Citat:
Ursprungligen postat av
Legerdemain
Det håller jag med om. Jag tycker dock ändå att 1988 och 1993 har mycket mer gemensamt än 1993 och 1995 (eller ens 1994). Då tänker jag på hur vanligt folk, utan något utpräglat datorintresse, såg på det. Vid den tiden kunde privatpersoner inte ens koppla upp sig.
Kuriosum: jag kan fortfarande relatera relativt väl till 1995 och hur världen såg ut då.

Att relatera till 1993 känns mycket svårare.
1988 var 386 toppmodell och då i DX-form runt 16-20 MHz ungefär. 286or var vanliga och 1-2 MB RAM ihop med hårddiskar på 20-40 MB var förhållandevis vanlig konfiguration. Basen brukade utgöras av PC-XT-varianter med 8086 och 10-20 MB HD med 512 KB-1 MB RAM vilka hade sjunkit i pris och därmed började dyka upp i hemmen.
På Macsidan kom 68030 i bl.a. Macintosh IIx och IIcx. 1-4 MB RAM och hårddiskar runt 40-80 MB var vanliga bestyckningar. Basen utgjordes av integrerade Macar i stil med Plus och SE med 68000 och 1-2 MB RAM och 20 MB HD.
1988 och 1993 var det framförallt BBSer som var det man kopplade upp sig till. Internet och WWW med tillhörande "Internetpaket" med modem och programvara tog fart under 1995 och 1996.
Det man tveklöst kan hävda är att 1993 års breda introduktion av "multimedia" i datorvärlden var det som riktigt formade datorerna och dess programvara, inte minst inom underhållning.
När det gäller övrig datorisering, d.v.s utanför persondatorernas värld tog detta fart då IC (integrerade kretsar) kom i produktion vilket snabbt yttrade sig i miniräknare, digitala klockor men även i sådant som CD-spelare för att inte tala om olika styr/regler/kontrollsystem, digital instrumentering, underhållssystem med fjärravläsning och annat. Datoriserat konstruktionsarbete (CAD/CAM) kom igång på 50/60-talen (inklusive ritande med ljuspennor) och ökade snabbt under 70/80-tal till att helt ersätta pappersritandet med t.ex Boeing 777 (helt konstruerad på dator).
Sedan är det naturligtvis så att det finns "konservativa" grupper som varit emot datoriserandet och att dessa då har en inverkan på bedömningen om "vanligheten" när det gäller att ha dator.
Tittar vi på sådant som elektronikbutiker kan jag enbart konstatera att exempelvis Fona 2000 i Köpenhamn kraftigt utökade sin datoravdelning (denna butik låg på Ströget och således prime location) under 1993 vilket även syntes tydligt i sådana kedjor som t.ex Axlins (hela B.I.G-gruppen), Expert, OnOff, City Stormarknad, Siba m.fl. På biblioteken dök datorerna först upp i form av sökterminaler vilka senare kompletterades med Internetterminaler och datorrum runt 1994-1995.
Generellt var exponeringen för datorer tämligen omfattande redan 1993 och än mer så 1995. På den tiden brukade jag ofta åka med mycket datoriserade tåg (ungefär 140 inbyggda datorer som styrde alla funktioner och informationsdisplayer) samtidigt som jag läste sådana tridskrifter som MaxiData och MacWorld.
När det gäller 1997 minns jag det som en "förädling" av 1995. Helt enkelt en evolution som innebar kraftfullare datorer, snabbare modem, förbättrade webbläsare och att fler bolag tog steget ut på nätet med egna hemsidor och att Internethandeln började komma igång. Denna process fortsatte sedan med sådana pionjärer som Amazon, Boxman, Bol m.fl. Även Internetportaler ā la Spray och Passagen dök upp och redan 1996 fick vi bl.a. Internetworld och ett tag senare även Internetguiden.
Det måste även påpekas att den verkliga boosten för Internettjänster var introduktionen av bredband - detta blev en key enabler för det Internet vi ser idag (modemtiden var väldigt begränsande p.g.a den låga bandbredden).