2021-05-14, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
.
Nej. Det tyder på att operationen på handleden pågick när Shaw gav sin presskonferens och att operationen på låret skulle genomföras efter det att operationen på handleden var klar.
Att Connally skulle tas till uppvakningsavdelningen så snart operationen på underarmen var klar plus att skadan på låret skulle opereras innan Connally tas till uppvakningsavdelningen tyder på att arm och lår opererades samtidigt.

Dessutom skriver narkosläkare Gisecke i sitt utlåtande:
The position was changed to supine [ryggläge] and Doctors Gregory and Osborne operated on the arm and Doctors Shires, Baxter, and McClelland operated on the left thigh simultaneously
Operationerna på underarm och lår pågick samtidigt...

Citat:
Nej. Shaw säger i sitt vittnesmål till WC att hans del av opererandet var klar ca 15:20.
Vilket bekräftas av Gisecke:
The skin incision [första operationssnittet] was made 13:35
Doctors Shaw, Boland and Duke operated for 1 hour 45 minutes
Kl 13:35 + 1 timme 45 minuter = 15:20
Shaws operation var klar 15:20

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.history-matters.com/archive/jfk/wc/wcvols/wh20/pdf/WH20_Giesecke_Ex_1.pdf&ved=2ahUKEwir6fPpxsfwAhUsx4 sKHV19DcIQFjAAegQIBBAC&usg=AOvVaw0UtINSV04PfWVjdWx dwxNU
Senast redigerad av Prudent 2021-05-14 kl. 01:35.
Citera
2021-05-14, 01:29
Avstängd
Citat:
Då återstår röntgenbilderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Shaw påtalar flera gånger att han inte undersökte skadan på armen mer än högst ytligt och lårskadan inte alls.
Citerar endast någon enstaka rad men finns många fler:

Dr. SHAW - This is the first X-ray that was taken, which was taken in the operating room with the Governor on the operating table, and at this time anesthetized. The safety pin that you see here is used, was used, to secure the tube which had been put between the second and third rib in expanding the Governor's lung.
We can dimly see also the latex rubber tube up in the chest coming to the apex of the chest.
"This is the first x-ray that was taken."

Och?

Citat:

I could not tell from the superficial inspection whether it had passed through the fascia. An X-ray was made of his thigh at that time and there was not present in his thigh any missile of sufficient magnitude, in my opinion, to have produced the wound observed on his medial aspect. Repeat X-rays failed to reveal any such missile and an additional examination failed to reveal any wound of exit.
https://mcadams.posc.mu.edu/russ/testimony/gregory2.htm
"...at that time"?

Citat:
Det stämmer och där misstog sig Shaw.
Hur VET du det?

Citat:
Såväl Shires som Gregory var förvånade över att ingen kula fanns i låret:
Det verkar onekligen som att Shaw misstog sig, men jag är fortfarande lite fundersam över varför inte samtliga skador röntgades innan operationerna påbörjades.

Hans tillstånd var ju trots allt stabilt och någon minut för ett par extra plåtar vs. risken för svåra blödningar i låret verkar lite konstigt?

Citat:

Röntgenbilder tagna innan underarms- och låroperationen påbörjades, ja, men då var thoraxoperationen avslutad och Shaw hade lämnat operationssalen och skulle vidare till presskonferensen.
Hur VET du det?

Citat:
Som att alla förväntade sig att det satt en kula relativt ytligt i vänster lår, men när låret väl röntgades såg man till sin förvåning endast ett millimeterstort metalliknande fragment och ingen kula.
Vid det här laget hade dock Shaw hunnit lämna operationssalen och bege sig till presskonferensen där han tillkännagav att skottskadan i thorax åtgärdats lyckosamt och Connally skulle överleva och sannolikt återhämta sig gott inom några veckor. När journalisterna frågade var Connally befann sig nu sa Shaw att var Connally kvar på operationsbordet där de opererade skottskadan i handleden samt skulle ta ut en kula ur låret, men den skadan var helt trivial.

Uppenbart en förhastad slutsats av Shaw gällande kulan i låret, men det är nog ingen som klandrade honom speciellt för det.
Som sagt, jag är fortfarande tveksam avseende när röntgenbilder togs och om Shaw studerade några av dessa utöver de som visade bröstkorgen.

Men så här långt lutar det åt att du har rätt.

Shaw misstog sig förmodligen.

Skälet till min misstänksamhet är inte att jag "vill se konspiration" i allt jag läser. Skälet är att just när det kommer till den magiska kulan CE399 så är det inte mycket som stämmer.

Nästan allt är fel.

Återkommer.
Citera
2021-05-14, 11:52
Avstängd
Citat:
Då återstår röntgenbilderna.

Citat:
Edit.

Efter att ha läst narkosläkare Gieseckes sammanfattning av narkosen vid Connallys operation justerar jag mig angående när röntgenbild på lår och arm togs.

