Citat:
Ursprungligen postat av
Mattias1975
skriker man allahuakbar så är man ju ute efter att inge fruktan då det är allmänt känt vad som oftast menas när det sker.
jag syftade på att det är märkligt att jag kan åtalas för HETS MOT FOLKGRUPP när bara en person råkar höra men en som hugger ner 7 st inte tillhör grupp
Ja, men du måste ju förstå att...
1. Det räcker inte bara med att injaga fruktan. Jag har ju rabblat upp alla rekvisiten!??
2. Det skall fortfarande vara ett terroristbrott, i såväl subjektiv som objektiv mening. Om jag ropar "allahu akbar" och sedan tänder eld på en bil - Så är ju inte det automatiskt ett terroristbrott, oaktat om jag vill inge allvarlig fruktan eller inte.
3. Att lagens skrivelse om "befolkning" och "befolkningsgrupp" inte syftar till personerna som angrips, utan landets/statens befolkning eller en befolkningsgrupp i allmänhet.
Om du har ett (något sjukt och särpräglat) behov av att heila framför andra, så kan jag lugna dig med att berätta att huvudregeln är att uttalandet/meddelandet måste spridas, för att rekvisitet för Hets mot folkgrupp skall vara uppfyllt. Så nöj dig med att heila framför bara EN person, så klarar du dig nog från just "Hets mot folkgrupp" iallafall...