2021-05-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
GT är ett annat förbund än det vi fått genom Kristus, och det är omtalat i GT att Gud skulle sluta ett nytt förbund. Så lägg ner ditt skitsnack.

Kristus är slutet på lagen. Rom 10:4
Dem tio budorden finns i GT.
Citera
2021-05-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Dem tio budorden finns i GT.
Bara två bud, älska din Gud och älska din nästa som dig själv, gäller enligt Jesus.
Citera
2021-05-15, 09:34
Medlem
pinnpelle88s avatar
3 Mosebok 20
13 Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld.
Citera
2021-05-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
3 Mosebok 20
13 Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld.
Moses lag gäller inte för kristna. Den som är utan synd kastar den första stenen, sa Jesus.
Citera
2021-05-15, 11:11
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Moses lag gäller inte för kristna. Den som är utan synd kastar den första stenen, sa Jesus.

Vad är det för trams? Såklart gäller Moses lag för Kristna din dumma clown

Matteus 5
17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. 18 Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett.

Johannes 5
45 Tro inte att jag skall anklaga er inför Fadern. Den som anklagar er är Mose, han som ni har satt ert hopp till. 46 Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit. 47 Men tror ni inte hans skrifter, hur skall ni då kunna tro mina ord?"
Citera
2021-05-15, 11:41
Medlem
Citat:

Matteus 5
17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. 18 Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett.

Johannes 5
45 Tro inte att jag skall anklaga er inför Fadern. Den som anklagar er är Mose, han som ni har satt ert hopp till. 46 Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit. 47 Men tror ni inte hans skrifter, hur skall ni då kunna tro mina ord?"
Läs Rom 10:4 och Gal 5:4, Pinnocio.
Citera
2021-05-15, 11:57
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Läs Rom 10:4 och Gal 5:4, Pinnocio.

Och i versen efter så står det;

Romarbrevet 10:5
5 Mose skriver ju om den rättfärdighet som kommer av lagen: Den människa som håller lagen skall leva genom den.

Och Galaterbrevet 5:4 har inget med Moses lagar skulle inte längre gälla, tvärtom, det gör gällande att OM man väljer att omskära sig så är man skyldig att hålla HELA lagen. När Jesus dog så avskaffades omskärelsen (som kapitlet handlar om) så Paulus berättar helt enkelt för Galaterna (Kelterna) att de är nu omskurna i hjärtat. (Om de följer Jesus Kristus, vilket de också gjorde så småningom).
Senast redigerad av pinnpelle88 2021-05-15 kl. 12:06.
Citera
2021-05-15, 13:18
Medlem
Citat:

Matteus 5

Johannes 5

Ja lagen dvs budorden hänger kvar och förstärks. Om du gillar lagsystemet Moses införde utöver budorden föreslår jag dig att du blir en ortodox jude. Jag tror du hade passat som det
Citera
2021-05-15, 13:20
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja lagen dvs budorden hänger kvar och förstärks. Om du gillar lagsystemet Moses införde utöver budorden föreslår jag dig att du blir en ortodox jude. Jag tror du hade passat som det

Varför skulle jag bli en jude? Du vet väl om att deras satanistiska bok heter Talmud va?

Kristna hade tills i början av 1900-talet Moses lagar som rättsnöre, varenda Kristen nations grundlagar härstammar från Moses lagar.
Citera
2021-05-15, 13:54
Medlem
LadySwedens avatar
Visst gäller lagen för varenda lagöverträdare. Är lag given finns överträdelse.

"4Var och en som gör synd, han överträder ock lagen, ty synd är överträdelse av lagen. 5Och i veten att Han uppenbarades, för att han skulle borttaga synderna; och synd finnes icke i honom. 6Var och en som förbliver i honom, han syndar icke; var och en som syndar, han har icke sett honom och icke lärt känna honom. 7Kära barn, låten ingen förvilla eder. Den som gör vad rättfärdigt är, han är rättfärdig, likasom Han är rättfärdig." (1 joh 3)

"7Vad skola vi då säga? Är lagen synd? Bort det! Men synden skulle jag icke hava lärt känna, om icke genom lagen; ty jag hade icke vetat av begärelsen, om icke lagen hade sagt: »Du skall icke hava begärelse.» 8Men då nu synden fick tillfälle, uppväckte den genom budordet allt slags begärelse i mig. Ty utan lag är synden död. 9Jag levde en gång utan lag; men när budordet kom, fick synden liv, 10och jag hemföll åt döden. Så befanns det att budordet, som var givet till liv, det blev mig till död; 11ty då synden fick tillfälle, förledde den mig genom budordet och dödade mig genom det. 12Alltså är visserligen lagen helig, och budordet heligt och rättfärdigt och gott.

13Har då verkligen det som är gott blivit mig till död? Bort det! Men synden har blivit det, för att så skulle varda uppenbart att den var synd, i det att den genom något som självt var gott drog över mig död; och så skulle synden bliva till övermått syndig, genom budordet." (Rom 7)

"14Ty med ett enda offer har han för beständigt fullkomnat dem som bliva helgade. 15Härom vittnar jämväl den helige Ande för oss. Ty sedan Herren hade sagt:

16»Detta är det förbund som jag skall sluta med dem i kommande dagar», säger han: »Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan, och i deras sinnen skall jag skriva dem»;

17och vidare: »Deras synder och deras orättfärdiga gärningar skall jag aldrig mer komma ihåg.»

18Men där förlåtelse för dessa är given, där behöves icke mer något offer för synd." (Heb 10)

Tilläggas bör Herrens ord om att den som är fri från synd ska kasta första stenen.
Citera
2021-05-15, 13:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Definitionen står klart och tydlig i den heliga skriften men du känner givetvis inte till detta.
Har du en egen definition, eller ska jag utgå ifrån att du verkligen menar den bibliska definitionen?
Citera
2021-05-15, 14:27
Medlem
Citat:
Och i versen efter så står det;

Romarbrevet 10:5
5 Mose skriver ju om den rättfärdighet som kommer av lagen: Den människa som håller lagen skall leva genom den.

Och Galaterbrevet 5:4 har inget med Moses lagar skulle inte längre gälla, tvärtom, det gör gällande att OM man väljer att omskära sig så är man skyldig att hålla HELA lagen. När Jesus dog så avskaffades omskärelsen (som kapitlet handlar om) så Paulus berättar helt enkelt för Galaterna (Kelterna) att de är nu omskurna i hjärtat. (Om de följer Jesus Kristus, vilket de också gjorde så småningom).
Du borde ha fortsatt läsa Rom 10, för att Paulus säger inte att vi ska följa lagen. Löftet om evigt liv är baserat på tro, rättfärdighet genom tro och bekännelse av tron genom att förkunna evangeliet.

Gal 5 handlar också om rättfärdighet genom tro, oberoende av laggärningar som omskärelse.

https://bibeln.se/visa?q=gal.3.1@b2k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in