Connally var vaken och talbar när han kom till operation, cirkulatoriskt relativt stabil med acceptabel puls och blodtryck men respiratoriskt instabil med tydlig andningspåverkan.

Efter intubation togs röntgenbild av bröstkorg, höger arm och vänster lår.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.history-matters.com/archive/jfk/wc/wcvols/wh20/pdf/WH20_Giesecke_Ex_1.pdf&ved=2ahUKEwir6fPpxsfwAhUsx4 sKHV19DcIQFjAAegQIBBAC&usg=AOvVaw0UtINSV04PfWVjdWx dwxNU

Såväl Shaw som Gregory vittnar om att Shaw redan vid tvättningen inför operation pratade med Gregory och överlämnade ansvaret för extremitetsskadorna till honom att ta sig an efter att Shaw var klar med skadan i bröstkorgen.

Shaw:
I had already talked to Dr. Gregory while I was scrubbing for the operation, told him that this wound would need his attention as soon as we were able to get the chest in a satisfactory condition.
http://web.archive.org/web/20040110143421/http://www.geocities.com/jfkinfo3/testimony/shaw1.htm

Gregory:
At that time Dr. Shaw advised me that Governor Connally had been wounded and that among his wounds were those to the right forearm and the left thigh. He had asked that I stay and attend those wounds after he had completed care of the Governor's chest wound.

Dvs. innan några röntgenbilder tagits eller Shaw ens personligen undersökt Connallys skador var prioriteringen av arbetsordningen och ansvarsfördelningen uppgjord.
Shaws fokus var därefter på skadan i bröstkorgen.

Såväl underarm som lår röntgades alltså samtidigt som bröstkorgen och det innan Shaw började operera, men med tanke på att Shaw uppger att han inte gav skadan i underarmen mer än högst ytlig uppmärksamhet och inte alls tittade på låret samt redan innan han gick in på operationssalen överlämnat ansvaret för skadorna på arm och lår till Gregory vidhåller jag att Shaw misstog sig när han på presskonferensen sa att kulan satt kvar i benet.

I övrigt se inlägg #7819 och #7820 ovan.
Att inte Shaw skulle ha tittat på röntgenbilderna på även handled och lår innan han börjar operera ser jag som helt uteslutet.

Tjänstefel.

Med det sagt så kan jag självklart inte bevisa 100% att han tittade även på röntgenbilderna av lårskadan, om inte annat än för att försäkra sig om att det inte fanns några avslitna stora kärl och därmed risk för omfattande blodförlust.

Jag ser det dock som mycket osannolikt och något som ska läggas till övriga problem med CE399.

Något jag inom kort återkommer till.

Kudos för ditt källsök. Mer sådant.
Citera
2021-05-14, 14:27
Medlem
Citat:
Att inte Shaw skulle ha tittat på röntgenbilderna på även handled och lår innan han börjar operera ser jag som helt uteslutet.

Tjänstefel.
Kirurgen som var tilldelad ansvar för arm och lår, dvs Gregory var närvarande på operationsavdelningen redan innan röntgen gjordes och det var redan beslutat att arm och ben skulle opereras efter att skadorna i bröstkorgen var åtgärdade. Detta var ett självklart beslut som inte behövde vänta till man kunde diskutera det framför ljustavlan med röntgenbilder.
Shaw fokuserade på thoraxskadan

Citat:
Med det sagt så kan jag självklart inte bevisa 100% att han tittade även på röntgenbilderna av lårskadan, om inte annat än för att försäkra sig om att det inte fanns några avslitna stora kärl och därmed risk för omfattande blodförlust.
Intressant dr. onopono...
Hur ser man ett avslitet blodkärl ut på en slätröntgenbild?
Är några blodkärl alls, hela eller trasiga, synliga på röntgenbilden av låret?
Går det urskilja några mjukdelar alls på röntgenbilden av låret?
Är slätröntgen metoden för att se avslitna blodlärl?
https://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=82#relPageId=170

Igen. Connally var cirkulatoriskt stabil (vaken, acceptabelt blodtryck och puls), men respiratoriskt instabil (hål i lungan, andningspåverkad, cyanotisk). Skadan i bröstet var högprioriterad, medan arm och lår kunde vänta. Connally blödde inte kraftigt från lår och handled men utöver lungskadan, som snabbt kan försämras, kunde det mycket väl finnas kärlskada med blödning inåt i bröstkorgen som inte syns på utsidan. Söndersliten lunga och blödning i bröstkorgen måste opereras akut.

En evetuell innesluten blödning i ett lår blir så att säga självstillande när volymen i låret ökar och hade Connally blött kraftigt ut genom såret i låret skulle ett tryckförband minskad blödningen till hanterbar nivå.

