2021-05-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias1975
för i förhör sa ha ju själv nåt som kunde tolkas åt det hållet. enligt fup. om jag fattade samnytt rätt som läst det. tror det va samnytt
Det är ju svårt för oss att se om du tolkar rätt eftersom du inte kan lämna källa/länk/citat. Fupen kommer enbart att lämnas ut som papperskopior efter sekretessprövning. Den är på drygt 1500 sidor och 2 kr per kopia.
Citera
2021-05-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är ju svårt för oss att se om du tolkar rätt eftersom du inte kan lämna källa/länk/citat. Fupen kommer enbart att lämnas ut som papperskopior efter sekretessprövning. Den är på drygt 1500 sidor och 2 kr per kopia.

lämnade källa- samnytt. de hade läst nåt och dessutom bildbevis på va han sagt. nåt sånt. tror det va samnytt. kan varit fria tider oxå. lr nyheter idag. nån sån sida. minns inte va jag såg det.
Citera
2021-05-15, 13:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Man behöver ju inte läsa 399 sidor i nån fup utan man kan bara läsa lagtexten. Vad jag kan se är det inte terroristbrott bara för att den här jävla afghanen hänför sig till Allah

jag är lite förvånad över den låga nivån på alternativmedierna här, det verkar som många har valt att springa på den här lätta bollen utan att ens läsa på i två minuter.

Detta betyder givetvis inte att jag sympatiserar med att massimportera en massa labila analfabeter från såna här skitländer. Givetvis borde poliserna på plats ha satt två snabba i bröstet och sagt att han gjorde utfall mot dem. I Frankrike har man inte såna här jävla ynkryggar.
Att injaga skräcknivå befolkningen genom att knivhugga ett stort antal känns väl som att det uppfyller rekvisitet.
Citera
2021-05-15, 13:47
Medlem
Citat:
lämnade källa- samnytt. de hade läst nåt och dessutom bildbevis på va han sagt. nåt sånt. tror det va samnytt. kan varit fria tider oxå. lr nyheter idag. nån sån sida. minns inte va jag såg det.
Ha ha... okey. Låter tillförlitligt.
Citera
2021-05-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ha ha... okey. Låter tillförlitligt.

men såg 2 länkar till sidor högre upp så man kan läsa och bilda egen uppfattning
Citera
2021-05-15, 13:51
Medlem
Citat:
för i förhör sa ha ju själv nåt som kunde tolkas åt det hållet. enligt fup. om jag fattade samnytt rätt som läst det. tror det va samnytt

Åååhhh vad skönt att höra att Samnytt sagt det. Dom är ju både trovärdiga och helt opartiska! ;-)

Rekvisiten för att uppnå brottet Terroristbrott är ju ganska svåra. Knäckfrågan handlar om att det skall vara ett terroristbrott i både SUBJEKTIV och OBJEKTIV mening. Exempelvis så skall gärningen allvarligt kunna skada en stat eller en mellanstatlig organisation. Avsikten skall vara att injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.

Kollar vi på aktuellt fall så ser vi ganska tydligt att detta inte lever upp till kraven för terroristbrott i lagens mening.
Citera
2021-05-15, 13:52
Bannlyst
Finns det ingen FUP ute? Sjukt att allmän handlingar skall kostar pengar. Särskilt när det rör terrorist , det ligger allmänheten intresse och vet allt om den här mördar maskinen.
Citera
2021-05-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Åååhhh vad skönt att höra att Samnytt sagt det. Dom är ju både trovärdiga och helt opartiska! ;-)

Rekvisiten för att uppnå brottet Terroristbrott är ju ganska svåra. Knäckfrågan handlar om att det skall vara ett terroristbrott i både SUBJEKTIV och OBJEKTIV mening. Exempelvis så skall gärningen allvarligt kunna skada en stat eller en mellanstatlig organisation. Avsikten skall vara att injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.

Kollar vi på aktuellt fall så ser vi ganska tydligt att detta inte lever upp till kraven för terroristbrott i lagens mening.

och den gruppen på 7 som blev huggna ser du inte som grupp då och att de skulle ha allvarlig fruktan.??

skulle jag säga zieg heil till min polare när vi snackar om nåt och nån råkar gå förbi och höra det kan jag åka för hets mot folkgrupp. rimligt??
Citera
2021-05-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Finns det ingen FUP ute? Sjukt att allmän handlingar skall kostar pengar. Särskilt när det rör terrorist , det ligger allmänheten intresse och vet allt om den här mördar maskinen.
Nope - ingen fup. Så här skriver Eksjö tingsrätt bl a:

Förundersökningsprotokollet är under sekretessprövning.

När det gäller förundersökningen så lämnas den bara ut i pappersform och den är på 1573 sidor och kostar 3176+port (se avgifter nedan)

Edit: Det BEHÖVER inte kosta pengar. Du kan åka till tingsrätten och läsa protokollet alldeles gratis. Att det är en allmän handling innebär inte att den måste vara kostnadsfri. Kopior kostar pengar. Och de har valt att inte lämna ut den digitalt - vilket de har rätt att besluta om. Själv kan jag tycka vi har ett alldeles för öppet samhälle, men det är en HELT annan debatt.
Senast redigerad av Picasso2 2021-05-15 kl. 14:02. Anledning: Edit.
Citera
2021-05-15, 14:11
Medlem
Citat:
och den gruppen på 7 som blev huggna ser du inte som grupp då och att de skulle ha allvarlig fruktan.??

skulle jag säga zieg heil till min polare när vi snackar om nåt och nån råkar gå förbi och höra det kan jag åka för hets mot folkgrupp. rimligt??

Med den logiken skulle ju alla mord/mordförsök på fler än 1-2 personer vara terroristbrott?

Vad har det där sista med ämnet att göra??? Känns som att det nästan hade varit mer relevant att skriva ned receptet på kroppkakor, än det där du skrev...
Citera
2021-05-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Med den logiken skulle ju alla mord/mordförsök på fler än 1-2 personer vara terroristbrott?

Vad har det där sista med ämnet att göra??? Känns som att det nästan hade varit mer relevant att skriva ned receptet på kroppkakor, än det där du skrev...

skriker man allahuakbar så är man ju ute efter att inge fruktan då det är allmänt känt vad som oftast menas när det sker.

jag syftade på att det är märkligt att jag kan åtalas för HETS MOT FOLKGRUPP när bara en person råkar höra men en som hugger ner 7 st inte tillhör grupp
Citera
2021-05-15, 14:23
Medlem
Det märkliga är att Tamim Sultani (som han heter) inte en enda gång gått med på åtalsförlängning. Därför har man varit tvungna att hålla nya häktningsförhandlingar varje gång. Han är ju tagen på bar gärning - vilken idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in