2021-05-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias1975
skriker man allahuakbar så är man ju ute efter att inge fruktan då det är allmänt känt vad som oftast menas när det sker.

jag syftade på att det är märkligt att jag kan åtalas för HETS MOT FOLKGRUPP när bara en person råkar höra men en som hugger ner 7 st inte tillhör grupp

Ja, men du måste ju förstå att...
1. Det räcker inte bara med att injaga fruktan. Jag har ju rabblat upp alla rekvisiten!??
2. Det skall fortfarande vara ett terroristbrott, i såväl subjektiv som objektiv mening. Om jag ropar "allahu akbar" och sedan tänder eld på en bil - Så är ju inte det automatiskt ett terroristbrott, oaktat om jag vill inge allvarlig fruktan eller inte.
3. Att lagens skrivelse om "befolkning" och "befolkningsgrupp" inte syftar till personerna som angrips, utan landets/statens befolkning eller en befolkningsgrupp i allmänhet.

Om du har ett (något sjukt och särpräglat) behov av att heila framför andra, så kan jag lugna dig med att berätta att huvudregeln är att uttalandet/meddelandet måste spridas, för att rekvisitet för Hets mot folkgrupp skall vara uppfyllt. Så nöj dig med att heila framför bara EN person, så klarar du dig nog från just "Hets mot folkgrupp" iallafall...
Senast redigerad av Haaaaag 2021-05-15 kl. 14:44.
Citera
2021-05-15, 15:56
Medlem
Litet utdrag av förhör med den misstänkte Tamim Sultani som kommit mig tillhanda.
S = Sultani
F = förhörsledaren

Förhören tolkas av en digital tolk på språket Dari.

S: Hela tiden den kvällen så var jag väldigt orolig, jag gick ut för att läsa mina böner och sen
lade mig igen. Vid två-tiden den natten så mådde jag väldigt dåligt. Jag gick till badrummet
och satt mig där. Så jag skar mig återigen i handvristen för att befria mig själv. Jag ville
förblöda fram till morgonen. Men Gud ville inte att jag skulle dö tydligen för att blodet
koagulerade sig hela tiden.

Sen tog jag toapapper efter ett tag och tog runt såret. Sen gick jag
och köpte ett paket Winston cigaretter. Alltså jag vet inte varför men jag kände mig förföljd
den tiden. Sen gick jag mot stationen. Sen träffade jag några vänner, vi kramades. Alltså jag
visste inte vart jag skulle ta mig och de här vännerna sa att gå inte runt så där.
Alltså jag har en vän som heter Andersson och han har en hund. Jag brukar kalla honom för
bror eller brorsan. Han kom och satte sig bredvid mig tog en kram och sen gick han på toa.
Han började gråta när han satt bredvid mig. Sen steg han upp för att gå till toan.

Alltså hunden blev kvar bredvid mig. Sen gick jag ut där för att ta en cigg och sen kändes det
väldigt märkligt. Jag, när jag rökte så tittade jag upp och sen kändes det som om jag pratade
med Gud eller någon uppifrån pratar med mig. Ja det var kanske Satan. Alltså jag såg ju saker
som gjorde mig väldigt förvånad.

Alltså jag satt där fram till klockan ett, två och väntade egentligen på någon som skulle
komma och hämta mig därifrån. Det var ju någonting som jag föreställde mig. Alltså jag
förstår mig inte så mycket på game, olika spel, men om tolken uppfattar honom rätt så pratar
han om en figur, en spelfigur.

Sen gick jag mot kommunhuset och satte mig där. Sen kom en person som jag inte känner till.
Den personen kom och förolämpade mig och sa att Gud inte finns. Jag är inte en sådan person
som brukar förolämpa folk. Alltså jag har inga problem med det om du inte tror på någon
Gud så är det helt OK, men jag är muslim och jag tror på min egen Gud. Och det här
upprörde mig rejält. Jag hade ju inte sovit hela natten så om det här var en game figur vet jag
inte.

Sen gick jag mot hemmet och det var då som jag gick och tog tag i kniven och det var den här
personen som förolämpade mig som, jag tog kniven, jag tog tag i kniven för att gå mot den
person som, den personen som hade förolämpat mig. Sen jag gick ju hem från stationen men
jag nästan vilse, jag kunde inte känna igen vägen.

Jag kom ju ihåg att jag huggade två personer där, det kommer jag ihåg. Sen gick jag mot
Willys. Sen högg jag en person där vid Willys. Sen försökte den personen eller vissa folk
komma mot mig och jag sa ta det lugnt, ta det lugnt, speciellt kvinnorna, svenska kvinnor
försökte komma mot mig och jag sa det är inga problem, det är lugnt.
Bakom mig så fanns det en kvinna som satt i bilen och hon ringde till polisen. Jag uppfattade
att polisen är på väg. Jag försökte gå raka vägen mot polisen men jag såg att polisbilen kom.
Polisen kom väldigt fort, körande väldigt fort, och ville köra förbi men jag vinkade till
polisen att det är jag. Jag vinkade att det är jag.Alltså polismännen kom ut, drog ut vapen eller vapnen mot mig och sa rör inte dig och jag lade kniven mot halsen. Jag sa, jag skrek Allah Bakar och drog kniven för att skura mig i halsen
men det gick inte.

Jag vet inte om det finns ett sår, om det syns ett sår på min hals. Sen
fick jag en kula. De sköt mot mitt knä. Mitt vänstra knä, där. Jag föll ner på marken och sen
kom polisen och tog hand om mig. Jag kommer inte ihåg något mer. Det var allt.
Alltså det här var allt jag hade att berätta och jag vill inte svara på några frågor. Jag vill gärna
inte vara med i något förhör eller svara på frågor.

