag skrev tidigare, han verkar ha klarat det "hyffsat" före L
(vad jag vet).
Så jag hoppas det aldrig mer händer något liknande igen.
Att han är "smart" nog att aldrig göra om detta igen.
Citera
2021-05-15, 21:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag håller med helt angående detta.
Det finns många "nyanser" när det kommer till hur "störda" "är" eller "fungerar" i olika sammanhang.

Han har ju klarat sig hyffsat bra på andra fronter fram till dådet med tanke på den problematik som vi spekulerar om.
Han är väl mellan 40-50?
Har tex inte hamnat i klammeri med rättsväsendet före L vad jag vet?

Sedan är det väldigt mycket han inte klarar, eller har förmåga till,
det är en annan sak.

Det ena utesluter inte det andra!
Dessutom finns det säkert olika grader också, så att säga.
Det är nog inte ett slump att klientelet inom KV vid våld med dödlig utgång har nån diagnos eller p-störning (med eller utan drogpåverkan)...

SD stora akilleshäl ligger troligen i hans narcissism, varav det är en känd faktor att högmod går före fall.

Det står dock inte i ett motsatsförhållande till intellekt och säger väl snarare att det krävs mer än enbart en IQ-kvot.
EQ börjar närma sig begrepp som klok och smart med balans mellan hjärnhalvorna.

Han är en klant i mångt och mycket, ett emotionellt haveri med bristande social kompetens. Social som satan men noll koll på vad interaktion innebär (vilket blir väldigt påtagligt via hans jobb).
Han beter sig som en elefant i en glasbutik, om än slug och manipulativ i den närmre kretsen.

För övrigt undrar jag kring hans megalomanidrömmar, om det har stoppats av nån psykisk åkomma?

▪️SD tycks vara fokuserad på militant vokabulär, nitisk som en kvarleva från nåt krig.

▪️Hans narcissistiska visioner om att ta ner ett flygplan och leka hjälte är som våta pojkdrömmar om Biggles.

▪️.. och han leker mästerdetektiv likt Kalle Blomqvist och vill bli polis.

"(..) han går igång på att spana på folk. Skulle helst vilja blivit polis.
SD uppger också att han går i gång på tanken att bli en hjälte. Han ville få syn på något som han kunde avvärja och därigenom bli en hjälte. Han har också haft tankar på andra hjälteinsatser.

Han har en dröm om att få åka på en flight där båda piloterna dör eller blir sjuka så att han får
lov att ingripa och rädda planet och bli en hjälte."

Utbildad till pilot, fick sluta med reklamflyg i Sälen. Terrorattentat 2001 gör att han inte får flyga.

ML:
"Stefan som en rolig spelevink som då jobbade på gummifabriken på Stora Holmen, bodde på Hagagatan med Hanna som han träffat via simning.
Stefan utbildade sig sedan till pilot, han började ta flyglektioner och arbetade efter det extra i Sälen med reklamflyg.
Arbetsmarknaden förändrades i samband med 11 :e september för piloter vilket tog Stefan
hårt."

LJ:
"Han är trafikpilot, säger han, men aldrig jobbat som det. Det är en väldigt dyr utbildning 'så varför jobbar man då inte som det - det kanske inte är självvalt. Att han klarat det tekniska men de inte psykologiska testerna."

Hans mor nämner också pilotutbildning.

SD verkar inte ha gjort värnplikt.

Brodern A:
A tror inte Stefan gjort lumpen. A vet inte varför Stefan inte gjorde lumpen, men det var under en period då färre gjorde militärtjänst. A vet inte någon anledning till att Stefan slapp."

Snutar verkar han samla på*, drömmer om att bli polis och leker kvarterspolis istället för att utbilda sig.

* Såg en till förut i Gtbg.
Senast redigerad av develi 2021-05-15 kl. 22:28.
Citera
2021-05-15, 21:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja det känns väldigt dystert att tänka på. Särskilt om samhället nu kanske misslyckas med att få honom fälld för detta trots alla ansträngningar.

