2021-05-15, 13:15
  #13
Medlem
Har bara kreditkort på företaget eftersom det är svårt att ha krediter hos varenda leverantör
vissa leverantörer använder man kanske bara ett par gånger per år.
Privat har jag löst det med debet kort då kan man ha kortet kopplat till ett konto där det aldrig
finns mer än runt 15 000:- ifall kortet blir stulet.
Resten av pengarna har man på ett annat konto , planerar man större inköp får man föra över
pengar till kortkontot strax innan köp .
Citera
2021-05-15, 13:23
  #14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Klarnakortet, som ger 14 dagars räntefri kredit. https://www.klarna.com/se/kort/

Japp och förutom det finns dessutom re:member, nowo, norwegian, shell, circle k, preem och okq8's kort som samtliga är utan årsavgift och typiskt ger mellan 10 och 50 dagars fri kredit beroende på när i månaden man handlar, har säkert missat flera stycken till.
Citera
2021-05-15, 13:32
  #15
Medlem
Tryckkokarens avatar
Har själv funderat på kreditkort men tycker inte att fördelarna uppväger allt krångel. Reser man mycket kan jag förstå poängen.
Citera
2021-05-15, 13:35
  #16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Har själv funderat på kreditkort men tycker inte att fördelarna uppväger allt krångel. Reser man mycket kan jag förstå poängen.

Vilket krångel? Jag har ett kreditkort som bara ligger hemma som backup, plockar fram det någon gång om året och handlar lite på det så det inte skall anses som inaktivt och sägas upp.

Aldrig fel att ha backup, skulle man tappa plånboken så är man totalt torsk i dagens kortälskande samhälle.
Citera
2021-05-15, 13:38
  #17
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Avgiftsfria kort? som någon nämnde, finns dessa verkligen?
alla verkar ju ta betalt, eller kommer göra det efter ett tag.

Är du guldkund hos Länsförsäkringar kan du få ett kreditkort utan extra kostnad. Kräver visserligen en viss motprestation för att bli det men själva kortet får du kostnadsfritt.
Citera
2021-05-15, 14:10
  #18
Medlem
lemmelns avatar
Dave Ramsey säger mycket dumt, men just kreditkort säger han rätt mycket bra om. Gå till YouTube och sök ”Dave Ramsey Credit card” angående hans analys av hur lätt det är att försöka slå kreditinstitut i deras egna spel.
Citera
2021-05-15, 14:11
  #19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Dave Ramsey säger mycket dumt, men just kreditkort säger han rätt mycket bra om. Gå till YouTube och sök ”Dave Ramsey Credit card” angående hans analys av hur lätt det är att försöka slå kreditinstitut i deras egna spel.
Du skulle inte kunna berätta vad han säger istället?
Citera
2021-05-15, 14:14
  #20
Medlem
Än så länge är kreditkort helt klart bättre än ett debit-bankkort, särskilt genom att man inte behöver ligga ute och riskera sina egna pengar vid dyrare inköp.

Biluthyrare i andra länder kan också kräva att man använder ett kreditkort, så man kan få problem att hyra en bil i utlandet om man bara har ett vanligt debitkort.

Cashback och reseförsäkring är andra fördelar som redan har nämnts i tråden. Vissa gammelbanker har dock också börjat med att ge rabatter när man handlar med debitkortet i utvalda butiker och även någon sorts reseförsäkring, t.ex. gäller det för Nordeas debit VISA-kort.

Jag tror också att många av de nya nischbankerna helt kommer rita om kartan för bankkort.

Revolut ger t.ex. också ren cashback samt reseförsäkring på sina avgiftsbelagda debitkort. När Revolut äntligen lanserar svenska bankkonton och gratis Internetbank så kommer vi nog börja se en massflykt från de gamla dyra gammelbankerna, särskilt bland ungdomar som inte har blivit bundna till någon särskild bank genom ett bolån.
Citera
2021-05-15, 14:48
  #21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Dave Ramsey säger mycket dumt, men just kreditkort säger han rätt mycket bra om. Gå till YouTube och sök ”Dave Ramsey Credit card” angående hans analys av hur lätt det är att försöka slå kreditinstitut i deras egna spel.

Det han säger är ju använd kontanter, vilket även jag är en stark förespråkare för. Det gör ändå inte svenskarna, vi är typ sämst i världen på att använda kontanter nu. Alternativet till kreditkort i detta land är debitkort och då är det smartare att använda kreditkortet.

https://www.youtube.com/watch?v=np5i5oWfqAo
Citera
2021-05-15, 15:27
  #22
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det han säger är ju använd kontanter, vilket även jag är en stark förespråkare för. Det gör ändå inte svenskarna, vi är typ sämst i världen på att använda kontanter nu. Alternativet till kreditkort i detta land är debitkort och då är det smartare att använda kreditkortet.

https://www.youtube.com/watch?v=np5i5oWfqAo
Visst att det kan förekomma viss överkonsumption, det kan jag tänka mig. Men att gå runt med massa kontanter som en stofil gör mig ännu mer obekväm. Det är så fruktansvärt otympligt och krångligt med alla småmynt. Nej då vinner plastkorten.
Citera
2021-05-15, 15:31
  #23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Visst att det kan förekomma viss överkonsumption, det kan jag tänka mig. Men att gå runt med massa kontanter som en stofil gör mig ännu mer obekväm. Det är så fruktansvärt otympligt och krångligt med alla småmynt. Nej då vinner plastkorten.

Det är precis så folk tänker, för att det är bekvämt. Det orsakar massor med överkonsumtion, kostar oss alla i form av mindre säkerhet när, inte om, kortterminalerna går ner. Jag är stolt stofil, har alltid minst ett par tusen hemma i både SEK och EUR som backup ifall i fall och använder sedlar och mynt för småköp. Kontanterna är nu nere på "use them or lose them" tyvärr.

Det är upp till oss vanliga människor att rädda vår egen tillgång till centralbankspengar. Om man däremot står och väljer mellan debitkort eller kreditkort så är det bara de värsta slarvpellarna som skall välja debitkortet, de klarar inte att balansera en budget.
__________________
Senast redigerad av sucuk 2021-05-15 kl. 15:55.
Citera
2021-05-15, 15:39
  #24
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är precis så folk tänker, för att det är bekvämt. Det orsakar massor med överkonsumtion, kostar oss alla i form av mindre säkerhet när, inte om, kortterminalerna går ner. Jag är stolt stofil, har alltid minst ett par tusen hemma i både SEK och EUR som backup ifall i fall och använder sedlar och mynt för småköp. Kontanterna är nu nere på "use them or loos them" tyvärr.

Det är upp till oss vanliga människor att rädda vår egen tillgång till centralbankspengar. Om man däremot står och väljer mellan debitkort eller kreditkort så är det bara de värsta slarvpellarna som skall välja debitkortet, de klarar inte att balansera en budget.
Ett annat argument jag har för korten är att det enkelt går att se på banken var man köpt och för hur mycket. Blir en bra överblick på vad man lägger sina pengar på. Men kontanter får man skriva ned det eller spara kvittona för alla småköp, nej tack.

Jag kan förstå din ståndpunkt i frågan men tycker själv att det är allt för enkelt med det digitala. Bara en sån sak som Swisch är för mig underbart. Blir likblek i ansiktet när någon räcker mig en 100 lapp för något. 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in