F: Nej. Tamim, med all respekt för din önskan där men jag skulle ändå gärna vilja ställa bara
några frågor. Är det OK om jag ställer frågorna så får du själv välja om du vill svara på dem?

S: OK.

F: Du har vid många tillfällen under den här långa berättelsen som du har lämnat sagt att du
har känt dig väldigt orolig. Kan du lämna någon förklaring till varför du känner denna oro?

S: Alltså för att jag sitter i den sitsen som jag gör för jag befinner mig i den situation som jag
gör. Vanligen är det så att om det ska hända mig någonting dåligt så känner jag i kroppen
några dagar, några timmar innan. Och när jag mår som dåligast så har jag vänt mig till Guden
och ingen annan.

Den "sits" han talar om var att han var i Sverige och uppehållstillståndet hade gått ut. Han ville hem till Afghanistan - men fick inte åka hem då utan skulle vänta lite. Säger han.
Citera
2021-05-15, 16:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
jag orkar inte läsa igem 399 sidor.

vet nån om det blir terrorbrott inblandat i åtal? för läste på samnytt att de läst fup där han själv säger hans tro ligger bakom.
och nåt annat.

isf är det ju helt obegripligt om inte det tas med i åtal

Att något är helt eller delvis religiöst motiverat gör det inte till ett terrorbrott.
Citera
2021-05-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att något är helt eller delvis religiöst motiverat gör det inte till ett terrorbrott.

men just allahu akbar är ju känt att ingjuta fruktan då man vet vad so händer oftast och det i sig är ju en del i terrorstämpel. att ingjuta fruktan
Citera
2021-05-15, 16:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att injaga skräcknivå befolkningen genom att knivhugga ett stort antal känns väl som att det uppfyller rekvisitet.

Det krävs ju även att det är avsikten, vilket inte verkar vara fallet.
Citera
2021-05-15, 16:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
men just allahu akbar är ju känt att ingjuta fruktan då man vet vad so händer oftast och det i sig är ju en del i terrorstämpel. att ingjuta fruktan

Det är möjligt att du blir rädd av att någon ropar ”Allahu Akbar”. Jag skulle också bli rädd, men då av att någon hugger mot folk.

Det är inte ett uppseendeväckande väckande utrop från en muslim i det läget. Syftet med det behöver inte vara att ingjuta fruktan hos befolkningen.
Citera
2021-05-15, 16:43
Medlem
Citat:
Det är möjligt att du blir rädd av att någon ropar ”Allahu Akbar”. Jag skulle också bli rädd, men då av att någon hugger mot folk.

Det är inte ett uppseendeväckande väckande utrop från en muslim i det läget. Syftet med det behöver inte vara att ingjuta fruktan hos befolkningen.

ja ok. ja jag tycker det är fel iaf. en sån ska dömas även för terrorbrott i mina ögon då han kommer från sitt skitland och med sin skitreligion
Citera
2021-05-15, 17:00
Bannlyst
Så om Flashback samla ihop 3176 + porto och sedan scanar in den, så skulle det vara en lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nope - ingen fup. Så här skriver Eksjö tingsrätt bl a:

Förundersökningsprotokollet är under sekretessprövning.

När det gäller förundersökningen så lämnas den bara ut i pappersform och den är på 1573 sidor och kostar 3176+port (se avgifter nedan)

Edit: Det BEHÖVER inte kosta pengar. Du kan åka till tingsrätten och läsa protokollet alldeles gratis. Att det är en allmän handling innebär inte att den måste vara kostnadsfri. Kopior kostar pengar. Och de har valt att inte lämna ut den digitalt - vilket de har rätt att besluta om. Själv kan jag tycka vi har ett alldeles för öppet samhälle, men det är en HELT annan debatt.
Citera
2021-05-15, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Så om Flashback samla ihop 3176 + porto och sedan scanar in den, så skulle det vara en lösning.
Absolut. Det gjorde vi i Wesström-fallet. Vi samlade ihop pengar till 14 000 sidors fup, en person med sambo åkte 120 mil totalt (om jag minns rätt) för att hämta en fup - (i två omgångar eftersom tingsrätten var lite slö med sin egen kopiering) - och lämna till en flashbackare som sedan stod och scannade in fupen i två nätter. Så absolut är det görbart. Men då skall man vara jävligt intresserad av fupen. Jag skulle dock inte dra igång det för just den här fupen. Den är ganska ointressant - en muslim som går agurk. Näää...
Senast redigerad av Picasso2 2021-05-15 kl. 17:15.
Citera
2021-05-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, du har kanske rätt i det du skriver ovan. Man måste nog vara muslim och erkänna sig till islam för att ha koll på det där.
Nej, enligt online_always, så är detta något man lär ut i skolan, utom möjligen i särklassen. Så där har du fel.
Citera
2021-05-15, 18:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det krävs ju även att det är avsikten, vilket inte verkar vara fallet.
Vad som är avsikten är något man får bedöma, vill man inte att det skall vara så, då hittar man ett skäl att inte se.
Citera
2021-05-15, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, enligt online_always, så är detta något man lär ut i skolan, utom möjligen i särklassen. Så där har du fel.
Hur kan man ha fel när man ställer en fråga? Såg du frågetecknen eller möjligen min undran? Bara en reflektion - du behöver inte svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in