Vidare vet jag inte hur länge det tog att få tillbaka en framkallad röntgenbild på 60-talet när den efter exponering behövde tas till ett mörkrum och framkallas i kemikaliebad, men sannolikt var Connally täckt i steril duk och Shaw sterilklädd redo att börja skära i brösktkorgen när bilderna kom.
Dessutom var det som sagt på plats närvarande Gregory som hade ansvaret för arm och lårskadan och den som därmed hade till uppgift att granska de röntgenbilderna.

Med det sagt kan jag inte bevisa 100% att Shaw inte tittade även på någon av röntgenbilderna på låret, men kanske nöjde sig med att se att lårbenet var intakt och det därmed endast var en mjukdelsskada. En kula kan döljas bakom lårbenet i vissa vinklar och kanske reflekterade han inte mer över det. Shaw hade en mycket allvarligare skada att fokusera på.

Citat:
Jag ser det dock som mycket osannolikt och något som ska läggas till övriga problem med CE399
Citat:
Skälet till min misstänksamhet är inte att jag "vill se konspiration" i allt jag läser. Skälet är att just när det kommer till den magiska kulan CE399 så är det inte mycket som stämmer.
Du medger att presskonferensen hölls medan operationen av underarm och lår pågick.
Av vilken anledning skulle Shaw ljuga om att det sitter en kula i benet när röntgenbilder och Shires/Gregory (som hade flera läkarkollegor till assistans) säger att det inte fanns någon kula i det sår som saknade utgångshål och såg ut att ha orsakats av en kula med låg rörelseenergi alternativt en tangentiell träff?

Den tillgängliga informationen ger stöd för att Shaw uttalade sig inför pressen medan operation av underarm och lår ännu pågick och att han misstog sig gällande kulan i låret.
Citera
2021-05-14, 15:06
Medlem
Citat:
Hans tillstånd var ju trots allt stabilt och någon minut för ett par extra plåtar vs. risken för svåra blödningar i låret verkar lite konstigt?
Stabilt? Connallys tillstånd var cirkulatoriskt stabilt,
men respiratiroskt instabilt.
Stabil och fyllig puls med acceptabelt blodtryck, men skotthål rakt genom bröstkorgen/höger lunga med bekräftad pneumothorax och hemothorax inklusive andningspåverkan och tydliga tecken på syrebrist och du tror det är en innesluten blödning (som knappast syns på slätröntgen) från en mindre sårskada i låret som thoraxkirurgen oroar sig för och vill närmare granska röntgenbilderna av låret innan han bestämmer sig om den trasiga bröstkorgen verkligen är prioriterad...

Bröst, lår och arm röntgades innan operationsstart, men fundera en gång till på var Shaw bör ha haft sitt fokus och vilka bilder Gregory som mer troligt lämnades till Gregory för granskning.
Senast redigerad av Prudent 2021-05-14 kl. 16:03.
Citera
2021-05-14, 16:36
Avstängd
Citat:
Kirurgen som var tilldelad ansvar för arm och lår, dvs Gregory var närvarande på operationsavdelningen redan innan röntgen gjordes och det var redan beslutat att arm och ben skulle opereras efter att skadorna i bröstkorgen var åtgärdade. Detta var ett självklart beslut som inte behövde vänta till man kunde diskutera det framför ljustavlan med röntgenbilder.
Shaw fokuserade på thoraxskadan
Igen. Jag ser det som ytterst osannolikt att Shaw endast tittade på röntgenbilderna av thorax-skadan innan han gjorde sin bedömning av vad som skulle göras, av vem och när.

Citat:
Intressant dr. onopono...
Hur ser man ett avslitet blodkärl ut på en slätröntgenbild?
Är några blodkärl alls, hela eller trasiga, synliga på röntgenbilden av låret?
Går det urskilja några mjukdelar alls på röntgenbilden av låret?
Är slätröntgen metoden för att se avslitna blodlärl?
https://www.maryferrell.org/showDoc.html?docId=82#relPageId=170
Det är möjligt att det inte går att se. I övrigt, se ovan.

Citat:
Igen. Connally var cirkulatoriskt stabil (vaken, acceptabelt blodtryck och puls), men respiratoriskt instabil (hål i lungan, andningspåverkad, cyanotisk). Skadan i bröstet var högprioriterad, medan arm och lår kunde vänta. Connally blödde inte kraftigt från lår och handled men utöver lungskadan, som snabbt kan försämras, kunde det mycket väl finnas kärlskada med blödning inåt i bröstkorgen som inte syns på utsidan. Söndersliten lunga och blödning i bröstkorgen måste opereras akut.

En evetuell innesluten blödning i ett lår blir så att säga självstillande när volymen i låret ökar och hade Connally blött kraftigt ut genom såret i låret skulle ett tryckförband minskad blödningen till hanterbar nivå.