Samtidigt får vi sätta vårt hopp till hovrätten att de trots allt fått en juridisk krok om detta som sitter.

Skulle det inte gå vägen där så får vi fortsätta kika lite här och där efter nån teoretisk chans att få grepp på vad som hände för tre år sen. Sanningen finns ju därute nånstans.

Ja, verkligen dystert.

Största utredningen i Örebro, men lite magert på bevissidan.

Tror jag måste kolla på min pepp- lista igen.

13 dagar kvar...
Citera
2021-05-15, 21:35
Medlem
Herregud!

Här finns allt mellan hopp och förtvivlan.

Färre syns de som är för ett frikännande vara. Majoriteten med djupa insikter är för en fällande dom.

S & H har misslyckats på flera plan.

LW hade något S saknade. Sex.

S är en manipulerare

Om ett frikännande kommer vad händer då?

Kommer S & H leva lyckliga ever after. Leta burkar tillsammans. Jobba? Må bra?

Vem kommer någonsin lita på de båda?

Nä, fällande dom är något att hoppas på.
Citera
2021-05-15, 21:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Har med omedelbarhetsprincipen att göra. Eftersom domaren hade varit delaktigt i beslut om häktning och husrannsakan av HD och SD, så sitter han på överflödsinformation (som inte försvaret har fått ta del av). Antag att SD hade blivit dömd i första instans, då hade försvaret kunnat hävda jäv och om det då hade ansetts korrekt så hade rättegången förklarats ogiltig. Åklagaren begärde därför prövning av jäv innan förhandlingarna i TR för att ev. slippa ta om rättegången. Tror vi kan glömma att det var personligt mot domaren. Hade varit oklokt av åklagaren att inte begära prövning av jäv.

Det har vid domstolens prövning av hemliga tvångsmedel lämnats information
dels avseende Stefan Davidsson dels avseende tidigare medmisstänkt som i och
för sig har influtit i förundersökningen men som, såvitt nu kan överblickas, inte
kommer att belysas vid den kommande huvudförhandlingen. Det har också
vid domstolens prövning av de hemliga tvångsmedlen lämnats information som
inte har kommit att flyta in i förundersökningen mot Stefan Davidsson.
Försvaret, som inte är part i ärendet avseende hemliga tvångsmedel vare sig
beträffande Stefan Davidsson eller tidigare medmisstänkt, har inte i sin helhet
tillgång till den information som lämnats.
Det är åklagarens uppfattning att Björn Lindén i sin egenskap av beslutsfattare
kan anses ha överskottsinformation. Detta är särskilt tydligt i aktuellt fall där
åtal bara väckts mot en av de två dåvarande misstänkta och då Björn Lindén
har fattat beslut om hemliga tvångsmedel som riktat sig mot såväl Stefan
Davidsson som tidigare medmisstänkt. Jag önskar därför få prövat om det
föreligger jäv enligt 4 kap 13 § p 10 rättegångsbalken.
Åklagaren menar att det är av vikt att beslutet får överklagas särskilt och att
prövning sker innan huvudförhandling påbörjas. Om detta inte tillåts och
hovrätten senare gör en annan bedömning av frågan så måste hela
huvudförhandlingen som är planerad till 20 dagar tas om, vilket skulle innebära
betydande olägenheter för alla parter.

Jätte stort tack!

Jag har ju läst det här tidigare, men vissa delar faller i glömska.
Nu blir det ju tydligt varför det skulle kunna bli jäv.
Citera
2021-05-15, 21:38
Medlem
Citat:
En schimpans kan planera att klättra upp i ett träd för att äta en banan där så jag tror jag fattar hur du menar med att alla kan planera något.

Mycket märkligt att både du och Dragonhuvud lyckas missförstå exakt samma saker.

Jag skrev en gång - och det är kanske det du och ”Sancho Panza” missuppfattat lite kring - att han måste vara ett kriminellt geni om detta är planerat då han ser ut att gå fri. Ett inlägg i debatten draget åt det sarkastiska hållet.

