2021-05-15, 11:37
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är extremt ineffektivt att hyra in hantverkare för små uppdrag, det är inte bara restid för hantverkaren utan även administration, det som kallas friktion på ekonomispråk.

För de summor vi pratar om så kan man utan vidare köpa in alla verktyg man behöver för arbetet (spolbil möjligtvis undantagen) och ändå få en anständig timlön åt sig själv. Att man slipper mata staten med skattepengar får ses som en bonus i sammanhanget, om än en bonus som borde vara värd ganska mycket.

Exakt! Jag själv skulle hem med elektriker för lite småfix (rör inte el själv) , då passade jag på att göra lite ”onödiga” grejer så att det blev en heldag, eftersom jag vet att det blir nästan samma pris för 3h av naturliga själ.
Citera
2021-05-15, 11:39
Medlem
Tänker att pengar tillkommer för bensin och skatter
Citera
2021-05-15, 11:43
Medlem
Äsch, de flesta serviceutgifter blir ju dyra om man slår dem på timme/minut sådär. En PT kostar minst 600kr/tim, det är 10 kr/minuten för att stå bredvid och hejja när du tränar. En hygglig frisör som betalar skatt kostar väl nåt liknande.

Mitt problem med hantverkare är egentligen inte priset utan mer grisen-i-säcken-faktorn. Om du ringer rörfirman så har du ingen aning om de skickar ett yrkesproffs eller en hyfsat händig bulgar.

Det är ju som TS skriver att VVS bör man inte göra själv så i jobbet att "dra åt några rör" ligger också känslan av att det faktiskt är gjort av en fackman, givet att de inte skickar den där bulgaren då.

Fast det är ännu en skillnad mellan storstad och landsbygd. Här på landet är det många unga som vill jobba med händerna, så om jag ringer efter rörmokare eller elektriker är det 90% chans att det är någon lokal, utbildad yrkesperson som tar korrekt betalt efter parametrarna och dessutom inte har råd att vara dålig för då sprids ordet i bygden och så är han utan jobb.

Men i storstäderna där efterfrågan är större än utbudet (och de flesta unga INTE vill jobba med händerna) är risken betydligt större att du får en icke-utbildad händig utlänning som dessutom gärna saltar notan med "framkörning 300kr" och dessutom måste åka iväg och hämta saker tio gånger såsom någon tidigare i tråden nämnde.
Citera
2021-05-15, 11:44
Medlem
wastaahs avatar
Det är massor som kostar pengar och främst tid för en hantverkare vilket är varför arbetet blir så dyrt, på större arbeten är timpriset utan tvekan 30% lägre än för småjobb.

Man förväntas kolla på jobb på plats utan att ta betalt innan man räknar.
Man får räkna på massa jobb man inte får.
Höga skatter driver upp priset om man vill ha lön, man har även lagt lång tid på utbildning / lärning.
Resor samt inköp av material, ofta räcker inte en butik och det är otroligt lätt att missa saker även som kunnig då alla tillverkare hittar på nytt skit hela tiden.
Dåligt med parkeringar och p böter som man ibland inte har något alternativ än att ta om man inte vill släpa gips 4 kvarter (gäller främst städer).
Tid på fakturering, kunder som inte betalar fakturorna är även ett stort problem man måste boxas med.
Hålla bil, verktyg etc i skick.
GARANTIER, något många inte förstår hur mycket det kostar.
Sen har vi det vanliga svenska, man jobbar inte 12 timmar per dag och tar kafferaster samt åker en bit bort och äter byggarlunch vilket innebär att de effektiva timmarna per dag blir ganska få.

Så det är rätt självklart att det kostar med hantverkare, något många inte heller verkar förstå är att lämnar hantverkaren ett orimligt pris vill de helt enkelt inte ha jobbet, det är ett "fint" sätt att tacka nej på.
Senast redigerad av wastaah 2021-05-15 kl. 11:48.
Citera
2021-05-15, 11:49
Medlem
SvenEastmans avatar
Har kanske nämnts tidigare, anlitar man en hantverkare får man tänka på att de har "egen butik" för allt material som behövs för arbetet. Och från deras "butik" är allt svindyrt. Men såklart åker de och köper material någonstans billigt, handlar inte om någon lagerhållning. För att de kan förstås.
Få som blir sugna på ett arbete där du redan har köpt in allt erforderligt material.
Citera
2021-05-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaronwanbissaka
Helt sinnessjuka priser.

Tappade hemmanyckeln ute på krogen för nåt år sen. Dagen efter bokade jag låssmed (dagtid vardag) som bytte lås (endast nederlås) - 12000kr. Jobbet tog rätt lång tid, säkert 1h - 1h 30min. Kände mig grundlurad.

Det kan inte ha kostat 12000 aldrig i livet.

Jag ringde låssmed när jag bodde på söder, var beredd på att bli lurad. det tog 30min från samtal tills jag var hemma igen. Fick byta cylindernkolv för 400kr och sen kostade öppningen 1250 kollar på kvittot nu. För du fick väl också kvitto?

Denna låssmed tog extra för
resa innanför tullarna 80kr
Förbrukningsmaterial 180kr
Assa cylinder 3 nycklar 400kr
Öppning dag 850kr
Servicebil 400kr

Tog honom dessutom bara 2-3 minuter vid dörren.