Vidare vet jag inte hur länge det tog att få tillbaka en framkallad röntgenbild på 60-talet när den efter exponering behövde tas till ett mörkrum och framkallas i kemikaliebad, men sannolikt var Connally täckt i steril duk och Shaw sterilklädd redo att börja skära i brösktkorgen när bilderna kom.
Dessutom var det som sagt på plats närvarande Gregory som hade ansvaret för arm och lårskadan och den som därmed hade till uppgift att granska de röntgenbilderna.

Med det sagt kan jag inte bevisa 100% att Shaw inte tittade även på någon av röntgenbilderna på låret, men kanske nöjde sig med att se att lårbenet var intakt och det därmed endast var en mjukdelsskada. En kula kan döljas bakom lårbenet i vissa vinklar och kanske reflekterade han inte mer över det. Shaw hade en mycket allvarligare skada att fokusera på.
Vad jag förstår så var röntgenbilderna redan tagna när Shaw anlände. Att då endast titta på thorax och inte titta på övriga x-bilder ser jag som ytterst tveksamt.

Hur många sekunder extra tar det?

Citat:
Du medger att presskonferensen hölls medan operationen av underarm och lår pågick.
Det verkar så enligt vad Shaw säger, ja.

Citat:
Av vilken anledning skulle Shaw ljuga om att det sitter en kula i benet
Av samma anledning som att t.ex. Dr. Perry ljög om att han under sin presskonferens angående behandlingen av JFK inte hade sagt att det runda lilla hålet precis under strupen var ett ingångshål = minst två skyttar = konspiration.

På samma sätt så kan Shaw ha manipulerats att utelämna informationen om att det fanns en kula i låret = minst 4 kulor = konspiration.

Igen. I princip allt filmmaterial som producerades av media under dess bevakning av händelseutvecklingen i Parkland togs i beslag av SS/FBI och försvann därpå spårlöst. Det innebar att varken Perrys vittnesmål avseende ingångshålet i strupen eller Shaws vittnesmål om en kula i benet kunde kontrolleras mot tillgänglig bevisning.

1. I Perrys fall lyckades någon efter några år hitta transkriberingar av den filmade konferens där han säger att det var ett ingångshål.

2. I Shaws fall så var det först mer än 30 år senare som det blev känt att en samlare i Kanada hade några snuttar film och som visade bl.a. aktuell snutt från den presskonferens där han säger att det fanns en kula i låret.

Citat:
när röntgenbilder och Shires/Gregory (som hade flera läkarkollegor till assistans) säger att det inte fanns någon kula i det sår som saknade utgångshål och såg ut att ha orsakats av en kula med låg rörelseenergi alternativt en tangentiell träff?
DET, däremot, gör det avsevärt mindre sannolikt att det faktiskt fanns en kula i låret när Shires operation inleddes. Ju fler vittnen som i så fall måste manipuleras, ju mindre sannolikt att så faktiskt skedde.

Citat:
Den tillgängliga informationen ger stöd för att Shaw uttalade sig inför pressen medan operation av underarm och lår ännu pågick och att han misstog sig gällande kulan i låret.
Hur vet du att båda operationerna pågick samtidigt?

Ett möjligt scenario:
1. Shaw och Gregory tittar först på samtliga x-bilder och båda ser då en kula i låret.

2. Shires kommer in och ser också han på x-bilderna och även han ser en kula i låret.

3. Shaw håller sin presskonferens och säger då att en kula finns i låret, men att den ska tas ut samma dag.

4. Shires opererar och tar då ut kulan i låret.

5. Säkerhetspoliser bearbetar därpå Shaw och Gregory och säger att det omöjligt kan ha funnits en kula i låret eftersom att den kulan hittades på Connaly's bår. Att de måste ha 'sett fel' och att de i så fall vittnade falskt inför federala poliser vilket är likställt med att ljuga under ed. En hyfsat enkel manipulering.

6. Vad gäller Shires så måste nog manipuleringen ha varit avsevärt svårare, givet att han i så fall var den som avlägsnade kulan och här använde man förmodligen i så fall lite hårdare språk inom ramarna för "National Security".
Det ska även sägas att det ingalunda var endast Dr. Perry som manipulerades att ljuga/tiga avseende sina observationer den dagen.

Listan är lång på bevisade sådana fall.
Senast redigerad av onopono 2021-05-14 kl. 17:07.
Citera
2021-05-14, 17:47
Medlem
Citat:
Igen. Jag ser det som ytterst osannolikt att Shaw endast tittade på röntgenbilderna av thorax-skadan innan han gjorde sin bedömning av vad som skulle göras, av vem och när.
Ortopeden Gregory fanns närvarande och hade ansvar för extremitetsskadorna. Thoraxkirurg Shaw hade ansvar för thoraxskadan.

Såväl Shaw som Gregory vittnar om att Shaw redan vid tvättningen inför operation pratade med Gregory och överlämnade ansvaret för extremitetsskadorna till honom att ta sig an efter att Shaw var klar med skadan i bröstkorgen.

