• 4
  • 5
2021-02-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Hur ska du tta hlen i botten p soptunnan? Eller ska du stoppa i en sn dr svart sopsck?

Hahaha och locket p vid bad!

Till TS. Har du tnkt p att vattnet inte hller sig kallt p sommaren utan kan nog bli 20-25 grader och om solen ligger p blir det nnu hgre. Har du tnkt p om tunnan hller? Tror inte de r gjorda fr 150-200 kg vatten plus en kropp p sg 70-80 kg. Trycket kanske blir fr stort s den spricker.

Kollade p riktiga badtunnor. Svindyra ju.
Citera
2021-02-01, 22:26
Medlem
shbous avatar
Klarar nog en del vikt, r inte problemet mer ifall, t ex det str ett gng som hoppar i otakt. Det r vl betongens akilles. Tnker p broar som fallit, det r vl mer vibration n vikten i sig.
Citera
2021-02-01, 23:03
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Till TS. Har du tnkt p att vattnet inte hller sig kallt p sommaren utan kan nog bli 20-25 grader och om solen ligger p blir det nnu hgre. Har du tnkt p om tunnan hller? Tror inte de r gjorda fr 150-200 kg vatten plus en kropp p sg 70-80 kg. Trycket kanske blir fr stort s den spricker.
Han kanske kan ta ett grovt avloppsrr i glasfiber och stta igen botten
Citera
2021-02-08, 21:04
Medlem
Merdives avatar
Hur gr det med projektet TS?
Citera
2021-05-15, 17:45
Medlem
RickRozays avatar
Jag vill bmpa den hr trden fr mitt egna konundrum.

Jag ville stlla en barnpool p balkongen, den r 10 cm tjock betong, knns ny, ven fast kkarna r frn sent 60 tal och om man tnker sig balkongen som en rektangel s r tv, max tre av sidorna fsta i betongvgg.
Varfr jag r osker p ena sidan r fr att det r en trskiva och jag ser inte om det r betong innanfr denna vg r betong.

Jag hade tnkt kpa en rampool t barnen, men inser nu att fylld skulle den ju hlla 1200 liter. Det blir en jvla massa vikt. Sen knoddarna, och en-tv vuxna s brjar jag knna mig nervig.

Kvm r circka 5.85, och d r 1.3m bredd, och 4.5 lngd, rektangel.

Vad r lsningen? Kpa mindre pool? Den dom har nu r upplsbar, rund, kanske 1.2 meter i diameter...
Senast redigerad av RickRozay 2021-05-15 kl. 17:48.
Citera
2021-05-15, 17:49
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Jag funderar att stlla en badtunna p balkongen. Jag har inget annat dr. S det knns som om det borde klara sig. Om ni vill veta mer specifikt s r det en vanlig grn soptunna som jag fyller med vatten.
Jag vill inte att det rasar ihop!
Balkonger till bostder skall dimensioneras fr en nyttig fri last av 3,5 kN/m2 eller en koncentrerad last av 2,0 kN.
Citera
2021-05-15, 18:16
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Balkonger till bostder skall dimensioneras fr en nyttig fri last av 3,5 kN/m2 eller en koncentrerad last av 2,0 kN.

Med den ekvationen s br 1.4884 kvadrameter vara dugligt fr upp till 531 kg?

Vill stlla en barnpool p 1,22 m, 342 liter, plus tv skitungar, och kanske en vuxen en bit bort?
Citera
2021-05-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay

Vill stlla en barnpool p 1,22 m, 342 liter, plus tv skitungar, och kanske en vuxen en bit bort?

Du fr nog rkna med att grannarna kommer hra av sig till hyresvrden/Brf-styrelsen och att ditt pool-projekt snabbt kommer att ifrgasttas.
Citera
2021-05-15, 18:25
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Du fr nog rkna med att grannarna kommer hra av sig till hyresvrden/Brf-styrelsen och att ditt pool-projekt snabbt kommer att ifrgasttas.

Projekt? Tv minuter att stta upp en rampool? Trodde du jag ska lgga klinkers?

Man bara stter ihop ramen och fyller p. Gick bra i veckan, bara att den upplsbara var lite liten, skulle va roligare med lite strre, fast vet inte hur det r med vikten.
Senast redigerad av RickRozay 2021-05-15 kl. 18:32.
Citera
2021-05-15, 18:45
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay

Ja. Om balkongen r s dimnesionerad. Jag skulle kra med genersa marginaler och ha lasterna p hussidan.
Citera
2021-05-15, 18:50
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Ja. Om balkongen r s dimnesionerad. Jag skulle kra med genersa marginaler och ha lasterna p hussidan.
Jas, okej.

Behver kanske inte fylla p hela vgen upp. Vrt och tnka p, tack ska du ha!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in