2021-05-15, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe
Israel påstår ju att Hamas raketer är ett hot mot civila. Om Hamas raketer saknar förmågan att skada israeliska civila förstår jag ej vad Israel-försvarare gnäller om.

Hur jävla hjärndöd är du på riktigt?
Så om Danmark skickar iväg tusentals odugliga raketer mot Sverige, utan effekt, då ska Sverige bara fortsätta fika och prata om senaste serien på Svt?
Ni är verkligen dummare än jag trodde. Argumenten börjar verkligen bli på bottennivå.
Citera
2021-05-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe
Israel påstår ju att Hamas raketer är ett hot mot civila. Om Hamas raketer saknar förmågan att skada israeliska civila förstår jag ej vad Israel-försvarare gnäller om.
Några av raketerna skjuts inte ner och träffar civila.

Det som vi gnäller över är naturligtvis att Hamas överhuvudtaget skjuter raketer och det har du inte lyckats presentera en moralisk rimlig förklaring till heller.
Citera
2021-05-15, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JDH
Källa på Turkiet skickat

Trodde vi inte skrev källor här? Räcker väl att skriva breaking?
Förlåt, skall bättra mig.
Citera
2021-05-15, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Så varför har inte väst enats om en militär koalition mot Hamas, liksom 40 länder gjorde mot Afghanistan eller Irak?
Det klarar Israel av själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikeairmax
Har inte pratat om omvärldens sympati. Jag råkar bara förstå att om ens städer sköljs med missiler då vill man få slut på det till varje pris. Om civila på motståndar sidan dör är det tragiskt. Men för israelerna inte omvärlden, så prioriterar man naturligtvis sina egna medborgare före Gazas.

Raketerna mot Israel har mycket små möjligheter skada civila israeler. Att raketerna överhuvudtaget skjuts är på grund av Israels olagliga ockupation. Israel kan få slut på konflikten om de vill. Men att massmörda civila kommer ej lösa konflikten.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Så varför har inte väst enats om en militär koalition mot Hamas, liksom 40 länder gjorde mot Afghanistan eller Irak?

Dels för att israel inte är med i NATO, dels för att det fortfarande finns en jihadvänster i Europa med både antisemitiska och antiisraeliska sentiment. De börjar dock bli färre och färre. Sverige lär väl vara den sista kvar.
Citera
Medlem
Den här tråden är ju en spegelbild av konflikten. Finns ingen medelväg. Antingen död åt Israel eller död åt Palestina. Sen spam av obekräftade klipp på attacker.
Ingen förskjutning av opinion och Israel kommer stärka positioner efter dammet har lagt sig.
Hopplöst för kommande generationer.
Citera
2021-05-15, 15:40
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Romerna kommer ursprungligen från Indien, så det går inte att göra sådana jämförelser.

Dessutom kan Palestina inte avgöra om de accepterar det eller inte eftersom de är för svara militärt. De måste helt enkelt finna sig i det.
Vi svenskar hade säkert accepterat detta, men med araberna är det annorlunda. Marken som Israel ockuperar har kulturell och religiös betydelse på ett sätt som vi nog inte kan förstå. FN/Storbritannien missbedömde uppenbarligen detta vid delningen av Palestina 1948, man borde lyssnat ner på Palestinas inställning i frågan.
Citera
2021-05-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Den här tråden är ju en spegelbild av konflikten. Finns ingen medelväg. Antingen död åt Israel eller död åt Palestina. Sen spam av obekräftade klipp på attacker.
Ingen förskjutning av opinion och Israel kommer stärka positioner efter dammet har lagt sig.
Hopplöst för kommande generationer.

Klippen är bekräftade om du kollar klippen samt läser beskrivningen.

Litar hellre på ett klipp än bild eller random text.
Citera
2021-05-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Hur jävla hjärndöd är du på riktigt?
Så om Danmark skickar iväg tusentals odugliga raketer mot Sverige, utan effekt, då ska Sverige bara fortsätta fika och prata om senaste serien på Svt?
Ni är verkligen dummare än jag trodde. Argumenten börjar verkligen bli på bottennivå.

Om raketerna inte är ett hot mot Sverige, och dessutom är en respons på att Sverige olagligt ockuperar Danmark, så hoppas jag inte Sveriges respons är att oproportionerligt börja ha ihjäl värnlösa danska civila.

Ditt tänk är som Nazi-Tysklands där varje motståndsakt mot ockupationen bemöttes med hänsynslöst övervåld.
Citera
2021-05-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Nej, Israel blev attackerade 1948,1967 och 1973. Isreal vann dem krigen och tog därmed över land. Isreal är också dem enda som har polis/säkerhet i områden. Palestina har ingen fungerade rättsstat men militärdomstolar och noll rättigheter för kvinnor osv osv

https://en.wikipedia.org/wiki/1948_Arab–Israeli_War

https://en.wikipedia.org/wiki/Six-Day_War

https://en.wikipedia.org/wiki/Yom_Kippur_War

https://www.amnesty.org/en/countries/middle-east-and-north-africa/palestine-state-of/report-palestine-state-of/

Israel erövrade östra Jerusalem i kriget 1967. Ett krig som Israel själva startade. Vill Israel ha östra Jerusalem och Västbanken så får de ge palestinierna där israeliskt medborgarskap. Inte ha dem under apartheid-styre.
Citera
2021-05-15, 15:44
Avslutad
Jag vill egentligen inte lägga mig i denna konflikt. Detta getingbo. Men jag känner mig illa tvungen.

Jag har noterat att Israelanhängare ofta vill måla upp palestinier som rasistiska antisemiter. Det påståendet är dock långt ifrån sant. Den palestinska kampen mot staten Israel är en kamp mot kolonialism, ockupation och etnisk rensning.

Samtidigt kan vi se hur Israels premiärminister Netanyahu inte har något problem med riktiga antisemiter som exempelvis Ungerns premiärminister Viktor Orban. De båda har trots allt ett gemensamt mål; att göra Ungern och Europa judefritt så att dessa istället kan bosätta sig illegalt på palestinsk mark.

Orban och Netanyahus kärleksförhållande är ett praktexempel på hur oärlig staten Israel är gällande sin påstådda oro kring antisemitism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in