Shaw:
I had already talked to Dr. Gregory while I was scrubbing for the operation, told him that this wound would need his attention as soon as we were able to get the chest in a satisfactory condition.
http://web.archive.org/web/20040110143421/http://www.geocities.com/jfkinfo3/testimony/shaw1.htm

Gregory:
At that time Dr. Shaw advised me that Governor Connally had been wounded and that among his wounds were those to the right forearm and the left thigh. He had asked that I stay and attend those wounds after he had completed care of the Governor's chest wound.
Detta samtal utspelade sig mellan ca 13:00 till 13:15
Mr. SPECTER - At approximately what time did you have that conversation with Dr. Shaw?
Dr. GREGORY - To the best of my knowledge. that conversation must have been about between 1 and 1:15 in the afternoon of November 22.

Narkosen inleddes av Gisecke kl 13:00 och 13:07 var Connally medvetslös. Därefter ges muskelavslappnande medel för att möjliggöra intubation. Connally intuberas, tubläget kollas genom askultation och andningstuben fixeras varvid den explosionssäkra... röntgenapparaten rullas in och röntgenbilder av bröst, arm och lår tas. Röntgen tar enligt onopono någon minut per bild och det bör ha tagits absolut minst 5 bilder (bröstkorg framifrån, arm och lår framifrån + sida). Röntgenplåtarna måste därefter tas till mörkrum/våtlab för framkallning och sedan åter till operationssalen och vid det laget är klockan betydligt mer än 13:15. Snarast mycket nära 13:35 när Shaw sätter första snittet.

Dvs. innan några röntgenbilder granskats var prioriteringen av arbetsordningen och ansvarsfördelningen uppgjord.
Shaw fokuserade på skadan i bröstkorgen.
Gregory på arm och lår

Citat:
Det är möjligt att det inte går att se. I övrigt, se ovan.
Ingen anledning för Shaw att titta på röntgenbilden för att "försäkra sig om att det inte fanns några avslitna stora kärl och därmed risk för omfattande blodförlust" därmed. Den bedömningen gjordes givetvis redan på akutmottagningen och det helt utan röntgenbilder...

Citat:
Vad jag förstår så var röntgenbilderna redan tagna när Shaw anlände.
Hur kommer du fram till det? Citera och källhänvisa.

Shaw var på plats när Connally sövdes:
Mr. SPECTER - When did you first have an opportunity then to examine Governor Connally's wound on the posterior aspect of his chest?
Dr. SHAW - After the Governor had been anesthetized. As soon as he was asleep so we could manipulate him--before that time it was necessary for an endotracheal tube to be in place so his respirations could be controlled before we felt we could roll him over and accurately examine the wound entrance
och röntgenbilderna togs efter att Connally var sövd.

Citat:
Hur vet du att båda operationerna pågick samtidigt?
Gregory och Shires uppger överlappande tider för när respektive operation pågick.
Dr. GREGORY - My operation on Governor Connally began about 4 o'clock
Dr. SHIRES - Oh, the operation that I was concerned with must have started at 3:30 or 4 o'clock
Gisecke skriver uttryckligen att båda operationer pågick samtidigt.
Gisecke:
The position was changed to supine [ryggläge] and Doctors Gregory and Osborne operated on the arm and Doctors Shires, Baxter, and McClelland operated on the left thigh simultaneously
Senast redigerad av Prudent 2021-05-14 kl. 18:04.
Citera
2021-05-15, 00:10
Avstängd
Citat:
Ortopeden Gregory fanns närvarande och hade ansvar för extremitetsskadorna. Thoraxkirurg Shaw hade ansvar för thoraxskadan.

Nja...det finns inget här som säger att Shaw inte tittade på samtliga röntgenbilder innan han gjorde en arbetsfördelning.

Det är också konstigt att de tre läkarna i så fall inte sinsemellan kommunicerade om en så viktig sak som att en kula fanns/inte fanns kvar i låret.

Citat:
Narkosen inleddes av Gisecke kl 13:00 och 13:07 var Connally medvetslös. Därefter ges muskelavslappnande medel för att möjliggöra intubation. Connally intuberas, tubläget kollas genom askultation och andningstuben fixeras varvid den explosionssäkra... röntgenapparaten rullas in och röntgenbilder av bröst, arm och lår tas. Röntgen tar enligt onopono någon minut per bild
Nja, jag menar att det inte kan ta mer än sekunder att snabbt titta på röntgenbilderna och då se om en stor kula i låret lyser som en fyr i mörkret.

Här knep Shaw ihop ögonen i sin iver att kompartmentalisera arbetsfördelningen, menar du?

Inte heller de övriga två läkarna iddes informera Shaw om att någon kula inte fanns i x-bilderna från låret?

