Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
Den enda möjligheten att uppnå en nollvision är att västvärlden skickar miljarder doser vaccin gratis till underutvecklade länder. Och det är ett arbete som måste påbörjas i dag, inte i morgon.
Frågan är huruvida det finns tillräckligt många vaccindoser tillgängliga. Annars behöver någon annan avstå från vaccin, till förmån för dom fattiga länderna. Att avstå vaccindoser innebär att offra liv i den egna befolkningen. Västländerna har drabbats hårdare än övriga Världen av epidemin. Är det rättvist att västerlänningar ska offra sina egna liv för att rädda liv i länder som har drabbats lindrigare av viruset?
Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
18 miljoner har fått vaccin i Afrika, en befolkning på 1,2 miljarder. Indien har lika hög befolkning. Sannolikheten för mutationer är 100 %. Vi kanske till och med kan tala om en helt ny sjukdom, en ny variant på SARS-viruset som Covid faktiskt är. Det kommer att kasta hela världen in i en ny lockdown i två år.
Dessa mutationer att ett mycket allvarligt problem. Dom nya varianterna kan rasera den pågående vaccineringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
Man kan alltid resonera att dom får väl betala för sin egen jävla sjukvård i stället för att kriga.
Det är inte krigandet som är det största problemet i problemländerna. Det största problemet är den skenande befolkningsökningen. Det snabba befolkningstillväxten leder oundvikligen till krig och fattigdom.
Under lång tid har västvärlden skickat enorma pengar i bistånd till fattiga länder. Dessa pengar har använts till att, med explosiv hastighet, öka befolkningsmängden i dom länder som tar emot biståndet. Det är ett helt vansinnigt missbruk av biståndet.
Jag ser egentligen inget fel i att skicka bistånd för att bekosta sjukvård. Däremot anser jag att alla biståndsgivande länder borde ha protesterat mot dom skyhöga födelsetalen i mottagande länder. Men ingen har protesterat mot vansinnet. Jag misstänker att västländernas företrädare har hållit tyst av rädsla för att bli anklagade för att vara rasister. Det är alltså dom människor som kallar sig "antirasister" som bär skuld till den skenande befolkningsökningen i problemländerna.
Mycket av fattigdomen i Världen hade kunnat vara avskaffad idag, ifall födelsetalen hade hållits nere i länder som tar emot bistånd. Men antirasisterna ville annorlunda. Antirasisterna ville ta chansen att skrika "rasist" åt personer som ville uppmärksamma orsaken till problemen i Världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
Men i det här fallet har vi verkligen inget val.
Jag håller med om att vi behöver vaccinera alla delar av Världen. Men vi behöver börja med att vaccinera i dom hårdast drabbade länderna. Dom hårdast drabbade länderna är i första hand västländerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
Covid känner inga gränser ...
Det är ett påstående som jag har stött på flera gånger. Och det är ett påstående som är uppenbart fel.
Stängda gränser stoppar virus. Viruset kan inte förflytta sig mer än några meter på egen hand. För att sprida sig runt Världen, så är viruset helt beroende av att följa med människor som förflyttar sig. Såvida en gräns stängs för människor, så stängs den även för virus.
Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
... eller hudfärger.
Jo. Viruset påverkas av hudfärg.
Hög halt av melanin i huden medför att mindre mängd D-vitamin skapas. Immunförsvaret behöver D-vitamin för att fungera bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
Det är en fråga om veckor innan vi har en mutation inom landet, i samma stund som mutationen blir känd är det för sent.
Just därför ska gränserna stängas redan innan någon ny variant har upptäckts. Det är inte vettigt att hålla på att flyga mellan olika delar av Världen samtidigt som en epidemi pågår.