Jag frågade var förbrukningsmaterial innebar och han visade en dyr borr som förbrukas efter 5-6 dörrar och går på x-hundra kr styck. Så skäligt antar jag.

Blev jag lurad? En tullpassage kostar väl max 45kr? Kanske in+ut jag betalade för? Runt lunchtid hände detta, en vardag.
Citera
2021-05-15, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Om man inte är karl nog att utföra jobbet själv får man finna sig i principen Utbud och Efterfrågan

Att man kommer och gnäller på flashback om dyra priser bekräftar dock första regeln: den som inte är karl nog (bitchar som en liten flicka på flashback)

Haha jag jo lite så är det väl. Alla sojapojkar som jobbar med kontor förstår väl inte vad hantverk innebär och kräver i kunskap. Innan de själv ska försöka så att säga. Hellre att tjock-janne drar om min el än att jag ska se ut som ett tomtebloss och sen får någon göra om det ännu dyrare. Jag vet min plats och kastar gärna pengar på folk med kompetens.
Citera
2021-05-15, 11:55
Medlem
Be om ett fast pris innan arbetet påbörjas. Får du ett sådant så vet du redan i förväg vad kostnaden blir, förutsatt att inget oförutsett inträffar som inte hantverkaren bort räkna med (s k ÄTA-arbete). Är du inte nöjd med prisförslaget kontaktar du någon annan hantverkare. Om du får prisnivåer från flera olika tyder det på att priset är ”rätt”, oavsett vad man som konsument tycker om saken. Alternativet blir annars att utföra arbetet själv. Om man kan.

Om man inte kan få ett fast pris så be om en kostnadsuppskattning. Kostnadesuppskattning är inte detsamma som fast pris, heller inte detsamma som takpris. Fråga också innan vilket timarvode hantverkaren tar, vilka `a-priser de tillämpar osv. Och hur många timmar hantverkarn räknar med. Fråga också om hantverkaren tar betalt för restid, resekostnader osv. Där skiljer sig nämligen hantverkare åt. Ska arbetet på löpande räkning (inte fast pris) och hantverkaren har lämnat en kostnadsuppskattning (tidsuppskattning med fasta timarvoden) innan arbeten utförs får kostnaden inte överskrida uppskattningen med mer än 15%, förutsatt att inte sk ÄTA-arbeten tillkommit (jmf konsumenttjänstlagen 36§).

Det viktiga är att som konsument ta kontroll på kostnadsfråga från början. Om ni sedan inte har något skriftligt avtal, vilket är ovanligt vid mindre arbeten, så maila eller skicka ett sms (viktigt att det är skriftligt) till hantverkaren där uppgifterna ovan framgår. Bevissäkring för eventuell framtida tvist. Invänder då inte hantverken så har du fördel om det skulle bli tvist i framtiden.

Det sämsta du kan göra är att bara kontakta hantverken och be dem komma utan att i förväg fråga om bedömda kostnader. I efterhand måste du i princip kunna bevisa att påstådda timmar är påhittade, att antalet timmar inte är skäliga eller att timarvodet inte är skäligt. Blir ofta ganska geggig tvist som man bör undvika.
Citera
2021-05-15, 11:57
Medlem
persona.von.gratas avatar
1000 kr från dig till hantverkarens lös bryter ned grovt räknat så här.
200 kr moms till staten
260 kr arbetsgivaravgift till staten
270 kr skatt (50%) till staten
270 kr lön i fickan för hantverkaren.
Gnäll på staten, inte hantverkaren.

Jag har utelämnat alla kringkostnader som bil, kontor, administration, försäkringar, verktyg, offertarbete och sånt. Jag har även lämnat ROT utanför.

En tumregel brukade vara att en hantverkare måste omsätta en miljon.
Det blir 5000 kr/dag om man debiterar fullt för 200 dagar.
Citera
2021-05-15, 11:59
Medlem
Har väll och göra med att om du vill få igenom det i besiktningen vid eventuell försäljning.
Så du inte står där o ba nä du vet ja har byggt allt detta själv, sen inser att allt du byggt är inkorrekt.
Inkorrekt=Inte korrekt
Citera
2021-05-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta.1234
Har väll och göra med att om du vill få igenom det i besiktningen vid eventuell försäljning.
Så du inte står där o ba nä du vet ja har byggt allt detta själv, sen inser att allt du byggt är inkorrekt.
Inkorrekt=Inte korrekt

Ja precis, titta på hur besiktningsprotokollen ser ut i "lyxrenoverade" villor i Södertälje t ex, mycket anmärkningar om att splitter nya badrum "bör göras om i grunden av fackman". Man får vad man betalar för.
Citera
2021-05-15, 12:11
Medlem
newsfilters avatar
Det är väl rimligt möjligtvis att betala för att hantverkaren ska åka ifrån mig till närmsta byggvarubutik och handla och sedan tillbaka, men hemifrån där de bor till mig? Nja, hur många företag betalar sina anställdas pendlingstid till arbetet? Bor man långt bort och tycker att pendlingen äter upp för mycket av ens fritid får man väl bosätta sig närmare området där man arbetar. Så bättre att höja timpriset i sådant fall och sedan bara ta betalt för de timmar man är på plats, då blir det även lättare för konsumenterna att jämföra priset och se om det saltas på fakturan eller ej då man själv kan stå och klocka tiden hantverkaren arbetar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in