Citat:
och det bör ha tagits absolut minst 5 bilder (bröstkorg framifrån, arm och lår framifrån + sida). Röntgenplåtarna måste därefter tas till mörkrum/våtlab för framkallning och sedan åter till operationssalen och vid det laget är klockan betydligt mer än 13:15. Snarast mycket nära 13:35 när Shaw sätter första snittet.
Att utifrån vittnesmål givna ca ett halvår efteråt minutvis punkta ner exakt vad gjordes av vem och när är nog lite vanskligt:
1. Röntgenbilderna togs innan operationerna inleddes.

2. Läkarna studerar dessa, med fokus på sina tilldelade skador, visst, men menar du verkligen att Shaw inte tittade på samtliga bilder i sin egenskap av ledare av teamet?
Citat:
Ingen anledning för Shaw att titta på röntgenbilden för att "försäkra sig om att det inte fanns några avslitna stora kärl och därmed risk för omfattande blodförlust" därmed. Den bedömningen gjordes givetvis redan på akutmottagningen och det helt utan röntgenbilder...

Shaw var på plats när Connally sövdes:
Mr. SPECTER - When did you first have an opportunity then to examine Governor Connally's wound on the posterior aspect of his chest?
Dr. SHAW - After the Governor had been anesthetized. As soon as he was asleep so we could manipulate him--before that time it was necessary for an endotracheal tube to be in place so his respirations could be controlled before we felt we could roll him over and accurately examine the wound entrance
och röntgenbilderna togs efter att Connally var sövd.

Gregory och Shires uppger överlappande tider för när respektive operation pågick.
Dr. GREGORY - My operation on Governor Connally began about 4 o'clock
Dr. SHIRES - Oh, the operation that I was concerned with must have started at 3:30 or 4 o'clock
Gisecke skriver uttryckligen att båda operationer pågick samtidigt.
Gisecke:
Du verkar fast besluten att veta att Shaw inte tittade på x-bilder av låret, trots att du faktiskt inte vet det. Det kvittar liksom hur många bransch-ord (lol) du svänger dig med, du vet inte mer för det.
1. Du hävdar att Shaw inte tittade på samtliga x-bilder för att om inte annat, skapa sig en överblick.

2. Du hävdar att ingen av de övriga läkarna i så fall inte informerade Shaw om att det inte fanns någon kula i låret.

3. Du hävdar att Shaw misstog sig när han med eftertryck hävdar att: "The bullet IS in the leg!", inför den församlade världspressen.
Trots att du inte vet det?

Jag hävdade tidigare med stöd hos Vincent Palamara att presskonferensen hölls 7:00 CST och att det sena klockslaget garanterade att Shaw så sent i förloppet MÅSTE ha vetat om det fanns en kula i låret eller inte och att "the single bullet theory" därmed definitivt var motbevisad.

Här backade jag direkt efter det att jag på eget initiativ kollade upp Palamaras källa som visade sig säga "late afternoon" och INTE "7:00 CST".

Dvs, jag vet inte längre om det fanns en kula i låret eller inte när Shaw höll sin presskonferens.

Och jag har fortfarande inte bestämt mig.

Det har du?
Citera
2021-05-15, 01:06
Medlem
Citat:
Ju fler vittnen som i så fall måste manipuleras, ju mindre sannolikt att så faktiskt skedde.
Mm...
Citat:
5. Säkerhetspoliser bearbetar därpå Shaw och Gregory och säger att det omöjligt kan ha funnits en kula i låret eftersom att den kulan hittades på Connaly's bår. Att de måste ha 'sett fel' och att de i så fall vittnade falskt inför federala poliser vilket är likställt med att ljuga under ed. En hyfsat enkel manipulering.

6. Vad gäller Shires så måste nog manipuleringen ha varit avsevärt svårare, givet att han i så fall var den som avlägsnade kulan och här använde man förmodligen i så fall lite hårdare språk inom ramarna för "National Security".
Förutom Shaw, Gregory och Shires måste övriga som vistats i operationssalen manipuleras eller åtminstone kontrolleras och diskret förhöras så de inte sett eller överhört något som kan avslöja fifflet med kulan i låret.

Närvarande under de olika delarna av Connallys operation var åtminstone:
Narkosläkare Gisecke

Doktorerna Shaw, Bowland och Duke
Operationssjuksköterskorna King/Burkett och Johnson

Doktorerna Gregory, Osborne och Parker
Operationssjuksköterskorna Rutherford och Schroder

Doktorerna Shires, McClelland, Baxter och Patman
Operationssjuksköterskorna Oliver och Deming