Om man bortser från de röriga konsekvenserna i privatlivet som följde så ser det ju ut som det perfekta brottet ironiserade jag över för att visa på hur vansinnigt detta utvecklat sig även om han är
så uppenbart skyldig.

Alltså att han inte kan kopplas till platsen och mordvapnet är puts väck. Dessutom finns det, med några få undantag, ingen kommunikation dem emellan månaderna före mordet.

Om han inte hann före så lyckades tekniska avdelningen med TM i spetsen alltså steka chattarna i Telegram. Ett år efter mordet testar någon att logga in.

Perfektion behövs inte i planeringen med de förutsättningarna...

Även om han dessutom lyckas bete sig supermisstänkt kring domkraftskaftet så kommer inte utredningen längre där heller. Tänk om TM & Co hade plockat in domkraftskaften dag ett. Sett att ”shit här saknas det ju ett skaft”. Eller nån variant på det?

Listan på annat den avdelningen ”lyckats” med är rätt lång.

Perfektion och snille eller inte men även om priset varit högt så ser han ju tyvärr ut att gå fri från detta.

Min enda kommentar är att jag och hen är båda personer som inte tycker och valler, svammel och tvetydigheter. I övrigt vet vi din åsikt om tm men också att visa är utan skuld och ska lämnas utanför.

Bengt Birger ställde också frågor till dig idag. Verkar som några inte alltid tycker du är så klar osv.

Nog om det är en du har bra sidor också, sagt det tidigare. Men som alla her du utvecklingspotential på vissa plan. Sagt vänligt och utan vara elak även om du kallar mig sancho panza och ska enbart hålla mig till tv deckare. De kan jag ta, men jag minns.
Senast redigerad av Dragonhuvud007 2021-05-15 kl. 21:41.
Citera
2021-05-15, 21:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har hon själv berättat - det finns i konversationer som man extraherat ur Lenas dator. Du har uppenbarligen inte läst annat än det som handlar om hennes trosor. Där är du väl insatt. Lite otäckt väl insatt.

Ja, hon berättade det för sina vänner men det finns inget i hennes beteende eller konversationer med SD som tyder på att hon var rädd för honom. Hon hotade och tvingade till sig umgänge med honom under flera år. Först hotade hon med att berätta om dem för HD om hon inte fick som hon ville. När HD avslöjade dem så fortsatte LW med hot och tvång för att han inte skulle dumpa henne. Han hotade henne många gånger. Hon borde ha varit rädd för honom men hon var så övertygad om att hon var oemotståndlig för män och att alla ville ha henne att hon inte tog hoten på allvar. Hon var övertygad om att SD till sist skulle välja henne när HD äntligen var ute ur bilden. Han behövde bara ta sitt förnuft tillfånga, enligt henne. Självklart skulle han till sist välja henne framför HD som var "tråkig och trött," enligt LW.
Citera
2021-05-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja, hon berättade det för sina vänner men det finns inget i hennes beteende eller konversationer med SD som tyder på att hon var rädd för honom. Hon hotade och tvingade till sig umgänge med honom under flera år. Först hotade hon med att berätta om dem för HD om hon inte fick som hon ville. När HD avslöjade dem så fortsatte LW med hot och tvång för att han inte skulle dumpa henne. Han hotade henne många gånger. Hon borde ha varit rädd för honom men hon var så övertygad om att hon var oemotståndlig för män och att alla ville ha henne att hon inte tog hoten på allvar. Hon var övertygad om att SD till sist skulle välja henne när HD äntligen var ute ur bilden. Han behövde bara ta sitt förnuft tillfånga, enligt henne. Självklart skulle han till sist välja henne framför HD som var "tråkig och trött," enligt LW.

Jo, HD är trött, fald, promiskiös, otrogen inom äktenskapet. Hon är rn kaninkokerskan. LW var en bättre människa trots sina fel kontra vad HD någonsin kan vara eller bli. HD tillför inget till omgivningen. Fuskar, skyddar en mördare, dålig mamma, vet ej vart barnen är ibland.

Nu bedömde jag HD på samma onyanserad och hatiska sätt som du gör med LW. Vem har rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in