Minst en röntgentekniker

Inalles 11 läkare, 6 sjuksköterskor, 1 röntgentekniker = 18 personer att kontrollera/förhöra/manipulera bara när det gäller händelserna inne på operationssalen...
Citera
2021-05-15, 01:15
Medlem
Citat:
Du verkar tro att röntgenbilderna togs för att avgöra vilken skada som skulle åtgärdas först, men som jag försökt förklara kan det inte ha funnits den minsta tvekan om att skadan i bröstkorgen måste opereras först och det omedelbart. Varken underarm eller lår var vidare bråttom sett ur livshotande synpunkt, men givetvis angeläget åtgärda snarast möjligt.
Röntenbilderna hade alltså inte till avsikt att hjälpa till med prioritering av vilken skada som skulle opereras först, därom rådde inte den minsta tvekan redan på akuten, utan syftade till att lokalisera eventuella kulor/fragment, se frakturer samt gällande bröstkorgen dessutom se omfattningen av lungskada, blod-/vätskeansamlingar eller andra tecken på inre blödning.
Därför menar jag att bilderna på låret och armen var rätt ointressanta för Shaws del oavsett om han slängde ett getöga på dom eller inte.

Med det sagt kan det mycket väl vara så att Shaw tittade på den röntgenbild på låret som togs innan operationen inleddes och trots att ingen kula syntes på den bilden fortfarande var av uppfattningen att det fanns en kula i benet...
Citera
2021-05-15, 02:07
Medlem
Citat:
Nja...det finns inget här som säger att Shaw inte tittade på samtliga röntgenbilder innan han gjorde en arbetsfördelning.
Arbetsfördelningen var klar innan röntgenbilderna togs.

Citat:
Nja, jag menar att det inte kan ta mer än sekunder att snabbt titta på röntgenbilderna och då se om en stor kula i låret lyser som en fyr i mörkret.
Det förutsätter att kulan finns med på området som röntgats. Syns inte kulan på första bilden måste fler bilder tas för att se om den då syns och om den inte syns då heller får man överväga att där inte finns någon kula trots att man var rätt övertygad om det, men nu var det ju ett hål genom bröstkorgen/lungan som hade liite högre prioritet än att börja ta upprepade röntgenbilder (inklusive framkallningstid) på benet för att hitta en kula man tror sitter där...

Citat:
Att utifrån vittnesmål givna ca ett halvår efteråt minutvis punkta ner exakt vad gjordes av vem och när är nog lite vanskligt:
Här var källan narkosläkare Gieseckes sammanfattning som skrevs den 25 november 1963 och jag förutsätter Gieseckes hade sin narkosjournal (som skrivs löpande under narkosen) som stöd.
Om du fortfarande tvivlar på riktigheten i Gieseckes redogörelse kan många av punkterns förankras i operationsberättelserna dikterade av Shaw/Gregory/Shires, men du verkar inte bemöda dig med att läsa de källor du får såväl länkade som bitvis citerade.

Citat:
1. Röntgenbilderna togs innan operationerna inleddes.
Ja, vissa av dom men inte alla

Citat:
2. Läkarna studerar dessa, med fokus på sina tilldelade skador, visst, men menar du verkligen att Shaw inte tittade på samtliga bilder i sin egenskap av ledare av teamet?
Han kan ha tittat på samtliga bilder som togs innan operationerna inleddes, även om han såklart främst var intresserad av thoraxbilden och var angelägen börja operera skadan i bröstkorgen. Röntgenbilder som togs efter Shaw var klar med sin del av operationen och lämnat operationssalen lär han inte ha tittat på förrän eventuellt senare.

Citat:
Du verkar fast besluten att veta att Shaw inte tittade på x-bilder av låret, trots att du faktiskt inte vet det. Det kvittar liksom hur många bransch-ord (lol) du svänger dig med, du vet inte mer för det.
1. Du hävdar att Shaw inte tittade på samtliga x-bilder för att om inte annat, skapa sig en överblick.

2. Du hävdar att ingen av de övriga läkarna i så fall inte informerade Shaw om att det inte fanns någon kula i låret.

3. Du hävdar att Shaw misstog sig när han med eftertryck hävdar att: "The bullet IS in the leg!", inför den församlade världspressen.
Trots att du inte vet det?
(Det är ofrånkomligt att branschord används när ett område fullt av branschord diskuteras.)

Connally var täckt av sterila dukar när Gregory såg Connally och undersökte inte skadorna på armen och låret förrän efter Shaw var klar med operationen i bröstkorgen:
Dr. GREGORY - I did not see Governor Connally myself until he had been taken into the operating room and had had an endotracheal tube placed in his larynx and had been anesthetized.

/.../

Mr. SPECTER - What did you observe with respect to the wound of his wrist?
Dr. GREGORY - I didn't see the wound of his wrist until after the chest operation had been completed, because his arm was covered by the operation drapes, the surgical drapes for the chest procedure.
Dr. GREGORY - I was apprised that the Governor had a wound of the thigh, and I did examine it immediately the limb was available for it after Dr. Shaw had completed the surgery.
http://mcadams.posc.mu.edu/russ/testimony/gregory1.htm

Skadan i bröstkorgen var så brådskande att åtgärda att man tog sig inte ens tid att säkerställa blodcirkulationen i handen nedanför den sönderskjutna underarmen.
Gregory:
In view of the urgency of the Governor's chest injury it was impossible to definitely assertion the status of the circulation and the nerve supply to the hand and the wrist on the right side.

På den ursprungliga röntgenbilden av låret, som togs innan Shaw började operera syntes ingen kula utan endast ett mycket litet metalliknande fragment:
Dr. GREGORY - /.../ it is a single X-ray made on the anterior posterial view of Mr. Connally's thigh. The only thing found is a very small fleck of metal marked with an arrow here. It is that small, and almost likely to be overlooked.
Fyndet på röntgenbilden överensstämde inte med såret på låret och därför gjordes det naturliga antagandet att kulan befann sig i benet, men utanför det område som röntgenbilden visade:
This was not consonant with the kind of wound on the medial aspect of his thigh.
Our next natural assumption was that that missile having escaped from the thigh had escaped the confines of this X-ray and lay somewhere else.
Ytterligare röntgenbilder på Connalys vänsterben togs:
So that additional X-rays were made of the same date and l submit two additional X-rays identified again as belonging to John G. Connally, the left lower extremity,
Men enda främmande föremål var samma fragment som syntes på första bilden:
The only missile turned up is the same one seen in the original film
http://mcadams.posc.mu.edu/russ/testimony/gregory1.htm
Dr. GREGORY - /.../ Repeat X-rays failed to reveal any such missile and an additional examination failed to reveal any wound of exit.

Shaw var klar med operationen kl 15:20 och Gregory samt Shires började sina respektive operationer kl 16:00. Det finns alltså ett glapp mellan thoraxop och arm-/benop där det fanns tidsutrymme för att fler röntgenbilder togs för att lokalisera kulan man fortfarande trodde satt någonstans i vänster ben, men då hade Shaw sannolikt lämnat operationssalen.

Alltså.
Första röntgenbilden, som togs innan Shaw började operera och som Shaw möjligtvis tittade på, visade inte på någon kula i benet.
Med tanke på att utgångshål saknades gjordes naturliga antagandet att kulan befann sig utanför det område som första röngenbilden täckte.
När Gregory och Shires, efter avslutad thoraxoperation, fick möjlighet att undersöka lårskadan närmare togs fler röntgenbilder eftersom de fortfarande trodde det fanns en kula i benet, men att den låg utanför röntgenbildens täckningsområde. Trots upprepade röntgenbilder kunde man inte lokalisera någon kula i benet.
Vi det här laget hade dock Shaw med all sannolik lämnat operationssalen och väntade sig inget annat än att kulan satt kvar i benet och skulle snart avlägsnas, vilket han även framförde på presskonferensen.

"The bullet is in the leg" var en naturlig, men förhastad slutsats och ett ärligt misstag av Shaw, inte mer än så.

Citat:
Dvs, jag vet inte längre om det fanns en kula i låret eller inte när Shaw höll sin presskonferens.

Och jag har fortfarande inte bestämt mig.

Det har du?
Ja.

Edit.
Jag ställde en enda fråga i mitt inlägg och den svarade du inte på...
Citat:
Citat:
Vad jag förstår så var röntgenbilderna redan tagna när Shaw anlände.
Jag förväntar mig ett svar på hur du kommer fram till "röntgenbilderna redan tagna när Shaw anlände" inklusive citat och källhänvisning.
Senast redigerad av Prudent 2021-05-15 kl. 02:38.
Citera
2021-05-15, 13:11
Avstängd
Citat:
Mm...

Förutom Shaw, Gregory och Shires måste övriga som vistats i operationssalen manipuleras eller åtminstone kontrolleras och diskret förhöras så de inte sett eller överhört något som kan avslöja fifflet med kulan i låret.
Vi vet i så fall inte när kulan togs ut, eller av vem.

Citat:
Närvarande under de olika delarna av Connallys operation var åtminstone:
Narkosläkare Gisecke
Tittade han på x-bilderna?

Citat:
Doktorerna Shaw, Bowland och Duke
Har Bowland och Duke hörts avseende en kula i låret?

Citat:
Operationssjuksköterskorna King/Burkett och Johnson
Har de hörts avseende en kula i låret?

Citat:
Doktorerna Gregory, Osborne och Parker
Har Osborne och Parker hörts avseende en kula i låret?

Citat:
Operationssjuksköterskorna Rutherford och Schroder

Citat:
Doktorerna Shires, McClelland, Baxter och Patman
Har McLelland och Patman hörts avseende en kula i låret?

Citat:
Operationssjuksköterskorna Oliver och Deming

Citat:
Minst en röntgentekniker
Har denna hörts avseende en kula i låret?

Citat:
Inalles 11 läkare, 6 sjuksköterskor, 1 röntgentekniker = 18 personer att kontrollera/förhöra/manipulera bara när det gäller händelserna inne på operationssalen...
Se ovan. Börja där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in